پذیرش کارشناسی ارشد با سوابق تحصیلی

پذیرش کارشناسی ارشد با سوابق تحصیلی
محتوای جدول

پذیرش مقطع کارشناسی ارشد با سوابق تحصیلی، در رشته محل هایی که ظرفیت آن ها در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 99 در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دولتی، غیر دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی تکمیل نشده  و فاقد انتخاب رشته کننده مردود باشند از طریق دفترچه راهنمای ثبت نام ارشد براساس تراز معدل کارشناسی و سوابق تحصیلی اعلام می شود.

بنابراین داوطلبان با مطالعه دفترچه دانشگاه سراسری و آزاد که به صورت جداگانه منتشر می شوند و اطلاع از رشته محل ها می توانند براساس علاقه و سوابق تحصیلی خود اقدام به انتخاب رشته کنند.

ما در این مقاله می خواهیم مشاوره انتخاب رشته و ثبت نام کارشناسی ارشد بر اساس سوابق تحصیلی را به صورت متخصر توضیح دهیم. برای آشنایی بیشتر با این مباحث با الو سلام مشاور همراه باشید. 

پذیرش کارشناسی ارشد با سوابق تحصیلی

ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی کارشناسی ارشد

داوطلبان برای ثبت نام  بدون کنکور براساس سوابق تحصیلی کارشناسی ارشد می بایست به صورت اینترنتی به سایت سازمان سنجش کشور مراجعه نمایند.

افرادی که به تحصیل در دانشگاه آزاد علاقه مند هستند در سامانه سنجش در قسمت پذیرش دانشگاه آزاد می توانند ثبت نام کنند.

دفترچه راهنمای ثبت نام و انتخاب رشته بدون کنکور کارشناسی ارشد، روز سه شنبه 25/09/99 در سامانه سنجش کشور منتشر می شود.

ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی کارشناسی ارشد نیز از همان روز آغاز می شود و تا روز یکشنبه 30/09/99 ادامه خواهد داشت.

با توجه به مصوبات ستاد ملی پیشگیری از بیماری کرونا و همچنین جلسات شوراي سنجش و پذيرش ،دانشجویان در دوره‌هاي تحصيلات تكميلي می توانند بدون کنکور اقدام به ثبت نام کارشناسی ارشد نمایند. کارشناسی ارشد بدون کنکور روش جدیدی برای ورود دانشجویان به مقطع ارشد می باشد.

با توجه به اینکه پذیرش بدون کنکور در کارشناسی ارشد فقط برای متقاضیان استعداد های درخشان میسر بود اما با توجه به تصمیمات اتخاذ شده علاوه بر افرادی که دارای معدل بالایی هستند و به نوعی استعداد درخشان محسوب می شوند، سایر داوطلبان که به هر دلیلی نتوانسته اند در کنکور ثبت نام نمایند یا در آن موفق شوند می توانند براساس معدل و سوابق تحصیلی خود برای پذیرش بدون کنکور رشته های مورد علاقه خود ثبت نام نمایند.

در این مصوبه علاوه بر پذیرش دانشگاه آزاد امکان پذیرش داوطلبان ارشد در رشته های مختلف دانشگاه های سراسری، پیام نور، پردیس های خودگردان و غیر انتفاعی براساس تراز معدل و سوابق تحصیلی وجود دارد.

یکی از مهم ترین قسمت های پذیرش کارشناسی ارشد با سوابق تحصیلی، مشاوره انتخاب رشته ارشد و اطلاع داوطلبان از لیست رشته هایی است که مجاز به انتخاب آن ها می باشند. رشته های مختلف براساس ظرفیت خالی رشته محل و دانشگاه های مختلف منتشر می شود.

با توجه به اینکه پذیرش کارشناسی ارشد با سوابق تحصیلی طرح جدیدی است و امسال تدوین شده است، مطمئنا شرایط و قوانین خاص خود را برای ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی کارشناسی ارشد خواهد داشت.

داوطلبان برای پذیرش در دانشگاه و رشته مورد نظر ملزم به آگاهی از این شرایط می باشند. به این منظور در ادامه فرایند ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی کارشناسی ارشد را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

شرایط ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی کارشناسی ارشد

متقاضیانی که قصد ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی کارشناسی ارشد 99 را دارند، می بایست در تاریخ مقرر شده اقدام به ارسال مدارک تحصیلی مورد نظر نمایند.

با توجه به اخبار منتشر شده بعد از اعلام نتایج نهایی کنکور کارشناسی ارشد سال 99 و محاسبه ظرفیت های دانشگاه ها و رشته های هر دانشگاه، زمان ثبت نام بدون کنکور ارشد فرا خواهد رسید.

همان طور که معین است شرط پذیرفته شدن در این ثبت نام معدل و سوابق تحصیلی مقرر براساس قوانین و معیار های سازمان سنجش تحصیلی کشور می باشد.

هر اندازه که معدل لیسانس داوطلب بهتر باشد و در دانشگاه بهتری تحصیل کرده باشد شانس پذیرش بیشتری خواهد داشت. سایر شرایط پذیرش کارشناسی ارشد بدون کنکور به صورت زیر می باشد.

  • دارا بودن مدرک کارشناسی مورد تایید وزارت علوم یا بهداشت
  • برخورداری از توانایی جسمی برای تحصیل در رشته مورد نظر
  • برخورداری و ارائه گواهی فراغت تحصیل
  • فارغ التحصیلی داوطلبان سال آخر کارشناسی تا 31 شهریور ماه سال 99
  • معین بودن وضعیت نظام وظیفه برای داوطلبان مرد
  • عدم احراز فساد اخلاقی

مشاوره انتخاب رشته ارشد

پذیرش کارشناسی ارشد با سوابق تحصیلی  برای دانشگاه های دولتی و غیر دولتی بر این اساس تدوین شده است که داوطلبان فقط مجاز به انتخاب رشته محل هایی هستند که دارای ظرفیت خالی ثبت نام باشد.

بنابراین رشته هایی که دارای ظرفیت خالی باشند شامل رشته هایی خواهند بود که نه در انتخاب رشته 99 و نه در تکمیل ظرفیت کارشناسی سال 99 تکمیل نشده باشند و از ظرفیت خالی برای انتخاب آن ها برخوردار باشند.

پس دانشجویان باید به این امر توجه داشته باشند که خالی بودن ظرفیت این رشته ها نشان از بی علاقی سایر داوطلبان به آن ها و عدم کاربرد زیاد برخی از رشته های دارای ظرفیت کارشناسی ارشد بر اساس سوابق تحصیلی در جوامع خواهد بود. (نه در تمامی موارد و این موضوع به فاکتورهای متعددی بستگی دارد.)

بنابراین به داوطلبان توصیه می شود در صورتی که با مطالعه رشته های ارائه شده در دفترچه ثبت نام احساس کردید با تحصیل در دانشگاه های سراسری یا آزاد آینده شغلی خوبی در آن نخواهید داشت و به آن رشته علاقه ندارید و فقط براساس پذیرش بدون کنکور آن ترغیب به انتخاب آن شده اید دست نگه دارید زیرا تحصیل در رشته ای که علاقه و آینده شغلی در آن نباشد فقط تلف کردن زمان ارزشمند شما خواهد بود. در این صورت توصیه ما به شما این است که به فکر برنامه ریزی برای کنکور ارشد سال دیگر باشید.

جمع بندی

با توجه به این که سازمان آموزشی کشور برای تسهیل تحصیل برای مقاطع ارشد سعی کرده قوانینی را برای پذیرش در دانشگاه سراسری و آزاد تدوین کند.

داوطلبانی که علاقه مند به ادامه تحصیل هستند می بایست از زمان ثبت نام و نحوه ثبت نام پذیرش کارشناسی ارشد با سوابق تحصیلی اطلاع پیدا کرده و اقدام به مطالعه دفترچه ثبت نام آن نمایند و در صورت مطابقت رشته های ارائه شده با علاقه و شرایط آن ها اقدام به انتخاب رشته محل های مورد نظر نمایند و منتظر نتایج برای پذیرش و یا عدم پذیرش در دانشگاه انتخابی خود باشند.

ما در این مقاله سعی کردیم هر آنچه که به پذیرش کارشناسی ارشد با سوابق تحصیلی مربوط می شود را ارائه دهیم. اگر برای ثبت نام کارشناسی ارشد بر اساس سوابق تحصیلی و یا انتخاب رشته و تصمیم به ادامه تحصیل نیاز به مشاوره دارید. کارشناسان الو سلام مشاور آماده کمک و راهنمایی شما عزیزان می باشند.

شماره تماس

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا