آزمون کارشناس رسمی ثبت شرکت و علائم تجاری

آزمون کارشناس رسمی ثبت شرکت و علائم تجاری

محتوای جدول

آزمون کارشناس رسمی ثبت شرکت و علائم تجاری در سال جاری برای جذب کارشناسان واجد شرایط برگزار خواهد شد که در ادامه به  بررسی شرایط لازم آن پرداخته شده است.

متقاضیان گزینش و استخدام به عنوان کارشناس رسمی دادگستری در زمینه های مختلف از جمله ثبت شرکت  علائم تجاری، در صورت دارا بودن شرایط لازم تعیین گردیده، می توانند در شاخه مورد نظر خود نام نویسی کرده و در آزمون آن شرکت نمایند.

در قرن 21 یکی از مهم ترین مسائل در داشتن یک بیزینس موفق، ایجاد برندینگ و ثبت علائم تجاری اختصاصی جهت شناخته شدن در بازارهای سطح اول و سطح جهانی می باشد.

از طرفی نیز این موضوع سبب شده تا رسیدگی به علائم و برندینگ ها از جمله بررسی صحت و سقم آن ها؛ بررسی نوآورانه بودن و نبود هرگونه نمونه مشابه و دیگر عوامل مرتبط با این موضوع، رونق و اهمیت بیش تری پیدا کند.

آزمون کارشناس رسمی ثبت شرکت و علائم تجاری

به طور کلی نام تجاری، نام شرکت می باشد که به شکل رسمی با آن نام شناخته و روند اقتصادی خود را طی می کند.

علامت تجاری نیز به هر گونه نشان دهنده آن شرکت اعم از ارقام و اشکال و حروف می باشد.

در حقیقت کارشناسان جذب شده از طریق آزمون کارشناس رسمی ثبت شرکت و علائم تجاری نیز در این حوزه به بررسی جریان های مختلف در راستای تایید و ارزش گزاری بر این علائم و نمادها مشغول به فعالیت می گرد.

متقاضیان شرکت در این آزمون، ملزم به داشتن برخی از شرایط می باشند، که می توان آن ها را به دو دسته شرایط عمومی و اختصاصی شرکت در آزمون کارشناس رسمی ثبت شرکت و علائم تجاری، تقسیم نمود.

شرایط عمومی

شرایط عمومی شرکت در آزمون کارشناس رسمی ثبت شرکت و علائم تجاری و یا هر یک از دیگر شاخه های آزمون کارشناس رسمی دادگستری به شرح زیر می باشد:

  • اعتقاد به دین اسلام (و یا هر یک از ادیان ذکر شده در قانون اساسی)
  • رعایت و عمل به قوانین اسلام (و یا هر یک از ادیان ذکر شده در قانون اساسی)
  • تبعه ایران بودن
  • عدم سوء پیشینه کیفری
  • نداشتن اعتیاد به هر یک از انواع مواد مخدر
  • عدم وابستگی و یا عضویت در گروه های سیاسی ضد نظام جمهوری اسلامی ایران
  • عدم اعتقاد و یا عضویت در گروه های ضد اسلام
  • داشتن مدرک کارشناسی و یا بالاتر و غیر معادل سازی شده، در راستای یکی از رشته های آزمون که قصد شرکت در آن شاخه را دارید، در هر یک از دانشگاه های معتبر داخلی و یا دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در خارج از کشور
  • داشتن حداقل سن 25 سال
  • داشتن کارت پایان خدمت و یا معافیت دائم از خدمت وظیفه عمومی برای داوطلبان مرد
  • داشتن سلامت جسمانی مطابق با رشته و آزمون ثبت نامی
  • متقاضیان برای شرکت در آزمون کارشناس رسمی ثبت شرکت و علائم تجاری ، یا هر رشته دیگری، نباید در شاخه های دیگر، به عنوان کارشناس رسمی در هر یک از دو نهاد مجری این امر، مشغول به کار باشند.

اما شرایط اختصاصی که مختص به این شاخه می باشد از قرار زیر می باشد

شرایط اختصاصی

برای شرکت در آزمون کارشناس رسمی ثبت شرکت و علائم تجاری، شرایطی لحاظ گردیده است که از قرار زیر تعریف شده است :

  • برای شرکت در در آزمون کارشناس رسمی ثبت شرکت و علائم تجاری ، داوطلبین مستلزم داشتن حداقل مدرک کارشناسی در رشته های مرتبط می باشند، که مطابق با دفترچه راهنمای آزمون، تنها رشته در این زمینه، رشته حقوق (با کد 252) در نظر گرفته شده است.
  • متقاضیان دارای شرط اول (داشتن مدرک رشته حقوق) ملزم به داشتن حداقل 5 سال سابقه کار مفید در زمینه مربوط به این موضوع می باشند.
  • * توجه نمایید تاریخ شروع به کار باید پس از فراغت از تحصیل شروع شده باشد.
  • متقاضیان علاقه مند به شرکت در در آزمون کارشناس رسمی ثبت شرکت و علائم تجاری ، در صورتی که دارای مدرک رشته حقوق نبوده باشند، با داشتن حداقل 15 سال سابقه کار مربوط به موضوع و مدرک کارشناسی هر رشته دیگری ، می توانند در آزمون شرکت نمایند.

متقاضیان در صورت دارا بودن هر دو دسته از شرایط مجاز به شرکت خواهند بود. حتما پیش از نهایی کردن ثبت نام و پرداخت هزینه آن، از داشتن این شرایط اطمینان حاصل نمایید؛ چرا که وجه پرداختی تحت هیچ شرایطی قابل استرداد نخواهد بود.

آزمون کارشناس رسمی ثبت شرکت و علائم تجاری

نحوه برگزاری و جذب از طریق آزمون کارشناس رسمی ثبت شرکت و علائم تجاری

مطابق مصوبه های تایید شده، دو بخش کانون کارشناسان رسمی دادگستری و مرکز امور مشاوران و کارشناسان رسمی قوه قضاییه، برای برگزاری آزمون ها در تمام شاخه ها، در نظر گرفته شده اند. این امر نیز ممکن است ابهامات و سوالاتی را در خصوص تفاوت این دو مرکز به وجود آورد که در این راستا لازم به ذکر است که تقریبا هیچ تفاوت بنیادینی در این دو آزمون وجود ندارد که برای اطلاع از جزئیات می توانید مقاله مربوطه را بررسی نمائید.

متقاضیان با انتشار جواب های اولیه آزمون، در صورت پاسخ دادن به سوالات و رسیدن به حد نصاب علمی لازم، برای انجام یک مصاحبه عملی برای آزمون کارشناس رسمی دادگستری نیز دعوت می شوند. برای اطلاع از سوالات این مصاحبه و افزایش شانس قبولی نهایی، حتما با مشاوران مرکز در ارتباط باشید.

منابع آزمون کارشناس رسمی ثبت شرکت و علائم تجاری

منابع اصلی برای آزمون مطالعه آزمون کارشناس رسمی ثبت شرکت و علائم تجاری را می توان به دو کلی تقسیم نمود. منابع متمرکز بر مباحث قانونی و قوانین اصلی مهم در این موضوع و منابع و سوالات آزمون:

قوانین :

1- قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی وعلایم تجاری

2- بخش هایی از قانون تجارت 1311 و اصلاح قانون تجارت 1347 (مباحث مربوط به شرکت ها)

3- قانون ثبت شرکت ها

4 – قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان مصوب 1348

کتاب اصلی برای مطالعه نمونه سوالات و پاسخ آنها نیز می توان به کتاب زیر اشاره کرد :

نام کتاب مولف ( مولفین ) ناشر
تشریح کامل آزمون‌های کارشنـاسی رسمی رشته‌ ثبت شرکت‌ها، علائم تجاری و اختراعات دکتر محسن حسنی

معصومه سادات سجادی نژاد

مهسا عبدالمحمدی

نوآور

آزمون کارشناس رسمی ثبت شرکت و علائم تجاری

با توجه به این که کانون کارشناسان رسمی دادگستری تا کنون در سال های  73، 75، 77، 84 و 95 اقدام به برگزاری این آزمون و جذب داوطلبین نموده است، یک منبع غنی برای بررسی سوالات و نحوه طراحی آن ها وجود خواهد داشت.

به علاوه مرکز امور مشاوران قوه قضائیه نیز در سال های 81 و 83 اقدام به این مهم نموده است که بررسی آن ها نیز خالی از لطف نخواهد بود.

وظایف کارشناس رسمی ثبت شرکت و علائم تجاری

مطابق آن چه منظور گردیده است، کارشناسان این رشته در برخی رمینه ها تخصص و صلاحیت بررسی مسائل و اظهار نظر را خواهند داشت تا در نهایت بتوانند در دادگاه های رسمی برای کمک به قاضی پرونده های مختلف در زمینه های فنی و تخصصی این رشته کمک نمایند. صلاحیت های آن ها از قرار زیر است:

  • تشخیص صحت جریان ثبت تصمیمات مجامع عمومی در خصوص تعدیل سرمایه، انحلال و تصفیه شرکت‌ ها
  • تشخیص و رسیدگی جریان مرتبط با ثبت علائم و اختراعات و طرح ‌های صنعتی
  • تشخیص و رسیدگی صحت برگزاری امور مرتبط به مجامع عمومی
  • تشخیص و رسیدگی صحت جریان تشکیل جلسات هیئت‌ مدیره
  • تشخیص و رسیدگی صحت جریان تأسیس شرکت‌ ها و مؤسسات غیرتجاری و امور مربوط به سهام
  • ثبت شرکت ‌ها و علائم تجاری

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا