آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور گمرکی

آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور گمرکی

محتوای جدول

بسیاری از متخصصان و فعالان حوزه های مختلف و تخصصی، به دنبال جذب شدن در کانون کارشناسان رسمی می باشند تا از این طریق فعالیت های حوزه خود را ادامه دهند.

متقاضیانی که دارای شرایط شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور گمرکی ، باشند نیز می توانند با ثبت نام در این آزمون مسیر رسیدن به این هدف را طی نمایند و از مراحل مختلف گزینش خود عبور کنند.

گمرگ در هر منطقه، یک پل واصل برای اتصال واردات و صادرات کشور در بخش های مختلف به دیگر نقاط جهان می باشد.

اهمیت این بخش نیز با نگاهی جزئی به میزان و تنوع اقلام وارده و یا صادره در هر روز از کشور، نمایان می گردد.

در این بین با توجه به قرار داشتن کشور ایران در موقعیت جغرافیایی بسیار حساس اقتصادی از لحاظ ترانزیتی، حجم بسیار زیادی کالا و اجناس گوناگون از گمرک های کشور به سرعت در حال ورود و خروج می باشد، که همین مسئله باعث افزایش حساسیت وظایف کارشناس رسمی دادگستری امور گمرکی می گردد.

 

آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور گمرکی

داوطلبین برای شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور گمرکی ، ملزم به داشتن برخی از شرایط می باشند که در دو بخش شرایط عمومی و شرایط اختصاصی، به بررسی این موارد پرداخته شده است و متقاضیان با بررسی دقیق تمام موارد، می توانند از ثبت نام  آزمون کارشناس رسمی دادگستری خود اطمینان حاصل نمایند.

شرایط عمومی

شرایط عمومی شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور گمرکی و یا هر یک از دیگر آزمون های کارشناسان رسمی به شکل زیر تنظیم گردیده است که داشتن تمام موارد برای شرکت، الزامیست:

  • پذیرش دین اسلام و اهتمام عملی به قوانین و دستورات این دین و یا هر یک از دیگر ادیان به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  • داوطلب باید تابعیت ایران را داشته باشد
  • عدم شهره به فساد
  • نداشتن هر گونه سو پیشینه
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر مختلف
  • عدم وابستگی و یا داشتن سابقه عضویت در گروه های ضد اسلام
  • عدم وابستگی و یا عضویت و سابقه آن در گروه ها یا گروهک های ضد نظام جمهوری اسلامی ایران
  • داشتن حداقل سن 25 سال تمام در هنگام شرکت در آزمون
  • داشتن کارت پایان خدمت از وظیفه عمومی و یا کارت معافیت دائم از آن، برای داوطلبین مرد در هنگام شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور گمرکی الزامیست.
  • شرایط فیزیکی و جسمانی متناسب با زمینه تخصصی انتخابی متقاضی به طوری که توانایی انجام امور شخصی و امور اداری محوله را داشته باشد.
  • متقاضیان جهت شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور گمرکی ، و یا دیگر رشته های این آزمون، نباید در هیچ یک از دیگر شاخه های تخصصی عناوین کارشناس رسمی، چه در کانون مشاوران دادگستری و چه در مرکز قوه قضائیه مشغول به فعالیت باشند.

داوطلبین پیش از ثبت نام در آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور گمرکی، باید شرایط اختصاصی این آزمون را که مختص رشته تخصصی خود می باشد را بررسی نمایند تا از امکان شرکت خود در آزمون مطلع گردند. این شرایط به شرح زیر می باشد:

شرایط اختصاصی

برای شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور گمرکی، شرایط ذیل نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد:

  • برای شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور گمرکی ، داوطلبین ملزم به داشتن حداقل مدرک فراغت از تحصیل در دوره کارشناسی در رشته های مرتبط می باشند، که مطابق با دفترچه راهنمای آزمون، رشته های مجاز به شرکت در این زمینه به شرح ذیل می باشند:
  • امور گمرکی (کد 246)
  • مدیریت بازرگانی (کد 229)
  • بازرگانی (کد 247)
  • اقتصاد – گرایش بازرگانی (کد 248)
  • مدیریت امور گمرکی (کد 249)
  • متقاضیان دارای مدارک تحصیلی لازم در رشته های اشاره شده در بند اول، مستلزم داشتن حداقل 5 سال سابقه کاری مفید در زمینه مربوط به لمور گمرکی می باشند.
  • * توجه نمایید تاریخ شروع به کار باید پس از تاریخ فراغت از تحصیل داوطلب، شروع شده باشد.

داوطلبین در صورت داشتن هر دو دسته از شرایط عمومی و اختصاصی می توانند نسبت به ثبت نام در آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور گمرکی ، اقدام نمایند.

لازم به ذکر است که:

در صورت نداشتن موارد فوق، بعد از ثبت نام و واریز وجه ثبت نامی، به هیچ عنوان امکان لغو ثبت نام و استرداد مبلغ واریز شده وجود نخواهد داشت.

آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور گمرکی

نحوه برگزاری و جذب از طریق آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور گمرکی

برای برگزاری آزمون های مختلف کارشناسان رسمی در کشور، در سال های اخیر بنا به مصوبه های صورت گرفته، مرکز مشاوران و کارشناسان قوه قضاییه نیز برای کمک و تسهیل این فرآیند در کنار کانون کارشناسان رسمی دادگستری، فعالیت خود را آغار کرده و آزمون های مختص خود را برگزار می کند.

این امر ممکن است ابهاماتی را در خصوص تفاوت های جذب از طریق هر یک از ارگان های مذکور، در ذهن داوطبین به وجود بیاورد،که برای اطلاع از این موارد می توانید به مقاله مربوطه مراجعه نمایید و یا با مشاوران مرکز الو سلام مشاور در ارتباط باشید.

مرکز مشاوران و کارشناسان در سال های 81 ، 83 ، 90 ، 93 و 96 و 99 اقدام به برگزاری این آزمون نموده است. اما کانون کارشناسان دادگستری با توجه به قدمت خود از سال های دورتر این امر را شروع کرده است. آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور گمرکی توسط این کانون در سال های 71 ، 73 ، 75 ، 77 ، 78 ، 84 و 95 برگزار گردیده است.

منابع اصلی مطالعاتی آزمون

یکی از بهترین منابع برای شرکت در تمام آزمون های کارشناسان رسمی، استفاده از نمونه سوالات سال های قبل این آزمون در زمینه انتخابی داوطلبین می باشد.

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، چندین بار این آزمون تکرار شده است و بررسی سوالات آن می تواند در روند پاسخگویی شما، تأثیر به سزایی داشته باشد.

برای این منظور نیز کتاب زیر اقدام به جمع آوری این نمونه آزمون ها و بررسی و حل تشریحی آن ها نموده است تا تمامی متقاضیان با مطالعه آن، شانس خود را بسیار افزایش دهند.

کتاب زیر یکی از اصلی ترین منابع مطالعاتی آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور گمرکی می باشد:

نام کتاب مولف ( مولفین ) ناشر
کتاب تشریح کامل آزمون های کارشناسی رسمی رشته امور گمرکی دکتر محسن حسنی

زینب محمد روضه سرا

مهسا عبدالمحمدی

نوآور

آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور گمرکی

در کنار این نمونه سوالات و کتاب مذکور، منابع زیر نیز برای بررسی قوانین این حوزه بسیار مفید خواهند بود:

  • قانون امور گمرکی 1390
  • قانون مقررات صادرات و واردات

صلاحیت ها و وظایف کارشناسان رسمی امور گمرکی

نظر به این که کارشناسان حوزه های مختلف، برای کمک به قضات در دادگاه های رسمی جهت اظهار نظر در حوزه تخصصی خود آموزش می بینند و کسب تجربه می کنند، لازم است تا با صلاحیت های خود آشنا باشند. موارد زیر برای کارشناسان رسمی امور گمرکی تعریف شده است:

  1. امور حقوقی و قضائی گمرکی
  2. امور گمرکی
  3. بررسی تشریفات گمرکی واردات کالا
  4. بررسی تشریفات گمرکی صادرات کالا
  5. ترانزیت گمرکی کالا
  6. تعرفه ‌بندی کالا در گمرک
  7. تعیین میزان مسئولیت‌ های نگهداری کالاهای خسارت‌دیده در اماکن گمرکی
  8. رسیدگی به امور اقلام ممنوعه از لحاظ گمرکی

 

متقاضیان شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور گمرکی، جهت برنامه ریزی مطالعاتی و رفع ابهامات خود در این راستا، همه روزه می توانند با مشاوران مرکز الو سلام مشاور، در ارتباط بوده و در زمینه های مختلف با آن ها مشورت نمایند.

 

تماس با ما

محتوای جدول

پیمایش به بالا