چطور برنامه ریزی کنیم ؟

چطور برنامه ریزی کنیم؟

محتوای جدول

برنامه ریزی روشی است که با به کارگیری اصول و تکنیک هایی ما را به هدف می رساند و درواقع رعایت این اصول است که می تواند به این سوال که چطور برنامه ریزی کنیم ، پاسخ دهد.

درواقع برای اینکه یک برنامه از مسیر اصلی خود منحرف نشود باید شامل اصول مهم برنامه ریزی باشد و روش هایی را در اختیارمان بگذارد که براساس سلیقه مطالعاتی خود بتوانیم یکی از آن ها را انتخاب کرده و اجرای برنامه خود را آغاز کنیم.

بنابراین اگر می خواهید بدانید که چگونه برای کنکور برنامه ریزی کنیم یا با اصول برنامه ریزی آشنا شوید این مقاله را تا انتها بخوانید. در این مقاله به موضوعات زیر می پردازیم

چطور برنامه ریزی کنیم؟

بررسی اصول مهم برنامه ریزی

1- توجه به اموری که روزانه انجام می دهید

ما انسان ها در زندگی یکسری نیازهای طبیعی داریم که باید روزانه به آنها برسیم نیازهایی که اگر حذف شود و در اثر یک برنامه ریزی نادرست نادیده گرفته شود آرامش روحی و جسمی خود را ازدست خواهیم داد و دچار تزلزل در ادامه مسیر خواهیم شد.

ازجمله این امور می توان به خوردن و آشامیدن، خوابیدن، تفریحات، خرید های روزانه، نظافت خود و منزل و… اشاره کرد.

بنابراین برای اینکه بدانیم چطور برنامه ریزی کنیم باید ابتدا نیازهای روزمره و طبیعی خود را در نظر بگیریم و در برنامه خود بنویسیم سپس به بررسی اموری بپردازیم که در طول روز یا هفته انجام می دهیم به طورعادت انجام می دهیم مثل انجام بازی های رایانه ای یا وقت گذراندن در فضاهای مجازی. این امر باعث می شود بدانیم چه عادتهایی داریم و چقدر زمان و انرژی ازما می گیرند و چه تاثیراتی بر زندگی ما دارند.

به طور مثال وقتی روزی چند ساعت به تماشای فیلم می پردازیم به دلیل استفاده از قوه بینایی که یکی از قوای تاثیرگذار در مطالعه است دچار خستگی می شویم و برای درس خواندن انرژی لازم را نداریم هم چنین اگر ساعتها در فضای مجازی باشیم همین تاثیر را دارد بعلاوه اینکه موضوع فیلم مربوطه یا حوادث وموضوعاتی که در فضاهای مجازی دنبال می کنیم امکان دارد در روح و روان ما تاثیر بدی داشته باشد و ساعتها یا روزها یا حتی بیشتر ذهن ما را به خود مشغول کند.

پس بهتر است حواسمون به عادتهایی که در روز داریم باشد و اگر متوجه شدیم که به ما صدمه می زند آن را کمتر و به مرور حذف کنیم.

2- استفاده از زمان های مرده

در طی روز زمان هایی وجود دارد که ما آن را هدر می دهیم. با برنامه ریزی ابتدا به شناسایی این زمان ها می پردازیم سپس می توانیم با به کار بردن اصول برنامه ریزی موفق و کاربردی استفاده بهینه از آن زمان ها داشته باشیم و همین امر باعث می شود متوجه تغییرات و پیشرفت هایی شویم که قبل از این نمی توانستیم به آن دست پیدا کنیم.

در این جا بودن یک مشاور در کنار شما می تواند دراین امر کمک فراوانی به شما کند مشاوری که به این اصول کاربردی آگاه باشد و درشناسایی زمان های مرده و استفاده درست از آنها به شما یاری رساند و در نهایت در طراحی برنامه ریزی و مدیریت زمان شما موثرباشد.  

نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است این است که مواظب باشیم دچار توهم اجرا نشویم بدین معنا که طبیعتا با نوشتن برنامه ریزی اضطراب ما تاحدی کاهش می یابد چرا که ذهن را از پراکندگی نجات داده و به او نظمی نوشتاری بخشیدیم اما این آسودگی گاه منجر به این می شود که خیالمان به قدری راحت  شود که از اجرای آن جلوگیری کرده یا آن را به تاخیر می اندازیم بنابراین برای جلوگیری از این مساله می توانیم جدای برنامه کلی سالیانه، ماهیانه و هفتگی به برنامه ریزی روزانه هم بپردازیم یعنی هرشب به مدت 15 الی 30 دقیقه برنامه روز بعد را طراحی کنیم وتمرکز خود را به 24 ساعت آتی که پیش روی خود داریم بگذاریم و از فکرکردن به آینده دور بپرهیزیم تا به اجرای آن پایبند باشیم.

نتیجه آنکه اگر یک برنامه این خصوصیت را در شما تقویت کند می تواند تا حد زیادی به این سوال که چطور برنامه ریزی کنیم پاسخ دهد.

فراموش نکنیم که هدف اصلی ما تقویت خود به عنوان یک انسان است و در نتیجه با قوی تر شدن خود در مسیر برنامه ریزی می توانیم یک برنامه درست، منطقی و دقیق داشته باشیم.

چطور برنامه ریزی کنیم؟

3- مواردی که برنامه ریزی را غیرقابل اجرا می کند

توجه به این نکته و این بند ضرویست چرا که خیلی از ما برنامه ای برای خود می نویسیم و حتی سعی می کنیم به آن هم پایبند باشیم اما در اجرای آن دچار مشکل شده و به دلیل فشار سنگین که روی خود احساس می کنیم نمی توانیم آن را ادامه دهیم و در نتیجه دچار یاس می شویم.

این چرخه ناامیدی تا زمانی ادامه خواهد داشت که ما در برنامه خود مواردی را بگنجانیم که از توانایی ما خارج است در این زمینه مثال هایی را برایتان می آوریم تا با یکسری از این موارد بیشتر آشنا شوید وبتوانید به پاسخ این سوال که چطور برنامه ریزی کنیم دست یابید.

الف) مثلا در برنامه خود اموری را قرار می دهیم که برای شروع حجم سنگینی دارند و مطابق با توانایی های فعلی ما نمی باشند به طور مثال اگر ما تا الان روزی 2 ساعت مطالعه داریم نمی توانیم به یکباره به 6 یا 8 ساعت مطالعه برسیم و این حجم مطالعه رو در برنامه خود قرار دهیم.

ب) گاه انجام کارهایی را در برنامه ی روزانه خود قرار می دهیم که برای انجام آن به جای یک روز چند روز زمان لازم داریم اما ما آن را در یک روز برنامه ریزی کرده ایم.

ج) گاهی هم اموری را در برنامه خود قرار می دهید که آنها را دوست ندارید و تا بحال آن را انجام نداده اید مثل اینکه شما صبح ها ساعت 9 بیدار می شوید ولی در برنامه خود ساعت 5 صبح را برای بیدار شدن انتخاب کرده اید.

در نتیجه علاوه براینکه با سختی در این ساعت بیدار می شوید به مرور زمان هم این برنامه را ادامه نخواهید داد و باز در چرخه ناامیدی می افتید بنابراین اگر هدفی دارید که برای رسیدن به آن باید 5 صبح بیدار شوید باید به مرور و آهسته و با کمک مشاور به این ساعت برسید شاید هم برای رسیدن به هدف خود اصلا نیازی به بیدار شدن در این ساعت نباشد.

بنابراین در طراحی برنامه ریزی برای امتحانات و بررسی وضعیت موجود خود و افزایش ساعات مطالعاتی با یک مشاورآگاه و متخصص مشورت کنید که در این مسیر تاپایان راه همراهتان باشد.

4- ترس ازمحدودیت باشد

به این معنا که گاه فکر می کنید اگر برنامه ریزی کنید وسپس به امور مورد نظر در برنامه بپردازید خود را از سایر اموری که دوست دارید محروم می کنید که البته این فکر اشتباه است چرا که اتفاقا با برنامه ریزی شما می توانید به تمام امور خود از جمله امور طبیعی زندگی، اموری که برایتان لذت بخش است و اموری که در راستای هدفتان است برسید بنابراین این فکر اشتباه را از خود دور کنید که برنامه ریزی مانع رسیدن به یک زندگی لذت بخش است.

اما برای اینکه بدانیم چطور برنامه ریزی کنیم که تمام این خصوصیات را داشته باشد و تمام امور زندگی شما را شامل شود و درست و منطقی منطبق بر توانایی های شما باشد حتما برنامه شما باید توسط یک فرد اگاه و متخصص طراحی شود کسی که سالها در این زمینه تجربه دارد به شما پیشنهاد می کنیم از مشاورین در این زمینه کمک بگیرید.

چطور برنامه ریزی کنیم؟

5- انعطاف داشتن در برنامه

ما به عنوان یک انسان در زندگی شرایط متفاوتی را تجربه می کنیم اتفاقاتی که ممکن است شرایط فعلی ما را دچار تغییر کنند و این تغییر ممکن است در جهت مثبت یا منفی و ایجاد یک بحران باشد بنابراین در زمان برنامه ریزی باید بدانیم که ما داریم برای یک انسان با این ویژگی و شرایط برنامه ریزی می کنیم نه یک ربات ثابت بدون تغییر.

در اکثر موارد که برنامه ما اجرایی نمی شود دلیلش همین عدم خودشناسی یا نداشتن اشراف کامل به توانایی های خود است.

همچنین به این دلیل که ما نمی توانیم به طور قطع  اتفاقات آینده را پیش بینی کنیم به همین دلیل به انعطاف پذیری نیاز داریم بدین معنا که هرکجا احساس کردیم باید برنامه ی خود را تغییر دهیم این کار را حتما انجام دهیم و از اجرایی نشدن برنامه مایوس نباشیم چرا که هیچ برنامه ای به دلایلی که گفته شد به طور قطع اجرا نمی شود مگر با تغییراتی در آن.

درواقع انعطاف داشتن یکی از اصول اساسی برنامه ریزی است که طی مسیر را برایمان آسان می کند دانستن این اصول و بسیاری از اصول دیگر در برنامه ریزی، مهم و ضروریست.

برای آشنایی با این اصول و تکنیک ها و برطرف کردن مشکلات اساسی برنامه ی خود باید در کنار یک مشاور این مسیر را طی کنیم چرا که نکات و مواردی که در برنامه ریزی باید رعایت شود فراوان هستند که در یک مقاله شرح همه آنها نمی گنجد هم اینکه باتوجه به تفاوت های هرفرد نسبت به فرد دیگر باید برنامه ای طراحی شود که متناسب با خصوصیت ها و ظرفیتهای فردی و شرایط محیطی او نیز باشد که با کمک گرفتن از یک مشاور متخصص این امر میسر می شود.

 معرفی روش هایی برای برنامه ریزی

به جز آگاهی از موارد و اصول مهم برنامه ریزی دانستن روش هایی برای اینکه بدانیم چطور برنامه ریزی کنیم می تواند در این راه یاری کننده باشد.

1-روش بولت ژورنال 

استفاده از یک دفتر برنامه ریزی و دسته بندی آن به ماه ها و هفته ها و روزها می تواند کمک فراوانی در این زمینه برای ما باشد این روش که به بولت ژورنال معروف است بسیار مفید و جذاب بوده و به تصویرسازی برنامه ریزی هم معروف است. در این روش ما با استفاده از نقاشی و نمودارها مواردی را که باید در برنامه ما باشد قرار می دهیم.

در کنار داشتن این دفتر ما نیاز به یک جدول برنامه ریزی درسی هم داریم که ساعات مطالعه، انجام کار، تفریحات، امور طبیعی زندگی و غیره را برایمان مشخص کند یعنی هم دفتری که امور زندگی ما را تعیین کند هم جداولی که ساعات و پارت های انجام این اموررا مشخص کند برای این منظور ما پکیجی برای شما تهیه کرده ایم که حداقل شامل 25 جدول می باشد و پارت هایی که با در نظر گرفتن زمان مطالعه، استراحت و شیوه مطالعه به شما در اجرای برنامه ی روزانه کمک فراوانی می کند.

همچنین در این پکیج برای شما نکات ارزنده ای در مورد برنامه ریزی گنجانده شده که بتوانیم با استفاده از آنها دراین مسیر دچار مشکل نشوید.

چطور برنامه ریزی کنیم؟

2-استفاده از چک لیست

در استفاده از این روش، کارهایی که باید انجام دهیم را می نویسیم و بعد آنها را الویت بندی کرده و از کارهای فوری و مهم شروع می کنیم تا برسیم به کارهایی که غیرفوری و یا غیر مهم هستند در این الویت بندی باید ابتدا اموری را قرار دهیم که برای رسیدن به هدف مهم و ضروریست شاید قانون 20/80 را شنیده اید می توانید با استفاده ازین قانون برنامه خود را طراحی کنید مثلا انجام 20 درصد از کارهایی که می تواند 80 درصد از نتایج ما را به دنبال داشته باشد در واقع انجام کارهای مهم که رسیدن به هدف را نزدیک تر می کند.

هم چنین این نکته را هم باید مدنظر قرار داد که اموری را که می خواهید انجام دهید باید کامل و جامع آن را شرح دهید و سعی کنید از کلی گویی برحذر باشید تا دقیقا مشخص شود که چه می خواهید انجام دهید در چه زمانی و چه هدفی را با انجام آن به دست می آورید و آیا پله ای خواهد بود برای رسیدن به هدف یا نه؟

لازم به ذکر است در کنار تهیه چک لیست نیاز به جداولی که پیش تر در مورد آن صحبت کردیم، دارید این جداول که در پکیجی برای شما آماده شده است می تواند یک برنامه ریزی عالی را برای شما بسازد.

با توجه به نکات فوق واینکه بدانیم چطور برنامه ریزی کنیم، برای شما حداقل ۲۵  قالب و جدول برنامه ریزی را آماده کرده ایم که بدون اتلاف وقت بتوانید از آن استفاده کنید علاوه براین می توانید از یک مشاور متخصص که تا انتهای مسیر در کنار شما باشد کمک بگیرید تا روند پیشرفت شما را کنترل کند و در این مسیر چراغ راه شما باشد.

شما عزیزان می توانید برای سوالات خود و برای تهیه این پکیج کاربردی با مشاورین ما تماس بگیرید

” الو سلام مشاور” در این زمینه با متخصصین برنامه ریز و مشاوران خود در کنار شما خواهد بود.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا