آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی – منابع آزمون

آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی - منابع آزمون

محتوای جدول

هر ساله سازمان دادگستری در سراسر ایران آزمون هایی برگزار می کند که طی آن افراد واجد شرایط را جهت کمک به قضات و تصمیم گیری بهتر در رابطه با مسئله حقوقی استخدام می کند.

یکی دیگر از آزمون هایی که توسط این سازمان برگزار می گردد، آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی است.

زمان برگزاری آزمون کارشناس رسمی امور ثبتی نیز مشابه دیگر آزمون های کارشناس رسمی دادگستری و قوه قضائیه می باشد.

آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی - منابع آزمون

شرایط ثبت نام در آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی

برای شرکت در این آزمون علاوه بر موارد همیشگی مانند داشتن تابعیت ایران، دارا بودن مدرک پایان خدمت یا معافیت از سربازی، داشتن حداقل 25 سال سن، عدم داشتن سوء پیشینه و … نیاز به داشتن برخی شرایط دیگر نیز هست.

مسلما برای ثبت نام در هر آزمونی شما باید دانش و مدرک تحصیلی مرتبط با همان آزمون را داشته باشید. برای ثبت نام در این رشته باید مدرک کارشناسی و یا بالاتر در یکی از رشته های زیر را داشته باشید:

علوم ثبتی یا حقوق با 5 سال تجربه، دارندگان دانشنامه کارشناسی و فارغ التحصیلان آموزشگاه های اختصاصی ثبت (مربوط به سال های قبل از 1344) با 10 سال تجربه و دارندگان هر نوع دانشنامه کارشناسی یا بالاتر با 15 سال تجربه کار در امور ثبتی یا نقشه برداری.

زمان برگزاری آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی

زمان برگزاری این آزمون در صورت برگزاری در اواخر سال می باشد. متقاضیان شرکت در آن باید در زمان ثبت نام مشخص شده از طریق سایت مربوطه ثبت نام آزمون را انجام دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به سایت سنجش مراجعه کرده و از اطلاعات آن استفاده کنید. 

توجه : قبل از ثبت نام در آزمون حتما بررسی کنید که واجد شرایط ثبت نام در آزمون کارشناس رسمی دادگستری باشید و با مراحل ثبت نام آشنایی کافی را دارید. در غیر این صورت، هزینه پرداخت شده بابت آزمون به هیچ عنوان به شما بازگردانده نمی شود. هزینه ثبت نام آزمون کارشناس رسمی امور ثبتی در سال جاری 350 هزار تومان می باشد.

منابع آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی

در این قسمت به معرفی برخی از مهمترین منابع شرکت در این آزمون می پردازیم. توجه داشته باشید که این موارد تنها منابعی نیستند که شما باید از آن‌ها استفاده کنید.

درس نامه آزمون های کارشناس رسمی – ویژه ی آزمون های کارشناس رسمی دادگستری و قوه قضائیه رشته امور ثبتی

آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی

قوانین و مقرارت ثبتی (کتاب اول : قوانین، آیین نامه ها، مصوبات) – مولف : مهندس محمد عظیمی

آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی

قوانین و مقرارت ثبتی (کتاب دوم : بخشنامه های ثبتی، عملیات ثبتی، دعاوی ثبتی، اشتباهات ثبتی) – مولف : مهندس محمد عظیمی

آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی

(همانطور که از نام این کتاب مشخص است، با مطالعه این کتاب می توانید هر آنچه که در رابطه با قوانین حقوقی این شغل نیاز است را بدانید.)

توجه : دوستان گرامی این آزمون به دو صورت تشریحی و تستی برگزار می شود. قبولی در آزمون کتبی لزوما به معنای قبولی نهایی شما نیست. چرا که باید از مرحله مصاحبه علمی نیز گذر کنید.

همچنین توجه داشته باشید که:

برای قبولی در این آزمون در هر دو مرحله، علاوه بر داشتن سطح علمی بالا نیاز به داشتن تجربه مرتبط است. چرا که سوالات به صورت تخصصی و به منظور سنجش واقعی شما طراحی شده اند.  

وظایف کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی

پیاده کردن محدوده پلاک ثبتی بر روی زمین و نقشه هوائی (تطبیق مشخصات ملک اعم از پلاک ثبتی، مساحت و حدود و پیاده نمودن آن بر روی زمین و عکس هوایی و تطبیق مشخصات ثبتی با عوارض موجود در طبیعت)

ارزیابی املاک موضوع مواد 147 و 148 (اصلاحی قانون ثبت) تعیین بهای زمین‌هایی که در اجرای مقررات مواد 147-148 اصلاحی قانون ثبت تقاضای صدور سند مالکیت شده. (تبصره:درصورتی‌که در این زمین‌ها ساختمان‌های مسکونی متعارف وجود داشته باشد ارزیابی منحصراً نیز جزء این بند خواهد بود)

تشخیص حدود ثبتی املاک (تطبیق حدود مشخصات ملک، مندرج در اسناد و سوابق ثبتی با وضعیت ملک در طبیعت و تشخیص آن یا تشخیص اختلافات و مغایرت‌ها اعم از تجاوز، تداخل و تعارض در املاک و دیگر موارد ارجاعی از محاکم قضائی و سایر مراجع)

رسیدگی و تشخیص صحت انجام تشریفات افراز املاک (رسیدگی به صحت عملیات افراز املاک و تطبیق آن با قانون افراز و فروش املاک مشاع مصوب سال 1357 و آئین‌نامه اجرائی آن و نیز مقررات تملک آپارتمان‌ها و سایر قوانین و مقررات مربوطه)

رسیدگی و تشخیص صحت جریان ثبتی اسناد (رسیدگی به نحوه تنظیم و ثبت‌اسناد در دفاتر اسناد رسمی و گواهی امضاء و ازدواج و طلاق و بررسی مدارک و مستندات مربوطه و تشخیص مطابقت اسناد با مقررات و نیز احراز صحت عملیات اجرای مفاد اسناد رسمی)

رسیدگی و تشخیص صحت جریان ثبتی املاک (رسیدگی به اقدامات ثبتی از بدو شماره‌گذاری و توزیع اظهارنامه و مراحل ثبتی و انتشار آگهی‌ها و تحدید حدود و تفکیک و سایر اقدامات تا مرحله صدور سند مالکیت و بعدازآن)

همراهان عزیز اگر برای شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی نیاز به مشاوره دارید، می توانید از طریق شماره های موجود در سایت با مشاوران ما در ارتباط باشید.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا