تراز و درصد لازم برای قبولی تیزهوشان و نمونه دولتی سال تحصیلی 1403-1404

تراز و درصد لازم برای قبولی تیزهوشان و نمونه دولتی 1400

محتوای جدول

دانش آموزان واجد شرایط شرکت در آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی همواره با این موضوع که با چه میزان از پاسخ گویی به سوالات در این آزمون شانس قبولی در مدارس تیزهوشان را دارا می باشند.

اطلاع از تراز قبولی در تیزهوشان و نمونه 1403-1404 می تواند دانش آموزان را برای آمادگی هر چه بیش تر در این آزمون محیا ساخته تا به منظور برنامه ریزی برای قبول شدن در این مدارس، زمان لازم برای رسیدن به هدف خود را در نظر بگیرند.

در واقع تراز معادل نمره کسب شده داوطلب براساس تعداد پاسخ های صحیح غلطی است که در آزمون بدست می آورد. تراز قبولی در تیزهوشان یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای پیش بینی شانس قبولی داوطلبان است. در سال های اخیر تراز یا نمره قبولی برای هر مدرسه در سطح کشور متفاوت بوده است.

لذا داوطلبان با توجه به اولویت هایی که برای انتخاب مدرسه در زمان ثبت نام در نظر می گیرند باید خود را برای رساندن به تراز لازم برای مدرسه انتخابی آماده کنند. دانش آموزان با کسب اطلاع از نمره آخرین فرد قبول شده در مدرسه مورد نظر، می توانند میزان مطالعه و برنامه ریزی درسی مناسب تری برای کسب نمره قبولی انجام دهند.

برای این منظور در این مطلب تلاش شده است تا در همین راستا برخی از آمار سال های پیشین را برای اطلاع داوطلبان جمع آوری کرده و در اختیار متقاضیان قرار دهیم تا برنامه ریزی دقیق تری برای خود داشته باشند. عزیزان در صورت نیاز به مشاور تخصصی با تماس با مشاورین با تجربه ما می توانند از نظرات کارشناسی آنان برای کسب نتیجه بهتر استفاده کنند. 

در ادامه خواهیم خواند:

تراز و درصد لازم برای قبولی تیزهوشان و نمونه دولتی 1400

فرمول محاسبه تراز تیزهوشان و نمونه 1403

تراز در هر آزمون یک شاخصه بر اساس نمره و درصد های اکتسابی هر داوطلب می باشد که در واقع نمره کسب شده توسط داوطلب در این آزمون می باشد.

اگر در سوالات یک بخش عموم داوطلبان عملکرد ضعیفی داشته باشند و یک متقاضی بتواند پاسخگویی بهتری داشته باشد، می تواند تراز بالاتری در آن درس کسب نماید و برعکس. مجموع این عملکرد ها و درصدهای اکتسابی با توجه به ضریب لحاظ گردیده برای هر درس تراز کل هر داوطلب را ایجاد می کند.

هر چند لازم به ذکر است که:

 داشتن یک تراز مشابه با پذیرفته شدگان سال های گذشته به هیچ عنوان تضمین کننده قبولی داوطلبان در سال های آینده نخواهد بود و تنها می توان بر اساس آن بازه تقریبی پذیرفته شدن را پیش بینی نمود.

مواردی هم چون عملکرد متفاوت سالانه، ظرفیت ها و سهمیه ها و موارد دیگر در پذیرش هر سال متغیر و موثر خواهد بود.

برای مقایسه عملکرد خود می توانید با پاسخگویی به سوالات تیزهوشان سال های گذشته در شرایطی مشابه با آزمون واقعی، درصد های خود را از طریق رابطه زیر محاسبه نمایید:

در این رابطه نمره منفی برای پاسخ های غلط در هر درس نیز لحاظ گردیده است.

تراز قبولی مدارس مختلف

به کمک درصد های خود و مقایسه با عمکرد کلی داوطلبان آزمون همان سال، می توانید بازه تقریبی تراز خود را محاسبه نمایید و با توجه به جدول زیر تراز خود را برای قبولی در آن سال بررسی نمایید:

ردیف نام مدرسه نمره کل داوطلب آخرین نمره قبولی شهر داوطلب
1 آیت الله خامنه ای 18535 37021 سیرجان
2 فرزانگان امین 28830 40613 اصفهان
3 شهید باهنر 3 25610 40048 کرج
4 شهید بهشتی 21365 37845 شهرکرد
5 فرزانگان 25049 36852 تبریز
6 دکتر خرمی 20817 32561 قم
7 شهید بهشتی 24733 36589 نوشهر
8 فرزانگان 20619 33689 تهران غرب
9 شهید بهشتی 25698 36589 ساری
10 شهید حقانی 29514 38643 بندرعباس
11 شهید بهشتی 15399 30138 سقز
12 شهید سلطانی 13211 38365 تهران مرکز
13 فرزانگان 38246 39315 خرم آباد

پس از بررسی موارد فوق می توانید حدودی از درصد لازم برای قبولی در تیزهوشان نهم در سال های مختلف را نیز به دست بیاورید.

درصد های مورد نیاز برای قبولی

با بررسی های صورت گرفته توسط مشاوران مرکز الو سلام مشاور، در راستای سوال اکثر دانش آموزان مبنی بر این که برای قبولی در تیزهوشان باید چند درصد بزنیم تا شانس بالایی داشته باشیم، اطلاعات زیر حاصل گردیده است:

  • بررسی های درس به درس صورت گرفته نشان می دهد داوطلبان به منظور داشتن درصد لازم برای قبولی در تیزهوشان نهم باید در تمام دروس عملکرد نسبتا عالی ای داشته باشند.
  • درس ریاضی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و داشتن درصد بالای 70 درصد با توجه به رقابت های سنگین سال های اخیر، به یک امر حتمی بدل شده است.

          توجه داشته باشید که:

ضریب درس ریاضی 3 می باشد و از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است و عملکرد مطلوب در آن می تواند شما را به اهدافتان نزدیک تر نماید.

  • در درس علوم تجربی نیز بررسی کارنامه ها نشان می دهد، داشتن درصد 70 در این بخش نیز اهمیت بالایی دارد.
  • درصد بیش از 80 در درس ادبیات فارسی نیز در کارنامه عموم پذیرفته شدگان مشاهده می شود.
  • دروس مطالعات اجتماعی و قرآن و معارف اسلامی نیز از دروس حفظی این آزمون می باشند که کسب درصد بالا و نزدیک به درصد لازم برای قبولی در تیزهوشان نیز چالش برانگیز نخواهد بود.
  • هم چنین به منظور اخذ تراز قبولی در تیزهوشان، پاسخ گویی به سوالات بخش هوش و استعداد تحلیلی نیز اهمیت فوق العاده داشته و پاسخ گویی به بیش از 12 سوال از 15 سوال این دفترچه نیز الزامیست.

درصد های لازم برای قبولی نمونه دولتی

  • متقاضیان شرکت در آزمون نمونه دولتی نیز می توانند به همین ترتیب و با بررسی نمونه سال های گذشته، درصد لازم برای قبولی در نمونه دولتی نهم و در نهایت تراز لازم برای قبولی در نمونه دولتی نهم به دهم را استخراج نمایند.
  • به همین ترتیب درصد لازم برای قبولی در نمونه دولتی در درس های مختلف به شرح زیر ارائه گردیده است:
  1. درس ریاضی بیش از 70 درصد
  2. درس علوم تجربی بیش از 80 درصد
  3. درس زبان بیش از 80 درصد
  4. درس مطالعات اجتماعی بیش از 85 درصد
  5. درس ادبیات فارسی بیش از 75 درصد
  6. درس عربی نیز با 8 سوال می تواند رقبای زیادی را به چالش کشیده و کسب درصد بالا در آن بسیار تراز آور خواهد بود.

تراز و درصد لازم برای قبولی تیزهوشان و نمونه دولتی 1400

تراز قبولی در نمونه دولتی 1403

محاسبه تراز قبولی در نمونه دولتی اما با روابط فرمولی زیر نیز ممکن می باشد که می توانید امکان قبولی خود را راحت تر بسنجید:

  • محاسبه تراز نمونه دولتی نهم به دهم

نمره خام= جمع نمرات خام هر درس

نمره خام درس= ضریب درس* {تعداد سوالات غلط+ (3*تعداد سوالات صحیح)}

محاسبه امتیاز آزمون= 10000 * نمره خام کل تقسیم برx ( بر مبنای تعداد سوالات متفاوت است که معمولا600 می باشد اما در صورت حذف شدن برخی از سوالات این عدد نیز تغییر خواهد کرد)

محاسبه امتیاز معدل = 10000 * معدل کل تقسیم بر 20

محاسبه امتیاز کل= امتیاز آزمون+ امتیاز معدل

  • محاسبه تراز نمونه دولتی ششم به هفتم

در یکی دو سال اخیر پذیرش مدارس نمونه دولتی  پایه ششم به هفتم به صورت بدون آزمون انجام می شود. متقاضیان تحصیل در این مدارس در پایه اول دبیرستان با مراجعه حضوری به این مدارس ثبت نام را انجام می دهند.

به منظور اطمینان از درصد ها و تراز لازم برای قبولی تیزهوشان 1403-1404 با توجه به شرایط مختص خود، می توانید همه روزه با مشاوران مرکز الو سلام مشاور در تماس بوده و سوالات و ابهامات خود در این راستا را با آن ها در میان بگذارید.

تماس با ما

محتوای جدول

پیمایش به بالا
برای دریافت مشاوره کلیک کنید