بازار کار بهیاری

بازار کار بهیاری
محتوای جدول

بازار کار بهیاری متناسب با جنسیت افراد می تواند شرایط متفاوتی داشته باشد. این حیطه شغلی برای خانم ها و آقایان متناسب با توانمندی ها و نیازهای مراکزی که در آن مشغول هستند متغیر است.

مشغول به کار شدن در رشته بهیاری در یک مرکز درمانی ممکن است هدف نهایی برخی از افراد برای انتخاب شغل باشد.

انتخاب شغل بهیاری برای افراد می بایست متناسب با مهارت های آنان و میزان برخورداری از دانش مورد نظر در این رشته باشد.داشتن نشاط و حوصله کافی از مهمترین این خصوصیات است.

در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با جوانب مختلف این رشته و بازار کار بهیاری آشنا کنیم و اطلاعات مفیدی را پیرامون وظایف و دوره های مختلف آن به شما ارائه کنیم.

در ادامه با موضوعات زیر با ما همراه باشید:

بازار کار بهیاری

بهیار کیست؟

بهیار یا کمک پرستار ( Nurse’s aid or assistant nurse) یکی از شاخه های گروه پزشکی است که شامل وظایف و حیطه های مختلف فعالیتی است.

بهیاران عمدتا به پرستاران پیرامون انجام وظایفشان کمک می کنند و محیطی که در آن کار می کنند درمانگاه ها و بیمارستان ها و اورژانس ها است.

بسیاری از بهیاران توسط اداره کل امور پرستاری سرپرستی و سازماندهی می شوند و علاوه بر این سری از وظایف، در بخش های مشاوره‌ ای تغذیه و مددکاری نیز مشغول به کار می شوند.

در ابتدای امر بهیاران در مراکز محروم و نیاز به مددکار و بهیار می بایست خدمت رسانی کنند و نهایتا در بیمارستان های بزرگ و مراکز درمانی شهری وظایف خود را ادامه می دهند.

بررسی جوانب بازار کار بهیاری

بازار کار بهیاری نسبت به سایر رشته های مرتبط با علوم پزشکی از گستردگی بیشتری برخوردار است. یک مرکز درمانی نیاز مبرمی به وجود تیم بهیاران دارد و بدون وجود بهیاران، توانایی رسیدگی به تمامی امور بیماران را نخواهد داشت.

متناسب با نوع فعالیت هر بهیار و ساعاتی که در هر شیف کاری مشغول به خدمات رسانی است، درآمد بهیاران نیز متفاوت خواهد بود.

درآمد بهیار همچنین متناسب با نوع مرکز درمانی و بیمارستانی که در آن مشغول به کار می شود نیز متفاوت خواهد بود.

بازار کار بهیاری از رونق بالایی برخوردار است و هر فرد علاقمند به این رشته، می تواند ظرف مدت کوتاهی در مرکز درمانی و یا بیمارستان ها و اورژانس ها مشغول به کار شود.

 روش های ورود به شغل بهیاری

رشته بهیاری از جمله رشته هایی است که روش های ورود به آن متفاوت است. برخی از بهیاران پس از سپری کردن دوره بهیاری که عمدتا در جهادهای دانشگاهی شهرستان مربوط به فرد برگزار می شود مدرک خود را دریافت می کنند و برخی دیگر برای ورود به دانشگاه در رشته پرستاری با شرکت در کنکور سراسری  از سهمیه در نظر گرفته شده دیپلم بهیاری با شرکت در آزمون بهیاری پایه نهم می توانند وارد این رشته شوند.

شرایط استخدام کمک پرستار در بیمارستان نیز متناسب با توانمندی های بهیاران و نحوه ورود به این حیطه کاری است. از روش های مختلفی که برای ورود به شغل بهیاری وجود دارد موارد زیر است:

  • شرکت در کلاس های جهاد دانشگاهی و گرفتن مدرک مورد نظر پس از آزمون نهایی آن و دریافت مدرک کمک پرستاری
  • شرکت در آزمون بهیاری پایه نهم و پایه دهم در دبیرستان

ویژگی های شغل بهیاری      

در شغل بهیاری برخی از پارامترهای اخلاقی و خصوصیات فعالیتی بسیار لازم و ضروری است. یک بهیار موفق می بایست توانایی رسیدگی به بیماران و توجه به روحیات آنان را داشته باشد و متناسب با نوع نیاز مرکز درمانی در بخش های مختلف خدمات رسانی کند.

از مهمترین ویژگی های شغل بهیاری که با عنوان خصوصیت رایج می بایست مد نظر قرار گیرد موارد زیر است:

  • مهارت شنیدن درست: در این مهارت بهیار می بایست پیرامون شنیدن و فهمیدن درست نیاز بیماران توانایی لازم را داشته باشد.
  • مهارت پاسخگویی: در این مهارت بهیاران باید پیرامون نیازهای بیماران، پاسخگویی سریع و درستی را مد نظر قرار دهند.
  • رسیدگی به وظایف: زمانبندی صحیح و اصولی برای رسیدگی به تمامی وظایف در دستور کار نیز از مهارت های دیگر یک بهیار است.
  • انتقاد پذیری: در جریان انجام وظایف ممکن است برخی از بیماران از برخی از خدمات بهیاران رضایت کامل نداشته باشند و انتقاداتی را متوجه او کنند. پذیرش درست و درک شرایط بیماران از دیگر مهارت هایی است که می بایست بهیاران در این حیطه فعالیتی مد نظر قرار دهند.

مزایای اشتغال به بهیاری

کسانی که در شغل بهیاری مشغول به کار می شوند عمدتا از برخی از مزایای ویژه این شغل بهره مند می شوند.

این مزایا متناسب با ساعات کارکرد در مراکز درمانی و یا نوع انجام فعالیت بهیاران متفاوت است. همچنین مزایای کلی این حیطه شغلی در مقایسه با سایر شاخه های شغلی نیز تفاوت هایی دارد.

در زیر اصلی ترین مزایای اشتغال به بهیاری را مشاهده خواهید کرد:

  • فراوانی فرصت شغلی در درمانگاه‌ ها و مراکز درمانی
  • امکان استخدام در بیمارستان های دولتی
  • ایجاد فرصت شغلی در اورژانس ها و مراکز بهداشتی شهری و روستایی
  • امکان انتخاب مکان فعالیت پس از اخذ مدرک بهیاری
  • برخورداری از بیمه تامین اجتماعی در صورت استخدام در مراکز درمانی

بازار کار بهیاری

وظایف بهیاران

یک بهیار موفق می بایست در جریان انجام فعالیت های خود خدمات شایان و کاملی را به ارباب رجوع و بیماران ارائه دهد.

پیگیر بودن پیرامون بازگشت کامل سلامتی یک بیمار و کمک رساندن به او در زمان نیاز از مهمترین وظایفی است که یک بهیار می بایست نسبت به آنان توجه ویژه داشته باشد.

از دیگر وظایف بهیاران موارد زیر است:

  • انجام فرآیند های پذیرش در زمان مراجعه بیمار
  • انجام تزریقات وریدی و عضلانی و انواع واکسن ها
  • تعویض بانداژ و پانسمان های بیماران
  • خروج بخیه و پانسمان مجدد
  • وصل کردن سوند و رسیدگی به امور بیماران
  • یاری رساندن به پرستاران در امر تریاژ
  • برقراری امنیت و اجرای قوانین مرکز درمانی
  • آماده کردن بیماران برای انجام معاینات پزشکی
  • اطمینان از سلامت و آسایش بیماران

مهاجرت با مدرک بهیاری

بازار کار این رشته علاوه بر این در خارج از کشور نیز شرایط مناسبی دارد. افرادی که در این رشته سابقه کار داشته باشند می توانند با طی کردن معادل سازی مدرک تحصیلی و کاری وارد بازار کار این حرفه شوند. بسته به کشور انتخابی داشتن مدرک زبان و شرکت در آزمون های ورودی و یا دوره های کارورزی از جمله مواردی است که باید مد نظر افراد قرار گیرد. 

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را با بازار کار بهیاری آشنا کنیم و اطلاعات مفیدی را پیرامون رشته بهیاری و درآمد بهیاران در اختیارتان قرار دهیم.

همچنین به بررسی شرایط استخدام کمک پرستار در بیمارستان و مراکز درمانی نیز پرداختیم. در صورتی که پیرامون هر یک از موارد فوق دچار ابهام و یا سوالی هستید و یا نیازمند به دریافت راهنمایی های بیشتر در این زمینه اید، می توانید با مشاوران ما در مرکز الو سلام مشاور تماس حاصل فرمایید.

کارشناسان تحصیلی ما آماده اطلاع رسانی در زمینه شناسایی بازار کار بهیاری و روش های ورود به آن هستند. الو سلام مشاور پایگاه امن و معتبریست که شما را در دستیابی به موفقیت های تحصیلی همراهی و هدایت می کند.

شماره تماس

اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رها
1 سال قبل

مرسی از توضیحاتتون

پیمایش به بالا