چه فصل هایی از زیست را حذف کنیم ؟ – مباحث قابل حذف زیست کنکور

چه فصل هایی از زیست را حذف کنیم

محتوای جدول

چه فصل هایی از زیست را حذف کنیم ؟ این سوال تمام دانش آموزانی است که با نزدیک شدن به تاریخ آزمون کنکور با کمبود زمان رو به رو شده اند و از طرفی نمی خواهند با مطالعه مطالب اضافی و بی تاثیر در کنکور زمان و انرژی خود را صرف موارد غیرضروری کنند.

لازم به ذکر است سازمان سنجش نیز هرساله به منظور کاهش استرس متقاضیان فهرست حذفیات کنکور سراسری را در اطلاعیه ای منتشر می کند که در این بین مباحث قابل حذف زیست کنکور نیز ذکر می گردد تا داوطلبان با آمادگی بیشتری در جلسه کنکور شرکت کنند.

ما در این مقاله می خواهیم مباحث قابل حذف زیست کنکور را به صورت مختصر شرح دهیم و هر آنچه که به مطالعه کنکور کمک می کند را عنوان کنیم برای آشنایی بیشتر با الو سلام مشاور همراه باشید.

چه فصل هایی از زیست را حذف کنیم

چه فصل هایی از زیست کنکور را حذف کنیم؟

سوال بسیاری از داوطلبان برای مواقعی که می خواهند مطالعه مباحث درسی زیست، یکی از مهمترین دروس کنکور با ضریب 12 را شروع کنند این است که مباحث قابل حذف زیست کنکور کدامند، برای پاسخ به این سوال باید موارد قابل حذف را به دو دسته تقسیم کنیم.

حذفیات سازمان سنجش

دسته اول شامل مواردی است که سازمان سنجش هنگام ارائه منابع کنکور، منابع حذفی دروس را نیز ارائه می دهد تا داوطلبان زمانی برای مواردی که در کنکور تاثیری ندارد را صرف نکنند.

اما دسته دوم برای زمانی است که داوطلبان به هر دلیل کمبود زمان یا رغبت تحصیلی می خواهند مطالعه تحصیلی خود را در این درس محدود کنند و تنها اصلی ترین منابع را مطالعه کنند.

اطلاعیه ای که سازمان سنجش برای حذفیات دروس کنکوری ارائه می دهد شامل حذف برخی از پاورقی های کتاب درسی، پاراگراف ها و صفحات می باشد که داوطلبان با آگاهی از این منابع حذفی می توانند برنامه ریزی تحصیلی خود را دقیق تر انجام دهند.

حذفیات مطالب با اولویت کمتر

برای دسته دوم که می خواهند به هر دلیلی مباحثی از زیست را حذف کنند توصیه می شود اولویت خود را برای مطالعه کامل درس زیست بگذارند تا شانس موفقیت در تست زنی این درس را کاهش ندهند.

زیرا سوالات زیست کاملا ترکیبی است و تضمینی وجود ندارد که فقط با خواندن فصل های مهم زیست بتوان در کنکور به نتیجه مد نظر رسید.

بنابراین داوطلبان در مواقع ضروری که دیگر راهی جز حذف برخی مباحث ندارند اقدام به حذف منابع کم اهمیت تر ( هر چند همه ی فصول اهمیت زیادی دارد) نمایند.

چرا حذف یک یا چند فصل در زیست کنکور ریسک بزرگی است؟

سوالات طرح شده توسط طراحان همیشه غافلگیر کننده می باشد. بسیار دیده می شود در اکثر مواقع سوالاتی بسیار ساده از مباحثی طرح شده است که داوطلبان به دلیلی سختی یا با فکر کم اهمیتی مباحث اقدام به حذف آن کرده اند، که شانس پاسخ به سوالات ساده را از دست می دهند.

اینگونه سوالات چنان آسان طرح می شوند که با اطلاع از کلیات آن مباحث نیز امکان پاسخ دادن به آن وجود دارد. دانش آموزان با حذف هر مبحثی شانس پاسخ دادن به سوالات احتمالی طرح شده را از دست خواهند داد.

بسیاری از داوطلبان همیشه به مباحث ساده اهمیت بیشتری می دهند و مطالعه بیشتری در آن ها انجام می دهند در صورتیکه همیشه کسی می تواند موفق باشد که حتی به اندازه مطالعه یک مبحث و پاسخ صحیح به یک تست از بقیه جلوتر باشد.

پس دقت داشته باشید که:

با حذف برخی مطالب شانس پاسخ به آن ها را نیز در برگه آزمون خود حذف می کنید. همانطور که به آن اشاره کردیم زیست درسی ترکیبی است و سوالات فصل ها می توانند با هم به صورت ترکیبی مطرح شوند که با حذف یک فصل به صورت تصادفی شانس پاسخ به سوالات آن فصل و سایر فصول را نیز از دست خواهید داد.

برای مثال:

اگر شما می خواهید یک فصل که هر ساله به طور معین از آن 4 تست مطرح می شود را حذف کنید و شانس پاسخ به 4 سوال را از دست دهید ولی در واقعیت چنین نیست در اصل شما شانس پاسخ به 10 سوال را از دست می دهید زیرا امکان دارد از این فصل حذف شده به صورت ترکیبی با فصول دیگر نیز سوال مطرح شود. اگرچه این یک واقعیت غم انگیزی است ولی باید آن را بپذیرید و با آگاهی از عواقب آن اقدام به انجام این کار کنید.

چه فصل هایی از زیست را حذف کنیم

مباحث قابل حذف زیست کنکور

با توجه به اهمییت درس زیست شناسی و ضریب بالای آن حذف فصل های آن برای کنکور خیلی منطقی نیست. بیان اینکه چه فصولی از زیست حذف شوند کار ساده ای نیست زیرا تمام فصول آن مهم و ضروری برای مطالعه می باشند.

اما در صورتی که داوطلب بنا به شرایط محدود زمانی به ناچار اقدام به حذف سرفصل های مطلعاتی را داشته باشد بهتر است بر اساس بودجه بندی کنکور در سال های اخیر این حذف انجام شود. علاوه بر در نظر گرفتن بودجه بندی فصل هایی که از نظر محتوی امکان طرح سوال به صورت ترکیبی دارند نیز ریسک بالای بر حذف دارند.

برای حذف فصل های درسی رشته زیست برای کنکور بهتر است با نظر مشاور انجام شود تا مواردی که از نظر اهمیت در اولویت کمتری قرار دارند حذف شوند. 

جمع بندی سوال چه فصل هایی از زیست را حذف کنیم ؟

بسیاری دانش آموزان اقدام به حذف برخی فصول زیست می کنند که اگر کلمه اشتباه برای این کار درست باشد می توان به عنوان یک اشتباه از آن نام برد.

زیرا هیچ تضمینی بر سوالات طرح شده وجود ندارد و اگر به صورت شانسی از آن درس حذف شده سوالات زیادی در کنکور مطرح شود شانس پاسخ به سوالاتی مهم با ضریب 12 را از دست خواهید داد و این مسئله خوبی برای رتبه بندی شما نخواهد بود.

بنابراین سعی کنید با استفاده از مشاروان مجرب به جای حذف دروس برنامه ریزی دقیقی را برای مطالعه خود انجام دهید.

ما در این مقاله سعی کردیم فصل های قابل حذف برای درس زیست کنکور و عواقب انجام آن را شرح دهیم در صورت نیاز به مشاوره برای حذف فصول و یا برنامه ریزی برای مطالعه زیست کنکور با مشاوران الو سلام مشاور تماس بگیرید.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا