شرایط تغییر رشته از فنی حرفه ای به نظری

شرایط تغییر رشته از فنی حرفه ای به نظری

محتوای جدول

دانستن شرایط تغییر رشته از فنی حرفه ای به نظری برای دانش آموزانی که در روند تحصیلی خود دچار بی علاقگی شده‌اند از موارد خاص و ضروری است.

دانستن این شرایط و انجام فرآیندهای مربوطه می تواند کمترین زمان ممکن را برای تغییر رشته فراهم کند و از هدر رفتن وقت و انرژی دانش آموزان تا حدود زیادی جلوگیری کند.

هنگامی که یک دانش آموز فنی حرفه ای از رشته ای که در حال خواندن آن است راضی نیست و یا آینده ایده آل خود را در به پایان رساندن آن رشته تصور نمی کند، می تواند با دانستن شرایط تغییر رشته از فنی حرفه ای به نظری به صورت هدفمندتر و با علاقه بیشتر ادامه تحصیل دهد.

در این مقاله سعی داریم تا تمامی جوانب و ضوابط تغییر رشته از فنی حرفه ای به تجربی و ریاضی و انسانی را مورد بررسی قرار دهیم و روش های دستیابی سریع و مستقیم به این هدف را به شما مخاطبان گرامی معرفی کنیم.

در ادامه با موضوعات زیر با ما همراه باشید:

شرایط تغییر رشته از فنی حرفه ای به نظری

مراحل و شرایط تغییر رشته از فنی حرفه ای به نظری

از زمانی که نظام آموزشی ۳/۳/۶ در کشور اجرا شد، تمامی دانش آموزان سال نهمی به بعد امکان تغییر رشته و انتقال از فنی حرفه ای به نظری را بدست آورند.

بر طبق این قانون هر دانش آموز فنی حرفه ای که تمایل به تغییر رشته داشته باشد، می تواند با تطابق دروس و گذراندن دروس تخصصی رشته مورد علاقه خود در کمترین زمان ممکن تغییر رشته دهد.

این امکان حتی برای سال دوازدهمی هایی که می خواهند در کنکور سراسری شرکت کنند نیز فراهم شده که با پاس کردن دروس تخصصی رشته مورد نظر خود بتوانند بدون بازگشتن به سال های قبلی و شروع تحصیل از بدو امر در رشته مورد نظر، در رشته نظری مورد علاقه خود در کنکور سراسری شرکت کنند.

اقدامات اولیه برای تغییر رشته 

اما برای دستیابی به تغییر رشته امن و آسان، انجام یک سری اقدامات اولیه لازم و ضروری است.

مراحل تغییر رشته از فنی حرفه ای به نظری شامل موارد زیر است:

  • ارائه درخواست دانش آموز و فرم رضایتنامه اولیا دانش آموز به مشاور مدرسه
  • دریافت تائیدیه کتبی مشاور مدرسه
  • تکمیل فرم تغییر رشته و ارائه آن به اداره آموزش و پرورش منطقه
  • جلب موافقت کمیته هدایت تحصیلی اداره آموزش و پرورش
  • گذراندن دروس تخصصی رشته نظری مورد علاقه
  • قبولی در امتحانات کلیه دروس تخصصی در خرداد یا شهریور
  • انجام تمامی مراحل تا دو هفته قبل از برگزاری امتحانات خرداد یا شهریور

زمان تغییر رشته از فنی حرفه ای به نظری

بهترین زمان برای تغییر رشته از فنی حرفه ای به نظری از پایه دهم به یازدهم قبل از شروع امتحانات خردادماه یا شهریور ماه است. در این زمان نتیجه بهتری مبنی بر صرفه جویی در زمان و روشن شدن نتایج آزمون قبل از اقدام به ثبت نام در سال بعدی تحصیلی وجود دارد. این نکته را مد نظر داشته باشید که تقاضای کتبی شما باید حداکثر تا دو هفته پیش از شروع آزمون های امتحانات خرداد یا شهریور به مدیر و عوامل مدرسه ارائه شود.

پیشنهاد مشاوران تحصیلی ما این است که به منظور جلوگیری از اتلاف زمان و یا دیرکرد های احتمالی سیستم آموزش و پرورش اداره مورد نظر، درخواست مبنی بر تغییر رشته خود را دو یا سه هفته زودتر از شروع امتحانات به مشاور تحصیلی خود ارائه دهید.

نحوه تطبیق درس های رشته فنی حرفه ای با رشته نظری

قبولی نمرات کسب شده در رشته مبدا در صورتی از شما امکان پذیر است که این دروس با دروس ارائه شده در رشته نظری مورد علاقه تان همسان باشد. در این صورت و با وجود هماهنگی شما می توانید از پاس کردن و شرکت در آزمون های مجدد این دروس فارغ شوید.

این امکان برای دروسی که عنوان یکسانی ندارند ولی محتوای کتاب بسیار شباهت به درس دیگر دارد نیز صادق است. تمامی این اقدامات و تطابق ها از طریق مشاوران تحصیلی قابل رد یابی و استعلام است.

شرایط تغییر رشته از فنی حرفه ای به نظری

تغییر رشته از فنی حرفه ای به نظری

هنگامی که شما درخواست خود را مبنی بر تغییر رشته از فنی حرفه ای به نظری به مشاور تحصیلی مدرسه ارائه می کنید، او اطلاعات لازم را در سیستم درج کرده و دروسی را که ملزم به گذراندن وقبولی در آن هستید را در قالب یک کارنامه به شما ارائه می کند.

در این کارنامه روبروی هر درس کلمه کمبود درج شده که باید برای گذراندن آن ها در آزمون های مشخص شده شرکت کنید و نمره قبولی لازم را کسب کنید.

پس از انجام تمامی مراحل قبلی شما می توانید در رشته مورد علاقه خود در سال جدید ثبت نام نموده و ادامه تحصیل دهید. از جمله انواع تغییر رشته از فنی حرفه ای به نظری شامل موارد زیر است:

  • تغییر رشته از فنی حرفه ای به تجربی
  • تغییر رشته از فنی حرفه ای به ریاضی
  • تغییر رشته از فنی حرفه ای به انسانی

نکات لازم برای تغییر رشته از فنی حرفه ای به نظری

  • ارائه کلیه مدارک تا دو هفته قبل از برگزاری امتحانات خرداد ماه یا شهریور ماه ضروری است؛
  • تائید کردن فرم مربوطه با امضا و اثر انگشت والدین و خود دانش آموز لازم و ضروری است؛
  • گرفتن مشورت و راهنمایی های مرحله به مرحله برای انجام تغییر رشته از مشاور مفید و موثر است؛
  • در صورتی که رشته مورد تقاضای شما در واحد آموزشی در حال تحصیل شما وجود داشته باشد، در همان مرکز امتحانات نهایی را خواهید داد؛
  • در صورتی که رشته مورد نظر در مرکز تحصیلی شما وجود نداشته باشد، به نزدیک ترین مرکز تحصیلی هدایت خواهید شد؛
  • هدایت به یک مرکز دیگری که دروس مورد نظر را دارد در قالب دانش آموز مهمان است و پس از اتمام امتحان دانش آموز امکان ادامه تحصیل در آن مرکز را ندارد؛
  • داشتن زمینه فکری و مهارت اطلاعاتی برای تغییر رشته از فنی حرفه ای به نظری لازم و ضروری است؛
  • دانش آموزان سال یازدهمی و دوازدهمی می توانند این امتحانات را بدون گذراندن کلاس و به صورت غیر حضوری در دی ماه امتحان دهند؛
  • اگر در دی ماه و یا خرداد ماه نتوانستید به نتایج مورد نظر و قبولی در دروس تخصصی رشته های نظری خود دست پیدا کنید، حتما در شهریور ماه شانس خود را دوباره امتحان کنید.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تا شرایط تغییر رشته از فنی حرفه ای به نظری را به صورت کامل به شما مخاطبان گرامی ارائه دهیم. اما ذکر این نکته لازم است که برای انجام این تغییر اساسی، در اختیار داشتن راهنمایی ها و مشاوره های مرحله ای یک کارشناس تحصیلی می تواند از بروز اشتباهات و اتلاف وقت و انرژی شما تا حدود زیادی بکاهد.

کارشناسان تحصیلی با تجربه ما در الو سلام مشاور آماده اطلاع رسانی های موثق و مرحله به مرحله پیرامون شرایط تغیرر رشته از فنی حرفه ای به تجربی، تغییر رشته از فنی حرفه ای به ریاضی و تغییر رشته از فنی حرفه ای به انسانی هستند. برای آسودگی و راحتی بیشتر حتما از تجربیات تیم مشاوره ما با برقراری تماس با شماره های درج شده در سایت بهره مند شوید.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا