چگونه زیست را برای کنکور بخوانیم ؟

چگونه زیست را برای کنکور بخوانیم ؟

محتوای جدول

[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=’av-align-top’ space=” custom_margin=’aviaTBcustom_margin’ margin=’5%’ margin_sync=’true’ row_boxshadow_color=” row_boxshadow_width=’10’ link=” linktarget=” link_hover=” padding=’10px’ padding_sync=’true’ highlight_size=’1.1′ border=’5′ border_color=’#b02b2c’ radius=’10px’ radius_sync=’true’ column_boxshadow_color=” column_boxshadow_width=’10’ background=’bg_color’ background_color=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” attachment=” attachment_size=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=” av_uid=’av-jw39irhx’]
[av_content_slider heading=” columns=’1′ animation=’slide’ navigation=’no’ autoplay=’true’ interval=’7′ font_color=” color=” av_uid=’av-jxbk6xpq’ custom_class=”]
[av_content_slide title=” link=” linktarget=” av_uid=’av-98qwz’]

در صورت داشتن هرگونه سوال در رابطه با برنامه ریزی برای مطالعه درس زیست

برای کنکور با مشاوران ما در “الو سلام مشاور” تماس بگیرید.

٠٠ ١٢ ٦٦٠٨ ٠٢١

[/av_content_slide]
[av_content_slide title=” link=” linktarget=” av_uid=’av-2oyxjfn’]

در سه خط اینجا مطلب بنویسید. .مقصود الزاماً سه تا جمله نیست.  مطالبی در رابطه با اینکه 

برای اطلاع یافتن از فلان و فلان با مشاوران ما تماس بگیرید

یا برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی فلان ۹۲ ۱۸ ۱۱۰ ۰۹۲۲ 

[/av_content_slide]
[/av_content_slider]
[/av_one_full]

[av_textblock size=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” color=” id=” custom_class=” av_uid=’av-jw39hkxd’ admin_preview_bg=”]

چگونه زیست را برای کنکور بخوانیم ؟

دانش آموزان رشته تجربی و به ویژه داوطلبین کنکور سراسری این گروه آزمایشی، بزرگترین عامل قبولی و کسب رتبه مناسب در کنکور را درس زیست شناسی می دانند.

شاید در نظر اکثر داوطلبین، کسب درصد بالا در این درس در کنکور سراسری محال و یا بسیار دشوار بنماید، اما اگر بدانیم که چگونه زیست را برای کنکور بخوانیم تا مطالعه استاندارد و مناسبی در این درس داشته باشیم، شاید دیگر این مهم، تا این حد دست نیافتنی نباشد.

چگونه زیست را برای کنکور بخوانیم ؟

درس زیست شناسی از بخش های مختلف و اصلی ای تشکیل شده است که از مهم ترین آن ها می توان بخش های مفهومی ای که کلیات این کتاب را تشکیل داده اند، اشاره کرد. به علاوه در کنار لزوم درک این مفاهیم، که بعضا پنهان و نه چندان ساده می باشند، برای ماندگاری در ذهن، نیاز مبرمی به حفظ کردن برخی از این مطالب و بخش های صرفا حفظ کردنی نیز دارید، که این کار برای افزایش سرعت در تست زنی نیز در جلسه کنکور بسیار موثر خواهد بود.

البته درس زیست شناسی از بخش های محاسباتی و تکنیک های محاسباتی خاصی نیز تشکیل شده است، که البته برای داوطلبین کنکور مجدد (پشت کنکور، تکرار کنکور و…) و یا هر داوطلبی که طبق صلاح دید خودش، در کنکور نظام قدیم قصد ثبت نام دارد، وجود خواهد داشت و این بخش ها عموما از کتاب های نظام جدید حذف گردیده اند.

همانطور که اشاره شد داوطلبین مطابق صلاح دید خود در کنکور سراسری 99 می توانند در هر یک از کنکورهای نظام قدیم و یا جدید ثبت نام و آزمون دهند، اما توصیه اکید داریم که برای انتخاب بهترین گزینه مناسب خود حتما با مشاوران این مرکز در ارتباط باشید و سپس دست به تصمیم گیری نمائید.

نحوه مطالعه زیست شناسی برای کنکور سراسری

پیش از بررسی این موضوع که چگونه زیست را برای کنکور بخوانیم تا بتوانیم درصد مطلوبی در آزمون سراسری کسب نمائیم، لازم است ابتدا شرایط خود به عنوان یک داوطلب را بررسی نمائیم، چرا که به شکل مستقیمی در نحوه مطالعه زیست شناسی برای کنکور تاثیر گذار خواهد بود.

اگر شما داوطلب کنکور سراسری و دانش آموز پایه دوازدهم می باشید، قبل از شروع پروسه مطالعه باید به بررسی وضعیت این درس در سال های گذشته خود بپردازید. آیا مطالب را در پایه توانسته بودید خوب جمع بندی نمائید و اکنون هنوز هم مفاهیم آن را در ذهن دارید یا خیر؟، آیا در تابستان پیش مطالعه زیست دوازدهم را داشته اید یا خیر؟، و یا اگر داوطلب کنکور مجدد در این گروه آزمایشی هستید، نیز به همین ترتیب نیاز دارید از وضعیت خود مطلع شوید.

یک روش مطالعه مفهومی زیست شناسی، شناخت و پیدا کردن بخش های مربوط به هم دیگر در سر فصل های مختلف این درس در سال های دهم و یازدهم و دوازدهم (و یا سه سال آخر دبیرستان برای داوطلبین نظام قدیم ) می باشد، که بسیار در سرعت بخشیدن به مطالعه شما کمک خواهد کرد. هر چند این موضوع نیاز به تسلط بر مباحث پایه دارد.

اما در ادامه قصد داریم برخی از روش ها و نکته های بسیار مهم برای درک و انتخاب هر چه بهتر نحوه مطالعه زیست شناسی برای کنکور را بازگو نمائیم که می تواند بسیار برای شما راه گشا باشند:

چگونه زیست را برای کنکور بخوانیم روش های شروع مطالعه و نحوه تعیین هدف

* مهم ترین نکته در مطالعه این دسته از دروس که ترکیب مفاهیم، نکات ریز و نکات حفظ کردنی می باشند، استمرار و تکرار مکررات است. سعی کنید تمام نکات مهم هر دوره مطالعاتی را یاد داشت کنید. چرا که قطعا این مطالعه ای که می کنید آخرین باری نیست که نیاز دارید آن را بخوانید.

* برای رسیدن به نکته بالا و عملی کردن این نکته مهم، نیاز است که تقریبا درس زیست به جز ثابت و جدا نشدنی برنامه درسی داوطلب به ویژه برنامه های روزانه وی تبدیل شود. اگر در فکر این هستید که چگونه هم هر روز درس زیست را مطالعه داشته باشید و هم از مطالعه دروس دیگر خود غافل نشوید، می توانید مقاله مربوط به برنامه ریزی کنکور تجربی را مطالعه نمائید و یا از مشاوران این مرکز برای نوشتن برنامه اختصاصی خود کمک بخواهید.

* در شروع نیاز نیست هر روز بر این موضوع تمرکز کنید که چگونه زیست را برای کنکور بخوانیم تا در کنکور درصد بالا بزنیم، این هدف بلند مدت شما است، لذا تمرکز بیش از حد بر آن تنها راندمان و انگیزه شما را کاهش می دهد. لذا سعی کنید بودجه بندی های برنامه خود و یا آزمون های آزمایشی خود را به بازه های کوچک تقسیم کنید و تنها بر کسب موفقیت در همان بازه توجه کنید. موفقیت در جزئیات کوچک، موفقیت های بزرگ را رقم می زند.

* حتی الامکان از ایجاد وقفه در برنامه های خود جلوگیری نمائید، دروسی مانند زیست شناسی که در آن ها مفاهیم با حفظیات گره خورده است، کوچکترین وقفه ای نیاز به حداقل چند روز بازیابی برای رسیدن به سطح پیشین خود دارد.

با رعایت و درک نکات فوق می توانید شروع قوی ای برای مطالعه این درس داشته باشید و در ادامه این روند را حفظ نمائید. اما در ادامه به نحوه مطالعه زیست شناسی برای کنکور و روش های تست زنی اشاره خواهیم کرد.

چگونه زیست را برای کنکور بخوانیم ؟

چگونه زیست را برای کنکور بخوانیم – نحوه مطالعه زیست شناسی برای کنکور

اکثر داوطلبین بعد این که توانستند، مطالعه این درس در مراحل اولیه را شروع کنند، این سوال در ذهنشان به وجود خواهد آمد که چگ.نه زیست بخوانیم تا بتوانیم تست های این درس را با درصد بالا پاسخ گو باشیم. در جواب باید گفت مسلما هیچ هدفی یک شبه دست یافتنی نخواهد بود و برای رسیدن به این مهم لازم است تلاش مکرر داشته باشید و از نکات مهم در این مسیر مطلع باشید.

لذا در ادامه به اصلی ترین روش های مطالعه درس زیست شناسی خواهیم پرداخت که داوطلبین زیادی از این نکات بهره برده اند و طی سالیان مختلف موفق به کسب رتبه های دلخواهشان شده اند.

1- مطالعه خود را فقط و فقط از کتاب درسی شروع نمائید. مرجع سوالات طراحی شده در کنکور سراسری تنها همین کتاب خواهد بود. لذا از آن غافل نشوید.

2- قسمتی را که برنامه ریخته اید در آن مطالعه نمائید (بخش کوچک بودجه بندی هفتگی شما)، خیلی سریع تورق کنید و با کلیات آن آشنا شوید. مسلما این موضوع وقت خیلی کمی از شما خواهد گرفت. این موضوع کمک می کند، بعد از آشنا شدن با بخشی که قرار است مطالعه کنید، دید شما برای آن چه قرار است در ادامه در این قسمت اتفاق بیافتد بازتر نماید.

3- حال که میدانید در قسمت مشخص شده، بحث در ارتباط با چه موضوعی است و از کدام نقطه به کدام نقطه قرار است این مفاهیم حرکت کنند، بازگردید و این بار این بخش را خط به خط مطالعه نمائید و سعی کنید مفهوم آن را درک کنید. یک تعریف ساده از مطالعه مفهومی می تواند این باشد که به نحوی مطالعه کنید که با خواندن هر خط، بتوانید ادامه مسیر آن را حدس بزنید و نتیجه آن را در ذهن خود استنباط نمائید. لذا با خواندن هر بخش کوچک اندکی به ادامه آن فکر کنید و سپس دوباره شروع کنید.

4- بعد از این کار، به کتب کمک آموزشی خود که انتخاب کرده‌ اید مرجعه کنید و در ابتدا می توانید درسنامه آن رانیز مطالعه کنید تا بخشی از دید شما جا نمانده باشد. سپس به بخش تست های مربوط به قسمتی که مطالعه کرده اید مراجعه کنید.

5- تست ها را مطالعه کنید، توجه کنید که تست نزنید تنها مطالعه کنید، متن سوال را بخوانید، متن تمام گزینه ها را بخوانید شکل ها را در صورت وجود به دقت بررسی کنید. در این مرحله سعی کنید از تست های معتبر و به ویژه سوالات کنکورهای سال های اخیر استفاده نمائید تا با سلیقه طراحان نیز آشنا شوید.

اصلا نیاز نیست در این مرحله به دنبال پاسخ صحیح باشید. هدف تنها آشنایی شما با نحوه مطالعه زیست شناسی برای کنکور و نحوه طراحی سوالات از یک متن، می باشد. توجه کنید که تنها بخشی که مطالعه کردید در کتاب آموزشی خود بررسی کنید.

6- حال بهتر می دانید چه بخش هایی را خوب خوانید، چه بخش هایی را سطحی پنداشتید اما نیاز به توجه دارد وکه نشان می دهد نباید هیچ جمله و نشانه ای را در کتاب درسیتان کم اهمیت بدانید، و چه بخش هایی را به طور کامل از چشم انداخته اید. قسمت آخر معمولا در بخش هایی با شکل های پر مضمون و پر نکته، پاورقی ها، عناوین جداول و شکل ها، توضیحات اشکال و امثال آن ها اتفاق می افتد.

این بخش ها را حتما شناسایی و مطالعه کنید.

7- حال می توانید به به تست زنی بپردازید و در ابتدا بی توجه به زمان و مسائل مربوط به آن، تنها به بررسی تست بپردازیدو در اصطلاح تست آموزشی بزنید و سعی کنید نکات آن را برداشت نمائید.

8- حتما و موکدا از نوت برداری، یاد داشت گذاری درحاشیه و دیگر نکات برای دوره و جمع بندی استفاده کنید. برای هر بار مرور شما این قدر نمی توانید وقت بگذارید، پس به فکر دور های بعدی مطالعه خود نیز باشید و با این دید یاد داشت برداری کنید.

9- با تکرار چندین باره این 8 مرحله، به مرور با نحوه طراحی سوالات و سلیقه طراحان کنکور آشنا خواهید شد. بعد از این به هنگام مطالعه خط به خط کتاب درسی، می توانید خود را یک طراح کنکور در نظر بگیرید و به این بیاندیشید اگر شما قرار بود سوالاتی از این بخش طرح کنید، آن سوالات چه می بودند. این یک نکته بسیار مهم در پاسخ به این سوال که چگونه زیست را برای کنکور بخوانیم می باشد.

10- مرور های خود را نزدیک به هم و حداکثر با دو روز فاصله انجام دهید. زیست شناسی درسی بسیار فرار می باشد و این موضوع می تواند شما را از بودجه بندی و برنامه مربوطه تان دور کند.

11- مطلب مطالعه شده را خلاصه نویسی کنید. سعی کنید به صورت نمودار روند آن را پیش ببرید که اصطلاحا فلوچارت پیشرفت فصل به آن گفته می شود و شما نیز می توانید بدین شکل آن را خلاصه نویسی کنید.

چگونه زیست را برای کنکور بخوانیم ؟

چگونه زیست را برای کنکور بخوانیم فصل شناسی کتاب درسی و بودجه بندی آزمون سراسری

اطلاع دقیق از سر فصل های مهم تر و پر سوال تر که همواره برای طراحان سوال جذاب بوده اند، می تواند در انتخاب مطالعه فصول کمک کرده و میزان وقت و تمرکز بر هر یک از آن ها را برای شما مشخص کند. آمار نشان می دهد تنها 7 درصد از داوطلبین کنکور تجربی موفق به کسب درصدی بیش از 50 می شوند که شاید عامل اصلی این اتفاق عدم آگاهی از بودجه بندی و اهمیت فصول باشد.

در آمار سال های گذشته این درس می توان دید که 55 الی 60 درصد سوالات آزمون سراسری، از کتب زیست شناسی پایه (دهم و یازدهم) و 45 تا 40 درصد باقی مانده از کتاب زیست شناسی دوازدهم طراحی می‌شود. البته این روند در کنکورهای نظام قدیم نیز به همین شکل برای زیست شناسی دوم، سوم و پیش دانشگاهی تقسیم بندی شده است.

توجه فرمائید که با توجه به نو پا بودن آزمون سراسری نظام جدید، در بررسی تعداد سوالات از آزمون های سال های قبل (کنکورهای نظام قدیم) نیز در مباحث مشترک استفاده شده است.

بودجه بندی مباحث مختلف کتاب زیست شناسی
نام مبحث (ها) تعداد سوال شرح
زیست دهم زیست شناسی، دیروز امروز، فردا 0 تا به حال از این فصل کتاب دهم سوالی طرح نشده است. شاید سال 98 این اتفاق رقم بخورد !
یاخته و بافت جانوری 2 به طور میانگین و ثابت در کنکور
ساختار و عملکرد لوله های گوارش،

جذب مواد وتنظیم گوارش، تنوع گوارش جانوران

3 حداقل تعداد سوالات تکرار شده
تبادلات گازی 1 به طور میانگین هر ساله یک سوال
گردش مواد در بدن 5 به طور میانگین 4 یا 5 تست که نشان از اهمیت و وزنه این بخش می دهد و لازم به توجه زیادی است.
تنظیم اسمزی و دفع مواد زائد 1 میانگین هر ساله
از یاخته تا گیاه 1 میانگین هر ساله
جذب و انتقال مواد در گیاهان 1-2 میانگین هر ساله
زیست یازدهم یاخته های بافت عصبی 1 به طور ثابت
دستگاه عصبی 2 به طور میانگین و ثابت در کنکور
دستگاه حرکتی 2 به طور میانگین
حواس 2 حداقل تعداد سوالات تکرار شده
تنظیم شیمیایی 2 به طور میانگین هر ساله یک سوال
تقسیم یاخته ها

کروموزوم و میتوز

2 به طور میانگین هر ساله
تقسیم یاخته ها

میوز و تولید جنسی

2 میانگین هر ساله
تولید مثل نهان دانگان 2 میانگین هر ساله
پاسخ گیاهان به محرک ها 2 ثابت هر ساله
 

زیست دوازدهم

مولکول های اطلاعاتی 2-4 متغیر در بازه مذکور
جریان اطلاعاتی در یاخته ها 3-5 متغیر در بازه مذکور
تغییر در اطلاعات وراثتی 1 ثابت و تکرار شونده
از انرژی به ماده 2
رفتارهای جانوران 2
سوالات ترکیبی بین فصول هر سه سال 6-10 بسیار پر اهمیت و مهم

همان طور که به وضوح قابل مشاهده است، می توان اهمیت فصول را از همین تعداد سوالات و بودجه بندی کنکور تجربی درک کرد. اما برای مطالعه مفید تر به نکات زیر نیز توجه کنید :

چگونه زیست را برای کنکور بخوانیم نکات مهم در مطالعه زیست شناسی و افزایش درصد

* مطالب فصول گوارش و گردش از کتاب دهم، نسبت به قبل بسیار گسترده تر و عمیق تر شده، لذا امکان افزایش تعداد سوالات وجود دارد. وقت زیادی برای این دو فصل بگذارید.

* تأکید شدیدی بر توجه به شکل در حین خواندن متن و درک شکل و نکات نوشته شده بر روی شکل.

* موارد مشترک سال های مختلف را که به چشمتان می خورد، کنار هم نوشته و ارتباط آن ها را درک کنید. به عنوان مثال، لیپیدها در کبد ذخیره می گردند/ سیاهرگ و سرخرگ هر دو در انتقال و وارد شدن خون به کبد کمک می کنند/ کبد در دوران جنینی گلبول قرمز تولید می کند/ بعد از تولد تا پایان عمر با تولید اریتروپویتین در تولید گلبولهای قرمز نقش دارد/ کبد دارای ویرگهای ناپیوسته است. مشاهده می کنید که در هر سه سال راجع به کبد اطلاعات زیادی پخش شده است.

* جایگاه اندام های نام برده شده در بدن را درک نمائید. (جغرافیای زیستی بدن را به خوبی بدانید)

* به جایگاه و آناتومی اندام های متفاوت نام برده شده در کتاب توجه کنید. به طور مثال: درک چپ یا راست بودن بخش ها و اندام های مربوط به دستگاه های مختلف مانند گوارش، جنسی و…/ موقعیت اجزای دستگاه تنفس نسبت به بدن/ تشخیص شش راست و چپ و…

* در ارتباط با فصول مربوط به جانوران، رده جانوری بسیار مهم می باشد، به طور مثال ملخ که در فصل دوم به آن پرداخته شده است، در دسته حشرات جای دارد، لذا سیستم تنفسی و ویژگی های آن که در فصل سوم برای حشرات بررسی شده است، برای ملخ نیز صادق است، چرا که یک حشره است.

* معادل فارسی شده کلمات را حتما بدانید. متاسفانه معلمانی که خیلی دیر به روز می شوند، در حین تدریس از اصطلاحات قدیمی و رایج استفاده می کنند و اشاره ای به کلمات فارسی جایگزین نمی‌کنند. به عنوان ساده ترین مثال که اکنون خود رایج شده است : تغییر کلمه سلول با یاخته است که اگر کسی آن را نداند به هیچ وجه نمی تواند به مفهوم سوال پی ببرد.

* در درس زیست شناسی مانند دروس ریاضی و اثباتی چیز مطلقی وجود ندارد، لذا عبارت های دارای کلمات رایج نسبی را نشانه گذاری کنید، برخی، بعضی، بسیاری، اغلب، گاهی، عموما و…

* به همان اندازه که از عدم طرح سوال از بخش های بیش تر بدانید، مطمئن هستید، از طرح سوال از تمرین ها و فعالیت ها و به ویژه آزمون ها نیز اطمینان داشته باشید.

* سعی کنید در طی سال با مطالعه خود، نمودار بزرگ درختی با نام انواع جانوران و جانداران نام برده شده در کتب درسی تهیه کنید و آن را تکمیل نمائید. در هر مطالعه اسم هر یک را مشاهده کردید، اگر اطلاعات جدید در ارتباط با آن نام مشاهده کردید به آن اضافه نمائید.

* انتخاب منبع برای مطالعه درس زیست شناسی بسیار با اهمیت است، اما فراموش نکنید که هیچ کتاب کمک آموزشی جایگزین کتاب درسی نمی شود تنها موازی با آن نطالعه می گردد. برای انتخاب کتاب مناسب برای افزایش توانایی در تست زنی و درک بهتر مطلب می توانید از کتاب های خیلی سبز و یا گاج نیز استفاده کنید. اما پیش از آن لازم است سطح خود را بررسی نمائید.

برای شروع کتاب های قلم چی و فاگوزیست و یا نشر الگو نیز بسیار پرطرفدار شده اند. این کتاب ها به ویژه فاگوزیست و نشرالگو حتی برای داوطلبینی که به صورت خود خوان مطالعه می کنند بسیار سودمند است.

در این مطلب سعی شده است تا اصلی ترین نکات در نحوه مطالعه زیست شناسی برای کنکور را مطرح و بررسی نمائیم تا در پاسخ به سوال عموم داوطلبین که همواره از مشاوران ما پرسیده می شود که چگونه زیست را برای کنکور بخوانیم، بهترین این روش ها را مطرح کرده باشیم.

شما نیز می توانید برای داشتن یک روش و برنامه دقیق و پی بردن به نکات ریز تر در مطالعه درس زیست شناسی، با مشاوران مرکز الو سلام مشاور در ارتباط باشید تا آن ها پاسخ این سوال شما، که چگونه زیست را برای کنکور بخوانیم تا درصد بالایی را در کنکور کسب کنیم را متناسب با شرایط و سطح شما در اختیارتان قرار دهند.

شماره تماس

[/av_textblock]

[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=’av-align-top’ space=” custom_margin=’aviaTBcustom_margin’ margin=’5%’ margin_sync=’true’ padding=’10px’ padding_sync=’true’ border=’5′ border_color=’#b02b2c’ radius=’10px’ radius_sync=’true’ background_color=’#b02b2c’ src=” attachment=” attachment_size=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_display=” av_uid=’av-24nknxf’]
[av_textblock size=” font_color=” color=” av_uid=’av-1rt357n’]

درخواست مشاوره تلفنی یا حضوری

    نام خود را وارد کنید

    موضوع مشاوره

    شماره تماس


    [/av_textblock]
    [/av_one_full]

    [av_comments_list av-desktop-hide=” av-medium-hide=” av-small-hide=” av-mini-hide=” av_uid=’av-q87vb7′]

    محتوای جدول

    پیمایش به بالا