آزمون کارشناس رسمی کشاورزی و منابع طبیعی

آزمون کارشناس رسمی کشاورزی و منابع طبیعی

محتوای جدول

امروزه با شلوغ شدن دادگاه ها و شکایت های متعددی که افراد از یکدیگر دارند، ارائه رأی منصفانه کار سختی شده است چرا که پنهان کاری افراد نیز بیشتر شده است.

به همین دلیل است که:

دادگستری به عنوان یک ارگان دولتی همواره در تلاش است تا با برگزاری آزمون های مختلف، تجربه و تخصص افراد مختلف را سنجیده و از آنان استفاده کند.
یکی از این آزمون ها، آزمون کارشناس رسمی کشاورزی و منابع طبیعی است. اگر به دنبال اطلاعات بیشتری در رابطه با این آزمون هستید در این مقاله همراه ما باشید.

آزمون کارشناس رسمی کشاورزی و منابع طبیعی

شرایط شرکت در آزمون کارشناس رسمی کشاورزی و منابع طبیعی

شرایط شرکت در این آزمون را می توان در دو دسته خصوصی و عمومی قرار داد.

شرط اختصاصی شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری رشته کشاورزی و منابع طبیعی فراغت از تحصیل در رشته های مختلف کشاورزی و منابع طبیعی و گیاه پزشکی (به استثناء مهندسی محیط زیست، دامپروری و صنایع چوب) است.

اما اگر قصد شرکت در آزمونی را دارید که تحت نظارت قوه قضائیه برگزار می شود باید دارای دانشنامه ليسانس در يكي از رشته هاي جنگلداري، آبخيزداري، صنايع چوب، گياه پزشكي، خاكشناسي، باغباني، زراعت، كشاورزي و منابع طبيعي، اقتصاد كشاورزي، زراعت و اصلاح نباتات، توليدات گياهي، اكولوژي كشاورزي، كشاورزي عمومي، مهندسي فضاي سبز، فيزيولوژي گياهان زراعي و بيو تكنولوژي كشاورزي باشید.

 شرایط عمومی این آزمون نیز مانند شرایط شرکت در  آزمون کارشناس رسمی دادگستری  سایر رشته ها، موارد زیر هستند:

  • دارای حداقل 25 سال سن
  • دارای حداقل 5 سال تجربه کاری مرتبط
  • دارای دانش‌نامه کارشناسی یا بالاتر در یکی از رشته های گفته شده
  • تابعیت ایران
  • عدم سوء پیشینه
  • دارای کارت پایان خدمت یا معافیت از سربازی

منابع آزمون کارشناس رسمی کشاورزی و منابع طبیعی

همراهان عزیز برای شرکت در این آزمون منابع مختلفی وجود دارد که در این قسمت ما تنها به معرفی یکی از آنها اکتفا می کنیم :

کاملترین مجموعه سوالات آزمون های کانون کارشناسان رسمی دادگستری و قوه قضائیه رشته های کشاورزی و منابع طبیعی – مولف: هادی رزاقیان (عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور) – به همراه پاسخ تشریحی

توجه:

به خاطر داشته باشید که قبولی در آزمون کتبی به معنای قبولی نهایی شما نیست. بعد از آزمون کتبی در صورتی که در مصاحبه علمی نیز نمره قابل قبولی کسب کنید، می توانید فعالیت خود را آغاز کنید.
شما برای موفقیت در این آزمون علاوه بر دانش علمی بالا به تخصص و تجربه کاری نیز نیاز دارید. چرا که سوالات به منظور سنجش مهارت شما و به صورت هدفمند طراحی شده اند. بنابراین علاوه بر خواندن کتاب های مختلف، استفاده از تجریه چند ساله تان را فراموش نکنید.

آزمون کارشناس رسمی کشاورزی و منابع طبیعی

وظایف کارشناس رسمی کشاورزی و منابع طبیعی

  • ارزیابی اراضی مزروعی و باغات و پارک‌ها و محصولات آن‌ها و برآورد میزان خسارت وارده (ارزیابی اراضی مزروعی و بایر که سابقه زراعی داشته و با توجه به نوع محصولات و آب‌وخاک و میزان آن با شرایط مساعد آب و هوائی منطقه برای دیم‌کاری و سایر عوامل و برآورد میزان خسارت وارده به اراضی و محصولات و ارزیابی باغات (آبی و دیم) مثمر و غیرمثمر و خزانه‌ها با توجه به عوامل فوق الاشاره و برآورد میزان خسارات وارده به باغات و محصولات آن‌ها ارزیابی پارک‌ها با توجه به نوع اشجار و درختچه‌های زینتی یا غیر زینتی و بوته گل‌های چندساله یا یک‌ساله و برآورد میزان خسارات وارده به آن‌ها و یا تولیدات آن‌ها)
  • ارزیابی و قیمت گذاری محوصلاتی زراعی و گلخانه ای.
  • ارزیابی ساختمان و تجهیزاتی که در زمینه کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند.
  • ارزیابی فرآورده‌ها و محصولات جنگلی و مرتعی و تعیین میزان خسارات وارده به آن‌ها
  • ارزیابی ماشین‌آلات و وسایل و لوازم و ادوات کشاورزی که در مراحل مختلف کشاورزی مانند داشت  برداشت مورد استفاده قرار می گیرند.
  • ارزش‌گذاری محصولات کشاورزی در انبارها، سیلوهای غلات یا علوفه‌ای یا سردخانه‌ها، محموله‌های محصولات و تولیدات کشاورزی و باغی و تعیین میزان خسارت وارده به آن‌ها
  • تشخیص اراضی جنگلی مراتع و بیشه‌زارها و زراعی از یکدیگر و ارزیابی آن‌ها با توجه به شرایط اقلیمی، آب و خاکی که دارند.
  • تشخیص و ارزیابی اراضی دایر و بایر از نظرکشاورزی 
  • تعیین اجاره بهاء و اجرت‌المثل و تعیین حق ریشه و احیاء و امتیاز صاحبان نسق زراعی و غار سین و مالکین و متصرفین املاک کشاورزی و باغات (جهت تعیین اجارات و امتیازات املاک و باغات و مزارع کشاورزی و همچنین حقوق افرادی که به نحو مقتضی عوامل اجرائی در زمین دارند و نیازمند به تشخیص این نوع حقوق و امتیازات می‌باشند.)
  • تفسیر عکس‌های هوائی و ماهواره‌ای ازنظرکشاورزی به منظور شناسایی زمین کشاورزی از نظر دایر با بایر بودن
  • خاک  شناسی و تعیین میزان آب موردنیاز برای مصارف کشاورزی (تعیین نوعیت خاک از نظر ساختمان و بافت و نفوذپذیری و تشخیص رنگ و شور و یا قلیائی بودن و املاح طبقات خاک و تفسیر آن‌ها برای مصارف کشاورزی، بررسی و تشخیص و تعیین میزان آب موردنیاز در زراعت‌ها و باغات مراتع و جنگل‌ها)
  • رسیدگی به اختلاف ‌مابین کارفرمایان، مهندسین مشاور و پیمانکاران در امور تخصصیکشاورزی
  • تشخیص اختلاف کشاورزان در اراضی مجاور و مشابه و مشترک با یکدیگر و نیز تعیین حدود و ثغور حقوقی ارتفاعی تعیین‌شده از قبل و مندرج در اسناد ثبتی و نیز در قولنامه‌ها و بن چاق که مالکیت آن‌ها را محرز دانسته و نحوه مجاز از آن‌ها
  • مساحی نمودن اراضی کشاورزی، باغات، مراتع و جنگل و تفکیک و افراز نمودن آن‌ها و شناسایی موقعیت

همراهان عزیز اگر در رابطه با آزمون کارشناس رسمی کشاورزی و منابع طبیعی سؤالی دارید می توانید از طریق شماره های موجود در سایت با مشاوران همیشه در دسترس ما در ارتباط باشید.شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا