اگر دانشگاه آزاد قبول شویم و نرویم چه می شود؟

اگر دانشگاه آزاد قبول شویم و نرویم چه می شود؟
محتوای جدول

اگر دانشگاه آزاد قبول شویم و نرویم چه می‌شود؟ این سوالی است که برخی از داوطلبان کنکور سراسری در جریان انتخاب رشته خود از مشاوران تحصیلی می‌پرسند.

تعلق گرفتن جریمه و محرومیت ها برای برخی از رشته ها در برخی از دانشگاه ها همواره وجود داشته است. بر فرض مثال در سال های قبل اگر داوطلبی در دوره های روزانه دانشگاه دولتی پذیرفته می شد و از حضور به موقع برای ثبت نام و شروع آموزش سرباز زند به مدت ۲ سال از شرکت در کنکور سراسری محروم می شد.

به همین علت اطلاع از شرایط انصراف از دانشگاه آزاد و جریمه انصراف از دانشگاه آزاد برای دانشجویانی که می خواهند در زمان انتخاب رشته این دانشگاه را برای تحصیل انتخاب کنند بسیار مهم و ضروری است.

همچنین داشتن اطلاعات کافی پیرامون عوامل محرومیت از کنکور و شرایط انصراف از دانشگاه آزاد نیز سبب تصمیم گیری بهتر در این مرحله از اقدامات می شود.

در این مقاله سعی داریم شما را با تمامی این شرایط آشنا کنیم و پاسخی کامل به سوال اگر دانشگاه ازاد قبول شویم و نرویم چه می شود بدهیم . از جمله موضوعاتی که در این مقاله خواهید خواند موارد زیر است:

اگر دانشگاه آزاد قبول شویم و نرویم چه می شود؟

عوامل محرومیت از کنکور

عوامل محرومیت از کنکور در هر مقطع تحصیلی و بنابر رشته مورد تحصیل دانشجو متفاوت است. یکی از مهمترین عواملی که در سال های قبل سبب محرومیت از کنکور می شد شرکت نکردن دانشجوی پذیرفته شده در دوره روزانه دانشگاه های مختلف بوده است.

همچنین رعایت نکردن قوانین نظام وظیفه از سوی داوطلبان سبب محرومیت از کنکور با وجود رعایت سایر موارد و شرایط لازمه می شود.

به منظور جلوگیری از اعمال این محرومیت ها داوطلبان می بایست قبل از اقدام برای ثبت نام و یا انتخاب رشته در هر دانشگاهی موارد و شرایط مورد نظر را بررسی کرده و سپس اقدامات لازم را انجام دهند.

در دانشگاه آزاد این محدودیت ها به سبب ساختار درونی تشکیلات آموزشی متفاوت از دانشگاه دولتی است. داوطلبان می توانند تنها با پرداخت جریمه نقدی برای چند بار متوالی از تحصیل در رشته های متفاوت و مقاطع مختلف این دانشگاه انصراف دهند و مجددا در آزمون سراسری سال بعد شرکت کنند.

اگر دانشگاه آزاد قبول شویم و نرویم چه می شود؟

بر اساس قوانین جاری دانشگاه آزاد در صورتی که دانشجو مسائل نظام وظیفه خود را به خوبی حل کرده باشد هیچ محدودیتی در تعداد انصراف و ثبت نام مجدد در این دانشگاه نخواهد داشت.

اگر دانشجویی در هر مرحله از تحصیل چه ثبت نام کرده باشد و چه هنوز هیچ اقدامی پس از پذیرفته شدن در این دانشگاه مبنی بر ثبت نام و واریز وجه انجام ندهد، مانعی برای شرکت در آزمون سراسری سال بعد بر سر راه خود نخواهد داشت.

با وجود این امکان شرایط انصراف از دانشگاه آزاد به مراتب آسان تر و در دسترس تر از دانشگاه سراسری است.

شرایط انصراف از دانشگاه آزاد

از جمله شرایط دیگری که برای انصراف از دانشگاه آزاد وجود دارد موارد زیر است:

  • دانشجوی انصرافی از دانشگاه آزاد می تواند سه ماه پس از انصراف از تحصیل مجددا در همان رشته اقدام به تحصیل کند.
  • شرکت نکردن در دوره های آموزشی دانشگاه به منزله انصراف از تحصیل است و اگر دانشجو دلایل موجهی برای این اقدام خود داشته باشد دانشگاه غیبت طولانی او را به منزله مرخصی تلقی خواهد کرد.
  • در صورتی که دانشجو دارای مشکلات نظام وظیفه باشد دانشگاه این اختیار را به او می دهد تا این مشکلات را در سریع ترین زمان ممکن حل و فصل کند و مجددا وارد سیستم آموزشی این دانشگاه شود.

اگر دانشگاه آزاد قبول شویم و نرویم چه می شود؟

جریمه انصراف از دانشگاه آزاد

همواره انصراف از دانشگاه ها و مخصوصا انصراف از دانشگاه آزاد شامل جریمه های نقدی انصراف از دانشگاه می شود که پرداخت آن ها سبب برخورداری از مجوز شرکت در کنکور سراسری سال بعد است.

جریمه انصراف از دانشگاه آزاد بر اساس شهریه این دانشگاه و به میزان نیمی از شهریه ثابت ترم های باقیمانده برای کسب مدرک تحصیلی است.

پرداخت این جریمه در صورتی است که دانشجو قصد تحصیل در دانشگاه دیگری به جز دانشگاه آزاد را داشته باشد.

دانشگاه آزاد این امکان را برای دانشجویان خود فراهم کرده که در صورتی که یک دانشجو قصد تغییر رشته در همان دانشگاه را داشته باشد و تمایلی به تعویض دانشگاه خود نداشته باشد از پرداخت جریمه معاف خواهد شد.

پس اگر دانشجویی از یک رشته در دانشگاه آزاد انصراف دهد و بخواهد در رشته ی دیگری در همان دانشگاه مشغول به تحصیل شود هیچ گونه جریمه ای به او تعلق نخواهد گرفت.

اگر دانشگاه دولتی قبول شویم و نرویم چه می شود؟

شرایط دانشگاه دولتی با دانشگاه های دیگر برای محرومیت ها و جریمه ها اندکی متفاوت است. این تفاوت در دوره های روزانه به سبب معافیت دانشجو از پرداخت شهریه سخت گیرانه تر است.

دانشجویی که در دوره های روزانه دانشگاه دولتی پذیرفته شده باشد ولی تمایلی به تحصیل در آن نداشته باشد و هیچ اقدامی در جهت انصراف از تحصیل خود و اطلاع رسانی به آموزش دانشگاه مورد نظر نکرده باشد شامل جریمه های شدیدی می شود.

این جریمه ها در سال های قبل مربوط به محرومیت از شرکت در کنکور سراسری به مدت ۲ سال می بوده است. داوطلبانی که می خواهند از این محرومیت ها معاف شوند باید اقدامات لازم را پیش از انصراف از تحصیل خود انجام دهند.

از جمله این اقدامات گذراندن دو ترم متوالی و تحصیل در آن ها و گرفتن کارنامه پایان ترم است.

پس از گذراندن دو ترم تحصیلی دانشجو می بایست عوامل اجرایی در قسمت آموزش دانشگاه خود را از این تصمیم آگاه کرده و فرم های مربوطه را تکمیل کند.

با وجود این اقدامات راه برای شرکت در آزمون سراسری سال بعد برای او باز خواهد شد. همچنین در دوره های شبانه دانشگاه دولتی نیز انصراف با پرداخت جریمه های تعیین شده از سوی این دانشگاه به صورت متغیر است.

درخواست مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری 1403

جمع بندی

در این مقاله سعی ما بر این بود تا موارد و ضوابط لازم را برای کسانی که پیرامون سوال اگر دانشگاه آزاد قبول شویم و نرویم دچار ابهام بودند به طور کامل بررسی کنیم.

در صورتی که هنوز سوال و یا ابهامی در این مورد دارید می توانید با مشاوران آگاه ما در الو سلام مشاور تماس گرفته و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

پالو سلام مشاور مرجع امین و موثق شما برای اطلاع رسانی دقیق و همه جانبه پیرامون سوالات آموزشی و تحصیلی است. آخرین اخبار و ضوابط انصراف از تحصیل در دانشگاه آزاد و دانشگاه های دیگر را از کارشناسان تحصیلی ما بپرسید.

شماره تماس

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا