منابع ارشد مهندسی محیط زیست

محتوای جدول

منابع ارشد مهندسی محیط زیست برای مطالعه کنکور کارشناسی ارشد 1401 باید به درستی انتخاب شوند. طیف گسترده ای از منابع این رشته وجود دارد که نیازی به مطالعه کلیه آن ها نیست. چنانچه مطالعه برخی از آن ها تنها تلف کردن زمان است.

بنابراین کلیه داوطلبان رشته مهندسی محیط زیست باید منابع ارشد را با وسواس و دقت زیادی انتخاب کنند. برنامه ریزی اصولی و مطالعه صحیح منابع مفید و مناسب کلید موفقیت در آزمون سراسری است.

ما در این مقاله می خواهیم بهترین منابع کارشناسی ارشد مهندسی محیط زیست را معرفی کنیم و بازار کار این رشته را مورد بررسی قرار دهیم. برای آشنایی بیشتر با الو سلام همراه باشید.

کنکور کارشناسی ارشد مهندسی محیط زیست

مهندسی محیط زیست یکی رشته های امتحانی مجموعه گروه کشاورزی و منابع طبیعی است. با توجه به دفترچه ثبت نام کنکور ارشد 1402 منتشر شده از سوی سازمان سنجش کشور الزامی برای داشتن مدرک کارشناسی مرتبط با این رشته نیست و کلیه دانشجویان رشته های مختلف می توانند برای کنکور ارشد خود این رشته را به عنوان رشته اصلی آزمون امتحانی خود انتخاب کنند.

مهندسی محیط زیست شامل گرایش هایی است که در کد ضریب 1 دسته بندی شده است. دانشجویان برای شرکت در هر گرایش باید به دروس و ضرایب آن در دفترچه ثبت نام دقت کنند و منابع مطالعه خود را از بین آن ها انتخاب نمایند.

به دروسی که دارای ضرایب بالایی هستند توجه داشته باشید و آن ها را در اولویت بالاتری برای مطالعه قرار دهید. مهندسی محیط زیست جز پرکاربرد ترین رشته های مجموعه مهندسی است. این رشته شرایط محیط زیست آب و هوا را تحلیل و بررسی می کند. به صورتی که چندین رشته دانشگاهی تحت عنوان رشته محیط زیست برای آن تعریف شده است.
با توجه به آلودگی هوا و تحلیل شرایط آب و هوایی و بهبود آن، نیاز به متخصصان و کارشناسان در این حوزه افزایش یافته است. بررسی وضعیت محیط زیست شامل چندین گرایش نظیر آب و فاضلاب، مواد زائد جامد، آلودگی هوا، منابع آب است که هر کدام در حوزه خود به صورت جزئی شرایط محیط زیست را مورد بررسی قرار می دهند.

داوطلبان برای پذیرش در هر کدام از گرایش های مورد نظر می بایست منابع و دروس مرتبط به هر یک را مطالعه کنند. دروس و مباحث رشته مهندسی محیط زیست به همراه تعداد سوالات در کنکور به شرح زیر است:

ردیف دروس امتحانی تعداد سؤالات
۱ زبان عمومی و تخصصی انگلیسی ۳۰
۲ آلودگی‌ های محیط زیست ۲۵
۳ اکولوژی حیات‌ وحش ۲۵
۴ شناخت و حمایت محیط زیست ۲۵
۵ ارزیابی محیط زیست ۲۵
۶ بیولوژی و شناخت حیوانات شکاری ۲۵

با توجه به اینکه آزمون کارشناسی ارشد مهندسی محیط زیست دانشگاه آزاد بصورت جامع با آزمون سراسری برگزار می شود.

داوطلبان این دانشگاه ها نیازی به تهیه منابع جداگانه ندارند و منابع معرفی شده می تواند برای آن ها نیز مفید واقع شود.

منابع ارشد مهندسی محیط زیست

هرسال سازمان آموزش سنجش کشور عناوین دروس امتحانی آزمون کارشناسی مهندسی محیط زیست به همراه ضرایب آن ها را برای مطالعه دانشجویان معرفی می کند اما جزئیات آن ها اعلام نمی شود. این رشته در کنکور کارشناسی ارشد در کد ضریب یک شامل گرایش های زیر است:

کد ضریب 1: رشته علوم و مهندسی محیط زیست گرایش های مدیریت و حفاظت تنوع زیستی، ارزیابی و آمایش سرزمین و آلودگی های محیط زیست

ما در ادامه برخی از بهترین منابع ارشد مهندسی محیط زیست را معرفی می کنیم. کلیه علاقه مندان به تحصیل در این رشته پیش از تهیه منابع می بایست ضرایب آن را در دفترچه کارشناسی ارشد 1400 بررسی کنند و مطابق با آن اقدام به تهیه منابع کارشناسی ارشد مهندسی زیست کنند.

برخی از بهترین منابع مهندسی محیط زیست به شرح زیر است:

عناوین دروس امتحانی منابع
زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی) عمومی: 1- کتاب گرامر کاربردی زبان انگلیسی، شهاب اناری و همکاران، انتشارات مبتکران. 2- کتاب گرامر زبان انگلیسی، عباس فرزام، انتشارات باستان. 3- کتاب تافل رهنما، ابراهیم نظری تیموری، انتشارات رهنما. 4- کتاب ۵۰۴ واژه ضروری تافل، انتشارات جنگل.

تخصصی: 1- انگلیسی تخصصی و فرهنگ لغات محیط زیست، دکتر جعفر نوری 2- فرهنگ ۲ سویه علوم محیط زیست، دکتر منوری

آلودگی های محیط زیست 1- مهندسی محیط زیست، دکتر عباسپور 2- آلودگی های محیط زیست، دکتر مینو دبیری 3- آلودگی آب و خاک و هوا دکتر افیونی 4- آلودگی های محیط زیست، دکتر حسن هویدی
اکولوژی حیات وحش 1- بوم شناسی کربس ترجمه دکتر عبدالحسین وهاب زاده 2- بوم شناسی و مدیریت حیات وحش، دکتر منصور مصداقی 3-Ecological Methodology Charles Krebs
شناخت و حمایت محیط زیست 1- شناخت محیط زیست، عبدالحسین وهاب زاده 2 – مبانی محیط زیست، عبدالحسین وهاب زاده 3- اکولوژی، دکتر اردکانی 4- اکولوژی عمومی، دکتر نیشابوری 5- اکولوژی عمومی، دکتر رضا قربانی
ارزیابی محیط زیست  -1 شالوده آمایش سرزمین، دکتر مجید مخدوم -2 مقدمه ای بر ارزیابی زیست محیطی، دکتر منوری و دکتر شریعت 3- ارزیابی و برنامه ریزی محیط زیست با استفاده از سامانه های اطلاعات جغرافیایی (GIS)
بیولوژی و شناخت حیوانات شکاری  -1 راهنمای صحرایی پستانداران ایران، هوشنگ ضیایی 2- پرنده شناسی، دکتر منصور مصداقی 3- راهنمای پرندگان ایران، جمشید منصوری

منابع کارشناسی ارشد مهندسی محیط زیست طیف گسترده ای را شامل می شود که ما سعی کردیم بهترین آن ها را معرفی کنیم. توجه داشته باشید، مهم ترین منابع برای مطالعه و آمادگی کنکور کارشناسی ارشد 1401، مطالعه و مرور سوالات کنکور کارشناسی ارشد سال‌های گذشته است.

به این دلیل که داوطلبان با نحوه طرح سؤالات از سوی طراحان آشنا شده و از سویی دیگر احتمال تکرار سؤالات سال‌های گذشته دور از ذهن نیست. علاوه بر این، مرور سؤالات به نوعی مرور مباحث مطالعه‌ شده نیز می‌باشد.

بازار کار رشته مهندسی محیط زیست

با توجه به بحران آلودگی در سراسر جهان، اهمیت این رشته روز به روز بالاتر می رود به همین منظور وجود افرادی که در این زمینه به صورت تخصصی بتوانند نیاز های جامعه را شناخته و رفع کنند بالا رفته است.

بدین ترتیب در کشورمان ایران نیز سازمانی تحت عنوان سازمان محیط زیست وجود دارد که افراد فارغ التحصیل در این رشته می توانند در آن جا مشغول به کار شوند.

علاوه بر این سازمان ها و مراکز دیگری نظیر شهرداری، سازمان منابع طبیعی، وزارت جهاد و کشاورزی، سازمان هواشناسی و دیگر نهادهایی که به کارشناسان محیط زیست در جهت ارائه مشاوره نیاز دارند.

این امر به این دلیل است که سازمان ها و کارخانه های می بایست قوانین و سیاست های تولیدی خود را مطابق با اصول محیط زیست اجرا نمایند تا کمترین آسیب به محیط زیست وارد شود.

فارغ التحصیلان این رشته می توانند پس از اتمام درس خود در صورت داشتن مهارت و تبحر در زمینه تخصصی به راحتی در سازمان های مربوطه مشغول به کار شوند.

جمع بندی

افرادی که علاقه مند به محیط زیست و نجات آن از دست آلودگی های ناشی از موارد مختلف هستند می توانند در رشته مهندسی محیط زیست اقدام به تحصیل نمایند و با تخصصی که در طول تحصیلی کسب می نمایند به بهبود شرایط آب و هوایی کشور کمک کنند.

بدون شک جامعه به کسانی نیاز دارد تا به ارتقا و بهبود شرایط آب و هوایی به طور کلی سایر زمینه های محیط زیست کمک کنند. افراد می بایست منابع مفیدی را برای قبولی در این رشته مطالعه کنند تا بتوانند در رشته محل خود پذیرفته شوند و با تلاش و کوشش مدرک فارغ التحصیلی معتبری را دریافت نمایند.

ما در این مقاله سعی کردیم بهترین منابع کارشناسی ارشد مهندسی محیط زیست را معرفی کنیم و بازار کار این رشته محبوب را مورد بررسی قرار دهیم در صورت هر گونه سوال یا ابهام در این خصوص و یا برنامه ریزی برای کنکور کارشناسی ارشد 1401 با شماره های مندرج تماس بگیرید. کارشناسان الو سلام مشاور آماده راهنمایی و کمک به شما عزیزان می باشند.شماره تماس.

 

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا