اگر دانشگاه دولتی قبول شویم و نرویم چه میشود؟ عوامل محرومیت از کنکور

اگر دانشگاه دولتی قبول شویم و نرویم چه میشود؟

محتوای جدول

در رقابت سنگین و مملؤ از متقاضی کنکور سراسری، اکثر داوطلبین قریب به یک سال و بعضا بیش‌تر تلاش مستمر کرده‌اند، به امید آن ‌که در رشته و دانشگاه دلخواه خود ادامه تحصیل بدهند.

عدم آگاهی از عوامل محرومیت از کنکور می‌تواند تمام آرزو‌ها و تلاش‌های چند ساله داوطلب را از بین ببرد و بعضا این عوامل می‌توانند محرومیت‌هایی را برای سال‌های بعد نیز همراه داشته باشند.

معضلی که عموماً داوطلبین ممکن است با آن روبه رو شوند این است که اگر دانشگاه دولتی قبول شویم و نرویم چه اتفاقی می‌افتد؟

در ادامه این مطلب به این موضوع و عوامل محرومیت از کنکور پرداخته ایم. با ما باشید.

اگر دانشگاه دولتی قبول شویم و نرویم چه میشود؟ 

در پاسخ به این سوال ابتدا باید بار دیگر بر اهمیت موضوع مشاوره انتخاب رشته تاکید کرد؛ چرا که اگر دانشگاه دولتی قبول شویم و نرویم تنها نشان از این موضوع دارد که لیست رشته‌‌های خود را بر حسب معیارهای اصلی‌مان انتخاب نکرده‌ایم و تمام عواقب آن را در نظر نگرفته‌ایم.

با توجه به این که این عوامل محرومیت از کنکور در مرحله انتخاب رشته و ثبت نام‌ اتفاق می‌افتد و به علت نزدیک شدن به کنکور سراسری 1403 لازم است با برخی از این عوامل آشنا شوید.

اگر دانشگاه دولتی قبول شویم و نرویم چه میشود؟

برخی از عوامل محرومیت در کنکور سراسری سال 1403

بر اساس قوانین منتشر شده از سوی سازمان سنجش، جهت ثبت نام متقاضیان در کنکور، یکی از بندهای مهم قوانین این آزمون حذف گردیده است که سبب شده تا بسیاری از داوطلبین جهت ثبت نام در کنکور سال آتی، رفع محرومیت گردند.

مطابق این بند حذف شده، کلیه افرادی که 2 بار در دوره روزانه آزمون های گذشته پذیرفته شده بودند (بدون توجه به آن که در آن رشته محل پذیرفته شده ثبت نام کرده بودند و یا خیر)، از شرکت در آزمون سراسری محروم بودند که با حذف این قانون عملا ثبت نام افرادی که دوبار در آزمون های سراسری دوره های قبل پذیرفته شده اند در کنکور سال های بعد بلامانع شد.

لذا در سال 1403 ، پذیرفته شدگان دوره های روزانه در سال های گذشته نیز می توانند در آزمون سراسری نام نویسی نمایند و در صورت پذیرش در رشته محل روزانه، ثبت نام خود را قطعی نمایند.

موانع سربازی و نظام وظیفه برای دانشگاه

موانع وضعیت نظام وظیفه، این موانع برای دانشجویان انصرافی، فارغ‌ التحصیلانی که بیش‌ از یک سال از فراغت آن‌ها گذشته باشد، داوطلبینی که قبل از 18 سالگی  فارغ‌التحصیل شده‌اند و مدرک دیپلم خود را اخذ کرده‌اند و در هنگام ثبت نام بیش از 18 سال سن داشته باشند، ممکن است که ایجاد شود.

در این راستا قانون مبنی بر عدم درج معافیت مجدد در مقطع تکراری نیز ابطال گردید و در این خصوص متقاضیان مشکلی برای ثبت نام و قبولی در دانشگاه نخواهند داشت.

بدین منظور که:

پیش از این اگر فردی یک بار در هر مقطع تحصیلی معافیت مدت دار تحصیلی گرفته بود، در صورت شرکت و پذیرش مجدد در کنکور همان مقطع، معافیت تحصیلی مجددی برای وی صادر نمی گشت و حق ثبت نام به دلیل مشکل نظام وظیفه نیز از وی سلب می‌ گردید که این قانون باطل گردیده است.

سایر محدودیت های ثبت نامی

* فارغ التحصیلان رشته‌های پزشکی مشمول بر اجرای طرح اجباری نیروی انسانی

* فارغ التحصیلان رشته‌های تربیت معلم مشمول طرح اجباری آموزش و پرورش

لازم به ذکر است:

طبق مصوبه نهایی دیوان عدالت ادرای، بند اول عوامل محرومیت‌های ذکر شده در بالا، باطل اعلام شده است اما تا صدور دفترچه نهایی سال 1403 باید منتظر تائید آن از سوی سازمان سنجش بمانیم.

سوال بعدی که عموما داوطلبین در ذهن خود دارند این است که آیا حق یک بار انصراف از دانشگاه سراسری و روزانه را دارا هستیم یا خیر؟ در ادامه این مطلب به این موضوع پرداخته شده است.

اگر دانشگاه دولتی قبول شویم و نرویم چه میشود؟

حق یک بار انصراف از دانشگاه در دوره‌های روزانه و شرایط انجام آن

اگر در دوره روزانه پذیرفته شده اید، اما احساس می‌کنید که پشیمان شده‌اید و یا اشتباهی جبران ناپذیر در انتخاب رشته شما رخ داده است، حق انصراف از دوره روزانه و شرکت در کنکور سراسری را دارید، اما با انجام تمام مراحل و شرایط لیست شده در زیر. لذا ادامه مطلب را حتما مطالعه بفرمایید.

شرایط اصلی برای این امر و شرکت مجدد در کنکور سراسری از قرار زیر است:

  • پیش از هر چیز بعد از محرز شدن قبولی شما در دانشگاه سراسری در دوره روزانه، لازم است تا ثبت نام خود را نهایی کنید و در دانشگاه خود نام نویسی و انتخاب واحد نمایید.
  • در وهله بعد لازم است که واحد‌های خودرا در این ترم گذرانده و نمرات خود را نیز ثبت نمایید. بعد ار پایان این ترم برای ترم دوم نیز باید همین روند را ادامه دهید.
  • بر اساس قوانین جدید افراد نیازی به انصراف از کنکور در بازه قبل از اعلام نتایج ندارند و در صورت قبولی قطعی می توانند از دانشگاه روزانه انصراف دهند.
  • علاوه بر این مورد داوطلبانی که در دوره روزانه پذیرفته شوند در صورت ثبت نام یا عدم ثبت نام در دانشگاه از شرکت در دوره روزانه سال بعد محروم نخواهند شد.
  • چنان چه داوطلب مرد با مشکل نظام وظیفه قصد شرکت مجدد در کنکور سراسری و انصراف از دوره روزانه را داشته باشد، در صورتی ممکن خواهد بود که 1- مدرک معادل کاردانی دریافت نکرده باشد 2- اولین انصراف از تحصیل وی باشد.

توجه کنید که:

پاسخ‌‌های مطرح شده برای سوال اکثر متقاضیان شرکت در کنکور سال‌های آتی مبنی بر آن که، اگر دانشگاه دولتی قبول شویم و نرویم ، چه اتفاقی می‌افتد؟ تنها برای دوره روزانه دانشگاه‌های سراسری بوده است.

لذا اگر داوطلبی در هر دانشگاهی که تحصیل در آن مبنی بر پرداخت شهریه است، اعم از آزاد اسلامی، پیام نور، غیرانتفاعی، علمی کاربردی و حتی سراسری‌های دوره شبانه؛ چه پذیرفته شده باشد و ثبت نام نکرده باشد و چه ثبت نام کرده باشد، انصراف داده باشد و یا حتی فارغ التحصیل شده باشد مانعی برای ثبت نام کنکور سراسری و پذیرش و ثبت نام در دانشگاه‌های دوره روزانه آن‌ها نخواهد داشت.

تعداد انصراف و ثبت نام در صورتی که مسائل نظام وظیفه مطرح نباشد، مشکلی پیش نخواهد آورد.

داوطلبانی که در پس از انتخاب رشته و ارسال آن، شاهد قبولی خود در یکی از آن رشته‌هایی که مربوط به دانشگاه دولتی است باشند، اما تمایلی به ادامه تحصیل در آن نداشته باشند باید بدانند که می‌توانند انصراف خود را سریعا به مرکز مربوطه اعلام نمایند.

اگر این انصراف در زمان مورد نظر اعلام نشود دانشجویان ملزم به پرداخت جریمه می‌شوند. مبلغ جریمه بر اساس سال تحصیلی جدید تعیین می‌شود و در دفترچه انتخاب رشته و دفترچه ثبت نام میزان آن ذکر می‌شود.

اگر دانشگاه دولتی قبول شویم و نرویم چه میشود؟

جریمه انصراف از دانشگاه

لازم به اشاره است که انصراف از تحصیل در مقاطع مختلف دانشگاه‌ها ملزم به پرداخت هزینه و جریمه این بابت خواهد بود، اما داوطلبین تنها در دو صورت می‌توانند بدون پرداخت این جریمه انصراف خود را قطعی کنند:

1- دانشجویان دانشگاه‌های سراسری روزانه که قصد دارند بعد از انصراف بلافاصله در یک دانشگاه دولتی روزانه دیگر تحصیل کنند، معاف از پرداخت جریمه خواهند بود.

2- دانشجویان واحدهای مختلف دانشگاه‌ آزاد، که بلافاصله پس از انصراف قصد ادامه تحصیل و ثبت نام در دانشگاه آزاد دیگر و یا همان واحد را دارند نیز از پرداخت این جریمه معاف خواهند بود.

اما در حالت‌های دیگر و در دور‌ه‌های مختلف دانشگاه‌ها لیست پرداخت جریمه انصراف به شکل زیر است:

نوع  دانشگاه جریمه انصراف از تحصیل
دانشگاه‌های سراسری (دولتی) میزان جریمه در دانشگاه های دولتی بستگی به دانشگاه، رشته تحصیلی و سال آغاز تحصیل خواهد داشت.
دانشگاه شبانه 1.5 (یک و نیم) برابر شهریه ثابت هر ترم
دانشگاه پردیس خودگردان هزینه انصراف از تحصیل در این دانشگاه ها  برابر مجموع شهریه ثابت ترم های باقیمانده مجاز است.
دانشگاه دانشگاه آزاد 1.5 (یک و نیم) برابر شهریه ثابت هر ترم
دانشگاه غیرانتفاعی 1.5 (یک و نیم) برابر شهریه ثابت هر ترم
دانشگاه پیام نور 1.5 (یک و نیم) برابر شهریه ثابت هر ترم

اگر دانشگاه دولتی قبول شویم اما ثبت نام نکنیم چه می‌شود؟

برخی از دانشجویان به دلایلی از تحصیل در رشته قبولی خود در دانشگاه روزانه امتناع می‌کنند. انصراف از تحصیل در پی وجود مشکلاتی پدید می‌آید که در برخی از موارد راه‌حلی برای رفع آن به جز انصراف دادن وجود ندارد.

در صورتی که فرد با این شرایط روبرو شود باید بداند که قبل از ثبت نام برای کنکور سراسری بعدی تمامی مراحل انصراف خود را به اطلاع دانشگاه پذیرفته شده در آن برساند. با این کار او شرایط شرکت در دوره بعدی آزمون سراسری را بدست خواهد آورد.

اگر از شرکت در کنکور محروم باشیم اما سر جلسه برویم چه می‌شود؟

بسیاری از دانشجویان از مشاوران ما می‌پرسند اگر از شرکت در کنکور محروم باشیم اما سر جلسه برویم چه می‌شود؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، اولین اقدامی که در برابر دانشجویان خاطی می‌شود جلوگیری از ادامه تحصیل آنها در دانشگاه و رشته مربوطه است.

این ممنوعیت حتی در زمانی است که شما بهترین رشته آن دانشگاه را آورده باشید و یا در حال تحصیل در بهترین دانشگاهها باشید. پس بهتر است در قدم اول به دنبال رفع محرومیت خود باشید و سپس برای شرکت در آزمون‌های مورد نظرتان اقدام کنید.

درخواست مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری 1403

برای بررسی دقیق‌تر شرایط خاص خود جهت انصراف، شرکت مجدد در کنکور سراسری، رفع محرومیت و هر نوع ابهامی در این زمینه می‌توانید با مشاوران مرکز الو سلام مشاور در ارتباط باشید.

 

AsliCallBanner

محتوای جدول

پیمایش به بالا