ویژگی های مهد کودک مناسب – بررسی تمام ویژگی های یک مهد کودک خوب

ویژگی های مهد کودک مناسب

محتوای جدول

ویژگی های مهد کودک مناسب شامل دسته‌بندی‌های متفاوتی می‌شود که در هر دسته پارامترهای خاصی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مهد کودک خوب و مناسب، یکی از مهمترین عوامل در شکل‌گیری شخصیت و تربیت کودکان است. به همین علت در نظر گرفتن نکات مهم در انتخاب مهدکودک استاندارد از دغدغه‌های اساسی والدین برای سرمایه‌گذاری اولیه بر روی فرزندانشان است.

یک مهد کودک خوب باید محیطی امن و آرام و همچنین فعال و خلاق برای کودکان باشد. از دیگر ویژگی‌های مهد کودک مناسب دارا بودن مربیانی است که با روانشناسی کودک و حالات و روحیات آنها آشنا باشند.

در این مقاله سعی ما بر این است که بهترین شرایطی را که یک مهدکودک باید دارا باشد تا خیال والدین از ثبت نام فرزندشان در آن آسوده شود، به طور کامل بررسی کرده و نکات مهم در انتخاب مهدکودک خوب را به شما مخاطبان گرامی ارائه کنیم. عناوینی که در ادامه خواهید خواند شامل موارد زیر است:

ویژگی های مهد کودک مناسب

لزوم شناسایی مهد کودک خوب و تاثیرات آن

همانطور که می‌دانید یکی از مهمترین مراحلی که هر کودک در دوران ابتدایی زندگی اش آن را سپری می‌کند، زمانهایی است که در مهدکودک حضور دارد.

مهد کودک‌ها با عنوان اولین مدارس غیر رسمی کودکان، نقش مهمی در تعیین و شکل‌گیری شخصیت آنها از همان مراحل اولیه زندگی دارد.

شناسایی و بررسی ویژگی های مهد کودک مناسب ، یکی از مهمترین اقداماتی‌ است که والدین باید به عنوان مهمترین شخصیتهای تصمیم گیرنده حال و آینده کودکانشان آن را به نحو شایسته انجام دهند.

توجه به پارامترهای اساسی که نشان‌دهنده سیستم و ماهیت یک مهد کودک خوب است، می‌تواند آسایش و رضایت کودکان را از زمانهایی که در این محیط هستند در بر داشته باشد.

پدر و مادران باید بدانند که به همان اندازه‌ای که یک دانشگاه خوب تاثیر بسزایی در آینده فرزندانشان خواهد گذاشت، مهد کودک خوب نیز تاثیر بسزایی در رشد اجتماعی و روانی کودکان خواهد داشت.

پس لزوم شناسایی ویژگی های مهد کودک خوب و تاثیرات آن بر روی ترغیب کودکان بر یادگیری مباحث و اصول اولیه تحصیلی سبب شده تا امروزه بسیاری از والدین برای فرستادن کودکانشان به مهد کودک‌ها دچار استرس و سردرگمی شوند.

نکات مهم در انتخاب مهدکودک مناسب شامل چه مواردی است؟

از آنجایی که یافتن یک مهدکودک خوب مستلزم دانستن نکات مهم و پارامترهای اساسی است، بر همه‌ی والدین لازم و ضروری است که این نکات مهم را در هنگام انتخاب مهدکودک مناسب در نظر بگیرند.

از جمله این نکات مهم موارد زیر است:

محیط مناسب

متاسفانه بسیاری از مهد کودک هایی که امروزه وجود دارند، فاقد محیط مناسبی برای آموزش و بازی کودکان هستند.

مهد کودک‌هایی که درون خانه‌های قدیمی بزرگ تاسیس شده‌اند و فضای محدود و امکانات بروز کمتری نسبت به بقیه مهد کودک های استاندارد دارند، گزینه‌های مناسبی برای گذراندن اوقات مفید کودکانمان نخواهند بود.

ساختمان قدیمی و اتاق‌های کوچکی که از نظر سرمایشی و گرمایشی شامل استانداردهای لازم نیستند، ممکن است بر روی سلامت جسمی و روانی کودکان تاثیرات منفی داشته باشند.

پس وجود محیط مناسب و در خور نیاز با روحیات کودکان، یکی از ملاک‌های مهم برای انتخاب مهد کودک مناسب است.

رعایت نظافت

کابوس بیماری کودکان یکی از بدترین دغدغه‌هایی است که والدین در هنگام سپردن کودکانشان به مهد‌ها با آن سرو کار دارند.

بسیاری از والدین از این مسئله ابراز نگرانی می‌کنند که با شروع فصل سرما و شیوع بیماری‌های ویروسی مسری، کودکشان به صورت مرتب دچار بیماری می‌شود و منشا تمامی این بیماری‌ها را محیط مهد کودک می‌دانند.

مهد کودک مناسب با داشتن برنامه‌ریزی‌های دقیق پیرامون رعایت نظافت و موارد بهداشتی می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر پیشگیری از ابتلای کودکان به بیماری‌های مختلف داشته باشد.

همچنین با نظافت همیشگی و ضد عفونی کردن محیط‌های کلاس‌ها و حیاط و راهروها و همچنین سرویس‌های بهداشتی و سالن‌های غذاخوری می‌توان از ابتلای کودکان به بیماری‌های میکروبی که منجر به اسهال و استفراغ و ناراحتی‌های پوستی جلوگیری کرد.

ویژگی های مهد کودک مناسب

تعداد مناسب

یکی از مهمترین استانداردهایی که باید به عنوان یکی از برترین ویژگی های مهد کودک مناسب باید در نظر گرفته شود، تعداد ۱۰ نفره بودن کلاسهای آموزشی است.

این بدان معناست که:

در یک کلاس معمولی با یک مربی، بیشتر از تعداد ذکر شده نباید کودکان بیشتر از یک ساعت حضور داشته باشند. تعداد زیاد کودکان در یک کلاس منجر به هرج و مرج و تاثرات نامطلوب آموزشی می‌شود.

از جمله مهمترین تاثیرات منفی این امر می‌تواند خطر پذیر شدن شرایط روحی و جسمی کودکان به سبب تعامل نزدیک با همکلاسی‌هایشان شود.

در برخی از موارد به سبب وجود کلاسهایی با وسعت بزرگتر از کلاسهای معمولی، با وجود دو یا چند مربی که بچه‌ها را به دسته‌های مشخصی تقسیم کرده‌اند این مشکل برطرف خواهد شد.

تجهیزات آموزشی و تفریحی

توجه ویژه به مناسب بودن تجهیزات کافی برای هر کودک و همچنین مطابقت کامل وسایل با روحیات آنها و رده سنی هر کودک می‌تواند از بروز اختلافات ناشی از تقسیم وسایل و یا توانایی استفاده از آنها تاثیرات مطلوبی داشته باشد.

نظارت دقیق بر روی وسایل بازی که امکان خطرناک بودن آنها به نسبت سایر وسایل بیشتر است نیز باید حتما از سوی کادر مربیان وجود داشته باشد.

احتمال بلعیدن اسباب‌بازی‌های کوچک و یا برّنده بودن آنها خطراتی است که در اکثر موارد بر اثر بی توجهی عوامل مهد کودک، سلامتی کودکان را تهدید می‌کند.

تناسب روحیات مربیان با محیط مهد

 مشکلاتی از جمله اخت نشدن کودک با مربی مورد نظر و یا ترس او از سری مسائلی هستند که سبب نگرانی والدین برای برقراری ارتباط کودکشان با محیط مهد کودک می‌شود.

تسلط کافی مربیان بر موارد روانشناسی کودک و توانایی به برقراری ارتباط صحیح با او می‌تواند کودک را مشتاق به حضور در مهد کودک کند.

همچنین تاثیر پذیری کودکان از مربیانی که روشهای جذب حواس و تقویت تمرکز کودکان را می‌دانند، بسیار بیشتر از زمانی است که کودک تمایلی به گذراندن وقت با مربی خود در مهد کودک ندارد.

آگاهی کامل مربیان و کادر مدیریتی یک مهد کودک خوب بر مسائل و پارامترهای اساسی ارتباطی با کودک، از جمله ویژگی های مهد کودک مناسب است که باید حتما بررسی شده و مورد تایید کودک و والدین قرار گیرد.

لزوم گذراندن دوره‌های روانشناسی و پاس کردن واحدهای درسی نظیر روانشناسی عمومی و روانشناسی رشد و روانشناسی کودک از سوی مربیان، تضمین کننده تسلط آنها بر کنترل شرایط مختلفی است که یک کودک در مهد کودک با آنها مواجه می‌شود.

سیستم مناسب تغذیه‌ای

 بسیاری از والدین شاغل به سبب کمبود زمان برای نگهداری و تغذیه کودک خود، ناگزیر به سپردن او به مهد کودک‌هایی هستند که در آنجا کودک وعده‌های اصلی غذایی خود را خواهد خورد.

پس:

رعایت تمامی نکات تغذیه‌ای و در اختیار داشتن مشاور تغذیه و رشد از سوی یک مهدکودک خوب می‌تواند سلامت جسمی و اشتیاق کودک به حضور در زمانهای تغذیه‌ای را تضمین کند.

استفاده از تجهیزاتی که سبب بهینه سازی سیستم تغذیه‌ای کودک می‌شود، از جمله مجهز بودن مرکز به دستگاه تصفیه آب و وسایل گرمایشی مجهز برای پخت و پز و همچنین یخچال‌های استاندارد برای نگهداری طولانی مدت مواد غذایی، نیز تاثیرات چشمگیری بر سلامت کودکان این سری از مهد کودک ها خواهد گذاشت.

مواد آموزشی

تسلط کافی مربیان بر آموزش مسائل مهم و کاربردی به کودکان در مهد کودک‌ها یکی دیگر از ویژگی های مهد کودک مناسب است.

مفید بودن مطالب آموزشی و کشف استعدادهای کودکان نیز از جمله مواردی است که یک سیستم آموزشی باید در خود داشته باشد.

به طور کلی شناخت رنگها و نحوه ترکیب آنها برای ساخت رنگ جدید، کشیدن طرح‌های اولیه نقاشی و اصول صفحه بندی، ساخت کاردستی‌های مفهومی مورد انتظار، یادگیری انواع شعر و داستان، رشد خلاقیت برای ایجاد نوآوری‌های شخصی و یادگیری برقراری ارتباط با سایر همنوعان و افراد بزرگسال و تربیت مناسب از جمله اهدافی است که از آموزشهای این دوره انتظار می‌رود.

ویژگی های مهد کودک مناسب

مهمترین ویژگی های مهدکودک های برتر کشور

گستردگی وجود مهد‌کودکها در کشور، چند سالی است که نظر بسیاری از مشاوران روانشناس را به خود جلب کرده است.

اما آیا این گستردگی ضامن تربیت و رشد شخصیتی و علمی کودکان نیز می‌شود؟

بسیاری از مهد کودکهای برتر کشور با شناسایی متدهای نوین آموزشی و بکارگیری تجهیزات و روشهای جدید علمی توانسته‌اند از همان ابتدا محیط رشد و تعالی کودکان را برای حضور در جوامع بزرگتر فراهم آورند.

از جمله مهمترین ویژگی‌های مهدکودک‌های برتر کشور موارد زیر است:

  • شناسایی استعداد‌های کودکان
  • تفکیک کودکان نابغه و تیزهوش از سایر کودکان
  • معرفی کودکان متفاوت از نظر هوشی به مراجع ذیربط
  • ارائه کلیه زمینه‌های فعالیتی برای به چالش کشیدن روحیات کودکان
  • انجام بیمه سلامت و حوادث برای تمامی کودکان و کادر آموزشی
  • برگزاری کارگاه‌های تخصصی متناسب با سن کودکان
  • ایجاد فرصت‌های مناسب برای ارائه توانایی‌های فردی کودکان
  • نظرسنجی منطقی از کودکان پیرامون روشهای آموزشی و مدیریتی

مدیران مهد کودک های موفق چه خصوصیاتی دارند؟

همانطور که توجه به خصوصیات مهد کودک استاندارد می‌تواند انتظارات والدین را از محیط نگهداری کودکشان برآورده سازد، دیگر ویژگی ممتازی که سبب بهره‌وری بهینه از این محیط در دراز مدت خواهد شد، خصوصیات ویژه و منحصربه فردی است که کادر مدیریتی و مدیران مهد‌کودک باید دارای آنها باشند.

امروزه در بهترین مهد کودک های دنیا از افرادی برای برقراری ارتباط و آموزش کودکان استفاده می‌شود که تسلط کافی بر مباحث روانشناسی و آموزشی در رده سنی کودکان مهدی داشته باشند. از این رو این سری از مدیران باید دارای پارامترهای مورد نظری باشند که والدین آنها را دنبال می‌کنند.

از جمله این خصوصیات موارد زیر است:

  • عشق به کار
  • صبر و حوصله
  • خلاقیت
  • انعطاف پذیری
  • احترام
  • انرژی کافی
  • سواد بالای مدیریتی

در این مقاله سعی کردیم تا مهمترین ویژگی های مهد کودک مناسب را از دید روانشناسان و مشاوران کودک به سمع شما مخاطبان گرامی برسانیم. اما اگر در برخی از موارد سوال و یا ابهامی داشتید می‌توانید با تیم مشاوره ما در الو سلام مشاور توسط شماره‌های درج شده در سایت ارتباط برقرار کرده و پاسخ تمامی سوالات خود را دریافت کنید.

امروزه استفاده از راهنمایی های سازنده و راهگشای یک مشاور متخصص و مسلط به روشهای نوین آموزشی و تربیتی می‌تواند آینده کودکانمان را تا حدود زیادی تضمین کند. الو سلام مشاور برترین مرجع اطلاع رسانی پیرامون مسائل و مشکلات والدین برای انتخاب بهترینها برای فرزندانشان است.

تماس با ما

محتوای جدول

پیمایش به بالا