ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری 1403 – لیست رشته های بدون کنکور

ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری

محتوای جدول

از سال 1386 خبرهایی مبنی بر حذف کنکور سراسری منتشر شد که بسیاری از داوطلبان را درگیر پرسش ها و پاسخ های زیادی در این رابطه کرد. اما تا به امروز انجام این مهم یعنی حذف کامل کنکور از نظام آموزشی کشور تصویب نشده است.

لازم به ذکر است که:

در چند سال اخیر، حدودا 85 درصد از رشته های دانشگاه سراسری براساس سوابق تحصیلی و بدون کنکور پذیرش خواهند کرد.

به این معنا که:

داوطلبان برای پذیرش در رشته هایی که متعاقبا اعلام خواهد شد، نیازی به شرکت در کنکور ندارند مگر آنکه علاقمند به تحصیل در رشته های با کنکور دانشگاه سراسری باشند.

بنا بر اطلاعیه ی منتشر شده از سازمان سنجش و آموزش کشور پذیرش در رشته های بدون کنکور دانشگاه های سراسری در دو نوبت بهمن و مهر 1403 انجام خواهد شد.

زمان ثبت نام برای نوبت مهر ماه سال 1403 هنوز مشخص نشده است و در صورت اعلام زمان ثبت نام از طریق همین مطلب اطلاع رسانی خواهد شد.

در این قسمت متن اطلاعیه و نیز شرایط و مراحل ثبت نام بدون کنکور سراسری 1403 را به همراه چند نمونه از دانشگاه های بدون کنکور سراسری را برای شما آورده ایم.

ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری

ثبت نام بدون کنکور سراسری 1403

تاريخ و نحوه ی ثبت نام و انتخاب رشته جهت پذيرش دانشجو صرفاً بر اساس سوابق تحصيلي (بدون کنکور) دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي سال 1403 هنوز مشخص نشده است. اما با توجه به برنامه سال های قبل مهلت ثبت نام تا تاریخ 1 شهریور ادامه خواهد داشت.

 

بنابراین:

کلیه ی داوطلبان و متقاضيان می‌توانند بر طبق ضوابط و شرايط درج شده در دفترچه ی راهنماي مربوطه براي پذيرش دانشجو بدون کنکور و صرفاً بر اساس سوابق تحصيلي (معدل كتبي ديپلم) در دانشگاه ها و همچنین موسسات آموزش عالي در روزهاي فوق به پايگاه اطلاع‌رساني سازمان سنجش با نشاني www.sanjesh.org  مراجعه نموده و نسبت به ثبت‌نام و تكميل فرم انتخاب رشته (حداكثر 100 كدرشته) به روش اينترنتي، اقدام نمايند.

همچنین فهرست كد رشته محل هاي مربوط به دانشگاه آزاد اسلامي متعاقباً از طريق همین سايت سازمان سنجش و آموزش كشور به اطلاع عموم خواهد رسید.

نکته

با توجه به اينكه بعضی از دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي بعد از انتشار دفترچه ی راهنماي ثبت نام ظرفيت‌هاي جديد يا اصلاحاتي را به اين سازمان اعلام کرده اند، اطلاعيه‌اي نیز در اين خصوص در تاريخی که بعدا در همین مقاله درج خواهد شد، در پايگاه اطلاع‌رساني سازمان سنجش و آموزش کشور منتشر خواهد شد.

بنابراین ضروری است که داوطلبان متقاضي ثبت نام بدون کنکور سراسری 1403 نسبت به مطالعه ی اطلاعيه ی مذكور اقدام نموده و در صورت تمايل در زمان مقرر شده كد رشته محل هاي انتخابي خود را ويرايش کنند.

تكاليف‌، مدارک لازم و مراحل ثبت‌نام اینترنتی

داوطلبان متقاضي‌ شركت‌ در پذيرش دانشجو (بدون کنکور) صرفاً بر اساس سوابق تحصيلي (معدل کتبی ديپلم) بايد تمامی مراحل‌ گفته شده در زير را به‌ درستی و در مهلت‌ مقرر انجام‌ دهند:

  1. مراجعه به پايگاه اطلاع رساني سازمان سنجش و آموزش كشور.
  2. دريافت دفترچه ی راهنماي ثبت‌نام از طريق پايگاه اطلاع رساني سازمان سنجش و اموزش کشور و مطالعه ی آن.
  3. تهيه ی فايل عكس اسكن شده ی داوطلب بر اساس توضيحات درج شده در دفترچه ی راهنماي ثبت نام.
  4. ثبت‌نام و انتخاب رشته از طریق سایت اینترنتی سازمان سنجش در زمان تعیین شده

ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری

شرایط ثبت نام در رشته‌های بدون کنکور دانشگاه سراسری

دریافت مدرک ديپلم نظام آموزشي جديد 3-3-6 حداكثر تا تاريخ 31/05/1403، دارا بودن مدرك پيش‌دانشگاهي و يا دریافت مدرك پيش‌دانشگاهي حداكثر تا تاريخ 31/06/1403 و يا دارا بودن ديپلم نظام قديم و يا مدرك كارداني (با تاريخ دریافت حداكثر تا 31/06/1403) براي كليه داوطلبان الزامي است.

دارندگان ديپلم فني و حرفه اي و كاردانش نظام قديم هنرستان كه فاقد مدرك پيش دانشگاهي و يا مدرك كارداني مي باشند نمی توانند در این مرحله شرکت و ثبت نام نمایند و در صورت ثبت نام و انتخاب رشته به عنوان متخلف شناخته می شوند و برابر ضوابط با آنان برخورد خواهد شد.

نظر به اينكه انتخاب دانشجو در اين مرحله بر اساس سوابق تحصيل (معدل كتبي ديپلم)، خواهد بود؛ لذا كليه ی متقاضيان (ديپلمه هاي نظام آموزشي (3-3-6) ، نظام سالي واحدي يا ترمي واحدي، نظام قديم چهارساله ی دبيرستان و همچنين ديپلمه هاي فني و حرفه اي و كاردانش نظام قديم هنرستان كه داراي مدرك پيش دانشگاهي و يا كارداني هستند) بايد معدل كل و يا معدل كتبي خود را به صورت صحيح در تقاضانامه ی ثبت‌نام اينترنتي درج نمايند.

داوطلبان توجه داشته باشند که در صورت مغايرت معدل كل و يا معدل كتبي واقعي با معدل كل و يا معدل كتبي اعلام شده در تقاضانامه ثبت نامي، پذيرفته شدگان در دانگاه موردنظر ثبت نام نخواهند شد و قبولي آنها نیز لغو مي شود.

تبصره ی شماره ی 1

 داوطلبان نظام آموزشي جديد (3-3-6) بعد از ثبت نام در اين مرحله از پذيرش لازم است که پس از دريافت مدرك ديپلم حداكثر تا تاريخ 31/05/1403 به سايت سازمان سنجش و آموزش كشور مراجعه کرده و نسبت به درج معدل كتبي ديپلم خود در تقاضانامه ی ثبت نامي اقدام نمايند.

تبصره ی شماره ی 2

 داوطلبان ديپلم فني و حرفه اي و يا كاردانش نظام آموزشي جديد (3-3-6) و نیز ديپلمه هاي فني و حرفه اي و كاردانش نظام قديم هنرستان كه مدرك پيش دانشگاهي و يا كارداني دارند و فاقد معدل كتبي ديپلم هستند، بايد معدل كل ديپلم متوسطه ی خود را عيناً در بند 16 تقاضانامه ی اينترنتي ثبت نام درج کنند.

توجه

 هرگونه‌ تغييري در روند ثبت نام و یا مدارک مورد نیاز و … ‌ از طريق‌ نشريه ی پيك‌ سنجش‌ (هفته‌نامه ی خبري‌ و اطلاع‌رساني‌ سازمان ‌سنجش‌)، پايگاه اطلاع رساني سازمان سنجش و در صورت لزوم ‌از طريق رسانه‌هاي جمعی متعاقبا ‌اعلام ‌خواهد شد.

ضمن اینکه داوطلبان گرامي مي‌توانند سؤالات خود را با بخش پاسخگويي اينترنتي پايگاه اطلاع‌رساني سازمان سنجش و آموزش کشور به نشاني: www.sanjesh.org مطرح نمایند.

همچنین:

برای دریافت پاسخ سوالات خود می توانید با شماره‌ تلفن گوياي‌: 42163 (كد 021) تماس برقرا کنید و از مراجعه ی حضوری به سازمان سنجش و آموزش کشور خودداری نمایید.

لیست رشته های بدون کنکور دانشگاه سراسری 1403

از جمله دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی که بدون کنکور پذیرش می کنند عبارتند از:

  • زبان و ادبیات اردو /دانشگاه تهران
  • فقه شافعی /دانشگاه تهران
  • كارداني فني عمران/آموزشكده فني نقشه برداري
  • زمين شناسي/دانشگاه تبريز
  • زبان و ادبيات ارمني/دانشگاه اصفهان
  • زبان و ادبيات فرانسه/دانشگاه حكيم سبزواري
  • زبان روسي/دانشگاه مازندران – بابلسر
  • زبان و ادبیات ارمنی/ دانشگاه اصفهان
  • علوم ورزشی/ دانشگاه ایلام
  • آمار/ دانشگاه خلیج فارس- بوشهر
  • زیست شناسی گیاهی/ دانشگاه شهرکرد
  • علوم ومهندسی خاک/ دانشگاه فردوسی مشهد
  • زمین شناسی/ دانشگاه زنجان
  • گردشگری/ دانشگاه شیراز
  • ریاضیات و کاربرد ها/ دانشگاه قم
  • زیست شناسی جانوری/ دانشگاه شهید باهنر کرمان
  • مهندسی مکانیک بیوسیستم/ دانشگاه رازی کرمانشاه
  • زبان و ادبیات انگلیسی/ دانشگاه یزد 

برای اطلاع از لیست کامل رشته های بدون کنکور تجربی نیز میتوانید مقاله مربوط به آن را که به طور کامل به آن مساله پرداخته شده است را مطالعه نمایید.

جهت مشاوره در زمینه ی رشته ها و دانشگاه ها و نیز ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری 1403 می توانید با همکاران ما در این مرکز تماس برقرار نمایید.

تماس با ما

محتوای جدول

پیمایش به بالا