تفاوت رشته الکترونیک و الکتروتکنیک

تفاوت رشته الکترونیک و الکتروتکنیک

محتوای جدول

تفاوت رشته الکترونیک و الکتروتکنیک در چیست؟ بازار کار رشته الکتروتکنیک و الکترونیک چگونه است؟ کدام مورد بهتر است؟ علاقه مندان به یادگیری هنگام انتخاب رشته باید به کدام موارد را مدنظر قرار دهند؟

اینها جزو مهمترین سوال هایی هستند که در صورت داشتن اطلاعات کامل در این باره می توانید انتخاب درستی را انجام دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تفاوت های رشته الکترونیک و الکتروتکنیک با ما همراه باشید.

تفاوت رشته الکترونیک و الکتروتکنیک

تفاوت رشته الکترونیک و الکتروتکنیک چیست؟

هر دو رشته الکترونیک و الکتروتکنیک جزو شاخه های پرطرفدار برق هستند که افرادی که در زمینه برق علاقه مند به تحصیل و کسب تخصص هستند در صورت داشتن اطلاعات کافی در رابطه با الکترونیک و الکتروتکنیک می توانند انتخاب درستی را داشته باشند.

الکترونیک به بخش یا شاخه ای گفته می‌شود که اکثرا افراد اقدام به بررسی تخصصی و بیشتر مدارهای الکترونیکی و یا بردهای الکترونیکی می کنند، یا با جریان ها و ولتاژها در زمینه مقاومت ها و دیودها سر و کار دارند.

و همچنین بررسی و استفاده از قطعات الکترونیکی خاص مانند انواع خازن و مقاومت ها ترانزیستور ها و غیره بیشتر مورد توجه هست

و به گونه‌ای نیازمند توجه و ظرافت خاص می‌باشد و افرادی که دقت کاری آن ها بیشتر بوده و ریزبین هستند ، می‌توانند در این زمینه مشغول به تحصیل شوند.

الکتروتکنیک چیست؟

ولی الکتروتکنیک بخش دیگری از برق است که در آن معمولاً مدار هایی با ولتاژ و قدرت بالا مورد بررسی و آنالیز قرار می گیرند.

و بیشتر قطعات خاصی مانند انواع کابل ها، موتورهای الکتریکی، تابلو برق های بزرگ و صنعتی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

رشته الکترونیک بهتر است یا الکتروتکنیک؟

هیچ منطق و یا دلیل خاصی برای اینکه بتوان گفت الکترونیک بهتر است یا الکتروتکنیک وجود ندارد

در واقع هر کدام از این موارد دارای ویژگی های خاصی هستند و برای افراد خاصی مناسب می باشند.

اگر شما جزو افرادی هستید که دقت و ظرافت کارتان زیاد است در این حالت الکترونیک می تواند گزینه خوبی برای ادامه تحصیل باشد

و یا اگر جزو افرادی هستید که به بررسی قطعاتی با ولتاژ های بالا و ویژگی‌های خاص نیاز دارید در این حالت بحث الکتروتکنیک می تواند انتخاب درستی باشد.

در واقع هر دو این این رشته ها جزو رشته های پرمخاطب و خاص هستند که می توانند آینده کاری شما را تضمین نمایند

و شما باید بر حسب علایق خود و ویژگی های شخصیتی  و آینده شغلی مد نظر خود ، به گونه‌ای مناسب ترین گزینه را برای ادامه تحصیل انتخاب نمایید.

شناخت بیشتر الکترونیک و الکتروتکنیک

متاسفانه اکثر مردم بحث الکترونیک و الکتروتکنیک را یکی می دانند در صورتی که این چنین نیست رشته برق دارای زیر شاخه های خاصی هست که هر کدام دارای ویژگی های خاص هستند و تمام افراد با داشتن اطلاعات کامل و دقیق در رابطه با این موارد می‌توانند انتخاب درستی داشته باشند.

که خوش بختانه وجود مراکز تخصصی که می توانند مشاوره های حرفه ای و عالی را برای انتخاب رشته دهند باعث شده است تا تمام علاقه مندان به یاد گیری بتوانند بهترین گزینه را انتخاب نمایند.

ادامه تحصیل در دانشگاه

انتخاب نوع دانشگاه و ادامه تحصیل یکی دیگر از دغدغه های افراد محصل در این رشته ها است. فارغ التحصیلان هر کدام از این رشته های دو مسیر برای ورود به دانشگاه دارند:

  • دانشگاه سراسری
  • آموزشکده ها یا دانشکده های فنی و حرفه ای در دانشگاه های سراسری

ادامه تحصیل در دانشگاه سراسری یا کارشناسی پیوسته

افراد یا باید از طریق شرکت در کنکور سراسری وارد رشته مهندسی برق شوند و با این مدرک فارغ التحصیل شوند. علاوه بر مسیر کنکور امکان ادامه تحصیل بر اساس سوابق تحصیلی نیز وجود دارد. افراد در صورت تمایل به ادامه تحصیل بدون کنکور می توانند در دانشگاه آزاد، پیام نور و غیر انتفاعی ادامه تحصیل دهند. 

در صورت انتخاب گزینه کارشناسی پیوسته دانشجو باید در سال های اول باید دروس پایه فیزیک و ریاضی را پاس کنند که نیازمند داشتن دانش علمی لازم در این زمینه است. همچنین در زمان انتخاب دروس اختیاری در دانشگاه می توانند دروس مرتبط با رشته مورد علاقه را انتخاب کنند.

همچنین در صورت ادامه تحصیل تا مقطع کارشناسی نیز به صورت تخصصی در رشته موردعلاقه امکان ادامه تحصیل وجود دارد.

تحصیل در آموزشکده های فنی و حرفه ای

در آموزشکده های فنی فرد باید در رشته تخصصی مرتبط با مدرک فارغ التحصیلی ادامه تحصیل دهند. پذیرش در این رشته بر اساس تقاضا یا بر اساس آزمون ورودی است یا در صورت تقاضا کمتر بر اساس سوابق تحصیلی.

در سال گذشته رشته الکتروتکنیک به صورت آزمون وردی در آموزشکده های فنی و حرفه ای پذیرش داشت و صرفا افرادی که دارای مدرک دیپلم در این رشته بودند می توانستند در این رشته ثبت نام کنند. اما رشته الکترونیک به صورت سوابق تحصیلی در آموزشکده های فنی و حرفه ای اقدام به پذیرش دانشجو داشت.

برای تحصیل در دانشکده های فنی عنوان مدرک دیپلم فرد باید با گروه آزمایشی همخوانی داشته باشد.

در صورتی که افراد آموزشکده های فنی را انتخاب کنند باید به صورت ناپیوسته فارغ التحصیل شوند. یعنی ابتدا مدرک کاردانی دریافت کنند و مجدد برای کاردانی به کارشناسی اقدام کنند. دروس ارائه شده در این مقطع بر خلاف دوره کارشناسی پیوسته و دانشگاه های سراسری بیشتر عملی است و کمتر به مباحث تئوری پرداخته می شود. علاوه بر این گزینه افراد می توانند در دانشگاه علمی کاربردی نیز به صورت ناپیوسته ادامه تحصیل دهند. 

اهمیت الکترونیک در زندگی روزمره مردم

الکترونیک مهم ترین نقش را در رفع مشکلات روزانه زندگی دارد، در واقع پیشرفت های اساسی و چشمگیری که در بحث الکترونیک اتفاق افتاده است، باعث شده تا بسیاری از لوازم خانگی و سایر تجهیزات و ابزارها و لوازمی که در منزل استفاده می شود فوق العاده عالی و کارآمد ترشوند و این رشته به زندگی راحت تر و مدرن تر  افراد بشر کمک می کند.

در واقع بدین ترتیب امکان انجام بسیاری از کارهای روزانه با سرعت و دقت و کیفیت فوق العاده عالی انجام می شود

که تمام این موارد به دلیل پیشرفت الکترونیک اتفاق افتاده است.

پیشرفت های چشمگیر در زمینه الکترونیک باعث شده است تا ابزارها و قطعات بسیار عالی و خاص در زمینه های دیگر نیز تولید شوند، که به‌گونه‌ای تمام این موارد باعث شده است تا زندگی روزانه و رفع بسیاری از نیازها در بخش‌های مختلف کار و منزل به راحتی امکان پذیر شود.

اهمیت رشته الکتروتکنیک

الکتروتکنیک یکی از شاخه‌های اصلی برق میباشد که باعث شده است تا اکثر فعالیت‌ها در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تولیدی، خدماتی با بهترین کیفیت و به بهترین شکل ممکن انجام گردد.

و تمام افرادی که در رشته الکتروتکنیک تحصیل مشغول به تحصیل هستند با آشنایی کامل با مبانی برق، سیم کشی ساختمان و یا برق صنعتی و همچنین ماشین های الکتریکی و مدارهای الکتریکی به بخش‌های دیگر به راحتی می توانند تمام لوازم برقی صنعتی خانگی را تعمیر کرده و یا اقدام به ساخت ابزارهای کاربردی خاص در بخش‌های مختلف کنند

که تمام این موارد زندگی بشر را از تمام جوانب تحت تاثیر قرار می دهد و باعث می شود تا اکثر نیازهای افراد در هر صنفی خیلی سریع رفع شده و به گونه ای زندگی برای افراد بسیار راحت تر و لذت بخش تر شود

به همین علت است که این رشته از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار بوده و به گونه‌ای آینده شغلی بسیار عالی و پر درآمدی دارد.

تفاوت رشته الکترونیک و الکتروتکنیک

بازار کار رشته الکتروتکنیک

خوشبختانه نیاز جامعه به رشته الکتروتکنیک به حدی شدید است که تمام افرادی که در این زمینه مشغول به تحصیل هستند بعد از اتمام دوران دانشگاه و کسب تخصص لازم در رابطه با این رشته به راحتی می‌توانند در زمینه خاصی که در لیست زیر مشخص شده است شروع به فعالیت و کسب درآمد کنند.

  • سیم کشی اماکن مسکونی تجاری و یا صنعتی
  • بررسی و تعمیر انواع ماشین های الکتریکی
  • فعالیت در زمینه نقشه کشی مدارات الکتریکی
  • تعمیر انواع لوازم الکتریکی
  • تعمیر و راه اندازی انواع ماشین آلات صنعتی
  • راه اندازی تعمیر انواع تابلوهای برق
  • و…

لازم به ذکر است که:

این رشته به گونه ای است که نیازی نیست افراد در ارگان های دولتی شروع به کار کنند خیلی راحت می توانید با افتتاح یک کارگاه کوچک چند نفره شروع به فعالیت کرده و به مرور زمان و با افزایش مشتری، کسب و کار خود را بزرگ تر کنید.

درخواست مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری 1403

نتیجه گیری در رابطه با تفاوت الکترونیک با الکتروتکنیک

رشته برق دارای شاخه های مختلف است که یکی از آنها رشته الکتروتکنیک یا همان برق صنعتی می باشد که تمام افرادی که در این زمینه مشغول به تحصیل هستند بعد از کسب تخصص کافی می‌توانند برای تعمیر و نگهداری انواع ماشینهای صنعتی یا شبکه های الکتریکی و همچنین تعمیر و راه اندازی مدارها و یا تأسیسات الکتریکی و یا سرپرستی در کارگاه‌هایی خاص مشغول به فعالیت شوند.

و افرادی که در رشته الکترونیک تحصیل می کنند، می توانند اقدام به تعمیر انواع تجهیزات مانند تلفن، لپ تاپ و سیستم‌های پیشرفته دیگر با جزئیات بیشتر کنند.

در واقع رشته الکترونیک به گونه‌ای است که نیاز به دقت و حساسیت زیادی دارد و به گونه‌ای که فرد با انواع ترانزیستور، مقاومت، خازنو  بخش‌های مهم اساسی دیگر در یک برد سر و کار دارد.

در صورتی که در بحث الکتروتکنیک با تجهیزات در ابعاد بزرگتر اقدام به تعمیر انواع ماشین ها می کند.

ولی بحث الکترونیک نیاز به ظرافت و جزئیات بیشتر دارد و تمام افراد در صورت داشتن اطلاعات کامل و جامعی در رابطه با این دو مورد می‌توانند بهترین گزینه را برای ادامه تحصیل انتخاب نمایید.

که خوشبختانه بازار کار هر دو بسیار عالی بوده و به راحتی می توانید با راه اندازی یک کارگاه بدون کمک دیگران شروع به فعالیت کنید.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا