رشته مهندسی هوافضا بدون کنکور

رشته مهندسی هوافضا بدون کنکور
محتوای جدول

رشته هوافضا از آن دست رشته هایی است که بیشتر مردم فقط اسم آن را شنیده اند و اطلاعات زیادی در مورد این رشته ندارند. اکثرا رشته هوا فضا را با خلبانی مشابه می دانند و تصور می کنند این دو رشته یکی است در صورتی که اینگونه نیست و هوافضا با خلبانی فرق دارد.

برای این که در مورد این رشته و پذیرش بدون کنکور در رشته هوافضا بیشتر بدانید، مقاله زیر را مطالعه کنید.

رشته مهندسی هوافضا بدون کنکور

معرفی رشته هوافضا

رشته هوافضا بر خلاف تصور عموم، با رشته خلبانی متفاوت است. دانشجویان رشته هوافضا در طول تحصیل خود اصول طراحی و بررسی  اجسام متحرک در فضا مانند ماهواره برها، هواپیما، ماهواره و فضا پیما را بر عهده دارند.

دو بخش اصلی این رشته را کیهان نوردی و هوانوردی تشکیل می دهد.

دانشجویان این رشته در طول تحصیل خود از علومی مانند علوم رایانه، الکترونیک، متالوژی، مهندسی عمران و مکانیک بهره می برند.

از جمله درس های اصلی این رشته، دروس زیر هستند:

اتعاشات مکانیکی، دینامیک، انتقال حرارت، علم مواد، کنترل اتوماتیک، مقدمه ای بر مهندسی هوافضا، مکانیک سیالات، تحلیل سازه های هوایی، مقاومت مصالح، نقشه کشی صنعتی 1و2 و ….

برخی از دروس اختصاصی رشته هوافضا به شرح زیرند:

اصول جلوبرنده ها- مکانیک مدارهای فضایی ، آزمایشگاه آئرودینامیک، طراحی اجزاء، طراحی هواپیما، مکانیک پرواز، زبان تخصصی مهندسی هوافضا و …

هوافضا بدون کنکور

رشته هوافضا طرفداران مخصوص به خود را دارد و همه ساله عده ای افراد متقاضی ورود به این رشته هستند.  به طور کلی ظرفیت پذیرش در رشته هوافضا کم است و تعداد کمی از دانشگاه های سراسری و آزاد در این رشته دانشجو می پذیرند.

مدتی است امکان ورود به این رشته بدون کنکور هم فراهم شده و علاقمندان به رشته هوافضا می توانند بدون شرکت در کنکور سراسری، در رشته مورد علاقه خود تحصیل کنند.

تحصیل در این رشته در دانشگاه های دولتی، آزاد و … امکان پذیر است.

به عنوان مثال دانشگاه صنعتی شریف در پردیس بین الملل جزیره کیش در رشته هوافضا بدون کنکور پذیرش دارد. دانشگاه آزاد نیز در دو ترم مهر و بهمن بدون کنکور در رشته هوافضا دانشجو می پذیرد.

همزمان با ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد در دو نیم سال اول و دوم، متقاضیان هوافضا بدون کنکور می توانند این رشته را در اولویت انتخاب های خود قرار داده و بعد از اعلام نتیجه نهایی و قبولی در این رشته، در شته هوا فضا ثبت نام کرده و مشغول به تحصیل شوند.

نحوه پذیرش بدون کنکور در رشته هوافضا

همان طور که گفته شد، دانشگاه آزاد بدون کنکور در این رشته دانشجو می پذیرد.

پذیرش بدون کنکور در رشته هوافضا به این معنی است که پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی صورت می گیرد.

در (کارشناسی پیوسته) در صورتی که رشته دیپلم متقاضی با گروه آزمایشی او یکسان باشد، ضریب تاثیر معدل 100 در نظر گرفته می شود و اگر رشته دیپلم با گروه آزمایشی یکسان نباشد، ضریب تاثیر معدل تقریبا 70 درصد می شود.

شرایط ثبت نام و پذیرش در رشته هوافضا بدون کنکور

برای پذیرش در مقطع کارشناسی پیوسته، متقاضی باید دیپلم کامل دبیرستان نظام 6 3 3 یا گواهینامه پیش دانشگاهی نظام قدیم داشته باشد.

همچنین افرادی که مدرک کاردانی پیوسته  یا ناپیوسته در دوره های فنی و حرفه ای و کار و دانش دارند هم می توانند برای ثبت نام هوافضا بدون کنکور اقدام نمایند.

از جمله مدارک لازم برای ثبت نام متقاضیان آقا در این رشته، داشتن کارت معافیت دائم، پایان خدمت و یا مشمول معافیت تحصیلی شدن است.

زمان ثبت نام در  رشته هوافضا بدون کنکور

ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد در دو نیم سال تحصیلی مهر و بهمن انجام می شود و زمان دقیق ثبت نام توسط معاونت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اعلام خواهد شد.

ثبت نام به صورت اینترنتی و از طریق پایگاه اطلاع رسانی معاونت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد انجام می شود و هر داوطلب باید در زمان اعلام شده برای ثبت نام به سایت مراجعه کرده و بعد از خرید کارت اعتباری، برای انتخاب رشته و تعیین اولویت ها اقدام نماید.

اگر می خواهید در مورد هوافضا بدون کنکور اطلاعات کامل تر و دقیق تری کسب کنید می توانید با کارشناسان و مشاورین تحصیلی ما در الو سلام مشاور تماس بگیرید و اطلاعات دقیق تر را از آن ها بخواهید.

شماره تماس

اشتراک در
اطلاع از
10 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پارسا
4 ماه قبل

سلام من در مدرسه نمونه دولتی درس خودنمایی و معدل امتحان نهاییم ۱۷.۸۶ شد و الان مدیریت مالی دارم میخونم، میتونم رشته دومم رد هوا وفضا تو یکی از دانشگاه های آزاد تهران بخونم

مدیر
4 ماه قبل
پاسخ به  پارسا

سلام
بله می توانید.

Sarina
5 ماه قبل

از مهندسی پزشکی میشه رفت مهندسی هوافضا؟

مدیر
5 ماه قبل
پاسخ به  Sarina

بله می توانید.

Srinw
6 ماه قبل

از چه رشته هایی میشه به رشته هوافضا رفت؟

مدیر
6 ماه قبل
پاسخ به  Srinw

بر اساس سوابق تحصیلی از همه رشته ها می توانید وارد شوید.

پارسا
6 ماه قبل

سلام از رشته الکترونیک می تونم برم برای هوا وفضا

مدیر
6 ماه قبل
پاسخ به  پارسا

سلام بله می توانید.

میثم
2 سال قبل

با سلام
کسانیکه در رشته علوم انسانی تحصیل کرده اند هم میتوانند بدون آزمون در این رشته ثبت نام کنند؟؟؟

هادی
2 سال قبل

خیلی به این رشته علاقه دارم دوست دارم در این رشته مشغول به کار شوم

پیمایش به بالا