آزمون کارشناس رسمی امور بانکی

آزمون کارشناس رسمی امور بانکی

محتوای جدول

یکی از فرصت های شغلی مناسبی که توجه خیلی از جویندگان کار دوم را به خود جلب می کند، استخدام از بین متقاضیان واجد شرایط به عنوان کارشناس رسمی دادگستری، به صورت نیمه وقت، می باشد.

داوطلبین باید در رشته های مربوطه تحصیلات لازمه را داشته باشند تا بتوانند در آزمون کارشناس رسمی امور بانکی ثبت نام و شرکت نمایند.

در ادامه به بررسی این شرایط لازم و تحصیلات مرتبط با این آزمون خواهیم پرداخت.

آزمون کارشناس رسمی امور بانکی

شرایط شرکت در آزمون کارشناس رسمی امور بانکی

متقاضیان لازم است در یکی از رشته های مرتبط با امور بانکی هم چون علوم بانکی و بانکداری، مدیریت بازرگانی، مدیریت صنعتی، مدیریت مالی، مدیریت بانکی، حسابداری، حسابرسی، اقتصاد نظری، اقتصاد بازرگانی، اقتصاد پول و بانکداری فارغ التحصیل شده باشند تا بتوانند در آزمون کارشناس رسمی امور بانکی شرکت و شانس خود را امتحان کنند.

شرایط عمومی دیگر برای این منظور به شرح زیر بوده است:

  • تابعیت کشور ایران ( تک تابعیتی )
  • حداقل داشتن 25 سال سن
  • توجه کنید که مدارک بالاتر ( کارشناسی ارشد و دکتری ) در صورتی که مدرک کارشناسی از یکی از رشته های مرتبط نام برده نباشد، مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت.
  • داشتن کارت پایان خدمت و یا معافیت دائم برای آقایان به هنگام اخذ پروانه رسمی کارشناسی
  • نداشتن سو پیشینه و یا تجاهر به فسق
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر
  • نداشتن محکومیت انفصال از سمت کارشناسی و یا هر گونه محرومیت دولتی
  • لزوم بومی بودن داوطلبین در حوزه قضایی انتخابی

تبصره :

  1. مقطع تحصیلی دوره متوسطه را در استان مورد تقاضا به پایان برده باشند.
  2. حداقل در 5 سال اخیر در استان مدنظر سکونت داشته باشند.
  • داشتن حداقل 5 سال سابقه کار مرتبط در رابطه با حوزه انتخابی تا زمان اخذ پروانه کارشناسی با مدرک لیسانس
  • عدم اشتغال در زمینه وکالت و یا هر یک از حوزه های کارشناسی رسمی در کانون کارشناسان رسمی دادگستری
  • داشتن نمره حد نصاب علمی در آزمون، برای موفقیت در این مرحله حتما بخش منابع آزمون کارشناس رسمی امور بانکی را مطالعه نمائید.

* * تنها این نمره قبولی، پذیرش شما را قطعی نخواهد کرد و در مرحله بعدی لازم است تا در مصاحبه این مرکز نیز موفق ظاهر شوید. بعد از اعلام نتایج اولیه، اسامی دعوت شدگان برای مصاحبه در سایت کانون کارشناسان رسمی قرار می گیرد. در صورتی عدم اطلاع و حضور در این مرحله؛ به منزله انصراف از آزمون کارشناس رسمی امور بانکی می باشد. * *

نحوه ثبت نام در آزمون کارشناس رسمی امور بانکی

برای ثبت نام در آزمون کارشناس رسمی امور بانکی، می توانید به سامانه تعبیه شده توسط این مرکز مراجعه و بعد از خرید کارت اعتباری ثبت نام، مراحل بارگذاری مدارک شخصی خود را تکمیل نمائید.

هزینه ثبت نام در این آزمون در سال 1400، معادل سی صد هزار تومان (300/000) بود.

این هزینه قابل عودت نمی باشد.

لذا حتما پیش از پرداخت این هزینه، از داشتن تمام شرایط لازم برای شرکت در این آزمون، اطمینان حاصل نمائید. برای این منظور می توانید تمام شرایط خود را با مشاوران این مرکز در میان بگذارید.

برگزاری آزمون کارشناس رسمی امور بانکی

طبق آن چه به تصویب رسیده است، تنها دو مرکز کانون کارشناسان رسمی دادگستری و مرکز امور مشاوران و کارشناسان رسمی قوه قضائیه مجوز برگزاری این آزمون را برای انتخاب کارشناسان رسمی خواهند داشت.

لازم به اشاره است که:

هیچ تفاوت اساسی میان کارشناسان هر یک از این دو مرکز وجود ندارد و تقریبا از تمام جهات اعم از شرح وظایف و درآمد (حق الزحمه) کاملا یکسان می باشند.

در گذشته آزمون کارشناس رسمی امور بانکی در سال های 85، 86، 87، 88، 90، 93، 95، 96 و 98 برگزار شده است.

در سال های اولیه و در دوره های اولیه این آزمون به طور کامل تشریحی بود، در سال های بعد به شکل ترکیبی تست و تشریحی مطرح می گردید.

اما در سال های اخیر تنها به شکل تستی بوده است و احتمالا همین روال ادامه داشته باشد. برای اطلاع از جزئیات آزمون کارشناس رسمی دادگستری میتوانید مقاله مربوط به آن را مطالعه نمایید.

آزمون کارشناس رسمی امور بانکی

منابع آزمون کارشناس رسمی امور بانکی

با توجه به آن که از سوی مراکز مجری این آزمون، منبع خاصی را مشخص نمی کنند، مفیدترین و بهترین روش و منبع برای مطالعه، استفاده از سوالات آزمون های برگزار شده ی گذشته می باشد.

برای همین منظور، دکتر محسن حسنی و دکتر حمید مکان طلب، در کتابی تحت عنوان کتاب آزمون کارشناسی رسمی امور بانکی، از انتشارات نوآور، اقدام به جمع آوری و تهیه مجموعه مدونی از این سوالات از سال 85 تا 93 کرده اند.

این کتاب به طور کامل و به شکل کاملا تشریحی سوالات آزمون کارشناس رسمی امور بانکی را مورد بررسی قرار داده‌ اند، که مطالعه این سوالات مطمئنا می تواند تاثیر حتمی ای بر آزمون شما بگذارد.

شرح وظایف کارشناسان امور بانکی

با توجه به نوع فعالیت بانک ها و رابطه آن ها با افراد حقیقی و حقوقی، ایجاد اختلاف و انواع دعاوی در این بین اجتناب ناپذیر است.

برای همین منظور:

کارشناسان امور بانکی، علاوه بر نظارت بر فعالیت های بانکی و جلوگیری از تخلفات احتمالی در روند کاری بانک های، به حل این مشکلات نیز می پردازند و طرح حل دعاوی را نیز در این بین پیاده می کنند.

این اختلافات تنها به اختلاف میان افراد محدود نمی شود و حتی می تواند در نوع پیشرفته آن، ایجاد دعاوی میان بانک مرکزی و هر یک از موسسات مالی زیر نظر باشد که به کمک کارشناسان در پی رفع و حل آن بر می آیند. هم چنین برخی از بخش های اصلی هم چون سودهای سپرده ها، سود تسهیلات، پرداخت تسهیلات، گشایش اعتبارها ضمانت های بانکی و اعتباری همواره منشا اصلی این دعاوی حقیقی و حقوقی می تواند باشد.

لذا به طور موردی می توان این وظایف را نیز برای آن ها در رده های نخست حائز اهمیت دانست:

  • مشاوره و تهیه گزارش امکان سنجی و طرح توجیهی برای کلیه فعالیت های ارزی و ریالی
  • ارائه نظر کارشناسی نهایی در خصوص موضوعات مورد اختلاف، اعم از کمی و کیفی در میان ارکان نهاد پولی، بانک مرکزی، بانک ها و سایر موسسات و نهادهای تحت نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
  • بررسی و ارائه نظرات کارشناسی در موضوعات مورد اختلاف قرار های عقود اسلامی، برداشت از حساب ها، حواله ها ، خدمات اینترنتی و الکترونیکی؛ دارایی ها، خدمات امانی و سود سپرده ها
  • ارائه نظرات نهایی و کارشناسی در خصوص انتقال دیون، وثیقه ها و تضمین ها و تعهدات مشتریان، مطالبات مشکوک الوصول، وجوه التزام و جرائم ، امور صرافی ها و …
  • بررسی و قیمت گذاری بر وثیقه های مورد استفاده در بانک ها برای ارائه تسهیلات

با توجه به اهمیت این موضوعات، تسلط کارشناسان بر مباحث مختلف و داشتن تجربه در این زمینه می تواند بسیار موثر و از شرایط اصلی برای موفقیت در این زمینه باشد.

لذا داوطلبین می توانند همه روزه جهت پیشبرد ثبت نام خود در آزمون کارشناس رسمی امور بانکی ، مشاوره در مطالعه مباحث، بررسی سوالات سال های گذشته و ارائه بهترین منابع آزمون کارشناس رسمی امور بانکی و راه های موفقیت اصلی در این آزمون، با مشاوران مرکز الو سلام مشاور در تماس بوده و سوالات و ابهامات خود را در میان بگذارند.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا