نحوه نوشتن پیشینه تحقیق در پایان نامه ارشد – نگارش فصل دوم پایان نامه

نحوه نوشتن پیشینه تحقیق در پایان نامه ارشد

محتوای جدول

یکی از بخش های مهمی که در پایان نامه های ارشد باید به آن پرداخته شود، بررسی و تحقیق بر کارهایی است که پیش از این توسط دیگر محققان رشته و زمینه مربوطه، به آن پرداخته شده است.

هیچ منبع دقیق و موضوع مشخصی برای نوشتن این بخش وجود نخواهد داشت و دانشجویان باید بر اساس موضوع تعیین گردیده در پروپوزال خود و با توجه به پیش درآمدهای تایید شده به هر یک از شاخه ها و زیرشاخه های موضوع مربوطه به پایان نامه خود بپردازند.

برای این منظور اطلاع از نحوه نوشتن پیشینه تحقیق در پایان نامه ارشد که عموما فصل دوم پایان نامه ارشد به آن اختصاص می یابد می تواند مسیر پیش روی دانشجویان را سهل نماید که در این مطلب به برخی نکات در این راستا پرداخته شده است.

نحوه نوشتن پیشینه تحقیق در پایان نامه ارشد

نحوه نوشتن پیشینه تحقیق در پایان نامه ارشد

پیشینه تحقیق یا پیشینه پژوهش، بخشی از پایان نامه و هر کار تحقیقاتی را تشکیل خواهد داد که از تکرار مکررات و کارهای انجام شده در جای جای دنیای علم و دانش، جلوگیری به عمل می آورد.

در حقیقت بررسی هر چه دقیق تر در این بخش از پایان نامه، می تواند علاوه بر ایجاد یک شناخت دقیق و عمیق بر موضوع پیش روی برای دانشجو، سلسله ایجاد موضوع و یک کار تیمی وسیع را میسر نماید تا هر دانشجو بتواند با اضافه کردن ایده خود به کارهای گذشته، مسیری جدیدی را رقم بزند.

برای این منظور بررسی نحوه نوشتن پیشینه تحقیق در پایان نامه ارشد باید به برخی نکات در گردآوری اطلاعات و نوشتن آن ها در پایان نامه توجه شود که در ادامه به آن ها پرداخته شده است.

چگونه پیشینه تحقیق را پیدا کنیم؟

به منظور جمع آوری اطلاعات مفید در راستای موضوع خود برای تدوین فصل دوم پایان نامه ارشد، می توانید در وهله اول از مراجع داخلی به منظور پیدا کردن کلید واژه های مشترک در پایان نامه های تمام دانشگاه های کشور، بهره ببرید.

نحوه نوشتن پیشینه تحقیق در پایان نامه ارشد

مراجع داخلی برای تهیه پیشینه پژوهش

1- در این مسیر، وب سایت ایرانداک پیشتاز می باشد و دانشجویان می توانند با جستجو در میان لیست کاملی از پایان نامه ها به کلید واژه مدنظر خود دسترسی داشته و با دانلود فایل آنلاین آن ها، از بخش های مفید استفاده نمایند.

هم چنین متقاضیان می توانند با ثبت نام در این سامانه و پرداخت هزینه اشتراک، از سرویس درخواست پیشینه تحقیق برای پایان نامه خود بهره ببرند. برای این منظور لازم است تا مراحل زیر را طی نمایند:

  • وارد سامانه پیشنه پژوهش در وب سایت ایرانداک شوید.
  • با وارد کردن مشخصات فردی و تحصیلی خود، ایمیل خود را در سامانه ثبت نمایید.
  • کلید واژه های اصلی و فرعی مدنظر خود را وارد نموده و آن ها ثبت نهایی نمایید. توجه کنید که این کلید واژه ها قابل تغییر نبوده و هزینه پرداخت شده برای آن نیز غیر قابل عودت می باشد.
  • هزینه هر بار درخواست برای پیشینه پژوهش در ایرانداک نیز در حدود 20 هزار تومان می باشد.
  • اطلاعات نهایی در خصوص کلیدواژه های وارده از سوی این سامانه به شرح زیر برای دانشجو ایمیل می شود:
عنوان نوع سند تطبیق داده شده نشانی
عنوان شماره یک پایان نامه مربوطه ( نزدیک ترین عنوان مرتبط با عنوان پیشنهادی داوطلب ) پروپوزال / پایان نامه / رساله لینک مرتبط با سند ثبت گردیده در سامانه گنج سایت ایرانداک
عنوان شماره دو پایان نامه مربوطه (مرتبط با عنوان پیشنهادی داوطلب ) پروپوزال / پایان نامه / رساله لینک مرتبط با سند ثبت گردیده در سامانه گنج سایت ایرانداک
عنوان شماره یک پایان نامه مربوطه (مرتبط با عنوان پیشنهادی داوطلب ) پروپوزال / پایان نامه / رساله لینک مرتبط با سند ثبت گردیده در سامانه گنج سایت ایرانداک
…. …. ….

* لازم به ذکر است که استفاده از اطلاعات ارسال شده از سوی این پایگاه و نحوه نوشتن پیشینه تحقیق در پایان نامه ارشد تا حد زیادی منوط به نظر استاد ( ویا اساتید) راهنما و هم چنین استانداردهای دانشگاه محل تحصیل خواهد بود.

در صورت اطلاعات بیشتر در این مورد میتوانید به مقاله نحوه درخواست پیشینه تحقیق از ایرانداک مراجعه نمایید.

 2- استفاده از کتابخانه های آنلاین دانشگاه های سراسر کشور، می تواند یکی از شیوه های مناسب برای جمع آوری اطلاعات مفید جهت نوشتن این بخش باشد.

یکی از سامانه های قوی در این راستا سایت gigalib.org می باشد که می توانید برای یافتن پایان نامه ها از آن استفاده کنید.

3- سایت کتابخانه هر دانشگاه نیز تمامی پایان نامه های دفاع شده در آن دانشگاه را برای استفاده دانشجویان خود آن دانشگاه قرار داده است که می تواند منبع مناسبی برای این منظور باشد.

مراجع جهانی برای تهیه پیشینه پژوهش

 بخش اصلی جمع آوری اطلاعات و نحوه نوشتن پیشینه تحقیق در پایان نامه ارشد بر اساس تحقیقات و نتایج منتشر شده در پایگاه های جهانی می باشد که می توان پایگاه های زیر را برای استناد به آن ها مثال زد:

  • Scopus
  • Google Scholar
  • Science Direct
  • Research Gate
  • SciHub

این پایگاه ها برای یافتن مقالات معتبر و مرتبط در ژورنال های جهانی و به روز بسیار مفید خواهند بود.

برای استفاده هر چه بهتر از این مراجه می توانید در جستجوی پیشرفته، با اضافه کردن کلید واژه های مدنظر خود به نتایج بهتر در زمان کم تری دست پیدا کنید.

تمام این مباحث برای جمع آوری اطلاعات مفید به منظور ایجاد مستندات مناسب بوده است. اما در ادامه به نحوه نگارش این فصل نیز اشاره می گردد تا دانشجویان بتوانند به بهترین شکل این منابع را طبقه بندی نمایند.

نگارش فصل دوم پایان نامه ارشد

همان طور که اشاره گردید نحوه نوشتن پیشینه تحقیق در پایان نامه ارشد، به قالب های تعیین شده از سوی آموزش دانشکده محل تحصیل وابسته خواهد بود.

لذا نکات مطرح گردیده در ذیل به منظور اطلاع از کلیات نگارش می باشد و دانشجویان برای پرداختن به جزئیات لازم است به قالب های مذکور رجوع نمایند.

نحوه نوشتن پیشینه تحقیق در پایان نامه ارشد

برخی نکات کلیدی در موزد نحوه نوشتن پیشینه تحقیق در پایان نامه ارشد

1- هر پیشینه پژوهشی باید به دو قسمت کلی تقسیم گردد:

  • ابتدا مقدمه ای در راستای بازکردن موضوع کلی، بسط کلید واژه ها و ارائه تئوری های کلی ، مدل های استفاده شده و موارد مشابه دیگر اشاره شود. لزومی به بسط زیاد در این بخش نمی باشد و در حد  اشاره می تواند بسنده باشد.
  • قسمت دوم به مرور تمام کارها، تحقیقات، آزمایشات، مقالات، کنفرانس ها و دیگر موارد علمی-پژوهشی می پردازد که پیش تر دانشجو به روش های گفته شده آن ها را گردآوری کرده است.

2- طبقه بندی بخش دوم این فصل بسیار اهمیت خواهد داشت. تصور کنید که کار خود را با 5 کلید واژه مهم مشخص نموده اید. این کلید واژه ها باید بر اساس اهمیت ترتیب بندی شوند و به همان ترتیب در بخش دوم ظاهر گردند.

هر کلید واژه را که بسط می دهید، مقالات و مستندات داخلی و خارجی گردآوری شده را بر اساس سال انتشار از قدیم به جدید طبقه بندی کنید و شماره ارجاع بزنید.

3- در نگارش این متن به هیچ عنوان از ضمایر اول (م،ما)،  افعال معلوم، زمان حال و کلمات غیر فارسی که دارای معادل فارسی و یا مصطلح رایج می باشد نباید استفاده شود.

4- نقطه اشتراک کلید واژه ها را به کمک ارجاع به مقالات مرتبط به هم دیگر متصل کنید تا رشته کلام مناسب تر و از دید خواننده متن جذاب تری را ایجاد نمایید. برای این منظور می توانید از طبقه بندی بر اساس زمان انتشار مقالات چشم پوشی کنید.

5- ایده خود را که به آن پرداخته اید، برجسته تر کنید و در انتهای بررسی سعی کنید خلا تحقیقاتی ناشی از نبود مقاله ای با آن موضوع، پر رنگ تر نمایید تا اهیمت انجام این کار را دو چندان کند.

6- به هیچ عنوان در این بخش پایان نامه از شکل، نتیجه، جدول و یا دیگر محصولات مقالات مرجع خود استفاده ننمایید و از آوردن آن ها در طول متن به طور جد خودداری فرمایید.

7- در انتها لازم است تا تمام نکات نگارشی و ادبی مرسوم به دقت مورد بررسی قرار گیرند تا محصول بهتری در نهایت ایجاد گردد.

لذا کلیه دانشجویان مقطع ارشد به منظور اطلاع از نحوه نوشتن پیشینه تحقیق در پایان نامه ارشد می توانند از نکات فوق استفاده نموده و در بخش های مختلف آن پیاده سازی نمایند.

در صورتی که برای پایان نامه و رساله خود نیاز به بررسی دقییق تری از این لحاظ داشته اید و در مراحل مختلف آن با مشکل مواجه گشته اید، می توانید با مشاوران مرکز الو سلام مشاور در تماس بوده و با آن ها مشورت نمایید.

تماس با ما

محتوای جدول

پیمایش به بالا