ثبت نام آزمون مشاوران حقوقی 1403

ثبت نام آزمون مشاوران حقوقی 1400

محتوای جدول

 آیا شما نیز قصد دارید در آزمون مشاوران حقوقی 1403 شرکت کنید؟

در صورتی که شرایط شرکت در آزمون مشاوران حقوقی را داشته باشید، حتما به دنبال دانستن زمان و نحوه ثبت نام آزمون مشاوران حقوقی 1403 خواهید بود.

همه ساله کانون وکلا و مرکز مشاوران وکلا و کارشناسان قوه قضائیه برای تامین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز خود، از طریق آزمون مشاوران حقوقی و آزمون کانون وکلا (جذب کار آموز وکالت) به صورت جداگانه اقدام به صدور پروانه وکالت می کنند.

ما در این مطلب هر آنچه شما در رابطه با آزمون مشاوران حقوقی نیاز خواهید داشت را جمع آوری کرده ایم.

مطالبی از قبیل:

ثبت نام آزمون مشاوران حقوقی 1400

ثبت نام آزمون مشاوران حقوقی 1403

زمان دقیق ثبت نام آزمون مشاوران حقوقی 1403 مشخص شد. 6 مرداد الی 12 مرداد ماه سال 1403 فرصت ثبت نام داوطلبان این آزمون می باشد.

آزمون وکلا مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران حقوقی قوه قضائیه روز جمعه مورخ 19 شهریور 1403 برگزار خواهد شد و در بازه زمانی 6 مرداد لغایت 12 مرداد ماه ثبت نام آزمون مشاوران حقوقی انجام خواهد شد.

توجه داشته باشید که شرط حداقل سنی 24 سال برای شرکت در آزمون از شرایط اولیه ثبت نام در آزمون حذف شده است.

در سال 99 طبق اطلاعیه مرکز امور وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه داوطلبان را برای دریافت پروانه وکالت قوه به رعایت مفاد آیین نامه و در خصوص شرایط سنی به رعایت بند دو ماده ۵ آیین نامه اجرایی مرکز مشاوران ملزم نموده است.

طبق آن بند داوطلبان در هنگام دریافت پروانه وکالت یا مشاوره حقوقی باید حداقل 24 و حداکثر 65 سال سن داشته باشند.

شرایط شرکت دانشجویان و سربازان در آزمون وکالت مرکز کارشناسان، وکلا و مشاوران خانواده قوه‌قضائیه

برخلاف آزمون وکالت که توسط کانون وکلای دادگستری برگزار می‌شود امسال دانشجویانی که حداکثر تا شهریور 1403 فارغ التحصیل خواهند شد، همچنین شاغلین به خدمت سربازی که تا شهریور 1403 موفق به کسب کارت پایان خدمت می‎شوند می‎توانند برای دریافت پروانه مشاوره اقدام نمایند.

همچنین طبق اعلام وب سایت مرکز:

دانشجویان کارشناسی و یا کارشناسی ارشد که هنوز به خدمت سربازی اعزام نشده اند می توانند با استفاده از سهمیه سرباز-کارآموز در آزمون شرکت کرده و خدمت سربازی خود را در قالب کارآموزی(امریه حقوقی) در قوه قضائیه بگذرانند.

مراحل آزمون وکالت مرکز کارشناسان، وکلا و مشاوران خانواده قوه‌قضائیه

برخلاف آزمون وکالت که توسط کانون وکلای دادگستری برگزار می‌شود و دواطلبان بعد شرکت در آزمون تستی و شرکت در کلاس‌های توجیهی وارد مرحله کارآموزی شده و نهایتا وارد مرحله اختبار می‌شوند، داوطلبان آزمون مشاوران حقوقی بلافاصله بعد از شرکت در آزمون تستی و با شرط کسب حدنصاب های لازم باید در مرحله‌ی مصاحبه حضور یابند.

به زبان ساده‌تر آزمون وکالت این مرکز دو مرحله‌ای و دارای مصاحبه است.

معرفی کانون وکلا

کانون وکلا یکی از نهادهای غیر دولتی است که برای پشتیبانی از وکلا و نظارت بر کار آنها تشکیل شده است.

کانون وکلای دادگستری یا همان کانون وکلا موسسه ایست که در مقر هر دادگاه استان تشکیل می شود و وظایف این موسسه به شرح زیر است:

  • برای داوطلبانی که دارای شرایط قانونی دریافت پروانه وکالت هستند، پروانه وکالت صادر می کند
  • اداره کردن اموری که به وکالت دادگستری مربوط است و نظارت بر وکلا و کارگشایان بر عهده این موسسه است
  • این موسسه وظیفه دارد وسایل پیشرفت علمی و عملی وکلا را فراهم کند
  • معاضدت قضایی نیز بر عهده کانون وکلا است

معرفی مرکز مشاوران وکلا و کارشناسان قوه قضائیه

تا چند سال گذشته همه افراد به وکیل و متخصصان حقوقی دسترسی نداشتند و به دلیل بالا بودن حق الوکاله وکلا ، فقط افرادی که توانایی مالی داشتند می توانستند در صورت نیاز از وکلا راهنمایی بگیرند.

از طرف دیگر:

هر سال بر تعداد فارغ التحصیلان حقوق افزوده می شود و دولت برای اینکه این دو مشکل را حل کند، اقدام به تاسیس مرکز مشاوران وکلا و کارشناسان قوه قضائیه کرد.

با تاسیس این مرکز ، در این چند سال عده زیادی کارشناس حقوقی و وکیل تربیت شده اند و این مرکز سعی کرده است با کاهش تعرفه های وکالت به افرادی که توانایی پرداخت حق الوکاله های بالا را ندارند، کمک کند تا از خدمات حقوقی بهره مند شوند.

این تصمیم، علاوه بر کاهش آمار بیکاری برای فارغ التحصیلان رشته حقوق، فرهنگ استفاده از وکیل در پرونده های حقوقی را بالا برده است.

ازمون مشاوران حقوقی

اعتبار پروانه وکالت مرکز امور کارشناسان، وکلا و مشاوران خانواده

پروانه های صادره از سوی مرکز امور کارشناسان، وکلا و مشاوران خانواده موسوم به پروانه وکالت یا کارشناسان ماده ۱۸۷ است زیرا این مرکز طبق ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه، تشکیل و راه اندازی شده است.

هرچند از نظر قانونی فرقی نمی‌کند که وکیل پروانه خود را از کانون وکلا، یا کارشناس پروانه خود را از کانون کارشناسان رسمی دریافت کرده باشد یا از این مرکز اما عموما حقوق‌دانان و فعالین این عرصه دارندگان پروانه از کانون‌های مستقل را دارای شرایط علمی و حرفه‌ای بالاتری می دانند.

مشاوران حقوقی بدون آزمون (وکالت قوه قضائیه بدون آزمون)

طبق ماده ۱۰ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه مصوب ۱۳۹۷ ، افراد واجد شرایط می توانند بدون شرکت در آزمون و تنها با طی کردن دوره کارآموزی ، پروانه وکالت دریافت نمایند.

افرادی که واجد شرایط وکالت قوه قضائیه بدون آزمون می باشند عبارتند از:

  • اعضای هیات علمی (هیات علمی دانشکده های حقوق) دانشگاه های مورد تایید آموزش عالی با داشتن مدرک دکتری در رشته حقوق و 15 سال سابقه تدریس
  • افرادی که در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی دارای 5 سال سابقه قضائی، حداقل مدرک لیسانس و شرایط مندرج در ماده 5 می باشند. ( این افراد از شرکت در آزمون و کارآموزی معاف بوده و به آن ها پروانه پایه یک وکالت اعطا خواهد شد.)
  • هیات علمی دانشگاه ها و کارشناسان رسمی شاغل در پزشکی قانونی در صورت داشتن شرایط مندرج در ماده 5 با بیش از 10 سال سابقه کاری ( افرادی که 10 سال سابقه کاری دارند تنها از آزمون معاف بوده و می بایست در دوره کارآموزی شرکت کنند، اما افراد با 15 سال سابقه کاری، از آزمون و کارآموزی تواما معاف می باشند.)
  • اعضای هیأت علمی در رشته‌های مرتبط کارشناسی با مدرک دکتری در رشته های مرتبط و ۱۵ سال سابقه تدریس در آن رشته

شرایط ثبت نام آزمون مشاوران حقوقی 1403

جزئیات شرایط ثبت نام آزمون مشاوران حقوقی سال گذشته داشتن حداکثر 65 سال و دارا بودن مدرک مورد نیاز بوده است.

لازم به ذکر است که:

برای شرکت و قبولی در آزمون مشاوران حقوقی 1403 ، شرط پایان خدمت برای داوطلبان مرد وجود ندارد و افرادی که به سربازی نرفته اند نیز میتوانند در این آزمون شرکت کنند.

دانشجویان ترم های آخر کارشناسی و دانشجویان کارشناسی ارشد به شرط داشتن لیسانس حقوق یا فقه و حقوق، نیز میتوانند در این آزمون شرکت نمایند.

منابع آزمون مشاوران حقوقی 1403

بعد از ثبت نام در آزمون مشاوران حقوقی، دغدغه منابع به سراغ داوطلبان خواهد آمد.

لازم به ذکر است که:

داوطلبی که قصد موفقیت در این آزمون را دارد، باید پیش از ثبت نام در آزمون به فکر برنامه ریزی برای آزمون مشاوران حقوقی افتاده و با توجه به آن عمل کند زیرا منابع این آزمون متنوع هستند و معمولا نمیتوان با خواندن یک کتاب خاص به موفقیت در این آزمون رسید. (موارد استثنا همیشه وجود دارند.)

ما در مقاله ای دیگر به طور کامل و به تفکیک به معرفی منابع آزمون مشاوران حقوقی 1403 برای آیین دادرسی مدنی؛ آیین دادرسی کیفری؛ حقوق جزا؛ حقوق مدنی؛ حقوق ثبت؛ حقوق تجارت؛ متون فقه و امور حسبی پرداخته ایم.

برای اطلاع از شرایط ثبت نام آزمون مشاوران حقوقی 1403 می توانید با مشاوران و کارشناسان ما تماس بگیرید.

اگر می خواهید در مورد ثبت نام آزمون مشاوران حقوقی 1403 و نحوه و شرایط آزمون مشاوران حقوقی 1403 بیشتر بدانید می توانید با کارشناسان ما در “الو سلام مشاور” تماس بگیرید و اطلاعات کامل تر را از آنها بخواهید.

تماس با ما

محتوای جدول

پیمایش به بالا