آزمون کارشناس رسمی ترافیک

آزمون کارشناس رسمی ترافیک

محتوای جدول

بسیاری از بودجه های تعلق گرفته به شهرهای مختلف کشور، به ویژه در کلان شهرها، در راستای کنترل ترافیک سطح شهر صرف می گردد.

افزایش جمعیت و افزایش میانگین سنی کشور، سبب رشد روز افزون تعداد وسایل نقلیه مختلف گردیده است که مهم ترین عامل رشد ترافیک در شهر ها و جاده ها می باشد.

تنها راه ممکن برای کنترل این موضوع ایجاد کنترل های سیستماتیک و برنامه ریزی جامع حمل و نقل شهری می باشد که یکی از وظایف کارشناسان برگزیده در آزمون کارشناس رسمی ترافیک در آینده کاریشان خواهد بود.

برنامه های مختلف هم چون طرح های ترافیکی مختلف، توسعه شبکه حمل و نقل عمومی هم چون تردد تاکسی ها، زیر ساخت متروها، اتوبوس های شهری و … تماماً ملزم به بررسی دقیق و کارشناسانه می باشد تا بتواند از معضل ترافیک کلان شهرها بکاهد. در غیر این صورت می تواند منجر به وخیم تر شدن اوضاع نیز بیانجامد.

کارشناس رسمی مهندسی ترافیک در زمینه بررسی اجرایی بودن طرح های مصوب، بررسی اوضاع موجود و به علاوه حل و فصل مشکلات و اختلافات ترافیکی شهری فعالیت خواهند کرد و اظهار نظرهای خود را می توانند در این زمینه ها به صورت رسمی مطرح نمایند.

برای شرکت در آزمون کارشناس رسمی ترافیک، متقاضیان مستلزم داشتن شرایط مختلفی می باشند که از سوی ارگان ها ناظر به شکل زیر در دو بخش شرایط عمومی و شرایط اختصاصی متقاضیان تعیین گردیده است.

آزمون کارشناس رسمی ترافیکشرایط عمومی

متقاضیان جهت شرکت در آزمون کارشناس رسمی ترافیک و یا هر یک از دیگر گروه های  آزمون کارشناس رسمی دادگستری  باید دارای شرایط ذیل باشند:

  • اعتقاد به دین مبین اسلام و اهتمام عملی به قوانین آن

*‌ در غیر این صورت متقاضی باید به یکی از ادیان به رسمیت شناخته شده و مذکور در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اعتقاد داشته باشد.

  • تبعه جمهوری اسلامی ایران باشد
  • عدم سوء پیشیته کیفری و یا محکومیت رسمی در دادگاه های کشور
  • نداشتن هر گونه اعتیاد به انواع مواد مخدر
  • عدم حضور و یا سابقه حضور در گروه های غیر قانونی و معاند نظام
  • عدم حضور و یا سابقه حضور در گروه های دشمن با دین اسلام
  • در صورت سابقه حضور در هر یک از این گروه ها و یا گروهک ها، تغییر دیدگاه فرد برای کمیته پذیرش باید محرز گردد.
  • داشتن حداقل 25 سال سن به هنگام شرکت در آزمون کارشناس رسمی ترافیک
  • داشتن کارت معافیت دائم و یا پایان خدمت وظیفه مقدس عمومی برای داوطلبین
  • داشتن شرایط فیزیکی متناسب با گروه شرکت کرده و احراز سلامتی لازمه توسط پزشکان ارگان مربوطه
  • داشتن حداقل مدرک فراغت از تحصیل یا دانشنامه کارشناسی در رشته های تعیین گردیده متناسب با گروه شرکت کننده.
  • شرکت در آزمون کارشناس رسمی ترافیک برای متقاضیانی ممکن می باشد که در هیچ یک از دیگر شاخه های کارشناسان رسمی فعالیت نداشته باشند.

شرایط اختصاصی

شرایطی که متناسب با رشته و شاخه شرکت کنندگان تعیین می گردد را شرایط اختصاصی می گویند که برای شرکت در آزمون کارشناس رسمی ترافیک این شرایط به شرح ذیل مطرح شده اند:

  • مدرک و یا دانشنامه حداقل دوره کارشناسی در یکی از دانشگاه های معتبر داخلی اعم از دولتی و یا غیر دولتی و یا دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در خارج از کشور، در یکی از رشته های زیر:
  1. مهندسی ترافیک (کد 296)
  2. مهندسی عمران (کد 291)
  3. مهندسی راه و ساختمان (کد 292)

لذا تنها دارندگان مدرک کارشناسی در یکی از سه رشته فوق می توانند در این آزمون شرکت کرده و در نهایت به عنوان کارشناس رسمی مهندسی ترافیک مشغول به فعالیت شوند.

  • داشتن مدرک دال بر داشتن حداقل 5 سال سابقه کار مفید و مرتبط در حوزه ترافیک و یا غیره که باید در روز ثبت نام آزمون کارشناس رسمی ترافیک این مدرک آماده باشد و ارائه اصل آن در هنگام مصاحبه عملی الزامیست.

* لازم به ذکر است تاریخ شروع سابقه کار داوطلب باید بعد از تاریخ فراغت از تحصیل وی شروع شده باشد.

آزمون کارشناس رسمی ترافیک

نحوه برگزاری آزمون و جذب کارشناس رسمی مهندسی ترافیک

آزمون کارشناس رسمی ترافیک توسط کانون کارشناسان رسمی دادگستری در سال های 84 و 95 و 99 برگزار گردیده است که با توجه به نیاز ایجاد گردیده، تصمیم بر برگزاری آن در سال جاری نیز گرفته شده است.

لذا توصیه می کنیم که متقاضیان حتما از این فرصت کمال بهره را ببرند و شانس خود را جهت جذب بیازمایند.

بعد از شرکت در آزمون عموما با گذشت 3 تا 4 هفته از آن، نتایج اولیه منتشر گردیده و داوطلبینی که به حد نصاب های لازم عملی تعیین گردیده، رسیده باشند به مصاحبه عملی آزمون کارشناس رسمی دعوت می شوند و باید در تاریخ مقرر برای شرکت در آن با مدارک اعلامی، حضور یابند.

لازم به یادآوری است که همواره تعداد دعوت شدگان مازاد بر ظرفیت بوده، لذا بدیهی است تمام مصاحبه شوندگان برای استخدام انتخاب نخواهند شد.

بعد از این مرحله، پذیرفته شدگان به بخش منابع انسانی معرفی می گردند و باید در دوره مقرر کاروزی شرکت نمایند تا بتوانند به استخدام نهایی برسند.

برای اطلاع از نحوه شرکت و موفقیت در تک تک مراحل آزمون کارشناس رسمی ترافیک می توانید با مشاوران این مرکز در ارتباط باشید.

منابع آزمون کارشناس رسمی ترافیک

همان طور که ذکر گردید این آزمون توسط کانون کارشناسان دادگستری برگزار می گردد که بررسی سوالات آن و تحلیل پاسخ های آن ها به طور دقیق، می تواند بهترین منبع برای شرکت در آزمون کارشناس رسمی ترافیک باشد که متقاضیان را با فرآیند آزمون و نحوه طراحی سوالات آشنا می سازد.

صلاحیت ها و وظایف کارشناس رسمی مهندسی ترافیک

صلاحیت های تعیین گردیده برای این کارشناسان به شرح زیر است:

عنوان صلاحیت شرح صلاحیت سوابق تجربی مورد نیاز
ﺑﺮرﺳﯽ و ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ

ﻃﺮﺣﻬﺎي ﻣﺼﻮب

ﺗﺮاﻓﯿﮑﯽ و ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ

ﺑﺎ ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ اﺟﺮاي

ﻣﻘﺮرات ﻣﺮﺑﻮط

  • ﺑﺮرﺳﯽ و ارزﯾﺎﺑﯽ ﻃﺮح ﻫﺎي ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺗﯽ در زﻣﯿﻨﻪ اﺣﺪاث، ﺗﻮﺳﻌﻪ، ﺑﻬﺴﺎزي، ﺑﻬﺮه ﺑﺮداري و ﻧﮕﻬﺪاري راه ﻫﺎ، راه آﻫﻦ، ﺑﻨﺎدر و ﻓﺮودﮔﺎهﻫﺎ
  • مطاﻟﻌﺎت ﺗﺮاﻓﯿﮑﯽ و ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﻃﺮح ﻫﺎي ﺟﺎﻣﻊ، ﺑﺮرﺳﯽ و ارزﯾﺎﺑﯽ ﺗﻔﺼﯿﻠﯽ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺷﻬﺮي و ﻃﺮح ﻫﺎي ﺳﺎﻣﺎﻧﺪﻫﯽ، ﻧﻮﺳﺎزي و ﺑﻬﺴﺎزي ﺑﺎﻓﺖ ﻫﺎي ﺷﻬﺮي
  • ﺑﺮرﺳﯽ و ارزﯾﺎﺑﯽ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻋﻮارض ﺳﻨﺠﯽ ﺗﺮاﻓﯿﮑﯽ ﻧﺎﺷﯽ از اﺣﺪاث و ﯾﺎ ﺗﻐﯿﯿﺮ اﻧﻮاع ﮐﺎرﺑﺮي ﻫﺎ ﺷﺎﻣﻞ ﺑﻨﺎﻫﺎي ﺷﻬﺮي اﻋﻢ از ﮐﺎرﺑﺮي ﻫﺎي درﻣﺎﻧﯽ، آﻣﻮزﺷﯽ و ﻣﺴﮑﻮﻧﯽ، اداري، ﺗﺠﺎري، ﺧﺪﻣﺎﺗﯽ، ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ و … ﺑﺮ وﺿﻌﯿﺖ ﻋﺒﻮر و ﻣﺮور، ﭘﺎرﮐﯿﻨﮓ و …
  • ﺑﺮرﺳﯽ و ارزﯾﺎﺑﯽ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺗﺮاﻓﯿﮏ و ﺳﻄﺢ ﺧﺪﻣﺖ ﺷﺎﻣﻞ ﺗﺮدد، ﺳﺮﻋﺖ، ﭼﮕﺎﻟﯽ، ﻣﺪل ﻫﺎي اﺳﺎﺳﯽ ﺟﺮﯾﺎن ﺗﺮاﻓﯿﮏ، ﻣﺪل ﻫﺎي ﺗﺮدد ﺗﺮاﻓﯿﮏ، ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺗﺮدد ﺗﺮاﻓﯿﮑﯽ، ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺗﺮاﻓﯿﮑﯽ در ﮔﻠﻮﮔﺎه در ﺗﻘﺎﻃﻊ ﻫﺎ، ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺳﻄﺢ ﺧﺪﻣﺖ راه ﻫﺎ، ﻫﺎي راه، ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺗﺮاﻓﯿﮏ
  • ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺳﺮﻋﺖ آزاد ﺗﺮدد، ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻧﺮخ ﺗﺮدد ﺧﺪﻣﺖ راه ﻫﺎ، ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺳﺮﻋﺖ آزاد ﺗﺮدد، ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻧﺮخ ﺗﺮدد ﺧﺪﻣﺖ و ﺣﺠﻢ ﺗﺮاﻓﯿﮑﯽ ﻃﺮاﺣﯽ
  • ﺑﺮرﺳﯽ و ارزﯾﺎﺑﯽ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻃﺮاﺣﯽ و اﺻﻼح ﻫﻨﺪﺳﯽ اﻧﻮاع ﺗﻘﺎﻃﻊ ﻫﺎي ﭼﺮاغ دار، ﻣﯿﺎدﯾﻦ، و ﺗﻘﺎﻃﻊ ﻫﺎي ﻏﯿﺮ ﻫﻤﺴﻄﺢ و ارزﯾﺎﺑﯽ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت اﻗﺘﺼﺎدي و زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ ﻃﺮح ﻫﺎي ﺑﺮرﺳﯽ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ
  • ﺑﺮرﺳﯽ و ارزﯾﺎﺑﯽ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت اﺣﺪاث و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اﻧﻮاع ﭘﺎرﮐﯿﻨﮓ، ﺷﺎﻣﻞ ﭘﺎرﮐﯿﻨﮓ ﻫﺎي ﺣﺎﺷﯿﻪ اي و ﻏﯿﺮ ﺣﺎﺷﯿﻪ اي اﻋﻢ از ﻋﻤﻮﻣﯽ، ﺧﺼﻮﺻﯽ، ﻃﺒﻘﺎﺗﯽ، ﻣﮑﺎﻧﯿﮑﯽ و …
  • ﺑﺮرﺳﯽ و ارزﯾﺎﺑﯽ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺳﺎزي ﻣﺤﯿﻂ ﺑﺮاي ﺗﺮدد ﻣﻞ ﻣﻌﺎﺑﺮ، ﭘﯿﺎده روﻫﺎ، اﻣﺎﮐﻦ و اﺑﻨﯿﻪ ﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﻌﻠﻮﻟﯿﻦ و …
  • ﺑﺮرﺳﯽ، ارزﯾﺎﺑﯽ و ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺿﻮاﺑﻂ، ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎ، اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎ و دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ ﻫﺎي ﺑﺨﺶ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ
داﺷﺘﻦ ﺣﺪاﻗﻞ 5 ﺳﺎل ﺳﺎﺑﻘﻪ ﺗﺠﺮﺑﯽ ﻣﻔﯿﺪ درﺷﺮح ‌ﺻﻼﺣﯿﺖ

لذا به طور خلاصه می توان برخی از وظایف آن ها را بر اساس صلاحیت های فوق الذکر بدین شکل دانست:

  1. بررسی و تحلیل ابزارهای هوشمند طراحی شده برای کنترل ترافیک سطوح شهری و برون شهری
  2. بررسی طرح‌ های ارائه گردیده جهت ساخت و یا گسترش راه‌ ها، بندر ها، راه‌ آهن و فرودگاه ‌ها از لحاظ مسائل فنی ترافیکی
  3. بررسی طرح‌ های ساخت، توسعه، بهینه ‌سازی و بهره ‌برداری از شبکه ‌های حمل ‌و نقل عمومی شامل اتوبوس رانی، مترو، تاکسی رانی و قطار شهری از لحاظ ترافیکی
  4. بررسی طرح ‌های ارائه شده به سازمان های مختلف جهت مدیریت و کنترل مسائل ترافیک
  5. بررسی علائم ترافیکی
  6. بررسی، تحلیل و مقایسه طرح های مختلف و انتخاب مناسب ترین طرح جهت اجرا و عملی شدن متناسب با منطقه مد نظر
  7. رسیدگی و ارائه نظرهای تخصصی و فنی کارشناس رسمی مهندسی ترافیک به اختلافات فی‌ مابین مشاوران، پیمانکاران و کارفرمایان در راستای مسائل ترافیکی پیش آمده و …

لذا متقاضیان شرکت در آزمون کارشناس رسمی ترافیک برای اطلاع از جزئیات آزمون اعم از منابع آزمون کارشناس رسمی ترافیک، زمان ثبت نام، زمان برگزاری آزمون، زمان اعلام نتایج، نحوه طراحی سوالات، روند کلی مصاحبه، جزئیات کارآموزی و دیگر مسائل می توانند با مشاوران مرکز الو سلام مشاور در ارتباط بوده و سوالات خود را با آن ها در میان بگذارند.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا