آزمون کارشناس رسمی بیمه

آزمون کارشناس رسمی بیمه

محتوای جدول

با توجه به نفوذ صنعت بیمه در مسائل اقتصادی و مالی صنایع گوناگون، در کنار پوشش دادن به خسارات ناشی از حوادث و عوامل گوناگون، به یکی از مهم ترین و عظیم ترین صنایع در دنیا بدل شده است.

همین امر سبب شده است؛

تمام افراد حقیقی و یا حقوقی، به این صنعت به سبب اطمینان بخشی ای که به افراد می دهد، به دید یک حامی اساسی برای روزهای سخت، نگاهی داشته باشند.

لذا جذب از طریق آزمون کارشناس رسمی بیمه ، یک امر الزامی برای داشتن افراد دارای صلاحیت برای اظهار نظر در موارد مختلف در این راستا، می باشد.

آزمون کارشناس رسمی بیمه

از آن جا که عموما ممکن است بعد از رخداد حوادث و یا ضررهای مالی پیش آمده برای بیمه گزاران، دعاوی و شکواییه هایی فی ما بین بیمه گزار و بیمه گر رخ دهد، کارشناسان متخصص در حوزه بیمه، می توانند نظرات خود را جهت کمک به قضات مطرح نمایند.

این کارشناسان ملزم به داشتن تخصص و دانش کافی در این حوزه می باشند که این امر سبب ایجاد شروط مختلف برای شرکت در آزمون کارشناس رسمی بیمه ، شده است.

این شرایط را می توان در دو دسته کلی از شرایط عمومی و اختصاصی شرکت در آزمون کارشناس رسمی بیمه ، طبقه بندی کرد که این دو دسته در ادامه، مورد بررسی قرار گرفته اند.

برای اطلاع از زمان ثبت نام آزمون کارشناس رسمی دادگستری و قوه قضائیه و همچنین شرایط شرکت در آن مقاله دیگر ما را نیز مطالعه فرمایید. همچنین کارشناسان ما در مقاله ای به صورت مجزا به مصاحبه آزمون کارشناس رسمی و سوالات آن نیز پرداخته اند.

شرایط عمومی جهت شرکت در آزمون کارشناس رسمی بیمه

منظور از شرایط عمومی، شرایطی است که متقاضیان جهت شرکت در هر یک از رشته های آزمون کارشناس رسمی، ملزم به داشتن آن ها می باشند. این شرایط برای متقاضیان به شرح زیر می باشد:

  • ایمان و اهتمام عملی به دین مبین اسلام و یا هر یک از دیگر ادیان ذکر شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  • ایرانی بودن و داشتن تابعیت ایران
  • عدم سوء پیشینه و یا شهره به فساد
  • عدم اعتیاد به هر یک از مواد مخدر گوناگون
  • عدم عضویت و یا سابقه عضویت در هر یک از گروه های ضد اسلام
  • عدم عضویت و یا سابقه عضویت در هر یک از گروه های ضد نظام جمهوری اسلامی ایران
  • حداقل داشتن سن 25 سال کامل در هنگام آزمون
  • معافیت دائم و یا کارت پایان خدمت برای متقاضیان آقا، الزامیست
  • داشتن شرایط جسمانی لازم برای انجام امور کارشناسی بدون نیاز به کمک دیگران و به شکل مستقل
  • متقاضیان برای شرکت در آزمون کارشناس رسمی امور بیمه ، یا هر رشته دیگری نباید در هیچ یک از دیگر شاخه های این مرکز و یا قوه قضاییه، به عنوان کارشناس رسمی، مشغول به کار باشند.

داشتن تمام شرایط فوق پیش از ثبت نام لازم است که توسط متقاضیان بررسی گردد و سپس ثبت نام خود را نهایی کنند، چرا که بعد از پرداخت وجه، به هیچ عنوان مبلغ کسر شده، قابل عودت نمی باشد.

اما متقاضیان، شرایط اختصاصی  نیز برای این منظور باید داشته باشند که با توجه به رشته آزمون مورد نظر آن ها این شرایط متغییر می باشند. لذا برای آزمون کارشناس رسمی بیمه شرایط ذیل مطرح شده است.

شرایط اختصاصی جهت شرکت در آزمون کارشناس رسمی بیمه

شرایط اختصاصی جهت شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری بیمه به قرار زیر می باشند:

  • داشتن دانش نامه (مدرک فراغت از تحصیل) از مقطع لیسانس در یکی از دانشگاه های معتبر داخلی، دولتی و یا غیر دولتی و یا هر یک از دانشگاه های خارج از کشور، که مورد تایید وزارت علوم باشد. *مدرک متقاضیان نباید معادل سازی شده باشد
  • برای شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری بیمه، عنوان دانش نامه متقاضیان باید یکی از رشته های زیر باشد:
  • بیمه (کد 235)
  • آمار بیمه (آکچواری) (کد 236)
  • مدیریت بیمه (کد 237)
  • اکو (کد 238)
  • متقاضیان به هنگام شرکت در آزمون، ملزم به داشتن حداقل 5 سال سابقه کار مفید و مرتبط با حوزه بیمه و امور مربوطه به آن می باشند که نشان از اهمیت کسب تجربه عملی برای کارشناس رسمی دادگستری، می دهد.
  • توجه کنید که تاریخ شروع سابقه کار رسمی، باید بعد از تاریخ فراغت از تحصیل شروع شده باشد.

متقاضیان در صورتی که تمام شرایط لازم برای شرکت در این آزمون را داشته باشند می توانند در این مرحله اقدام به ثبت نام نمایند.

در وهله بعدی، بهتر است تا داوطلبین با جزییات طراحی سوالات و اجرای این آزمون نیز آشنا شوند که به همین منظور در ادامه بر روی این موضوع تمرکز شده است.

آزمون کارشناس رسمی بیمه

نحوه برگزاری و جذب متقاضیان آزمون کارشناس رسمی بیمه

دو بخش مرکز امور مشاوران و کارشناسان رسمی قوه قضاییه و کانون کارشناسان رسمی دادگستری، مطابق مصوبه های دولت، به عنوان برگزار کنندگان آزمون های کارشناس رسمی، در تمام زمینه ها انتخاب شده اند.

به طور کلی تفاوتی میان کارشناسان جذب شده در هر یک از این ارگان ها تفاوتی با هم نخواهند داشت و به هر دو، کارشناس رسمی دادگستری گفته می شود، اما در برخی از جزئیات کاری تفاوت هایی با هم دارند که برای اطلاع از آن ها می توانید به مقاله مربوطه مراجعه کرده و یا با مشاوران ما در ارتباط باشید.

بعد از شرکت در آزمون کارشناس رسمی بیمه، داوطلبین با مراجعه به سایت در زمان اعلام شده، می توانند جهت بررسی نتایج آزمون خود، اقدام نمایند.

داوطلبینی که موفق به کسب حد نصاب های لازم در آزمون علمی شده اند را، این مرکز به مصاحبه های عملی فرا می خواند که مرحله بعدی برای جذب می باشد. لازم به ذکر است که 20 درصد بیش تر از ظرفیت مورد نیاز، برای مصاحبه فراخوانده خواهند شد.

برای اطلاع از نحوه برگزاری جلسه مصاحبه نیز می توانید با مشاوران این مرکز مشورت نمایید و مطلب مربوط به این موضوع را نیز مطالعه کنید.

در سال های گذشته نیز کانون کارشناسان رسمی دادگستری، به ترتیب در سال های 71، 77، 81، 84 و 90 و 99 اقدام به برگزاری آزمون کارشناس رسمی بیمه نموده است.

می توان مشاهده کرد که این آزمون مطابق روال خاصی تکرار نشده است و داوطلبین جذب در این شاخه، بهتر است از فرصت به وجود آمده استفاده لازم را ببرند.

این آزمون در سال های اخیر، بر خلاف آن چه در گذشته مرسوم بوده است، تنها به صورت تستی طرح می شود و بیش تر بر مفاهیم عملی و کاربردی موضوعات و مفاد آزمون تمرکز دارد.

منابع کارشناس رسمی بیمه

برای آمادگی در این مدت جهت شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری بیمه، متقاضیان می توانند با بررسی نمونه سوالات آزمون های گذشته به عنوان یکی از اصلی ترین منابع کارشناس رسمی بیمه، بهره ببرند.

برای همین منظور نیز متقاضیان می توانند از کتاب زیر که به بررسی این آزمون ها و تحلیل تشریحی پاسخ ها نموده است، بهره ببرند.

نام مولف (مولفین) ناشر
راهنمای تشریحی آزمون های کارشناسی رسمی: آزمون کانون کارشناسان رسمی دادگستری رشته امور بیمه جلد 9 محسن حسنی , معصومه سادات جلالی نوآور

آزمون کارشناس رسمی بیمه

وظایف و صلاحیت های کارشناسان رسمی امور بیمه

در حالت کلی و فارغ از رشته جذب شده، کارشناسان رسمی، برای بررسی موارد تخصصی و فنی در حوزه خود آموزش می بینند تا بتوانند در دادگاه های برگزار شده در راستای مشکلات پیش آمده در آن حوزه، نظرات تخصصی خود را مطرح کرده و به قاضی برای بررسی عادلانه پرونده ها کمک بنماید.

در رابطه به وظایف اصلی کارشناسان امور بیمه، می توان به سه مورد زیر اشاره کرد:

  • رسیدگی به بیمه اموال و دارایی های افراد (حقیقی یا حقوقی)
  • رسیدگی به بیمه های مختلف فردی برای افراد حقیقی
  • پیگیری بیمه های مسئولیت

کارشناسان بیمه اما در امور زیر می توانند اظهار نظر نمایند که به صلاحیت های آن ها نامیده می شود:

  • صلاحیت کارشناسی در خصوص بیمه آتش سوزی
  • صلاحیت کارشناسی در خصوص بیمه اموال
  • صلاحیت کارشناسی در خصوص بیمه های اتومبیل
  • صلاحیت کارشناسی در خصوص بیمه های باربری
  • صلاحیت کارشناسی در خصوص بیمه های عمر و حوادث درمان
  • صلاحیت کارشناسی در خصوص بیمه های مسئولیت حرفه های مختلف
  • صلاحیت کارشناسی در خصوص بیمه مهندسی کشتی و هواپیما

متقاضیان شرکت در آزمون کارشناس رسمی بیمه، می توانند جهت برنامه ریزی برای موفقیت در این آزمون و پاسخ به ابهامات و سوالات احتمالی در این راستا، می توانند همه روزه با مشاوران مرکز الو سلام مشاور در ارتباط بوده و سوالات خود را با آن ها در میان بگذراند.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا