اگر مجاز به انتخاب رشته نشویم چه می شود؟

اگر مجاز به انتخاب رشته نشویم
محتوای جدول

اگر مجاز به انتخاب رشته نشویم چه انتخاب هایی بر سر راهمان است؟ برای پاسخگویی به این سوال که عمدتا داوطلبانی که در مرحله اول آزمون سراسری موفق به کسب مجوز برای انتخاب رشته نشده اند می پرسند، می بایست متناسب با شرایط داوطلب و نحوه انتظار او از موفقیت راهکارهایی را ارائه داد.

کسانی که با وجود عدم مجاز شدن به انتخاب رشته قصد ادامه تحصیل دارند و تمایلی برای ماندن پشت کنکور و انجام تلاش بیشتر ندارند، می بایست متناسب با علاقمندی های خود و موقعیت مکانی دانشگاه وداشتن استعداد در رشته انتخابی در دانشگاه های بدون کنکور ثبت نام کنند.

اما این شانس نیز برای سایر داوطلبان وجود دارد که تلاش خود را در طول یکسال دیگر ادامه دهند و در سال بعد رتبه بهتری را کسب کنند.

در این مقاله قصد داریم شما عزیزان را با شرایط کلی عدم موفقیت در کنکور سراسری آشنا کنیم و به سوال ” اگر مجاز به انتخاب رشته نشویم چه باید کرد؟ ” پاسخ کاملی دهیم.

در ادامه با موضوعات زیر با ما همراه باشید:

اگر مجاز به انتخاب رشته نشویم چه می شود؟

ادامه تحصیل در دانشگاه های بدون کنکور

برای ادامه تحصیل حتی با وجود عدم کسب رتبه لازم برای انتخاب رشته، شناسایی دانشگاه های بدون کنکور و بررسی و مقایسه شرایط آن ها اقدامی است که دانشجویان می بایست با دقت انجام دهند.

هر ساله دانشگاه های مختلفی در سراسر کشور بدون کنکور سراسری اقدام به پذیرش دانشجو در رشته های مختلفی می کنند. این فرصت از سال  های قبل برای داوطلبانی که نتوانسته بودند موفق به کسب رتبه مجاز برای انتخاب رشته شوند، از سوی سازمان سنجش فراهم شد.

از جمله دانشگاه هایی که در کشورمان اقدام به پذیرش دانشجو به صورت آزاد و بدون کنکور می کنند موارد زیر هستند:

  • دانشگاه دولتی دوره روزانه
  • دانشگاه دولتی دوره شبانه
  • دانشگاه پردیس خودگردان
  • دانشگاه های غیر انتفاعی
  • دانشگاه های پیام نور
  • دانشگاه علمی و کاربردی

مراحل ثبت نام بدون کنکور در دانشگاه ها

داوطلبانی که مایلند در دانشگاه های بدون کنکور ادامه تحصیل دهند، می بایست برای انجام ثبت نام خود در هر دانشگاهی مراحلی را در بازه های زمانی مشخص شده انجام دهند.

از رایج ترین و عمومی ترین مراحل ثبت نام بدون کنکور در دانشگاه ها موارد زیر است:

  • شناسایی سایت دانشگاه مورد نظر
  • ورود به سایت و مطالعه قوانین و شرایط کلی دانشگاه
  • ورود به سامانه پذیرش دانشجو بدون کنکور
  • انجام مراحل ثبت نام
  • پرداخت هزینه های مورد نظر و دریافت کارت اعتباری
  • انتخاب رشته مورد نظر
  • ادامه تکمیل فرم ها تا دریافت کد پیگری
  • مراجعه به دانشگاه در زمان تعیین شده برای تعیین نهایی شرکت در کلاس ها

 

اگر مجاز به انتخاب رشته نشویم چه می شود؟

شرایط ثبت نام بدون کنکور در دانشگاه های سراسری، آزاد و غیر انتفاعی

برای پذیرفته شدن در دانشگاه هایی که امکان ادامه تحصیل بدون نیاز به کنکور را در اختیار داوطلبان قرار می دهند، داوطلب باید شرایط پذیرش دانشگاه را دارا باشد. نوع مدرک دیپلم، شهریه دانشگاه از جمله مواردی است که افراد برای ورود به رشته های بدون کنکور باید مد نظر قرار داشته باشند.

نوع مدرک دیپلم برای ورود به دانشگاه های بدون کنکور

داشتن مدرک دیپلم برای ثبت نام در دانشگاه های بدون کنکو الزامی است. افرادی که دیپلم نظام قدیم بدون پیش دانشگاهی داشته باشند صرفا مجاز به انتخاب رشته های کاردای می باشند. افرادی که دیپلم فنی حرفه ای یا کاردانش داشته باشند برای ورود به رشته های کاردانی باید در رشته مرتبط با نوع دیپلم ادامه تحصیل دهند.

داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی پیوسته دارند باید دیپلم 12 ساله داشته باشند. در واقع داشتن دیپلم نظام آموزشی 6 3 3 یا دیپلم نظام قدیم با پیش دانشگاهی برای انتخاب دوره کارشناسی الزامی است.

تاثیر معدل کتبی دیپلم برای ورود به رشته انتخابی

افراد برای ورورد به رشته های بدون کنکور بر اساس معدل کتبی دیپلم با یکدیگر رقابت می کنند. نوع مدرک دیپلم در پذیرش رشته انتخابی تاثیر مستقیم دارد. در واقع اگر فرد در رشته انتخابی که مرتبط با عنوان دیپلم باشد شانس قبولی بالاتری خواهد داشت.

به عنوان مثال اگر فردی که دیپلم ریاضی دارد متقاضی شرکت در رشته های بدون کنکور مهندسی باشد معدل وی با ضریب 100 در 100 در نظر گرفته می شود. اما اگر این فرد تصمیم به تحصیل در رشته حقوق داشته باشد باید با ضریب معدل 57 درصد با سایر افراد رقابت کند.

برای اطلاع از شانس قبولی در رشته های بدون کنکور بر اساس معدل با مشاورین ما در تماس باشید. 

سایر شرایط انتخاب رشته های بدون کنکور

  • پرداخت هزینه دانشگاه های بدون کنکور به محض پذیرفته شدن
  • داشتن سلامت جسم و ذهن برای برخی از رشته های عملکردی
  • نداشتن سوء پیشینه در سال های قبلی تحصیلی
  • نداشتن اعتیاد و اشتهار به فساد اخلاقی
  • پذیرفتن قوانین دانشگاه و نظام جمهوری اسلامی
  • عدم مجاز بودن برای نقل و انتقالات

مزایای پشت کنکور ماندن

علی رغم امکان ادامه تحصیل در صورت مجاز نشدن به انتخاب رشته در دانشگاه های بدون کنکور، برخی از داوطلبان مایلند شانس خود را با ماندن پشت کنکور و تلاش دوباره برای پذیرفته شدن در رشته مورد نظر و در دانشگاه مطلوب خود امتحان کنند.

پشت کنکور ماندن مزایای مختلفی دارد و در برخی از موارد منجر به تقویت ذهن فرد و تثبیت مطالب مطالعه شده قبلی می شود. همچنین فرصت بهتری است تا دروسی که داوطلب در گذشته زمان لازم برای مطالعه آن ها را نداشته مطالعه و خوانده شود.

از رایج ترین مزایای پشت کنکور ماندن در صورت عدم مجاز شدن برای انتخاب رشته موارد زیر است:

  • داشتن زمان کافی برای مطالعه مجدد دروس
  • شرکت نکردن در کلاس های مدرسه و داشتن وقت بیشتر
  • افزایش تسلط بر روی مطالب درسی
  • کسب تجربه لازم از کنکور سراسری
  • عدم تکرار اشتباهات قبلی

معایب پشت کنکور ماندن

همانطور که ماندن پشت کنکور دارای مزایایی است، اما در برخی از موارد منجر به از دست رفتن برخی از فرصت ها و بدتر شدن رتبه داوطلب در سال بعد نیز خواهد شد.

این امر زمانی اتفاق می افتد که داوطلب از تجربیات گذشته استفاده کافی را نکند و روش مطالعه خود را در صورت لزوم عوض نکند و با برنامه مناسب پیش نرود و زمان خود را بیهوده صرف کند.

معایب پشت کنکور ماندن از نظر مشاوران تحصیلی شامل موارد زیر است:

  • افت انگیزه و رغبت داوطلب برای مطالعه دروس قبلی
  • محدود شدن ارتباطات داوطلب با دوستان و محیط های آموزشی
  • تغییر شرایط و کاهش ظرفیت های پذیرفته شدن در رشته های مورد نظر داوطلب
  • سرخوردگی و حس شکست در ادامه تحصیل و تمایل به ورود به بازار کار

 

اگر مجاز به انتخاب رشته نشویم چه می شود؟

مقایسه شرایط پشت کنکور ماندن دختران و پسران

ماندن پشت کنکور و عدم اقدام لازم برای ثبت نام در دانشگاه های بدون کنکور برای دختران و پسران شرایط مختلفی دارد.

دختران بواسطه نداشتن دغدغه سربازی و بی نیازی از شرکت در این دوره، اختیار ماندن هر چند سال پشت کنکور را دارند. اما پسران به دلیل واجب بودن شرکت در خدمت سربازی، در صورتی که دو دوره در کنکور سراسری شرکت کنند و پذیرفته نشوند می بایست به خدمت سربازی بروند.

داوطلبان بسیاری از ما میپرسند که اگر مجاز به انتخاب رشته نشویم می توانیم پشت کنکور بمانیم؟ باید گفت چنانچه آقا هستید و مجاز به انتخاب رشته نشدید، می توانید یک سال دیگر پشت کنکور بمانید. اما در صورتی که برای سال دوم نیز مجاز به انتخاب رشته نشوید، می بایست یا به خدمت سربازی بروید و با در یکی از دانشگاه های بدون کنکور ثبت نام کنید.

درخواست مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری 1403

در این مقاله سعی کردیم تا به شما عزیزانی که از مشاوران ما این سوال رایج را پس از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری می پرسید،‌ مبتنی بر “اگر مجاز به انتخاب رشته نشویم چه باید کنیم؟”، پاسخ کامل و شایسته ای بدهیم.

شرایط ثبت نام در دانشگاه های بدون کنکور و مزایا و معایب ماندن پشت کنکور را برای شما عزیزان برشمردیم. در صورتی که نیاز به مشاوره های تخصصی تر و دریافت راهنمایی های مرحله به مرحله پیرامون این وضعیت دارید، می توانید با کارشناسان تحصیلی ما در مرکز الو سلام مشاور تماس حاصل فرمایید.

موفقیت در تحصیل و ادامه تحصیل به صورت مثبت، هدفی است که کادر فعال الو سلام مشاور برای شما عزیزانی که نتوانسته اید در کنکور سراسری مجاز به انتخاب رشته شوید، پیش رو دارند.

 

شماره تماس

اشتراک در
اطلاع از
6 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
9 ماه قبل

سلام در صورت غیر مجاز بودن انتخاب رشته روزانه رتبه در لب مرز باشد میتوان دانشگاه روزانه را در انتخاب رشته زد یا نه فقط در صورت مجاز بودن باید زد

رها بهرامی
9 ماه قبل
پاسخ به  محمد

سلام
درصورت غیر مجاز بودن امکان انتخاب کد رشته های روزانه را ندارید.

حانی
9 ماه قبل

اگ در دانشگاه روزانه مجاز نشی نمیشه دیگ کاریش کرد ک بتونی بری روزانه؟

رها بهرامی
9 ماه قبل
پاسخ به  حانی

برای گزینه های سوابق تحصیلی می توانید اقدام کنید.

فاطمه
9 ماه قبل

سلام
اگر مجاز به انتخاب رشته نباشیم میتونیم بدون کنکور دانشگاه ثبت نام کنیم لطفا راهنمایی کنید ممنون

رها بهرامی
9 ماه قبل
پاسخ به  فاطمه

سلام بله می توانید.

پیمایش به بالا