چگونه برنامه ریزی دقیق داشته باشیم؟

چگونه برنامه ریزی دقیق داشته باشیم؟

محتوای جدول

برنامه ریزی یک پدیده فردی و اجتماعیست که به غیر از خصوصیات فردی از رویدادها نیز تاثیر می پذیرد بنابراین برای اینکه بدانیم چگونه برنامه ریزی دقیق داشته باشیم باید برنامه ی ما برمبنای واقعیت های روزمره چیده شود و ویژگی هایی داشته باشد که انعطاف پذیر و در عین حال مستمر باشد

شاید یک برنامه نتواند صددرصد رسیدن به هدف را برای ما تضمین کند ویا آینده را به طور دقیق پیش بینی کند همچنین برای اجرای یک برنامه شاید نیاز به هزینه و وقت زیادی داشته باشیم و یا تغییر برنامه با توجه به شرایط موجود دشوار باشد اما تمامی این موارد را میتوان با به کار بردن نکات برنامه ریزی امکان پذیر کنیم که به طور قطع می تواند ما را به مقصد برساند و مواردی هم چون تعهد، نظم و … را در ما پرورش دهد که برای زندگی به آن نیازمندیم. 

دراین مقاله ما به بررسی موارد زیر می پردازیم:

و در آخر به معرفی پکیجی کاربردی برای برنامه ریزی برای تمامی قشرهایی که با مطالعه سروکار دارند بخصوص دانش آموزان می پردازیم که شامل جداول و قالب های آماده است که با انتخاب هرکدام از آنها می توانید برنامه درسی خود را شروع کنید.

چگونه برنامه ریزی دقیق داشته باشیم؟

بررسی خصوصیات یک برنامه ریزی دقیق

1-هدف داشتن

هدف گرایی یکی از اصول برنامه ریزی درسی موفق است بدین مفهوم که برنامه ریزی باید برای رسیدن به هدفی طراحی شده باشد چرا که هدف برای ما ایجاد انگیزه می کند و سوخت مورد نیاز ما که همان شوق و انگیزه ی رسیدن به هدف است را تامین می کند حتی اگر هدف کوچک یا کوتاه مدت باشد.

در نتیجه صرفا یک نوشته بی هدف نمی تواند تیکت برنامه ریزی را داشته باشد.

2-عمومیت داشتن

بدین معنی که برنامه ریزی درتمامی اهداف و تمامی اقشار جامعه کاربرد دارد و صرفا برای مطالعه به کار نمی رود به طور مثال برای مدیریت یک خانه یا سازمان هم باید از یک برنامه حساب شده و منطقی کمک گرفت.

3-استمرار داشتن

برای اینکه بدانیم چگونه برنامه ریزی دقیق داشته باشیم باید بتوانیم ویژگی استمرا را در برنامه ریزی خود رعایت کنیم از این ویژگی دو مفهوم را می توان دریافت یکی اینکه برنامه ریزی باید مستمرو ادامه دار باشد تا به هدف مورد نظر در زمان تعیین شده برسد این استمرار ممکن است چند ماه یا یک سال طول بکشد یا حتی به مدت یک هفته برای یک هدف کوتاه مدت یا پروژه ای کوتاه مدت باشد بنابراین باید مداوم به انجام کار یا مطالعه خود ادامه دهیم تا به هدف برسیم. 

دوم اینکه بعداز رسیدن به هدف و اتمام برنامه ریزی برای اهداف بعدی هم نیاز به برنامه جدید داریم یعنی باتوجه به نیازها و اهداف روزمره باید برنامه ریزی هایی مجدد انجام دهیم پس این فرایند ادامه خواهد داشت تا زمانی که فرد زنده است و برای زندگی خود مفهومی قائل است و هدف دار و امیدوار است نیاز به برنامه ریزی دارد.

یک مشاور می تواند در پایبندی به این استمرار به شما کمک کند اگر شما هم جز اون دسته از افراد هستید که کارهایتان را نیمه کاره رها کرده و نمی توانید یک کار را تا انتها انجام دهید پیشنهاد می کنم از یک مشاور آگاه در این زمینه کمک بگیرید چرا که برنامه ریزی خود یک علم است که برای یادگیری نکات آن نیاز به آموزش و مشاوره داریم و بدون این امور، هم راه رسیدن به مقصد را دشوار کرده هم باعث اتلاف وقت خود می شویم.

4-منطبق بودن با توانایی های فرد

شاید برایتان این سوال بارها پیش آمده باشد که چگونه برنامه ریزی دقیق داشته باشیم تا میانه راه خسته نشویم؟

برنامه ریزی مانند قطاریست که حرکت آن از گذشته آغاز شده و به سمت آینده حرکت می کند. اما چرا حرکت آن از گذشته آغاز می شود؟

چون ما برای طرح یک برنامه ریزی منطقی به تحلیل وضعیت موجود نیاز داریم که این وضعیت تحت تاثیر گذشته است یعنی توانایی های فعلی ما بسته به این است که در گذشته چطور مطالعه می کردیم و چند ساعت مطالعه داشتیم و با توجه به کارهای انجام شده در گذشته الان درجه توانایی های ما چقدر است؟

اما چرا حرکت آن را به رو آینده دانسته ایم؟ چون برای رسیدن به هدف و رشد آنچه که امروز در دست داریم باید رو به جلو حرکت کنیم و چشم اندازی به آینده داشته باشیم پس برنامه ریزی با اینکه تحت تاثیر گذشته است اما به آینده نظر دارد و حرکتش رو به گذشته نخواهد بود.

سوال اصلی این است که چگونه می توانیم وضعیت موجود خود را بسنجیم و طبق آن برنامه ریزی کرده و پیش رویم؟

برای بررسی وضعیت موجود خود حتما از یک مشاور کمک بگیرید مشاوری آگاه و باتجربه که بتواند با طرح سوالاتی از شما توانایی فعلی شما را تشخیص دهد و طبق آن برایتان برنامه ریزی کند.

چرا که ما گاه با عدم خودشناسی روبه رو هستیم و باید فردی آگاه در این زمینه کنارمان باشد تا به ما یاد دهد که چه طور برنامه ریزی کنیم و چگونه این مسیر را طی کنیم.

چگونه برنامه ریزی دقیق داشته باشیم؟

5-تعهد داشتن

برای اینکه بدانیم چگونه برنامه ریزی دقیق داشته باشیم باید به این نکته توجه کرد که صرف نوشتن برنامه، نمی تواند کمکی به ما کند بلکه باید وارد حوزه عملیاتی شویم در واقع یک برنامه با طراحی شروع می شود و با اجرای آن به پایان می رسد بنابراین برای این منظور کنترل کردن روند اجرای برنامه یکی از کارهایی است که باید انجام شود و این یعنی همان احساس تعهد وپایبندی.

یکی از بهترین تاثیرات برنامه ریزی متعهد کردن ذهن و روح است هم چنین فرد برای اجرایی شدن برنامه باید استقامت داشته باشد همانطور که ملاحظه می کنید برنامه ریزی نیروی استقامت را نیز در ما افزایش می دهد و این تنها چیزیست که می تواند ما را به هدف برساند بدون پشتکار و پایداری برنامه بی معنا خواهد شد.

کمک گرفتن از یک مشاور می تواند به روند اجرایی شدن برنامه، کمک شایانی کند یک مشاور متخصص و با تجربه در این زمینه می تواند تعهد و استقامت شما را در این مسیر نظارت کرده و از هر آنچه که از این خصوصیت دورتان می کند، به شما هشدار دهد.

برنامه ریزی به روش بولت ژورنال

1-معرفی روش بولت ژورنال

بولت به معنای نقطه یا علامت و ژورنال هم به معنای دفتر وقایع روزانه است. درواقع بولت ژورنال یک ابزار برای مدیریت زمان و برنامه ریزی محسوب می شود که آن را دفتر برنامه ریزی یا دفتر نقطه ای برای برنامه ریزی روزانه می گویند.

همان طور که می دانیم جهان هستی برپایه نظم آفریده شده است و انسان هم که جهان در وجود اوست برقاعده نظم استوار است و اگر رفتارها و اعمال هایمان براساس نظم نباشد دچار بهم ریختگی و تشویش ذهنی و روحی خواهیم شد.

بولت ژورنال هم که دفتر برنامه ریزی روزانه است از روزهایی تشکیل شده که زندگی ما را برای هفته ها و ماه ها برنامه ریزی می کند و به این سوال که چگونه برنامه ریزی دقیق داشته باشیم پاسخ می دهد.

شاید برایتان سوال به وجود آید که بولت ژورنال با برنامه ریزی معمولی چه تفاوتی دارد ؟

معمولا در بولت ژورنال سعی می شود از جداول، نمودارها، رنگ ها و نقاشی ها استفاده شود یعنی به طور کلی یک برنامه ریزی به روش تصویر سازی است که این روش هم پایبندی ما را به برنامه بیشتر می کند هم رسیدن به اهداف را لذت بخش کرده هم اینکه انگیزه ما را برای ادامه بیشتر می کند در واقع ما توسط یک دنیای رنگی رو به جلو حرکت خواهیم کرد.

همچنین بولت ژورنال می تواند در انجام کارهای خانه یا در انجام کارهای دفتری توسط کارمند یا در برنامه ریزی برای کنکور توسط دانش آموزان، ایفای نقش کند.

چگونه برنامه ریزی دقیق داشته باشیم؟

2-روش انجام برنامه ریزی با بولت ژورنال

در اینجا به شما می گوییم چطور یک بولت ژورنال درست کنید. ابتدا یک دفتر که بهتر است 200 برگ باشد (باتوجه به اینکه روزهای سال 365 روز است) خریداری کرده بعد در آن ماه های سال به ترتیب نوشته و شماره صفحه هرماه را نیز جلوی آن می نویسیم سپس هر ماه را به هفته های آن تقسیم و هفته ها به روز تقسیم شده و شماره صفحات را نیز می توانیم جلوی آن بنویسیم.

ازآنجا که بولت ژورنال یک دفتر کاملا شخصی است مطالب و اهدافی که در آن مدنظر قرار می دهیم هم مختص خود شماست و با دیگری متفاوت است در واقع بولت ژورنال مانند جدول برنامه ریزی درسی منحصر به فرد است.

نکته ای که باید در این مسیر بدانیم این است که در اجرای این برنامه­ باید منعطف باشید و اگر به اهدافی نرسیدید، نگران یا ناامید نشوید زیرا ما همیشه نمی توانیم صد درصد به انچه در سال می خواهیم برسیم.

بنابراین اگر از اهدافی جا ماندید، ریشه و علت آن را بیابید وآن را در طی مسیر جبران کنید شاید شما اهدافی برای خود چیده اید که بالاتر از توان و ظرفیت موجود شما باشد و یا از اهدافی اغراق آمیز استفاده کرده اید بنابراین ابتدا باید توان فعلی خود را بشناسید و به طور آهسته آن را افزایش دهید این می تواند در خودشناسی و شناخت نقاط ضعف و قوت شما را یاری دهد در نتیجه بولت ژورنال یک روش برای خودشناسی محسوب می شود البته برای استفاده بهتر از این روش باید به تکنیک های برنامه ریزی روزانه هم آگاه باشیم.

بنابراین برای اینکه بدانیم چگونه برنامه ریزی دقیق داشته باشیم به یک مشاور با تجربه، آگاه و متخصص نیازمندید تا هم در ساخت بولت ژورنال به شما کمک کند هم در شناسایی توانایی فعلی شما و افزایش ساعات مطالعه به صورت تدریجی و منطقی درکنار شما باشد هم چنین بتواند در شناخت تکنیک های مهم و به کار گیری آن کمک کننده باشد. به شما پیشنهاد می کنیم حتما از یک مشاور دراین زمینه کمک بگیرید.

ما در راستای هدف شما که رسیدن به یک برنامه ی کار بردیست پکیجی را آماده کرده ایم که هم شامل نکات ارزنده و مهمی باشد و هم شامل جداول و قالب های آماده برای شروع مطالعه باشد.

این پکیج با در نظر گرفتن روانشناسی ذهن انسان و نکات ضروری مطالعه تدوین شده است همچنین با کمک و مشاوره از مشاورین متخصص ما در این زمینه می توانید برای اجرایی شدن بهتر این برنامه قدمی بردارید.

“الو سالم مشاور“ در این زمینه با متخصصین برنامه ریز و مشاوران خود در کنار شما خواهد بود.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا