برنامه ریزی کنکور فنی و حرفه ای

همان طور که می دانید در گذشته هنرستانی ها بعد از مقطع یازدهم از هنرستان فارغ التحصیل شده و وارد بازار کار یا دانشگاه می شدند؛

اما از سال 98 دیپلم هنرستانی ها نیز مانند شاخه نظری 12 ساله می شود؛ یعنی بعد از مقطع یازدهم وارد دوازدهم می شود و بعد از اتمام دوازدهم از هنرستان فارغ التحصیل می شوند.

با دوازده ساله شدن دیپلم هنرستانی ها، آیا امکان ادامه تحصیل در دوره کارشناسی پیوسته برای دانش آموزان هنرستانی وجود دارد؟

بله!

از سال 98 هنرستانی ها نیز می توانند برای ادامه تحصیل از طریق کنکور سراسری اقدام کنند.

البته همان طور که می دانید، در هنرستان و به ویژه شاخه فنی و حرفه ای هدف تربیت تکنسین است اما اگر دانش آموزی قصد ادامه تحصیل در دوره  کارشناسی ارشد پیوسته را داشته باشد، می تواند در کنکور سراسری ثبت نام کند.

اولویت برای هنرجویان کاردانش گرفتن مدرک دیپلم و وارد شدن به بازار کار است
و برای دانش آموزان فنی و حرفه ای اولویت ورود به دانشکده های فنی و حرفه ای و دریافت مدرک تکنسین ( تحصیل در دوره پنج ساله هنرستان) و سپس وارد شدن به بازار کار است.

برنامه ریزی کنکور فنی و حرفه ای

دوره پنج ساله تحصیل هنرستانی ها چیست؟

 بعضی از هنرستانی ها (به ویژه فنی حرفه ای ها) می توانند به طور پیوسته و بدون شرکت در کنکور بعد از فارغ التحصیل شدن از هنرستان وارد دانشکده های فنی و حرفه ای شوند.

دانش آموزان شاخه فنی و حرفه ای بعضی از رشته ها که سه مقطع دهم، یازدهم و دوازدهم را گذرانده اند می توانند بعد از فارغ التحصیل شدن از هنرستان به طور پیوسته وارد دوره دو ساله تکنسین شده و بعد از اتمام دوره وارد بازار کار شوند.

تحصیل پنج ساله هنرستان برای بعضی از رشته های شاخه فنی و حرفه ای امکان پذیر است و رشته های پر مخاطب همچنان از طریق کنکور دانشجو می پذیرند.

برنامه ریزی کنکور فنی و حرفه ای برای داوطبان این رشته ها، بسیار لازم و ضروری است.

کدام رشته های فنی و حرفه ای از طریق کنکور دانشجو می پذیرند؟

نقشه برداری، مکانیک خودرو، تاسیسات، گرافیک، الکتروتکنیک،حسابداری، معماری، نقشه کشی، شبکه و نرم افزار و … از جمله رشته هایی هستند که از طریق کنکور دانشجو می پذیرند.

و برای موفقیت در این رشته ها دانش آموزان می بایست  برنامه ریزی کنکور فنی و حرفه ای را فراموش نکنند و از مشاورین تحصیلی در این زمینه کمک بخواهند.

آیا هنرجویان کاردانش هم مشمول طرح تحصیل پنج ساله هنرستان می شوند؟

امکان ورود به دانشگاه فنی و حرفه ای برای دانش آموزان شاخه فنی و حرفه ای فراهم است اما اگر هنرجویان کاردانش نیز تمایل داشته باشند وارد دانشگاه شوند می بایست حدنصاب نمره را کسب کنند.

لازم به ذکر است دو سوم ظرفیت برای  دانش آموزان شاخه فنی و حرفه ایست و ظرفیت کمتری برای دانش آموزان شاخه کاردانش در نظر گرفته شده است.

اولویت این است هنرجویان کاردانش بعد از اخذ مدرک دیپلم وارد بازار کار شوند.

اگر می خواهید در مورد نحوه پذیرش کاردانی نظام جدید اطلاعات بیشتری کسب کنید می توانید با مشاوران تحصیلی ما در “الو سلام مشاور” تماس بگیرید و اطلاعات لازم در این زمینه را از آنها دریافت کنید.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و گرفتن مشاوره در زمینه مقطع کاردانی می‌ توانید لینک‌ های زیر را نیز مطالعه فرمایید.

قبولی در کنکور کاردانی

مشاوره کنکور کاردانی

شماره تماس

اشتراک در
اطلاع از
7 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
موسوی
1 سال قبل

سلام وقت بخیر
من دانش آموز پایه دوازدهم معماری داخلی هستم
میخواستم بدونم امسال که امتحانامون نهاییه
کدوم درسامون نهاییه؟
ممنون میشم جواب بدید

مارینا
1 سال قبل

سلام وقت بخیر
کنکور فنی فقط دروس تخصصی هست یا عمومی ام هست؟

رها بهرامی
1 سال قبل
پاسخ به  مارینا

سلام دروس عمومی هم باید مطالعه کنید. البته برای سال بعد هنوز اطلاعیه رسمی منتشر نشده است.

مارینا
1 سال قبل

سلام من رشتم کامپیوتره
برای قبولی 100 درصد برای دانشگاه رجایی تهران چه رتبه و ترازی باید داشته باشم؟

مائده
2 سال قبل

سلام خسته نباشید من یه سوال داشتم من نمی‌خوام کنکور بدم با دیپلم فنی حرفه‌ای میتونم برم دانشگاه دولتی؟ یا حتما باید تو کنکور شرکت کنم ؟؟

سام
3 سال قبل

سلام و عرض خصته نباشيد خدمت شما من سال 93 ديپلم رشته فني تاسيسات گرفتم الان ميخواهم کنکور کارداني بدهم آيا ميتوانم شرکت کنم ؟ و براي تطبيق با ديپلم نظام جديد نياز هست که دوباره بخونم ؟

گروه الو سلام مشاور
3 سال قبل
پاسخ به  سام

سلام
نیازی به تطبیق دیپلم ندارید و می توانید هم از طریق کنکور فنی و هم گزینه های بدون کنکور وارد دانشگاه شوید

پیمایش به بالا