هزینه ثبت نام مدارس دولتی

هزینه ثبت نام مدارس دولتی

محتوای جدول

هزینه ثبت نام مدارس دولتی مطابق با قانون گذاری های جدید تعیین شده است و والدین برای ثبت نام فرزندانشان در مدارس دولتی می توانند بدون پرداخت هزینه آنان را ثبت نام نمایند.

در برخی از مدارس به دلیل امکانات بیشتر و حمایت های آموزشی بالاتر از دانش آموزان، برخی از والدین اقدام به کمک های نقدی در جهت استمرار این امکانات و گسترش آنان هستند.

اما از نظر قانونی هیچ مدرسه ای نمی تواند والدین را مجبور به پرداخت هزینه ای کند و یا به دلیل عدم پرداخت هزینه و شهریه از ثبت نام فرزند او ممانعت ورزد.

در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با ابعاد مختلف ثبت نام در مدارس دولتی و هزینه ثبت نام مدارس دولتی آشنا کنیم و پیرامون موضوعات زیر اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم:

هزینه ثبت نام مدارس دولتی

هزینه ثبت نام دبستانی ها در مدارس دولتی

باشروع سال تحصیلی یکی از ابهاماتی که برای والدین بوجود می آید، میزان هزینه مدارس در هنگام ثبت نام فرزندان است.

دریافت مبالغی مبتنی بر هزینه های تحصیلی دانش آموزان از والدین از سوی مدارس نمونه دولتی و یا غیر انتفاعی معمول و رایج است.

اما پرداخت هزینه بابت تحصیل به مدارس دولتی دارای شرایط و ضوابطی است که از سوی اداره کل آموزش و پرورش تعیین می شود.

والدین در همان ابتدای ورود به سایت ثبت نام مدارس ملزم به ارائه اطلاعات و مدارکی هستند که برای ثبت نام فرزندشان در دوره دبستان لازم و ضروری است.

علاوه بر این مدارک ممکن است در جریان ثبت نام ارائه برخی از هزینه ها نیز شرط ورود به مرحله بعدی و نهایی کردن ثبت نام نیز باشد.

هزینه های در نظر گرفته شده برای ثبت نام

از جمله هزینه هایی که والدین برای ثبت نام فرزندشان در مدارس دولتی می بایست در نظر بگیرند موارد زیر است:

  • هزینه بیمه
  • هزینه کتاب ها
  • هزینه سرویس ایاب و ذهاب (در صورتی که از سوی مدرسه تعیین شود)
  • هزینه فرم مدرسه
  • هزینه جوایز و هدایای اعطایی در طول سال
  • هزینه کلاس های فوق برنامه

انواع هزینه های لازم برای ثبت نام کلاس اول ابتدایی مدارس دولتی

با وجود تصویب قوانینی مبتنی بر عدم مجوز لازم برای دریافت وجه از والدین در هنگام ثبت نام دانش آموزان در پایه اول ابتدایی، برخی از مدارس به علت داشتن شرایط متفاوت، اقدام به دریافت این سری از وجوه از والدین می کنند.

پرداخت هزینه های ضروری و منطقی برای ثبت نام دانش آموزان در پایه اول ابتدایی و در مدارس دولتی ممانعتی با قانون ذکر شده ندارد و شرط استمرار و تکمیل فرآیند ثبت نام است.

هزینه های مجاز برای مدارس ابتدایی

  • هزینه های مرتبط با واحد سنجش دانش آموزان
  • هزینه های مرتبط با واحد واکسیناسیون
  • هزینه های تایید پزشک در مرکز بهداشت
  • تهیه مواد بهداشتی از قبیل دهانشویه و فلوراید
  • سرویس رفت و آمد
  • هزینه وسایل کمک آموزشی

شرایط کمک مالی به مدارس دولتی

بر اساس ماده 30 قانون آیین اجرایی مدیران مدارس حق دریافت هیچ گونه وجهی در ازای ثبت نام دانش آموزان در مدارس دولتی را ندارند.

این شرط از جمله شرایط ثبت نام مدارس دولتی است و والدین می توانند در صورت بروز تخطی مدیر و کادر اجرایی مدرسه از این قانون، مراحل شکایت و بازخورد به اداره ناحیه مورد نظر را آغاز کنند.

اما ارائه برخی از کمک های مالی به مدرسه به صورت داوطلبانه و از روی تمایل، در ازای برخورداری از امکانات پیشرفته تحصیلی و یا مواد آموزشی ممانعتی با قانون ۳۰ آیین اجرایی مدارس ندارد.

مواردی که برای کمک به مدرسه دریافت می شود

از جمله موضوعاتی که می تواند مبنای کمک به مدرسه از سوی والدین باشد موارد زیر است:

  • تجهیز امکانات مدرسه
  • تجهیز فضای آموزشی به امکانات نوین و دستگاه های پیشرفته
  • نوسازی و بازسازی مدارس و کلاس های درسی
  • کمک به دانش آموزان نیازمند
  • تغییر سیستم های آموزشی از شیوه سنتی به نوین و دیجیتالی

هزینه ثبت نام مدارس دولتی

نحوه واریز شهریه کلاس اولی ها در مدرسه دولتی

برای پرداخت هزینه هایی که برای ثبت نام سال اول دبستان در مدارس دولتی تعیین شده است، والدین می توانند با مراجعه به سامانه پیش ثبت نام مدارس بخشی از این هزینه ها را پرداخت نمایند و سایر هزینه ها را به صورت حضوری در دبستان بپردازند.

هزینه های جانبی مانند هزینه فرم مدرسه و سرویس ایاب و ذهاب از جمله هزینه هایی هستند که در مدرسه و به صورت مجزا قابل پرداخت هستند.

اما هزینه هایی همچون هزینه کتاب های تحصیلی و لوازم کمک آموزشی می بایست در سامانه معرفی شده و یا سامانه پیش ثبت نام مدارس و در جریان فرایند ثبت نام پرداخت شوند. 

قوانین پرداخت هزینه به مدارس دولتی از سوی والدین

علی رغم تمامی اطلاع رسانی های گسترده ای که رسانه های ارتباط جمعی پیرامون قانون ۳۰ آیین اجرایی مبتنی بر عدم مجوز دریافت هر گونه وجه از والدین در هنگام ثبت نام دانش آموزان در مدارس دولتی شده است، برخی از عوامل مدارس اقدام به دریافت این وجوه به صورت اجباری می کنند.

سرپیچی از قانون ذکر شده مستلزم پیگیری های قانونی و کیفری است. والدین عزیز می توانند در صورت بروز این سری از مشکلات، در سامانه شکایات آموزش و پرورش به نشانی shekayat.medu.ir اظهارات خود را ثبت نمایند.

از جمله مواردی که مدارس را در دریافت هزینه از والدین در هنگام ثبت نام جایز می سازد موارد زیر است:

  • ارائه امکانات پیشرفته درسی
  • برگزاری جشن های مناسبتی
  • ارائه آلبوم ها و سی دی های جانبی از جشن ها و برنامه های دانش آموزی

در این مقاله سعی کردیم تا به شما عزیزان اطلاعات مفیدی پیرامون نحوه تعیین هزینه ثبت نام مدارس دولتی ارائه کنیم و قانونی بودن برخی از پارامترهای دریافت وجود از سوی مدارس دولتی را مشخص نماییم.

جمع بندی

در صورتی که پیرامون موارد فوق دچار ابهام و یا سوالی هستید و یا نیازمند به دریافت مشاوره های تخصصی در این زمینه اید می توانید با مشاوران ما در مرکز الو سلام مشاور تماس حاصل فرمایید و از نظرات و راهنمایی های این عزیزان بهره مند شوید.

الو سلام مشاور پایگاه امن و اطلاع رسان دقیقی است که شما عزیزان را در دستیابی به موفقیت های تحصیلی و آگاهی از قوانین و شرایط استفاده از مراکز آموزشی حمایت و هدایت می کند.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا