اولویت انتخاب رشته کنکور سراسری 1403 | مشاوره انتخاب رشته

اولویت انتخاب رشته کنکور
محتوای جدول

پس از سال ها تلاش و نهایتا قبولی در کنکور و مجاز شدن به انتخاب رشته در واقع یکی از حیاتی ترین تصمیمات زندگیتان را خواهید گرفت که همان انتخاب رشته تحصیلی تان و در نهایت شغل آینده تان است.

شاید بگویید اگر این انتخاب نشد عوض خواهم کرد یا در رشته ای دیگر درس خواهم خواند ولی باید بدانید هر تغییر رشته یا دانشگاه می تواند خسارات مالی و زمانی به همراه داشته باشد و همین امر اولویت انتخاب رشته را پر اهمیت تر از گذشته نشان خواهد داشت.

لذ در این مقاله نکات لازم برای انتخاب رشته حرفه ای بیان می شود تا افراد با شناخت کافی انتخابی آگاهانه داشته باشند. عزیزان درصورت داشتن هرگونه ابهام می توانند با تماس با مشاوران با تجربه ما در الو سلام بهترین راهکارها را دریافت کنند. 

اولویت انتخاب رشته کنکور

عواقب انتخاب رشته اشتباه

اولویت انتخاب رشته شما اگر اشتباه باشد عواقبی خواهد داشت:

اول از همه انگیزه ای برای درس خواندن و تحقیق نخواهید داشت و خیلی زود دلسرد خواهید شد، دو اینکه آینده شغلی تان و در نتیجه مسیر زندگیتان را به خطر می اندازید و سوم وقت و هزینه فراوانی که در این مسیر صرف کرده اید به هدر خواهد رفت و در آینده از اینکه درس خوانده اید ولی بیکارید سرخورده خواهید شد.
پس همانطور که می بینید اولویت انتخاب رشته بر اساس علاقه و استعداد شما امری بسیار حیاتی است که در صورت نداشتن آگاهی های لازم حتما باید از کارشناسان، صاحبنظران، مشاوران و دانشجویانی که این مسیر را طی کرده اند راهنمایی بگیرید. بهره گیری از مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری به شما در این راه کمک خواهد کرد.
همچنین استفاده از انواع تست روانشناسی انتخاب رشته
 نیز برای رغبت سنجی شغلی و تحصیلی توصیه میگردد.پ

رشته های بدون کنکور تجربی ، رتبه های لازم برای قبولی در رشته های مختلف ، تخمین شانس قبولی
برترین رشته های ریاضی ، اولویت بندی دانشگاه های فنی ، بازار کار رشته های مهندسی 
معرفی رشته های زبان ، رتبه لازم برای قبولی در رشته های مختلف ، بازار کار رشته های کنکور زبان
برترین رشته های دانشگاهی هنر ، رتبه و تراز لازم برای قبولی ، بازار کار رشته های هنر
تصمیم سرنوشت سازی در انتظار شماست؛ بدون آگاهی های لازم و کسب تجربه از مشاوران انتخاب رشته نکنید

ملاک های اصلی در اولویت بندی انتخاب رشته

برای درک بهتر روند انتخاب رشته و تأثیر اولویت بندی، می‌توان انتخاب رشته و پذیرش را به قلابی در حال سقوط تشبیه کرد که اولویت‌های 150 گانه شما در مقابل این قلاب هم‌ چون گیره‌هایی عمل می‌کنند.

عقل حکم می‌کند که گیره‌های با استحکام کمتر و ناپایدارتر را در رده‌های بالاتر قرار داد تا در صورتی که در مقابل تاب نیاورد، گیره‌های پائین‌تر بتوانند آن‌ را از حرکت باز‌دارند.

کافیست تا با دلایل محکم، همین روند را در اولویت‌بندی‌های خود پیاده کنید، به این صورت که فردی با رتبه‌ای که از خود در دست دارد، می‌تواند به کمک تخمین قبولی، با توجه به آمار سال‌های پیش حدود رتبه لازم هر رشته را بیاید.

با همین کار می‌تواند رشته‌هایی را که با رتبه شما فاصله زیادی دارد و تقریبا می‌دانید قبولی در آن بسیار نامحتمل است در رده‌های بالاتر بگذارید.

انتخاب های رویایی، خوشبینانه ، منطقی و بدبینانه

این بخش را انتخاب‌های خوشبینانه می‌نامند. سپس انتخاب‌های معقول تر و به اصطلاح واقع بینانه و در نهایت انتخاب‌های مطمئن‌تر و حتمی و به نوعی بدبینانه.

در چینش رشته‌های خود قالب 4گانه زیر را با همین ترتیب اهمیت همواره در نظر بگیرید:

1-علاقه

2- کیفیت

3- هزینه

4- مسافت

  • ابتدا با تحقیق بر تمام رشته‌ها سعی در یافتن علاقه دقیق خود بکنید، نه علاقه احساسی و لحظه‌ای؛
  • با بررسی دقیق دانشگاه‌های ممکن برای خود، بهترین کیفیت‌ را در رشته مورد علاقه‌تان رده بندی کنید؛
  • تحصیل در تمام دانشگاه‌های غیر روزانه غیر رایگان خواهد بود. پس شهریه‌های آن‌ها را نیز بررسی کنید؛

مسافت فاکتور مهمی‌ است که می‌تواند در رفت و آمد و اسکان و تغذیه، بر فاکتور هزینه نیز تأثیر مستقیم و به‌سزایی بگذارد.

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری

انتخاب رشته فرآیندی است که در آن شما باید بسته به رتبه و بنیه علمی تان در 150 رشته شهر را به ترتیب اولویت لیست نمایید و در این اقدام باید برای خودتان این موضوع را تضمین نمایید که هریک از این انتخاب هایی که پذیرفته شده اید بهترین انتخاب در شرایط موجود بوده است و امکان قبولی در گزینه بهتری را نداشته اید.

لیست رشته های مورد علاقه و دانشگاه های مورد علاقه و دوره های روزانه، شبانه، غیر انتفاعی، پردیس را به ترتیب اولویت مرتب نمایید و به شرایط اقتصادی خانواده در چیدن این انتخاب ها توجه ویژه داشته باشید.

تعیین این اولویت ها کار ساده ای نیست. گاه داوطلب نمی داند بین رشته موردعلاقه و وضعیت اقتصادی یا اعتبار مدرک کدارم را در اولویت قرار دهد.
اگر نمی دانید کدام رشته ها یا کدام دانشگاه ها از لحاظ رتبه و اعتبار و یا موقعیت و آینده شغلی دارای اولویت بالاتری هستند حتما از راهنمایی مشاوران کمک بگیرید.

انتخاب رشته بر اساس شرایط دانشگاه 

اگر از وضعیت خوابگاه های دانشگاه های سراسری و آزاد خبر ندارید و شرایط محیطی شهرهای مختلف برای زندگی دانشجو را نمی دانید، از افراد باتجربه در اینباره سوال کنید. نبود خوابگاه یا بد بودن یا گران بودن خوابگاه در یک شهر، می تواند بر روی تصمیم شما درباره اولویت انتخاب رشته اثر بگذارد.

اولویت هایتان را بر اساس استعداد و علاقه تنظیم کنید و توانایی هایتان را در نظر بگیرید مثلا اگر زبان ضعیفی دارید یا اینکه در ریاضیات ضعف علمی دارید، رشته ای را انتخاب نکنید که بیشترین سروکار را با این درس ها دارد و در عوض به سمت رشته هایی بروید که در دروس آنها توانمند هستید.

اولویت انتخاب رشته کنکور
انتخاب شهر در انتخاب رشته

در تعیین اولویت انتخاب رشته اولا عجله نکنید و رشته را نسبت به دانشگاه در اولویت قرار دهید و به انتخاب رشته های کامپیوتری اعتماد نکنید و سعی کنید از راهنمایان و مشاوران تحصیلی کمک بگیرید.

در تعیین اولویت انتخاب رشته در نظر داشته باشید که رشته محل هایی که در شهر شما وجود دارند شما را در سهمیه بومی آنها قرار می دهد و شانس قبولی شما در آن رشته محل ها نسبت به شخصی که در استان دیگری دور از شما قرار دارد، کمتر است.

اما اصولاً مسافت از اولویت های اصلی انتخاب رشته نیست، مگر آن که شرایط خانوادگی و کاری به داوطلب این امکان را ندهد که فارغ از مسافت به ترتیب برتری دانشگاه انتخاب رشته نماید.

ضمن اینکه:

در حال حاضر بر اساس قوانین جدید محرومیت قبولی در دانشگاه های روزانه برداشته شده است و دست داوطلبان برای انتخاب رشته باز است. 

رشته ای را انتخاب نمایید که امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را داشته باشد و به گرایش ها و جنسیت ها و شرایط ویژه ای که با ستاره در لیست مشخص شده اند دقت نمایید.

سهمیه های کنکور سراسری؛ ادغام سهمیه ایثارگران؟

امسال در کارنامه کنکور سراسری 1401 برای اولین بار برای داوطلبانی که از سهمیه ایثارگران در کنکور سراسری 1401 برخوردار هستند، سهمیه مناطق هم در نظر گرفته شده است.

این موضوع سبب شده است که رتبه های داوطلبان هر دو سهمیه، مطابق انتظارشان نباشد. جای نگرانی وجود ندارد، در انتخاب رشته داوطلبانی که از سهمیه ایثارگری استفاده می کنند در سهمیه مناطق قرار نمی گیرند.

درواقع می توان گفت:

رتبه های شما از آنچه در کارنامه های خود می بینید بهتر است. برای آنکه در جریان جزئیات این نوع سهمیه بندی جدید و پذیرش بر اساس آن در کنکور سراسری قرار گیرید، می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری تلفنی و حضوری

در پایان باید گفت اولویت انتخاب رشته کاری بسیار حساس و سرنوشت ساز است و تلاش کنید حتما از مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری بهره مند شوید برای اطلاع بیشتر از نحوه انتخاب رشته کنکور سال می توانید با شماره های درج شده تماس بگیرید یا از طریق فرم بالا درخواست خود را ارسال کنید.
برای آن دسته از عزیزانی که به دنبال مشاوره انتخاب رشته حضوری هستند نیز این امکان فراهم هست. برای اطلاعات بیشتر و گرفتن نوبت مشاوره حضوری و آدرس دقیق، با شماره های زیر تماس بگیرید.

درخواست مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری 1403

انتخاب سرنوشت سازی در انتظار شماست و یک انتخاب رشته صحیح می تواند شما را در مسیر درستی قرار دهد. پس با مشاوران سامانه “الو سلام مشاور” تماس بگیرید و از مشاوره انتخاب رشته بهره مند شوید.

تماس با ما

اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ybehravan
1 سال قبل

سپاس از این مقاله

پیمایش به بالا