پروانه وکالت بدون آزمون

پروانه وکالت بدون آزمون
محتوای جدول

افراد بسیاری به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط جدید اخذ پروانه وکالت بدون آزمون می باشند. در این رابطه می توان گفت که:

با توجه به کمبود افراد دارای پروانه وکالت، در مقایسه با تعداد پرونده های جاری در دادگستری سراسر کشور، تدابیر مختلفی برای حل این مشکل اندیشیده شده است که یکی از این موارد اعطای پروانه وکالت بدون آزمون به برخی از افراد واجد شرایط می باشد.

به گفته مدیر اطلاع رسانی دادگستری، بیش از 17 میلیون پرونده جاری در کشور وجود دارد که در مقابل تنها 80 هزار وکیل فعال مشغول به فعالیت می باشند؛ لذا طرح وکالت بدون آزمون برای تکمیل این خلا ایجاد گردیده است.

رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری، 3 دسته از افراد را دارای شرایط اخذ پروانه وکالت بدون آزمون دانسته و آن ها را به شرح زیر معرفی کرده است.

اما لازم به ذکر است این افراد ملزم به داشتن دیگر شرایط وکالت می باشند و تنها از شرکت در آزمون وکالت معاف شده اند. در ادامه شرایط وکالت را نیز مورد بررسی قرار داده ایم.

پروانه وکالت بدون آزمون

افراد واجد شرایط جدید اخذ پروانه وکالت بدون آزمون

با استناد به ماده 8 لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری، به افراد ذیل، پروانه وکالت درجه اول از طرف کانون وکلا تعلق خواهد گرفت و نیازی به شرکت در آزمون نیز نخواهند داشت:

  1. اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و یا موسسات آموزش عالی که دارای مدرک دکتری در یکی از رشته ها و یا گرایش های مختلف در رابطه با حقوق می باشند.
  2. افراد دارای مدرک دکتری در یکی از رشته ها و یا گرایش های مختلف در رابطه با حقوق، در صورتی که از اعضای هیئت علمی دانشگاه های و موسسات عالی نباشند، می توانند برای اخذ پروانه وکالت بدون آزمون درجه دوم ( پایه 2 ) اقدام نمایند.
  3. افرادی که پس از دریافت دانشنامه کارشناسی خود در گرایش های مختلف رشته حقوق، حداقل دارای 10 سال سابقه کار ممتد و یا 15 سال سابقه کار متناوب در مشاغل تخصصی حقوقی ارگان های موضوع ماده 5 قانون مدیریت و خدمات کشوری و نیروهای مسلح، بوده اند، می توانند برای اخذ پروانه وکالت بدون آزمون اقدام نمایند.
    تبصره: افراد دارای حداقل 8 سال سابقه کار در فعالیت های قضایی و تخصصی این زمینه، می توانند بدون آزمون و تنها با شرکت کردن در نیمی از دوره کارآموزی، اقدام به اخذ پروانه وکالت بدون آزمون درجه اول ( پایه یک ) نمایند.
  4. 4- نمایندگانی که یک دوره کامل در مجلس شورای اسلامی، نمایندگی خود را به پایان رسانده باشند و دارای دانشنامه لیسانس در رشته های قضایی و یا گواهی پایان تحصیلات عالیه از حوزه علمیه قم بوده باشند و دارای حداقل 5 سال سابقه کار قضایی باشند نیز می توانند در طرح وکالت بدون آزمون شرکت نمایند.
  5. 5- افسران بازنشسته نیروهای مسلح دارای دانشنامه کارشناسی رشته حقوق با حداقل داشتن 5 سال سابقه کار ممتد و یا 8 سال سابقه کار متناوب، در مشاغل سازمانی و خدماتی که دارای هیچ گونه ممنوعیتی از اشتغال در امور وکالت و قضایی نباشند نیز می توانند برای اخذ پروانه وکالت بدون آزمون اقدام نمایند.
  6. 6- هم چنین لازم به ذکر است یازنشستگان مختلف نیز می توانند برای اخذ پروانه وکالت بدون آزمون اقدام نمایند که به موجب بند د ماده 8 قانون استقلال کانون وکلا، آخرین محل خدمت و یا حکم بازنشستگی آن ها باید مربوط به استان های مشمول کانون مرکزی باشد. این متقاضیان نیز با گذراندن 9 ماه از دوره کارآموزی و سپری کردن آزمون اختبار می توانند پروانه خود را دریافت نمایند.

تمام متقاضیان شرکت در طرح وکالت بدون آزمون ملزم به داشتن یکی از شرایط فوق الذکر می باشند. اما همان طور که در ابتدا نیز ذکر شد، این دسته از متقاضیان باید دارای شرایط عامه برای وکالت نیز باشند که این شرایط به شرح زیر می باشد:

شرایط عمومی وکالت

  • عدم اعتیاد به هرگونه از مواد مخدر مختلف و یا مشروبات الکلی
  • نداشتن هرگونه محکومیت کیفری موثر
  • اعتقاد راستین و اهتمام عملی به نظام جمهوری اسلامی و قوانین آن، ولایت فقیه و قانون اساسی کشور
  • اعتقاد راستین و اهتمام عملی به قوانین دین اسلام
  • عدم سابقه عضویت در گروه های معاند نظام و یا اسلام
  • عدم وابستگی به رژیم های دیگر و یا قبلی همچون پهلوی

به علاوه به افراد زیر پروانه وکالت تعلق نخواهد گرفت:

  • اتباع خارجی
  • متهم های جنایی که تحت محاکمه می باشند.
  • افرادی که مطابق حکم قانونی، از وکالت منع و محروم شده اند.
  • قضات و مستخدمین دولتی و بلدی و مملکتی
  • محجورین و افراد دارای سن کمتر از 25 سال تمام
  • محکومین به منع دائم از استفاده از خدمات دولتی
  • شاغلین بنگاه هایی که تماما و یا عمده سرمایه آن برای دولت بوده به غیر از اساتید دانشگاه ها
  • افراد شهره به فساد
  • محکومین به جنایت مطلق و محکومین به جنحه هایی که منافی با امانت و عفت و شئون وکالت

پروانه وکالت بدون آزمون

شرایط معافیت از دوره کارآموزی

لازم به ذکر است که در طرح وکالت بدون آزمون نیز، واجدین شرایط بعد از تسلیم مدارک خود ملزم به گذراندن دوره های کارآموزی می باشند که عموما 18 ماه به طول می انجامد. در برخی از شرایط افراد معاف از شرکت در این دوره ها می باشند و یا با شرکت در نصف دوره کارآموزی (9 ماه) و با شرکت در آزمون اختبار و اخذ حدنصاب های لازم، می توانند پروانه وکالت خود را اخد نمایند. اعضای هیئت علمی دانشگاه ها در رشته های مرتبط با حقوق؛ از دسته افرادی می باشند که کارآموزی نصف دوره ای را سپری خواهند کرد.

هم چنین افراد با سابقه کار بالا مطابق آن چه در قسمت قبل گفته شد، از شرکت در کارآموزی معاف می باشند.

متقاضیان شرکت در طرح وکالت بدون آزمون، برای رفع ابهامات خود در این خصوص و بررسی شرایط خود جهت اخذ پروانه وکالت بدون آزمون، همه روزه می توانند با مشاوران مرکز الو سلام مشاور به صورت حضوری و یا تلفنی در ارتباط باشند و برای بالا بردن شانس خود در این راستا با آن ها مشورت نمایند.

هم چنین برای بررسی وضعیت کارآموزی و آزمون اختبار لازم است تا شرایط شخص داوطلب مطرح گردد و مورد بررسی قرار گیرد.

شماره تماس

اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
قاسم سلیمانی
3 سال قبل

کس ننه همتان که بعد از ۲۲ سال درس خواندن و دکترای فقه و مبانی حقوق گرفتن الان بیکار هستیم، کیر تو دهن همه تان بشود

پیمایش به بالا