تأثیر سهمیه در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1403

تأثیر سهمیه در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1401

محتوای جدول

برای اکثر داوطلبین کنکور آزاد این سوال در ذهنشان وجود دارد که بعد از ادغام کنکور‌های سراسری و آزاد، تاثیر سهمیه در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1403 به چه صورت اعمال خواهد شد.

در دانشگاه آزاد نیز همانند دانشگاه‌های سراسری، برای ایثارگران سهمیه وجود دارد به علاوه سهمیه‌ای در کنکور آزاد تحت عنوان بسیج فعال وجود دارد که مختص این دانشگاه‌ است.

سهمیه ایثارگران در انتخاب رشته دانشگاه آزاد

داوطلبینی که شامل این سهمیه هستند و از آن استفاده می‌کنند، به دو گروه تقسیم بندی می‌شوند.

گروه اول شامل همسر و فرزندان جانبازان بالای 25% و همسر و فرزندان شهدا، همچنین آزادگان و همسر و فرزندان‌ آن‌ها. این گروه دارای سهمیه 25% از ظرفیت کل کد‌ رشته محل مورد نظر هستند، به شرط داشتن حداقل 70% از تراز و نمره کل آخرین نفر قبولی (بدون سهمیه) در این کد رشته محل است.

هر چند که زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش مقدار حد نصاب، تا 85% شده است که در صورت تصویب لحاظ خواهد شد.

گروه دوم از ایثارگران به همسر و فرزندان جانبازان زیر 25 درصد، همسر و فرزند رزمنده با حداقل 6 ماه سابقه حضور، تعلق خواهد گرفت که میزان حد نصاب برای این عزیزان نیز مانند قبل 70% تراز کل لحاظ شده است. اما برای این گروه 5% از سهمیه ظرفیت کل، کد رشته محل تعلق گرفته است.

در سال جاری هم‌چنین صحبت‌هایی مبنی بر افزایش این سهمیه به 30% و 5% نیز مطرح گشته که به محض تصویب به اطلاع شما خواهیم رساند.

تأثیر سهمیه در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1401

سهمیه بسیج فعال در انتخاب رشته دانشگاه آزاد

شاید شما هم تا قبل از خواندن این مقاله از وجود این سهمیه برای دانشگاه آزاد بی‌اطلاع بوده باشید و یا در صورت اطلاع برای استفاده از آن ترغیب نشده بودید، پس شاید این مقاله به شما بتواند کمک کند تا از تاثیر سهمیه بسیج فعال در کنکور دانشگاه آزاد 1403 مطلع و از آن به درستی استفاده کنید.

سهمیه بسیج فعال تنها مختص دانشگاه آزاد است و واجدین شرایط برای این استفاده از این نوع سهمیه در دانشگاه آزاد شانس 10 درصدی بیش‌تر نسبت به دیگران برای قبولی در رشته مدنظر خود را دارند.

اما برای این گروه از داوطلبین لازم است تا در رشته‌های داروسازی، پزشکی و دندان پزشکی 95% از تراز آخرین فرد قبولی و برای رشته‌های دیگر اعم از فنی و مهندسی، 90% از تراز آخرین فرد را کسب کنند تا در صورت وجود ظرفیت در آن رشته محل، پذیرش شوند.

اما چه کسانی شامل این سهمیه می‌شوند و می‌توانند از تأثیر سهمیه در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1403 به این شکل استفاده نمایند؟

افرادی که حداقل دارای 100 امتیاز که به شکل زیر قابل محاسبه هست، باشند شامل این سهمیه می‌شوند و می‌توانند از آن استفاده نمایند:

عضویت عادی : هر ماه یک امتیاز

عضویت فعال: هر ماه 5/2 (دو و نیم) امتیاز

عضویت در شورای پایگاه: هر ماه 5/3 (سه و نیم) امتیاز

عضویت در شورای حوزه: هر ماه 4 امتیاز

فراموش نکنید که:

این سهمیه بسیج فعال است، پس الزامی است که داوطلب بسیج فعال باشد و حداقل یک سال سابقه بسیج فعال را داشته باشد. به این منظور که بسیجی عادی‌ای که 100 ماه حضور عادی داشته است، علی‌رغم داشتن 100 امتیاز، نمی‌تواند از این سهمیه بهره ببرد.

لازم به ذکر است که:

داوطلب واجد شرایط با مراجعه به ناحیه سپاه منطقه فعالیت خود، کد 12 رقمی مربوطه را دریافت نماید.

در هنگام ثبت انتخاب رشته خود و در بخش سهمیه، بر روی سهمیه خود کلیک کرده و در بخش مربوطه کدرهگیری خود را وارد کنید تا شامل استفاده از آن سهمیه بشوید.

سهمیه‌های ویژه و تاثیر آن در کنکور دانشگاه آزاد 1403

این نوع از سهمیه برای داوطلبینی که در مناطق خود با حوادث و بلایای طبیعی روبه‌رو شده‌اند قابل استفاده است.

امیدواریم که در هیچ نقطه از ایران عزیزمان دیگر نیاز به استفاده از این سهمیه نباشد.

درخواست مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری 1403

در صورت داشتن سوالات بیشتر در نحوه تاثیر سهمیه ها در انتخاب رشته دانشگاه آزاد با مشاوران تحصیلی ما در “الو سلام مشاور” تماس بگیرید.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا