مهندسی کامپیوتر بدون کنکور بهمن 1403

مهندسی کامپیوتر بدون کنکور
محتوای جدول

در حال حاضر رشته مهندسی کامپیوتر یکی از پرطرفدار ترین رشته های دانشگاهی می باشد. یکی از اصلی ترین علل تقاضای بالا احتمال ورود به بازار کار برای این رشته است. در سال های قبل افرادی برای ورود به این رشته تنها باید از طریق قبولی در کنکور سراسری وارد این رشته می شدند. اما در حال حاضر امکان ورود به این رشته از طریق سابقه تحصیلی نیز فراهم است.

شرایط پذیرش، اعتبار مدرک دانشگاهی، زمان ثبت نام، شرایط تحصیل در این رشته و دانشگاه های دارای پذیرش بدون کنکور در رشته مهندسی کامپیوتر از جمله دغدغه ای اصلی افراد برای ورود به این رشته است.

لذا در این مقاله به بررسی شرایط پذیرش رشته مهندسی کامپیوتر پرداخته شده است. همچنین دانشگاه های دارای رشته مهندسی کامپیوتر معرفی شده و گرایش های مختلف این رشته نیز مورد بررسی قرار گرفته است. 

رشته مهندسی کامپیوتر

مهندسی کامپوتر ترکیبی کاربردی از رشته‌های مهندسی برق، مهندسی الکترونیک و طراحی نرم افزار است که در گذشته تحت عنوان رشته انفورماتیک و زیر نظر دانشکده ریاضی در دانشگاه‌ها تدریس می‌شد.

امروزه این رشته با نام مهندسی کامپیوتر در دانشگاه های سراسری و با دو شاخه اصلی سخت افزار و نرم افزار زیر نظر دانشکده‌های فنی در سراسر کشور اقدام به جذب دانشجو می‌نماید.

مهندسی کامپیوتر بدون کنکور

هدف اصلی این رشته را می‌توان در شعار اصلی آن‌ها یعنی، “انسان باید بیاندیشد و ماشین باید کار کند.” خلاصه کرد. از همین روی تمام مهندسین در شاخه‌‌های مختلف آن مشغول به طراحی و یا ساخت سخت افزارها و نرم افزارهای مختلفی برای هدفی خاص جهت کمک به انسان‌ها هستند.

این رشته در سال‌های اخیر و با پیشرفت علم کامپیوتر و عملی شدن کاربردهای آن‌ها در کشور در راستای سیاست‌های جدید موسوم به دولت الکترونیک و پررنگ شدن نقش مهندسی کامپیوتر در تمام زمینه‌ها به شدت مورد توجه داوطلبین واقع‌ شده است.

افزایش گرایش به سمت رشته مهندسی کامپیوتر

 این افزایش علاقه در میان داوطلبین به قدری محسوس بوده است که در سال 97 بعد از چندین دهه، رشته مهندسی کامپوتر در دانشگاه شریف بعد از مهندسی برق و زودتر از مهندسی مکانیک تکمیل شده است. هم چنین رتبه های برتر در رشته ریاضی فیزیک نیز عموما مهندسی کامپیوتر را در اولویت‌های اولیه خود قرار داده‌اند.

همین موضوع نشان از دشوار شدن و سنگین شدن رقابت برای پذیرش در این رشته در دانشگاه‌های سراسری شده است. اما اگر شما هم از داوطلبینی هستید که موفق به قبولی در رشته دلخواه خود در کنکور سراسری نشده‌اید و یا به هر دلیلی نتوانستید در کنکور سراسری سال 1403 شرکت کنید، نگران نباشید؛ چرا که بیش‌تر دانشگاه‌های کشور اعم از سراسری و آزاد، ثبت نام بدون کنکور مهندسی کامپیوتر را برای پذیرش دانشجو در دستور کار خود قرار داده‌اند.

پذیرش رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه های مختلف

دانشگاه‌های مختلف کشور در رشته مهندسی کامپیوتر بدون کنکور بهمن 1403 در تمام مقاطع از کاردانی تا دکتری اقدام به جذب دانشجو خواهند کرد. اما در مقاطع مختلف شاخه‌های ممکن برای ثبت نام بدون کنکور مهندسی کامپیوتر متفاوت خواهد بود.

در همین راستا در دوره کاردانی، دانشگاه‌ها در شاخه‌های کاردانی سخت افزار و کاردانی نرم افزار اقدام به جذب می‌کنند. در دوره کارشناسی ناپیوسته، مهندسی تکنولوژی نرم افزار و مهندسی تکنولوژی سخت افزار برای ثبت نام بدون کنکور مهندسی کامپیوتر ممکن خواهد بود. در حالی که در دوره کارشناسی پیوسته شاخه‌های علوم کامپیوتر ، مهندسی نرم افزار، مهندسی سخت افزار و مهندسی فناوری اطلاعات برای متقاضیان، دارای ظرفیت خواهند بود.

رشته مهندسی کامپیور بدون کنکور در دانشگاه دولتی

با توجه به مطالب ذکر شده پذیرش در رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه های دولتی از طریق کنکور سراسری انجام می شود. اما دانشگاه های معتبری در پردیس دانشگاه های دولتی اقدام به پذیرش بدون کنکور در رشته مهندسی کامپیوتر دارند. با توجه به اعتبار مدرک دانشگاه های دولتی افرادی شانس پذیرش در این گزینه ها را خواهند داشت که معدل بالایی داشته باشند و همچنین از رشته ریاضی یا تجربی برای ورود به این رشته اقدام کنند. سایر افراد که از رشته انسانی یا شاخه فنی و کاردانش فارغ التحصیل شده باشند نیز امکان انتخاب این گزینه را خواهند داشت. داوطلبان در صورت قبولی بهمن ماه 1403 با پرداخت شهریه مشخص شده در این دانشگاه می توانند مشغول به تحصیل شوند.  

رشته مهندسی کامپیوتر بدون کنکور بهمن 1403 دانشگاه آزاد

این رشته در دانشگاه آزاد به واسطه ثبت نام بدون کنکور مهندسی کامپیوتر در سالهای اخیر، بسیار محبوب شده است. تحصیل در این رشته به صورت بدون کنکور هیچ تفاوتی با دانشجویان وارد شده از طریق آزمون، از لحاظ واحد‌های تحصیلی و مدرک فراغت از تحصیل نخواهند داشت.

در مدرک صادر شده از دانشگاه آزاد عبارت پذیرش بدون کنکور درج نخواهد شد. 

واحدهای پر طرفدار در رشته مهندسی کامپیوتر بدون کنکور دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، تهران جنوب، تهران شرق، یادگار امام، واحدهای شهرستان شامل: تبریز، کرج، مشهد، زاهدان، شیراز، قزوین، سنندج، کرمانشاه، ساری و… که هرساله اقدام به ثبت نام بدون کنکور مهندسی کامپیوتر می‌نمایند.

مراحل و زمان ثبت نام رشته مهندسی کامپیوتر بدون کنکور بهمن 1403 در دانشگاه آزاد

نحوه ثبت نام بدون آزمون در دانشگاه آزاد، تنها از یک طریق ممکن است، آن هم سایت رسمی این دانشگاه در بخش مربوط به همین موضوع می‌باشد. متقاضیان با مراجعه به سایت رسمی دانشگاه آزاد www.azmoon.org می‌توانند در مرحله اول اقدام به خرید کارت اعتباری نمایند تا با کد شناسه لازمه، پروسه ثبت نام را شروع کنند.

در مرحله دوم نیاز است تا تمام اطلاعات شخصی متقاضی، اعم از مشخصات فردی و معدل کتبی دیپلم را در بخش‌های مربوطه وارد نمایند.

سپس در قسمت آخر رشته مد نظر خود را در بخش انتخاب رشته، وارد می‌کنند. برای انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه آزاد، هر فرد حق انتخاب 20 کد رشته محل را دارا است. رشته مهندسی کامپیوتر در زیر گروه ریاضی می‌باشد لذا باید در همین گروه آزمایشی انتخاب شود.

توجه کنید که با خرید هر کارت اعتباری تنها قادر به انتخاب رشته در یک گروه آزمایشی خواهید بود.

طبق روال هرساله زمان ثبت نام مهندسی کامپیوتر بدون کنکور 1403 نیز در بهمن ماه خواهد بود. اما بر خلاف سال‌های پیش در دانشگاه آزاد، دیگر نیاز به مراجعه حضوری در بهمن ماه نخواهید داشت و تنها در صورت قبولی، جهت تکمیل مدارک و قطعی شدن ثبت نام نیاز به مراجعه حضوری خواهد بود.

مهندسی کامپیوتر بدون کنکور

دانشگاه علمی کاربردی

دانشگاه علمی کاربردی نیز می‌تواند برای شاغلین و افراد پر مشغله که نیاز به مدرک در این رشته دارند، گزینه مناسبی باشد. این دانشگاه در مقطع کاردانی 2 بار در هر سال اقدام به ثبت نام رشته مهندسی کامپیوتر می‌کند.

شرایط در این دانشگاه برای این رشته نیز مانند تمام رشته‌های دانشگاه علمی کاربردی به دو بخش عمومی و اختصاصی تقسیم می‌شود.

شرایط پذیرش دانشگاه علمی کاربردی

شرایط عمومی مانند نداشتن سو پیشینه، نداشتن عناد با اسلام و …می‌باشد. شرایط اختصاصی آن نیز مربوط به مدارک مورد نیاز است. داوطلبین باید دارای یکی از مدارک دیپلم، پیش دانشگاهی، فوق دیپلم و یا کارشناسی باشند.

برای ثبت نام بدون کنکور دانشگاه علمی کاربردی به صورت اینترنتی می‌توانید این کار را انجام دهید. با خرید یک کارت اعتباری  می‌توانید وارد بخش ثبت نام شوید و 30 کد رشته محل را انتخاب نمایید. اگر از سهمیه مشاغل استفاده می‌کنید باید بسیار دقت کنید که فقط از کد رشته‌های مختص گروه شغلی خود می‌توانید بهره‌مند شوید.

زمان ثبت نام نیز همان‌طور که گفته شد در سال 2 بار و در شروع هر ترم در ماه‌های مهر و بهمن خواهد بود.

دانشگاه غیرانتفاعی و پیام نور

دانشگاه‌های غیر انتفاعی و دانشگاه پیام نور نیز اقدام  به ثبت نام رشته مهندسی کامپیوتر بدون کنکور  می‌کنند.

این دو دانشگاه هر ساله برای ورودی مهر و بهمن ماه در واحد ‌های خود جذب در کارشناسی رشته مهندسی کامپیوتر بدون کنکور را دارد.

برای ثبت نام در این دانشگاه باید از طریق سایت سازمان سنجش و یا سایت اختصاصی خود دانشگاه، کد رشته محل‌های منتشر شده را دریافت نمایید.

برای شروع ثبت نام رشته‌های بدون کنکور دانشگاه غیر انتفاعی و پیام نور  نیز نیاز به خرید کارت اعتباری و انتخاب کد رشته محل های مورد نظر خود در سایت سازمان سنجش دارید.

اگر از علاقه‌مندان به رشته مهندسی کامپیوتر هستید و نتوانسته‌اید و یا نخواسته‌اید از مسیر‌ کنکور به هدف خود برسید، می‌توانید به راحتی به کمک رشته‌های بدون کنکور در دانشگاه‌های مختلف و صرفا بر اساس معدل کتبی دیپلم خود به رشته مورد علاقه خودتان نزدیک تر شوید.

شماره تماس

اشتراک در
اطلاع از
34 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Sgh
3 ماه قبل

سلام من دیپلم کاردانش دارم میتونم بدون کنکور مهندسی کامپیوتر تهران شمال برم؟

مدیر
3 ماه قبل
پاسخ به  Sgh

سلام
در صورتی که دیپلم 12 ساله داشته باشید گزینه های بدون کنکور کارشناسی را می توانید انتخاب کنید.

Sahel
4 ماه قبل

سلام روز خوش
من دیپلم تجربى دارم با معدل ۱۹.۶۷
چقدر شانس دارم براى قبولى مهندسى کامپيوتر شیراز؟

مدیر
4 ماه قبل
پاسخ به  Sahel

سلام شانس قبولی بالا هست.

Sahel
4 ماه قبل
پاسخ به  رها بهرامی

به نظرتون با این معدل، براى چه رشته هاى بدون کنکور شانس قبولى دارم؟

سید آرشام
5 ماه قبل

سلام . من دیپلم کار دانش رشته کامپیوتر با معدل 16 هستم . میتونم رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه آزاد واحد کرج رو انتخاب کنم ؟

مدیر
5 ماه قبل
پاسخ به  سید آرشام

سلام بله می توانید.

میلاد
7 ماه قبل

سلام من تجربی هستم میخوام برا دانشگاه های ازاد مهندسی کامپیوتر ثبت نام کنم میخواستم بدونم با وجود اینکه رشتم تجربیه بازم معدل دیپلم مهمه؟

مدیر
7 ماه قبل
پاسخ به  میلاد

سلام
شما از طریق دانشگاه های بدون کنکور می توانید در دانشگاه آزاد این رشته را ادامه دهید.

میلاد
6 ماه قبل
پاسخ به  رها بهرامی

امکان قبولی در دانشگاه های نیمه دولتی هم هست؟

محمدرضا
8 ماه قبل

سلام
دانشگاه آزاد مشهد مهندسی کامپیوتر بدون کنکور دارد؟

شینا
9 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر
من دیپلم تجربی دارم میخواستم مهندسی کامپیوتر بدون کنکور دانشگاه ازاد یه شهر دیکه رو انتخاب کنم معدلمم ۱۶.۲۱ هستش ، میخواستم بدون چند درصد شانس قبولی دارم و اینکه الا زمان ثبت نامش شروع شده؟و کارشناسی پیوسته میتونم بخونم یا باید ناپیوسته بخونم؟

رها بهرامی
9 ماه قبل
پاسخ به  شینا

سلام وقت بخیر
با توجه به در نظر گرفتن سهمیه بومی در صوتی که در شهر دیگری ثبت نام کنید بسته به فاصله و سایر استان و … احتمال قبولی کاهش پیدا می کند. زمان ثبت نام هنوز شروع نشده است.

مهسا
9 ماه قبل

سلام من رشته رياضي هستم با معدل ١٦.٦٤ شانسي براي مهندسي كامپيوتر دولتي دارم؟

رها بهرامی
9 ماه قبل
پاسخ به  مهسا

سلام برای موسسات غیر انتفاعی شانس قبولی بالا هست

مهدی
1 سال قبل

سلام من رشته تجربی سال آخر هستم میخواستم بدونم مهندسی کامپیوتر بدون کنکور میتونم وارد دانشگاه سراسری بشم ؟ مدرک برنامه نویسی پایتون و جنگو رو هم از موسسه دارم

رها بهرامی
1 سال قبل
پاسخ به  مهدی

برای انتخاب بدون کنکور رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه ازاد و غیر انتفاعی و پیام نور شانس بیشتری دارید.

محسن
1 سال قبل

سلام من دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه سراسری هستم ولی به رشته کامپیوتر علاقه دارم. خواستم بدونم با انصراف از دانشگاه سراسری منعی برای ثبت نام بدون کنکور در رشته کامپیوتر دانشگاه آزاد به وجود نمیاد؟

رها بهرامی
1 سال قبل
پاسخ به  محسن

سلام
خیر شما درصورتی که از معافیت تحصیلی استفاده می کنید یکبار از دیپلم تا دکتری مجاز به انصراف و شرکت مجدد در کنکور هستید

شیوا
2 سال قبل

باسلام. من دخترم رشته تجربی و با معدل نهایی ۱۸ است. می خواستم بدونم بدون کنکور دانشگاه آزادهای خوب اصفهان مثل خوراسگان یا دانشگاه غیرانتفاعی شهید اشرفی را می آورد؟

سهیل
2 سال قبل

سلام

وقت بخیر

بنده فارغ‌التحصيل رشته حسابداری هستم،ولیکن بر حسب علاقه‌ای که به رشته برنامه نویسی دارم میخواستم بدونم میتونم بدون کنکور دردانشگاه‌های تهران ثبت نام کنم؟

لطفا راهنمایی بفرمایید.

متشکرم

مهشید
3 ماه قبل
پاسخ به  سهیل

سلام تغییر رشته دادین؟

محمد
2 سال قبل

سلام من رشته تجربی هستم دیپلم تجربی با نمره کل 14 ونیم دارم کنکور ریاضی دادم علاقه مند مهندسی کامپیوتر هستم رتبم با 5 درصد سهمیه 6000 شد کامپیوتر قبول نشدم خاستم بدوونم میتونم پیام نور یا ازد یا هرچی بدون کنکور ثبت نام کنم؟؟

فاطمه
1 سال قبل
پاسخ به  محمد

شما دروس ریاضی رو جدا خوندید؟
آخه منم تجربی خوندم و پشیمون شدم

F
2 سال قبل

سلام،پایه دوازدهم انسانی هستم و میخوام رشته کامپیوتر IT بخونم امکانش هست بدون کنکور در دانشگاه های خوب تهران قبول شم؟

رها بهرامی
2 سال قبل
پاسخ به  F

سلام
شما می توانید گزیینه های بدون کنکور دانشگاه اآزاد اطراف تهران و یا دانشگاه غیر انتفاعی انتخاب کنید. با توجه به رشته دبیرستان تاثیر سوابق تحصیلی با ضریب برای شما اعمال می شود.

Faezeh
2 سال قبل

سلام،دانش آموز پایه دوازدهم هستم رشته علوم انسانی و میخواهم تو رشته کامپیوتر IT ادامه تحصیل بدم در دانشگاه های خوب تهران امکانش هست بدون کنکور قبول شم؟

رها بهرامی
2 سال قبل
پاسخ به  Faezeh

سلام بله اما تاثیر سوابق تحصیلی به دلیل رشته غیر مرتبط برای شما لجاظ می شود.

Mahsa
2 سال قبل

سلام من معدل کتبی ۱۳ یا ۱۴ هستش میتونم رشته ی مهندسی کامپیوتر رو در دانشگاه پیام نور زنجان بخونم؟

نیماا
2 سال قبل

سلام من امسال سال اخر رشته انسانی هستم و کار و تخصصم برنامه نویسی وب هست و میخام برای مقطع کارشناسی رشته کامپیوتر رو انتخاب کنم ایا این برای من که رشته انسانی هستم و قصد ندارم کنکور بدم امکان پذیر هست که بتونم توی رشته مهندسی کامپیوتر بدون کنکور دانشگاه ازاد یا پیام نور یا حتی دانشگاه های غیر انتفاعی دیگه ثبت نام کنم یا نیاز به ازمون و پیشنیاز هایی مثل پاس کردن دروس رشته های ریاضی هست.ممنون میشم که منو راهنمایی کنید.

ویرایشگر
پاسخ به  نیماا

سلام بدون کنکور میتونین وارد بشین

امیر
2 سال قبل

سلام خسته نباشید
من امسال کنکور دادم و شدیدا به مهندسی کامپیوتر علاقه دارم ولی با رتبه ۲۶ هزار قبول نشدم.
میخواستم ببین توی تکمیل ظرفیت شانسی دارم یا حتما باید سال بعد کنکور بدم
پ.ن در انتخاب رشته فقط مهندسی های کامپیوتر رو زدم و هیچ رشته دیگه ای رو انتخاب نکردم

معصومه
2 سال قبل

سلام
من دانش اموز سال دوازدهم انسانی هستم .
معدل خیلی خوبی ندارم و رتبه کنکورم هم خیلی جذاب نیس .
من بخوام دانشگاه برای مهندسی کامپیوتر ثبت نام کنم معدل خوب میخاد؟
یا قبل از ورود به دانشگاه ازمون میگیرند ؟

طاها
2 سال قبل
پاسخ به  معصومه

ملاک معدل کتبی و کل هست
و شرایط هم فرق می‌کنه برای هر رشته رشته حسابداری شاید بتوانید و آزمون هم برای ورود ندارد اما در دانشگاه آزاد اگر معدل شما دوبارکمتر از 14باشد شمارا اخراج می کند

پیمایش به بالا