آزمون زبان mhle وزارت بهداشت

آزمون زبان mhle وزارت بهداشت

محتوای جدول

آزمون MHLE مخفف (Ministry of Health Language Exam) است که مربوط به آزمون عمومی زبان انگلیسی مرتبط با وزارت بهداشت و درمان می باشد.

دانشجویان رشته های علوم پزشکی که متقاضی شرکت در دوره دکتری PHD و دکترای تخصصی پزشکی هستند می توانند با شرکت در این آزمون مدرک تخصصی انگلیسی دریافت کنند.

دانشجویان رشته های زیر گروه زیست شناسی و علوم پزشکی که علاقه مند به شرکت در دوره دکتری هستند، الزاما باید در آزمون انگلیسی مربوط به وزارت بهداشت و درمان شرکت کرده و نمره قبولی کسب کنند.

درکلیه دانشگاه‌های علوم پزشکی، مدرک MHLE هنگام مصاحبه دکتری و یا پیش از زمان برگزاری آزمون جامع دکتری معتبر و مورد پذیرش است. این مدرک برای کلیه دانشگاه های سراسر ایران به مدت 2 سال اعتبار دارد.

برای افراد متقاضی این آزمون، اطلاع از هزینه آزمون mhle نیز بسیار مهم است. در ادامه این مطلب به تمامی مواردی که داوطلبان این آزمون تیاز به دانستن آن دارند، خواهیم پرداخت. 

آزمون زبان mhle وزارت بهداشت

حداقل نمره قبولی برای آزمون MHLE چقدر است؟

با توجه به مصوبه ای که در سال 99 تصویب شده، نمره قبولی در آزمون MHLE از  حداقل نمره 55 به 60 افزایش پیدا کرده است. همچنین نمره رد و عدم قبولی هم از 49 به 54 رسیده است.

درصورتی که داوطلب نتواند حداقل نمره قبولی در محدوده ذکر شده را کسب نماید، به این معنی است که از سطح زبان خوبی برخوردار نیست و می بایست مجدد تلاش کند و آمادگی خود را برای این آزمون افزایش دهد.

منابع آزمون زبان mhle وزارت بهداشت

از آنجا که آزمون MHLE برای دانشجویان رشته های پزشکی بسیار حائز اهمیت است و از اعتبار خوبی برخوردار است منابع آن نیز باید به درستی انتخاب شوند.

سطح این آزمون مانند آزمون های تافل کاغذی است، بنابراین این آزمون هم سطح تافل کاغذی می باشد و منابع مشترکی برای هر دو ارائه می گردد.

منابعی که در ادامه معرفی می شود از سوی سامانه آزمون MHLE ارائه شده که به شرح زیر است:

  • Barron’s Barron’s- How- To- Prepare- For The TOEFL- 11th Edition
  • Longman Preparation for the TOEFL (The Paper – based)
  • Preparation For The Paper Tests- By Debora Philips
  • Barron’s Essential Words for TOEFL
  • ۱۱۰۰ Words You Need to Know
  • TOEFL Reading Flash (۲۰۰۱)
  • ۵۰۴ Essential Words
  • TOEFL Grammar Flash
  • TOEFL Word Flash

ساختار سوالات آزمون زبان mhle وزارت بهداشت

ساختار آزمون MHLE همانند آزمون MSRT بوده و در یک سطح با آزمون تافل برگزار می شود، به گونه ای که منابع هر دو مشترک هستند. مدت زمان برگزاری این آزمون 90 دقیقه است که داوطلبان می بایست به 100 سوال پاسخ دهند.

با توجه به اینکه این آزمون شامل نمره منفی نمی شود، توصیه می کنیم به کلیه سوالات پاسخ داده شود. آزمون  MHLE متشکل از چهار بخش، شنیداری، گرامر و ساختار، واژگان و درک مطلب است.

تعداد سوالات هر بخش به شرح زیر است:

  • ۲۰ سوال واژگان
  • ۲۰ سوال گرامر
  • ۳۰ سوال شنیداری
  • ۳۰ سوال درک مطلب

بخش مهارت شنیداری  (Listening Comprehension)

بخش شنیداری از بخش های مختلفی مانند مونولوگ و یا دیالوگ بین چند نفر (معمولا ۲ نفر) با لهجه آمریکایی تشکیل شده است.

پس از پایان هر بخش داوطلب می بایست به محض شنیدن سوالات به آن پاسخ دهد.

سوالات اصولا به صورت چهار گزینه ای مطرح می شود و داوطلب باید گزینه درست را از بین گزینه های موجود انتخاب کند.

کسب نمره این بخش به تقویت دو مهارت LISTENING و زبان انگلیسی بستگی دارد.

انتخاب گزینه درست در زمان معین و انتقال مطلب از ذهن به کاغذ به شیوه صحیح فقط با تمرین، تکرار و مطالعه و تست زنی میسر می شود.

واژگان، گرامر و ساختار (vocabulary, Structure and Written Expression)

قسمت ساختار و نگارش شامل سوالات چند گزینه ای و ساختاری است که شامل 20 سوال برای بخش واژگان و 20 سوال نیز مربوط به قسمت گرامر می باشد.

برای این قسمت دو تیپ سوال طرح می شود:

  • بخش اول شامل سوالات چهار گزینه ای است که باید گزینه صحیح را انتخاب نمایید.
  • در بخش دوم متونی ارائه می شود که 1 تا 4 شماره گذاری شده اند و هر کدام از گزینه هایی که از لحاظ گرامر غلط باشند، باید انتخاب کنید.

برای موفقیت در بخش واژگان، می توانید با مطالعه متون در حوزه های مختلف خصوصا پزشکی دایره لغات خود را افزایش دهید. مطالعه حوزه هایی مانند پزشکی، فرهنگی، اجتماعی، محیط زیست و … می تواند موثر باشد.

لازم به ذکر است مترادف شناسی در حوزه پزشکی می تواند برای کسب حداکثر نمره در این بخش بسیار اثر بخش باشد. برای قسمت گرامر نیز تسلط به گرامر زبان انگلیسی بسیار حائز اهمیت است.

آزمون زبان mhle وزارت بهداشت

مهارت درک مطلب  (reading comprehension)

بخش درک مطلب آزمون MHLE از چهار قسمت آکادمیک و  دانشگاهی تشکیل شده است. موضوعات این بخش عموما  در زمینه های Medical & Health است. دایره لغات گسترده و قوی خصوصا در حوزه پزشکی برای کسب نمره در این بخش تعیین کننده خواهد بود.

نحوه دریافت کارنامه آزمون MHLE

متقاضیانی که در آزمون MHLE شرکت کرده اند، می توانند در زمان معین شده به سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور مراجعه کنند و نتایج آزمون خود را مشاهده نمایند. مراحل دریافت کارنامه آزمون زبان وزارت بهداشت و درمان به شرح زیر می باشد.

  • وارد سامانه الکترونیکی ir شوید.
  • گزینه “زبان – MHLE ” را از منوی تعبیه شده در سمت راست سایت انتخاب کنید.
  • بر روی عبارت “Show Exam Result” کلیک کنید.

نکته:

وزارت بهداشت برای هر کارنامه یک کد مخصوص با عنوان “Certification Code” قرار داده است. از طریق این کد داوطلبان می توانند صحت مدرک خود را از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور پیگیری کنند. همچنین یکی از مزایای این کد، این است که سازمان ها و مراجع مختلف می توانند اعتبار و صحت مدرک متقاضیان خود را بررسی کنند و از آن اطمینان حاصل نمایند.

بدین منظور به روش ذیل می توان عمل کرد:

  • وارد سامانه الکترونیکی ir شوید؛
  • گزینه “زبان – MHLE ” را از منوی تعبیه شده در سمت راست سایت انتخاب کنید؛
  • بر روی عبارت “Check Certificate Validity” کلیک کنید.

تفاوت آزمون MHLE با آزمون MSRT چیست؟

تفاوت اساسی بین آزمون MHLE با MSRT در این است که آزمون اول توسط وزارت بهداشت و درمان برگزار می شود در حالی که آزمون دوم توسط توسط وزارت علوم و تحقیقات و فناوری (نهادی غیر پزشکی) برگزار می گردد.

آزمون زبان وزارت بهداشت تنها مخصوص داوطلبان رشته های تخصصی پزشکی و شاخه های زیر گروه زیست شناسی است و هیچگونه ارتباطی با رشته های مهندسی و علوم انسانی ندارد.

این آزمون توسط کلیه دانشگاه های زیر مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه های علوم پزشکی و دانشگاه های آزاد اسلامی مورد پذیرش بوده و در حین مصاحبه از داوطلب پذیرفته می شود.

سیستم نمره دهی و محتوای هر دو آزمون شباهت زیادی به هم دارد و تنها تفاوت در متون سوالات و لغات است. محتوای سوالات آزمون MHLE تخصصی و فقط در حوزه علوم پزشکی می باشد.

تفاوت دیگر آزمون MHLE با آزمون MSRT تعداد دفعات برگزاری آن ها است، به صورتی که آزمون MHLE در صورت صلاحدید وزارت بهداشت هر سال یا شاید هر چند سال یک بار برگزار شود در حالی که ثبت نام و برگزاری آزمون MSRT به صورت ماهانه میباشد.

هزینه آزمون MHLE

هزینه آزمون زبان وزارت بهداشت MHLE مبلغ 60 هزار تومان بوده که هنوز تعرفه آن برای 1400 مشخص نیست. متقاضیان شرکت در این آزمون می توانند با مراجعه به سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی مبلغ مورد نظر را به صورت الکترونیکی پرداخت نمایند.

جمع بندی

آزمون زبان MHLE یکی از معتبرترین آزمون های برگزار شده در حوزه پزشکی است. دانشجویانی که قصد شرکت در دوره های دکتری را دارند، می توانند با دریافت مدرک آزمون زبان وزارت بهداشت از مزایای امتیازی آن برای ورود به سازمان ها و دانشگاه ها استفاده نمایند.

این آزمون بر طبق زمانبندی وزارت بهداشت برگزار می شود که متعاقبا زمان برگزاری آن هر ساله اعلام می شود.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام آزمون زبان mhle وزارت بهداشت

متقاضیان باید بعد از تکمیل مدارک مورد نیاز که شامل:

  • اسکن یک قطعه عکس زمینه سفید تمام رخ جدید
  • اسکن صفحه اول شناسنامه و کارت ملی (فرمت jpg با حجم حداقل 30 کیلو بایت و حداکثر300 کیلو بایت) است.
  • سپس به سایت مراجعه کرده و پس از انتخاب پیوند آزمون زبان MHLE برای ثبت نام اقدام کنید.
  • پس از ارسال مدارک هزینه آزمون زبان mhle وزارت بهداشت را به صورت اینترنتی از طریق کارت های بانکی عضو شتاب پرداخت نمایید.

لازم به ذکر است:

کسانی که در دوره های قبل شرکت کرده اند، نیازی به ارسال دوباره مدارک ندارند.

هنگام ارسال مدارک برای ثبت نام آزمون زبان mhle وزارت بهداشت دقت کنید هر مدرک را به درستی ارسال کنید.

  • عکس پرسنلی                                     personal photo
  • کارت ملی                                              National card
  • شناسنامه                                              ID Card

بعد از دریافت Registration code ثبت نام تکمیل می شود و دریافت نکردن کد به معنی تکمیل نشدن ثبت نام است.

لازم به ذکر است:

در صورتی ثبت نام تکمیل می شود و کد ثبت نام دریافت می کنید که فرم نام نویسی را با حروف الفبای انگلیسی تکمیل کنید.

اگر فرم را با حروف الفبای فارسی تکمیل کنید، ثبت نام نهایی نمی شود.

جدول زمان ثبت نام و برگزاری آزمون و زمان دریافت کارت ورود به جلسه 

لازم به ذکر است ارسال مدارک لازم و ضروری است. درصورتیکه هزینه آزمون پرداخت شده و کد ثبت نام دریافت نمایید اما مدارک را ارسال نکرده باشید، حق شرکت در آزمون را ندارید.

هزینه آزمون پس از پرداخت به هیچ عنوان بازگردانده نمی شود و برای دوره بعد نیز نگهداری نمی شود. پس قبل از ثبت نام تصمیم خود را برای شرکت در آزمون زبان mhle وزارت بهداشت نهایی کنید.

اگر در مورد آزمون زبان mhle وزارت بهداشت نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، می توانید با مشاوران ما در دپارتمان مشاوره “الو سلام مشاور”  تماس بگیرید تا اطلاعات دقیقی در مورد آزمون زبان mhle وزارت بهداشت را در اختیار شما قرار داده و به سؤالات شما پاسخ دقیق و کاملی بدهند.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا