اصول تست زنی در کنکور

اصول تست زنی در کنکور

محتوای جدول

اصول تست زنی در کنکور و تسلط بر پارامترهای موثر در این زمینه می تواند ضامن موفقیت داوطلبان این آزمون باشد. بسیاری از افراد با داشتن اطلاعات علمی گسترده، در زمان زدن تست ها نمی توانند نتیجه مطلوب را بگیرند و این به دلیل آن است که اصول اساسی تست زدن را فرا نگرفته اند.

این افراد در آزمون های تشریحی بهترین نتیجه را کسب می کنند و زمانی که بحث از تست و کنکور می شود، با مشکلات متعددی روبرو می شوند. ریشه این مشکلات عمدتا به دلیل عدم تسلط بر اصول تست زنی است.

در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با اصول تست زنی در کنکور آشنا کنیم و پیرامون روش های آمادگی برای آزمون ها و کسب مهارت در زمینه تست زنی اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

در ادامه با موضوعات زیر با ما همراه باشید:

اصول تست زنی در کنکور

انواع روش های تست زنی در کنکور

داشتن مهارت تست زنی در کنکور ها یکی از فرآیند های مهم در زمینه کسب موفقیت است. داشتن اطلاعات کافی پیرامون شناخت سوالات و انتخاب بهترین روش های تست زنی می تواند به فرد کمک کند تا در آزمون پیش رو بهترین نتیجه را کسب کند.

روش های مختلف تست زنی مطابق با نوع سوال و نیاز هر موضوع درسی به وقت و زمان کافی، تعیین می شود.
در زیر می توانید انواع روش های تست زنی در کنکور را مشاهده فرمایید:

  • تست زنی با روش آموزشی و تمرینی: در این روش افراد برای تست زنی واقعی در آزمون سراسری آمادگی کامل را کسب می کنند و این آمادگی زمانی محرز و مفید واقع می شود که فرد توانمندی و مهارت کافی در شناخت سوال و پاسخ قطعی آن را بدست آورد. انجام مکرر تست زنی در طول سال و در زمان های تعیین شده می تواند مهارت و تسلط کافی پیرامون پاسخ گویی به سوالات در فرد ایجاد کند و همین امر سبب صرفه جویی در زمان و داشتن وقت برای سوالات دیگری که با شک و تردید به دلیل نیاز به زمان بیشتر است، می شود. در این روش به داوطلبان توصیه می شود که در هر بار تست زدن زمان مورد نیاز را بسنجند و در مرتبه بعدی سعی کنند این امر را در زمان کمتری انجام دهند. همچنین بررسی پاسخ تست ها و اطمینان از درست بودن آنان نیز لازم و ضروری است. 
  • تست زنی آزمونی: در این نوع از تست زنی، هر فرد به صورت خودکار اقدام به سنجش اطلاعات خود و مهارتش در زمینه پاسخگویی به سوالات بر می آید. شرکت در آزمون های فرعی و آمادگی پیش از آزمون اصلی از مفاد این روش از تست زنی است. زوم کردن بر روی سوالات و تست هایی که قبلا به آن ها پاسخ اشتباه داده اید و مرور مجدد آن ها اثرات بسیار مفیدی است که در این روش از تست زدن وجود دارد. تکرار و تمرین چند باره پیرامون سوالاتی که قبلا پاسخ آن ها را اشتباه حدس زده بودید سبب بالا رفتن مهارت در این زمینه می شود و نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت. 
  • تست زنی جامع: آخرین نوع تست زنی، تست زنی جامع است که در این روش فرد پیش از آزمون اصلی یک آزمون مجازی برای خود در نظر می گیرد که شباهت زیادی با آزمون اصلی دارد. در این آزمون فرد تمامی مهارت های خود را به چالش می کشد و نتایج حاصل از این آزمون را به اندکی تغییر می تواند به عنوان نتیجه حاصل از آزمون اصلی قلمداد کند. استفاده از آزمون های جمع بندی و آمادگی پیش از آزمون یکی از روش های مهم در زمینه موفقیت در آزمون اصلی است. 

معرفی اصول تست زنی در کنکور

تست زنی فرآیندی است که در جریان آن فرد می بایست بهترین پاسخ را برای سوال از میان گزینه های چهار گانه پیش رو انتخاب نماید.

داشتن تسلط بر روی روش های افزایش سرعت تست زنی و نحوه مواجهه با تست هایی که پاسخ آن ها را قطعیت نمی توان پاسخ داد، از جمله اصول تست زنی در کنکور است.

در زیر می توانید عمده اصول مورد نیاز برای تست زنی در کنکور را مشاهده فرمایید:

  • پیش از انجام تست زنی حتما پیرامون مباحث درسی نتیجه گیری و خلاصه نویسی داشته باشید.
  • داشتن نوت های دسته بندی شده و خلاصه فرمول ها در موفقیت در تست زنی نقش مهمی دارد.
  • در زمان تست زنی در کنکور حتما تست ها را به روش ضربدر و منها پاسخ دهید.
  • پیش از شرکت در آزمون اصلی حتما در آزمون های آمادگی و غیر واقعی به میزان دو یا سه مرتبه شرکت کنید.
  • استفاده از کتاب های کمک آموزشی برای یافتن پاسخ تست هایی که در آزمون های آمادگی پیش از آزمون اصلی داده اید، لازم و ضروری است.
  • پاسخ تست هایی را که در آزمون های آمادگی به آن ها غلط پاسخ داده اید به نوت های قبلی اضافه کنید.
  • پس از مطالعه هر بخش از کتاب درسی، خلاصه نویسی و نوت برداری را انجام دهید و تست های آن را فردای آن روز بزنید.
  • در دروس عمومی بهتر است پس از مطالعه دروس به مدت دو روز بعد فرآیند تست زنی انجام شود تا اطمینان کافی از به خاطر سپاری مواد درسی ایجاد شود.
  • علامت گذاری درست تست ها می تواند تاثیر مهمی در صرفه جویی در زمان داشته باشد.
  • شناخت نوع دسته بندی ها و اختصاص زمان مناسب برای هر درس به آن نیز از مهمترین موضوعات تست زنی در کنکور است.

روش های تست زنی مطابق با ماهیت دروس           

تفکیک دروس و داشتن مهارت در مواجهه با تست های آن در زمان کنکور یکی از پارامترهای مهم در اصول تست زنی است. دروس به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند. این دسته ها با هم تفاوت هایی از لحاظ زمان مورد نیاز برای پاسخگویی و شیوه حل و یافتن پاسخ دارد.

در زیر می توانید روش های تست زنی مطابق با ماهیت دروس را مشاهده فرمایید:

  • روش های تست زنی دروس تحلیلی: برخی از دروس مانند ریاضی و فیزیک و عربی از جمله دروسی هستند که نیاز به زمان بیشتر و تمرین مکرر برای به خاطر سپاری مطالب دارند. در این نوع از دروس تکیه بر حل مسئله به روش تشریحی کافی نیست و هر فرد می بایست به صورت مکرر تست های مربوط به هر درس را پس از مطالعه هر فصل بزند. داشتن مهارت در شناخت سوال و یافتن پاسخ درست از جمله نیازهای پاسخ به تست ها دروس تحلیلی است.
  • روش های تست زنی دروس توصیفی: برخی دیگر از دروس مانند دروس ادبیات و زیست شناسی از جمله دروس توصیفی هستند که حفظ مطالب آن ها برای تست زنی کفایت می کند و نیازی به تحلیل و حل کردن آن ها نیست. در این نوع از دروس هر داوطلب می بایست نکات مهم دروس را نت برداری کند و نسبت به حفظ و به خاطر سپاری آنان همت گمارد.

اصول تست زنی در کنکور

علل ناتوانی در در تست زنی درست

برخی از افراد به دلیل عدم برخورداری از مهارت کافی برای تست زنی و کوتاهی در دریافت مشاوره و آموزش روش های تست زنی در کنکور اصلی دچار مشکلات متعددی می شوند.

ناتوانی در تست زنی معمولا علل متفاوتی دارد که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

  • در صورتی که فرد پس از مطالعه دروس اقدام به تست زنی نکرده باشد احتمال فراموشی مطالب و عدم به خاطر آوری مجدد در زمان کنکور وجود دارد.
  • عدم نوت برداری و خلاصه نویسی سبب انباشته شدن مطالب درسی و تسلط ناکافی فرد بر مواد آموزشی پیش از شروع کنکور می شود.
  • عدم درصد گیری و شرکت در آزمون های آزمایشی سبب ایجاد ناآشنایی با سوالات کنکور اصلی و بروز مشکلات جانبی دیگر می شود.
  • عدم زمانبندی درست به دلیل نا آشنا بودن با کنکور و فرآیند آن مسیر دستیابی به موفقیت را طولانی و ناممکن می کند.
  • تست زنی بلافاصله پس از مطالعه دروس سبب می شود تا مطالب فراگرفته شده در حافظه کوتاه مدت باقی بماند.
  • آشنایی با تعداد تست ها و زمان مورد نیاز برای پاسخگویی به آن ها نیاز به تکرار و تمرین با شرکت در آزمون های آزمایشی دارد.

اشتباهات رایج در مسیر تست زنی در کنکور

انجام و یا عدم انجام برخی از اقدامات پیش از شرکت در کنکور اصلی می تواند به عنوان عوامل مهم در عدم دستیابی به نتیجه در کنکور قلمداد شود.

زوم بیش از حد بر روی برخی از سوالات با ضریب کم و یا صرف زمان برای سوالاتی که در یافتن پاسخ آن ها ابهام وجود دارد از جمله اشتباهات رایج در مسیر تست زنی است.

در زیر مهمترین عواملی که با عنوان اشتباهات رایج در مسیر تست زنی کنکور شناخته شده است را به شما معرفی می کنیم:

  • نداشتن تسلط و مهارت کافی پیرامون مواد درسی
  • عدم تسلط کافی بر تست زنی موضوعی مطابق با نوع درس
  • اشتباه در روش های مطالعاتی
  • عدم انجام تمرین پیرامون مبحث فراگرفته شده
  • تست نزدن دروس پس از یادگیری
  • عدم دستیابی به پاسخ های تشریحی و اقدام برای تست زنی بر اساس حدس و گمان

تفاوت میان حافظه بلند مدت و حافظه کوتاه مدت در تست زنی

شناخت درست و دقیق از انواع حافظه و استفاده از این حافظه ها در زمان تست زنی کمک زیادی به داوطلبان کنکور کرده است.

کسانی که استفاده از حافظه بلند مدت را به خوبی فرا گیرند می توانند موفقیت بیشتری در این زمینه کسب کنند. حافظه در زمان یادگیری معمولا دو نوع است.

حافظه کوتاه مدت و حافظه بلند مدت از جمله حافظه هایی هستند که برای تست زنی مورد استفاده قرار می گیرند.

بسیاری از وقت ها پیش آمده که برخی از داوطلبان با دانستن جواب یک سوال در زمان حل کردن آن به روش تشریحی، اما در هنگام تست زنی اشتباه می کنند.

این امر به دلیل آن است که فرد توانمندی انتقال پاسخ از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت خود را نداشته است.

برخی از داوطلبان پس از دیدن پاسخ های چهارگانه توانمندی درست برای تشخیص پاسخ اصلی را ندارند و این در صورتی است که اگر سوال تشریحی بود قطعا به آن پاسخ درست می دادند. انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت شرطی است که ضامن موفقیت در کنکور است.

تکنیک های مهارتی پیش از کنکور برای پاسخگویی به تست ها

تست زدن فرآیندی است که هر فرد ملزم به انجام آن برای عبور از مرحله تشخیص صلاحیت در قالب آزمون کنکور است.

در این نوع از تشخیص صلاحیت علمی، هر فرد می بایست پاسخ درست را از میان پاسخ های چهار گانه انتخاب کند و در پاسخنامه مشخص شده وارد کند.

تست زدن به معنای نتیجه قطعی گرفتن از بدست آوردن پاسخ تشریحی و یافتن گزینه درست در میان سایر گزینه ها است.

در این میان ممکن است برخی از افراد نتوانند از پاسخ تشریحی که بدست آورده اند، نتیجه مطلوب را استخراج کرده و از میان گزینه های چهارگانه شبیه ترین را به پاسخ تشریحی انتخاب نمایند.

در زیر تکنیک های مختلفی که می تواند در این زمینه موثر واقع شود را به شما معرفی می کنیم:

  • مدیریت زمان: تست زدن برای برخی از افراد سخت تر از یافتن پاسخ به روش تشریحی است و این عمدتا به دلیل داشتن استرس از کوتاه بودن زمان و محدودیت در آن است. یکی از تفاوت های مهمی که میان آزمون های تشریحی و کنکور های چهار گزینه ای وجود دارد، محدود بودن زمان است. داوطلبانی که روش های درست تست زنی را فرا گرفته اند و از تکنیک های مختلف مثل ضربدر و منها استفاده می کنند شانس بیشتری برای پاسخگویی به تمامی سوالات و کسب نمره حداکثری دارند.
  • تکرار و تمرین: داشتن تسلط کافی بر مواد آموزشی و درسی می تواند تاثیر زیادی بر تسریع در فرایند تست زنی داشته باشد. زمانی که شما پاسخ سوالات را به قطعیت می دانید در زمان کمتری فرآیند تست زنی را انجام می دهید. همچنین داشتن مهارت کافی برای تشخیص سوالاتی که ضریب بیشتری دارند و نمره کل شما را در کنکور بهبود می بخشند می تواند مسیر موفقیت در این آزمون را هموار تر کند.
  • تعمیم دادن: داوطلبانی که دروس ریاضی و فیزیک که مملو از فرمول ها و قوانین خاصی است را با دقت فرا گرفته اند می توانند با اصل تعمیم و تشخیص روش حل مسئله، با سرعت بیشتری به سوالات پاسخ دهند. در صورتی که شما قادر به تشخیص نوع سوال باشید و مدل و فرمول آن را سریعا به خاطر بیاورید می تواند با اصل تعمیم زمان کمتری را برای پاسخگویی به سوال استفاده کنید.
  • بررسی مجدد: در این تکنیک فرد می بایست در زمان مواجهه با سوالاتی که پاسخ آن ها را با قاطعیت نمی داند و یا میان گزینه های دوگانه شک دارد، علامتی بگذارد و در صورتی که در پایان آزمون وقت اضافی داشت مجددا به سوال مزبور مراجعه کرده و این بار نتیجه گیری بهتری کند. گزینه بررسی مجدد یاریگر داوطلبان برای عدم صرف زمان بیش از حد برای برخی از سوالات است.
  • ضریب شناسی: ممکن است برخی از داوطلبان بواسطه نوع علاقمندی به برخی از دروس و یا استعداد بیشتر در برخی دیگر از مفاد درسی، نتیجه بهتری در آن ها کسب کنند. اما همواره داشتن اطلاعات کافی از ضرایب دروس و تمرکز بر روی آن ها می تواند ضامن موفقیت در نمره کل و رتبه نهایی شود. پس پیش از آمادگی برای کنکور هر فرد ملزم به شناخت دروسی است که ضریب بالاتری دارند و شانس موفقیت آن ها را در کنکور بیشتر تضمین می کنند.

تکنیک های مهارت تست زنی در زمان کنکور

علاوه بر تمامی مواردی که به عنوان تکنیک های مهارت تست زنی پیش از شروع کنکور و در جریان مطالعه و آمادگی قبلی در طول دوره به شما معرفی کردیم، برخی دیگر از تکنیک ها نیز در زمان شروع آزمون و در هنگام کنکور می تواند در موفقیت فرد موثر باشد.

این سری از تکنیک ها منحصرا در زمان آزمون بکار گرفته می شوند و هدف از ارائه آن ها کاهش اشتباهات در جریان وارد کردن پاسخ ها و تعیین گزینه های درست است.

در زیر می توانید تکنیک های مهارت تست زنی در زمان برگزاری کنکور را مشاهده فرمایید:

  • تسلط بر مدیریت زمان و اختصاص دادن زمان کافی و مناسب به هر موضوع
  • تسلط بر روش ضرب در منها
  • وارد کردن سریع پاسخ در پاسخنامه در صورت اطمینان از درست بودن جواب
  • زدن ضربدر و مشخص کردن سوال در زمان وقتگیر بودن سوال و یا داشتن شک و تردید پیرامون پاسخ درست
  • زدن علامت منفی یا منها در کنار سوالی که پاسخ آن را اصلا نمی دانیم به منظور مشخص کردن سوال برای عدم مراجعه مجدد

در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را با اصول تست زنی در کنکور و روش های تسلط بر کنکور آشنا کنیم. همچنین به ارائه مطالبی پیرامون شناخت نوع دروس و روش های مختلف تست زنی پرداختیم.

در صورتی که پیرامون موارد فوق دچار ابهام و یا سوالی هستید و یا نیازمند به دریافت مشاوره های تخصصی در این زمینه اید می توانید با مشاوران و کارشناسان با تجربه ما در مرکز الو سلام مشاور تماس حاصل فرمایید.

الو سلام مشاور پایگاه امن و اطلاع رسان دقیقی است که شما عزیزان را در دستیابی به موفقیت های تحصیلی و شغلی حمایت و هدایت می کند.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا