آزمون کارشناس رسمی تصادفات

آزمون کارشناس رسمی تصادفات

محتوای جدول

متقاضیان شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور وسایط نقلیه موتوری زمینی که در بین متقاضیان عموما از آن با نام آزمون کارشناس رسمی تصادفات نیز یاد می شود، در صورت داشتن شرایط مختلف مطرح شده در این راستا، می توانند در آزمون مربوطه شرکت نمایند.

با توجه به مشکلات عدیده ای که متاسفانه در راستای وسایط نقلیه موتوری زمینی در حوادث و سوانح گوناگون رخ می دهد، کارشناسان این رشته نیاز به دانش تخصصی و تجربه کافی در این زمینه می باشند که در ادامه به این موضوع پرداخته شده است.

استفاده روزافزون از انواع و اقسام وسایط نقلیه، سبب شده تا در بسیاری از موارد بررسی و حل و فصل مسائل، مستقیما جان افراد جامعه در ارتباط باشد.

صلاحیت افراد متقاضی شرکت در آزمون کارشناس رسمی تصادفات ، بسیار حساس است و حتی در بسیاری از موارد، بعد از اخذ پروانه نیز مکررا بررسی صلاحیت کارشناسان این حوزه مورد بررسی قرار می گیرد.

متقاضیان ثبت نام در آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور وسایط نقلیه موتوری زمینی ، مستلزم داشتن دو دسته از شرایط برای ثبت نام و شرکت می باشند، که از آن ها با عناوین شرایط عمومی و اختصاصی یاد می شود که در ادامه به آن ها پرداخته شده است.

شرایط عمومی جهت شرکت در آزمون کارشناس رسمی تصادفات

به آن دسته از شرایط که متقاضیان بدون در نظر گرفتن رشته انتخابی، ملزم به داشتن تمام آن ها هستند، شرایط عمومی گفته می شود که برای آزمون کارشناس رسمی دادگستری به شرح زیر می باشد:

  • پذیرش دین اسلام و عمل به قوانین آن و یا هر یک از دیگر ادیان به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  • داشتن تابعیت ایرانی
  • عدم شهرت به فساد
  • عدم سو پیشینه
  • نداشتن اعتیاد به مواد مخدر مختلف
  • عدم وابستگی و یا عضویت و سابقه آن در گروه ها یا گروهک های ضد اسلام
  • عدم وابستگی و یا عضویت و سابقه آن در گروه ها یا گروهک های ضد نظام جمهوری اسلامی ایران
  • داشتن حداقل سن 25 سال تمام در هنگام شرکت در آزمون
  • داشتن کار پایان خدمت وظیفه عمومی و یا کارت معافیت دائم از آن، برای داوطلبین مرد
  • شرایط جسمانی متناسب با زمینه کارشناسی جهت انجام امور محوله بدون نیاز به کمک دیگران و به شکل مستقل
  • متقاضیان برای شرکت در آزمون کارشناس رسمی تصادفات، و یا دیگر رشته های این آزمون، نباید در هیچ یک از زمینه های دیگر در این مرکز و یا قوه قضاییه، به عنوان کارشناس رسمی، مشغول به کار باشند.

توصیه می شود داوطلبین پیش از انجام ثبت نام خود و پرداخت وجه آزمون از داشتن تمام شرایط فوق اطمینان حاصل نمایند، چرا که بعد از تکمیل فرآیند ثبت نام و پرداخت، وجه ثبت نام تحت هیچ شرایطی به متقاضی عودت داده نمی شود.

اما برای شرکت در آزمون کارشناس رسمی وسایط نقلیه موتوری زمینی ، شرایطی دیگری نیز برای متقاضیان الزام دارد، که مختص این رشته بوده و با عنوان شرایط اختصاصی آزمون، از آن یاد می شود.

شرایط اختصاصی جهت شرکت در آزمون کارشناس رسمی تصادفات

شرایط اختصاصی این آزمون به قرار زیر می باشد:

الف) داشتن دانش نامه (مدرک فراغت از تحصیل) مقطع کارشناسی از دانشگاه های معتبر اعم از دولتی و یا غیر دولتی داخلی و یا دانشگاه های خارج از کشور، دارای مدارک مورد تأیید وزارت علوم

  • مدرک متقاضیان نباید معدل سازی شده باشد!

ب) برای شرکت در آزمون کارشناس رسمی تصادفات، داوطلبین ملزم به داشتن مدرک کارشناسی در یکی از شاخه های زیر می باشند:

1- برای افسران ناجا: دانش نامه کارشناسی و یا بالاتر در شاخه های:

  • راهنمایی و رانندگی (کد 270)
  • علوم انتظامی (کد 271)
  • علوم پلیسی (کد 272)
  • داشتن ابلاغ کارشناسی عالی تصادفات یا کاردان فنی سابق (کد 273) و ارائه گواهی مبنی بر داشتن حداقل 5 سال سابقه بررسی و رسیدگی به تصادفات بعد از دریافت این ابلاغیه

2- برای رشته های مهندسی، داشتن دانش نامه کارشناسی در یکی از شاخه های زیر:

  • مهندسی مکانیک (کد 274)
  • مهندسی خودرو (کد 275)

ج) داشتن گواهی نامه پایه یک

د) داشتن حداقل 5 سال سابقه کار مرتبط با رشته، برای متقاضیان جهت جذب به عنوان کارشناس الزامیست. متقاضیان توجه نمایند که تاریخ گواهی اشتغال آن ها، بعد از دریافت دانش نامه مقطع کارشناسی، شروع شده باشد.

در صورتی که متقاضیان، دارای شرایط هر دو دسته مطرح شده بوده باشند، می توانند در آزمون کارشناس رسمی تصادفات ثبت نام و شرکت کرده و شانس خود را برای پذیرش امتحان نمایند.

برای این منظور لازم است تا متقاضیان با جزئیات این آزمون نیز آشنا شوند، که در ادامه بر روی این مسئله تمرکز شده است.

اما پیش از آن بهتر است به این نکته نیز پرداخته شود که اصولا وظایف یک کارشناس رسمی تصادفات چه می باشد و در چه زمینه هایی صلاحیت اظهار نظر خواهد داشت.

آزمون کارشناس رسمی تصادفات

وظایف و صلاحیت های کارشناسان رسمی تصادفات

عموما وظیفه هر یک از کارشناسان رسمی دادگستری، اظهار نظر در شاخه تخصصی خود، در حین مشکلات پیش آمده در دادگاه ها و کمک به قاضی دادگاه جهت احقاق حق طرفین می باشد.

لذا کارشناسان تصادف نیز در این راستا می توانند اظهار نظر نمایند که به طور دقیق تر در زیر شرح داده شده است:

  • ارزیابی و کارشناسی وسایط نقلیه موتوری زمینی
  • اظهارنظر فنی و تعیین خسارت تعمیرگاهی و تعیین تناژ
  • تعیین اجرت ‌المثل و تعیین اجاره بهاء وسایط نقلیه
  • تعیین اصالت خودرو و مدل آن
  • تعیین خسارت تعمیرگاهی ایجاد گردیده
  • تعیین خسارت وسایط نقلیه و تعیین اجرت ‌المثل (مدت خواب خودرو) و تشخیص قصور راننده در نگهداری خودرو
  • تعیین میزان سوخت خودرو
  • رسیدگی به تصادفات مختلف پیش آمده و تعیین میزان خسارت به وسایط نقلیه
  • کارشناسی و اظهار نظر در خصوص علت تصادف و تعیین میزان خسارت و افت قیمت خودرو، ناشی از تصادف
  • رسیدگی به تصادفاتی که دو نفر کاردان فنی در آن شرکت داشته باشند.

نحوه برگزاری و جذب متقاضیان آزمون کارشناس رسمی تصادفات

برای گزینش از میان هزاران متقاضی، صلاحیت برگزاری آزمون، به دو ارگان کانون کارشناسان رسمی دادگستری و مرکز امور مشاوران و کارشناسان رسمی قوه قضاییه، واگذار شده است، که تنها مراجع برگزاری تمام آزمون های کارشناسان رسمی می باشند.

در کلیات اعم از نوع جذب، نوع فعالیت، وظایف محوله، درآمود و حق الزحمه و دیگر مسائل کلیدی، کارشناسان جذب شده از طریق هر یک از این دو ارگان تفاوت معنا داری با هم نداشته و تنها در برخی از جزئیات با یکدیگر تمایزاتی دارند که می توانید در مطلب مربوطه آن ها را بیابید.

متقاضیان پس از شرکت در آزمون، در صورت کسب حد نصاب های تعریف شده برای داوطلبین در آزمون علمی، به مصاحبه آزمون کارشناس رسمی دادگستری که عملی و عقیدتی می باشد نیز فراخوانده می شوند، که در صورت موفقیت در این مرحله نیز، برای آموزش های بعدی برگزیده می شوند.

لازم به اشاره است که تعداد فراخوانده شدگان مصاحبه، حداقل 20 درصد بیش تر از ظرفیت پذیرش نهایی برای این منظور می باشد.

جهت آشنایی با مراحل مختلف این آزمون و سوالات پرتکرار در شاخه امتحانی خود نیز، می توانید با مشاوران مرکز الو سلام مشاور در ارتباط باشید.

به همین منظور و با توجه به اهمیت این شاخه، که در ابتدا نیز به آن اشاره شد، تقریبا به شکل متداوم این آزمون توسط هر دو ارگان مکرراً برگزار گردیده است. آزمون کارشناس رسمی دادگستری وسائط نقلیه موتوری زمینی و تصادفات توسط کانون کارشناسان رسمی دادگستری تا کنون در سال های 71، 73، 75، 77، 78، 79، 81، 82، 84، 87، 90، 95 و 98 برگزار شده است، که با توجه به نیاز پیش آمده در این راستا قرار بر اجرای مجدد آن در سال جاری نیز شده است.

لذا توصیه اکید به متقاضیان می شود تا از این فرصت کمال استفاده را برده و با راهنمایی و مشورت با مشاوران مرکز الو سلام مشاور بهترین برنامه ریزی و مهم ترین منابع کارشناس رسمی دادگستری تصادفات در اختیار داشته باشند تا هر چه بیش تر به موفقیت در این آزمون نزدیک تر شوند. برای همین منظور نیز در ادامه مختصری به این موضوع پرداخته شده است.

منابع کارشناس رسمی دادگستری امور وسایط نقلیه موتوری زمینی

یکی از بهترین منابع برای مطالعه و کسب آمادگی جهت شرکت در تمام آزمون های کارشناسان رسمی دادگستری، استفاده از نمونه سوالات سال های گذشته است. همان طور که پیش تر نیز اشاره شد، این آزمون چندین سال برگزار شده است و یک منبع مطالعاتی بسیار پربار را برای متقاضیان به جای گذاشته است.

علاوه بر این کانون، مرکز امور مشاوران قوه قضائیه نیز در سال های 80، 81، 83، 84، 85، 86، 90 و 93 اقدام به برگزاری آزمون کارشناس رسمی تصادفات نموده است که می تواند به عنوان دیگر منبع مطالعاتی در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد.

اما لازم به اشاره است که پیش تر، این آزمون ها به صورت تشریحی طراحی می شده و برخی از نمونه سوالات ترکیبی از سوالات تستی و تشریحی نیز به چشم می خورد.

اما در سال های اخیر، سوالات تنها به تستی طرح شده و متقاضیان لازم است بر روی این نوع سوالات تمرکز بیش تری داشته باشند.

برای مطالعه بیشتر و کسب اطلاعات پراهمیت در این راستا، کتاب بازسازی صحنه تصادف از انتشارات دانشگاه علوم انتظامی نیز یکی دیگر از منابع کارشناس رسمی دادگستری تصادفات می تواند باشد.

متقاضیان شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور وسایط نقلیه موتوری زمینی، یا همان آزمون کارشناس رسمی تصادفات، جهت دریافت برنامه ریزی مدون در مدت زمان مانده تا آزمون و دریافت پاسخ سوالات خود و رفع ابهامات ممکن در این خصوص، همه روزه می توانند با مشاوران مرکز الو سلام مشاور در ارتباط بوده و از مشورت با آن ها بهره ببرند.

 

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا