منابع کنکور ارشد مهندسی مواد

منابع کنکور ارشد مهندسی مواد
محتوای جدول

شناسایی منابع کنکور ارشد مهندسی مواد جهت آمادگی برای کنکور کارشناسی ارشد 1400 و جمع بندی کنکور مهندسی مواد و متالورژی بسیار حائز اهمیت است.

رشته مهندسی مواد را می توان یکی از بهترین رشته های مهندسی قلمداد کرد، به این دلیل که کلیه مصنوعات مورد استفاده توسط بشر دست رنج مهندسین مواد است.

بنابراین داوطلبین برای قبولی در این رشته پرکاربرد و مهم می بایست منابع مفید و مناسبی را انتخاب کنند و با برنامه ریزی و مطالعه صحیح برای رسیدن به هدف خود تلاش نمایند.

ما در این مقاله می خواهیم بهترین منابع کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مواد را معرفی کنیم و بازار کار این رشته را مورد بررسی قرار دهیم. برای آشنایی بیشتر با الو سلام مشاور همراه باشید:

منابع کنکور ارشد مهندسی مواد

کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مواد و متالوژی

مهندسی مواد و متالوژی یکی از رشته های زیرگروه مجموعه مهندسی است. داوطلبانی که در هنگام ثبت نام کنکور ارشد 1400 این گرایش را به عنوان رشته اصلی خود انتخاب می کنند نیازی به مطالعه کلیه دروس آن ندارند، بلکه باید براساس ضرایب و دروس درج شده در دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد، منابع کنکور ارشد مهندسی مواد را انتخاب کنند و براساس آن برنامه ریزی خود را برای کنکور ارشد 1400 تدوین نمایند.

به طور کلی این رشته از گرایش هایی تشکیل شده است که در 4 کد ضریب طبقه بندی شده اند. دانشجویان برای قبولی در هر کدام از گرایش های مربوطه می توانند با توجه به دروس و ضرایب آن ها منابع مناسبی را انتخاب کنند تا با مطالعه اصولی آن ها به هدفشان نزدیک تر شوند.

باتوجه به اهمیت این رشته در کنکور سراسری داوطلبان زیادی برای پذیرش در رشته محل مورد علاقه خود تلاش می کنند و این خود اهمیت بالای این رشته بسیار محبوب را می رساند.

تقریبا کلیه ابزار و لوازم مورد استفاده بشر از ماشین و کلیه قطعات آن تا کلیه مواد ساختمانی و هر آنچه در اطراف خود به آن بر می خورید به نوعی حاصل زحمت متخصصین و مهندسین مواد و متالوژی است. بنابراین افرادی که می خواهند به یک شغل خوب و جایگاه اجتماعی مناسب دست پیدا کنند می توانند روی این رشته حساب باز کنند.

انتخاب منابع دروس برای مطالعه کنکور از جمله مواردی است که باید به آن توجه ویژه ای شود زیرا موفقیت در کنکور به مطالعه منابع مفید و مناسب مربوط است. همچنین از اهمیت دروس و ضرایب بالا در این رشته نباید غافل شد.

مجموعه مواد و متالوژی شامل دروس و مباحث زیر می باشد:

  • زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی)
  • ریاضی عمومی 1 و 2
  • معادلات دیفرانسیل
  • ریاضی مهندسی
  • خواص فیزیکی مواد
  • خواص مکانیکی مواد
  • شیمی فیزیک و ترمودینامیک

از آنجایی که کنکور کارشناسی ارشد مواد و متالوژی برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی همزمان با کنکور سراسری است. بنابراین منابع معرفی شده می تواند برای متقاضیان این دانشگاه نیز مفید و موثر باشد.

منابع کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مواد و متالوژی

مهندسی مواد و متالوژی در کنکور کارشناسی ارشد جز رشته های اصلی است، بدین صورت کلیه داوطلبین این رشته می توانند علاوه بر شرکت در رشته مهندسی مواد، یکی از رشته های شناور را به عنوان رشته دوم خود انتخاب کنند.

این رشته همانطور که بیان شد در کنکور کارشناسی ارشد شامل چهار کد ضریب است که به شرح زیر دسته بندی می شوند:

کد ضریب 1: رشته مهندسی مواد گرایش های شناسایی و انتخاب مواد مهندسی، شكل دادن فلزات و ریخته گری و رشته مهندسی پزشکی گرایش های بیومواد و مهندسی بافت

کد ضریب 2: رشته مهندسی مواد گرایش جوشكاری

کد ضریب 3: رشته مهندسی مواد گرایش های استخراج فلزات و خوردگی و حفاظت مواد

کد ضریب 4: رشته مهندسی مواد و متالوژی گرایش های سرامیك و مواد مركب

متقاضیان کلیه گرایش ها می توانند با انتخاب منابع مرتبط و مطالعه برنامه ریزی شده در رشته محل مورد علاقه خود پذیرفته شوند. برای مطالعه منابع می بایست یک برنامه ریزی اصولی تنطیم شود، بدین منظور می توان از مشاورین و متخصصان مجرب مشورت و راهنمایی گرفت.

برخی از بهترین منابع کنکور ارشد مهندسی مواد به شرح زیر است:

عناوین دروس امتحانی منابع
شیمی فیزیک و ترمودینایک

 -1 کتاب ترمودینامیک ((Intruduction to Thermodynamics of Material ، تألیف گسکل، ترجمه سعیدی 2- کتاب ترمودینامیک، تألیف دکتر توحیدی، دانشگاه تهران ۳- کتاب شیمی فیزیک و ترمودینامیک در مهندسی مواد، تالیف حمید خرسند و نسیم کیایی، انتشارات دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی. ۴- کتاب شیمی فیزیک و ترمودینامیک مهندسی مواد و متالورژی، تالیف حامد خسروی، انتشارات گسترش علوم پایه

ریاضی ریاضی عمومی 1 و 2

1- ریاضی عمومی ایساك مارون ترجمه خلیل پاریاب 2- ریاضی عمومی جورج توماس  3- ریاضی عمومی ۱ و۲، تالیف فرزین حاجی جمشیدی 4- ریاضی ۱ و ۲، تالیف دکتر محمدصادق معتقدی

ریاضی مهندسی

1- ریاضیات مهندسی پیشرفته، اروین کرویت سیک، ترجمه عالم زاده 2- متغیرهای مختلط، تألیف چرچیل 3- ریاضیات مهندسی، تألیف دکتر شیدفر 4-  ریاضی مهندسی، تالیف دکتر مسعود نیکوکار،

معادلات دیفرانسیل

1- معادلات دیفرانسیل و کاربرد آنها، تالیف جورج 2- معادلات دیفرانسیل، تالیف دکتر مسعود نیکوکار 3- معادلات دیفرانسیل، سیمونز 4- معادلات دیفرانسیل، تالیف محسن لطف زمان

خواص مکانیکی مواد 1- متالوژی مکانیکی دیتر  ترجمه شهره شهیدی 2- تغییر شکل و مکانیزم های شکست مواد مهندسی، تألیف هرت برگ، ترجمه علی اکبر اکرامی 3- خواص مکانیکی مواد، هرتزبرگ 4- مهندسی مواد، تالیف محمد واعظی
خواص فیزیکی مواد 1- خواص فیزیکی  تألیف ریدهیل 2- مهندسی متالورژی فیزیکی، تالیف یوری میخائیلوویچ لاختین، مترجم افسانه ربیعی 3- مهندسی و علم مواد، اسکلند 4- خواص فیزیکی مواد، تالیف دکتر مالک نادری و مهندس معصومه حقی 5- آشنایی با متالورژی فیزیکی، تالیف اچ. اونر سیدنی، مترجم محمود علی اف خضرایی
زبان تخصصی 1- واژگان متالورژی (مواد): انگلیسی – فارسی، فارسی – انگلیسی، تالیف زهرا سلطانپوردهکردی 2- زبان انگلیسی: ویژه مهندسی و علم مواد، تالیف ایریس آیزن بچ 3- واژگان متالورژی (مواد): انگلیسی – فارسی، فارسی – انگلیسی، تالیف زهرا سلطانپوردهکردی 4- انگلیسی برای مهندسی مواد و متالورژی، تالیف محمد فلاحی
زبان عمومی 1- کتاب گرامر کاربردی زبان انگلیسی، شهاب اناری و همکاران 2- کتاب ۵۰۴ واژه ضروری تافل، انتشارات جنگل 3- کتاب مجموعه سوالات کارشناسی ارشد زبان عمومی، انتشارات سازمان سنجش و آموزش کشور

طیف وسیعی از منابع ارشد مهندسی مواد وجود دارد که ما سعی کردیم بهترین ها را معرفی کنیم.

لازم به ذکر است:

یکی از بهترین منابع برای مطالعه کنکور کارشناسی ارشد مواد و متالوژی مطالعه تست های، سال های گذشته است. در این صورت شما با نحوه تست زنی و طرح سوالات و سطح آزمون آشنا می شوید و راحت تر می توانید به سوالات پاسخ دهید.

بازار کار رشته مهندسی مواد

اگرچه کشور ایران جز کشور های غنی مواد معدنی و فلزات است اما تا به امروز آن چنان که باید در این زمینه پیشرفت قابل توجهی نداشته و حتی در برخی موارد، موادی همچون کبالت، تیتانیوم و منیزیم را از کشور های خارجی وارد می کند.

اگرچه در زمینه تولید فلزاتی مانند مس، آهن، سرب و روی عملکرد خوبی دارد و توانسته به تولید انبوه برساند اما باز هم به افراد خبره و و متخصص نیاز دارد که با علم خود زمینه های پیشرفت این صنعت را فراهم کنند و در آن مشغول به کار شوند.

به طور کلی افراد فارغ التحصیل در گرایش های مختلف این رشته می توانند به راحتی در صورتی که از مهارت بالایی برخوردار باشند در مراکز صنایع‌ آهنی‌ و غیرآهنی‌ مانند ذوب‌ آهن‌ اصفهان‌، مجتمع‌ مس‌ سرچشمه‌ و آلومینیم‌ اراک‌ و جذب سایر مراکز شده و به اشتغال بپردازند.

جمع بندی

مهندسی مواد یکی از رشته های معروف در گروه مهندسی است که افراد فارغ التحصیل در این رشته  می توانند از اشتغال خود به دلیل نیاز جامعه به افراد متخصص و خبره در این زمینه اطمینان حاصل کنند.

حال آنکه برای قبولی در این رشته مهم ترین نکته مطالعه صحیح منابع مرتبط است به صورتی که انتخاب منابع غلط تنها صرف بیهوده زمان را در برخواهد داشت.

بنابراین با شناخت منابع درست و مطالعه برنامه ریزی شده می توانید به راحتی در رشته محل مورد علاقه خود پذیرفته شوید.

ما در این مقاله سعی کردیم بهترین منابع کارشناسی ارشد مهندسی مواد و متالوژی را معرفی کنیم و بازار کار این رشته محبوب را مورد بررسی قرار دهیم در صورت هر گونه سوال یا ابهام در این خصوص و یا برنامه ریزی برای کنکور کارشناسی ارشد 1400 مواد و متالوژی با شماره های مندرج تماس بگیرید. کارشناسان الو سلام مشاور آماده راهنمایی و کمک به شما عزیزان می باشند.

شماره تماس

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا