ثبت نام دکتری بدون آزمون 1403 (سراسری، آزاد، پیام نور و …)

ثبت نام دکتری بدون آزمون

محتوای جدول

ثبت نام دکتری بدون آزمون 1403 یکی از موضوعاتی است که فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد که تمایلی برای شرکت در آزمون دکتری ندارند ولی قصد ادامه تحصیل دارند، پیرامون آن سوالات زیادی دارند.

از این رو بر آن شدیم تا مقاله جامعی پیرامون ثبت نام بدون کنکور دکتری در سیستم های دانشگاهی معتبر ایران یعنی دانشگاه سراسری و آزاد و پیام نور و … را مورد بررسی قرار دهیم.

همچنین قصد داریم تمامی شرایط و ضوابط ثبت نام دکتری بدون آزمون 1403 را به صورت بخش بخش و در کمال دقت به شما مخاطبان گرامی ارائه دهیم.

از جمله موضوعاتی که در این مقاله خواهید خواند موارد زیر است:

ثبت نام دکتری بدون آزمون

ثبت نام بدون کنکور دکتری

هر ساله بسیاری از دانشجویان ممتازی که در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شده‌اند در پی آن هستند تا از شرایط و نحوه ثبت نام بدون کنکور دکتری مطلع شده و بدون نیاز به شرکت در آزمون دکتری از خدمات تحصیل در دانشگاه‌های معتبر در رشته‌های مورد نظرشان برخوردار گردند.

کلیه اطلاعات و اخبار این روش از جذب دانشجویان دکتری از سوی دانشگاه مربوطه و در قالب دفترچه‌های انتخاب رشته دکتری به اطلاع این سری از دانشجویان خواهد رسید.

این روش از جذب دانشجو کمک زیادی به کسانی می‌کند که همواره بهترین نتایج را در آزمون‌های پایانی در زمان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد کسب کرده اند و جزو استعدادهای درخشان محسوب می‌شوند.

داشتن یک رزومه و سابقه تحصیلی محکم تا حدود زیادی می‌تواند شرایط پذیرش در دانشگاه مورد نظر این دانشجویان را فراهم سازد.

توجه داشته باشید که:

در صورت نیاز شما عزیزان، مشاوران الو سلام مشاور میتوانند تمامی مراحل ثبت نام دکتری بدون کنکور را برای شما انجام دهند. کافیست با شماره 0215409200 تماس بگیرید.

دکتری بدون آزمون دانشگاه سراسری

استفاده از شرایط ثبت نام دکتری بدون آزمون دانشگاه سراسری برای دانشجویانی که در دسته استعدادهای درخشان و ممتاز قرار دارند هر ساله توسط دانشگاه‌های سراسری مشخصی در سراسر کشور امکان پذیر است.

بسیاری از دانشجویان کارشناسی ارشدی که دارای نمرات کسب شده برای پایان نامه ارشد خود و در حد نصاب مورد نظر دانشگاه سراسری در دوره دکتری هستند و یا توانسته اند معدل مورد نظر این سری از دانشگاه ها را بدست بیاورند می توانند بدون شرکت در آزمون و کنکور ورودی دوره دکتری اقدام به تحصیل در رشته های مورد نظرشان کنند.

ثبت نام بدون آزمون یا دکتری استعدادهای درخشان دانشگاه سراسری با استفاده از مطابقت رشته و معدل نهایی آن با حد نصاب قبولی برای دانشگاه و رشته مورد نظر انجام می‌شود.

زمان ثبت نام دکتری بدون آزمون دانشگاه سراسری        

منطق کلی برای تعیین زمان ثبت نام دکتری بدون آزمون دانشگاه سراسری به این صورت است که هر دانشگاهی مطابق با رشته‌های مشخص خود در این دوره اقدام به انتشار اطلاعیه‌ای در سایت خود مبنی بر جذب داوطلبان استعداد درخشانی می‌کند و تمامی شرایط آن را به طور کامل توضیح می‌دهد.

روند معمول این اقدامات به دو صورت ثبت نام اینترنتی و مرحله حضوری است.

هر ساله در بازه زمانی یک ماهه‌ای که زمان دقیق آن متعاقبا در همین مقاله اعلام خواهد شد، داوطلبان می‌توانند برای شرکت در این روش از جذب دانشجو در مقطع دکتری دانشگاه سراسری اقدام به ثبت نام کنند.

همچنین برای دانشجویانی که ترم آخر کارشناسی ارشد هستند و متقاضی شرکت در این دوره می‌باشند به صورت مازاد بر ظرفیت روزانه اقدام به ثبت نام انجام خواهد شد.

شرایط پذیرش دکتری بدون آزمون دانشگاه سراسری

دانشجویانی که دارای شرایط پذیرش دکتری بدون آزمون دانشگاه سراسری هستند می‌توانند بدون شرکت در هیچ آزمونی و تنها با داشتن این شرایط اقدام به ادامه تحصیل در این مقطع تحصیلی کنند.

از جمله شرایط پذیرش دکتری بدون آزمون دانشگاه سراسری موارد زیر است:

  1. دارا بودن حد نصاب معدل
  • داوطلبان متقاضی برای ثبت نام دکتری بدون آزمون 1403 دانشگاه سراسری باید مدرک کارشناسی خود را با معدل کل 16 به پایان رسانده باشند.
  • دارا بودن معدل 17 بر حسب میانگین نمرات پایان ترم و معدل کلی در مقطع کارشناسی ارشد اجباری است.
  1. رعایت فاصله زمانی از فارغ التحصیلی تا شرکت در دوره دکتری
  • داوطلبانی که در صدد شرکت در دوره دکتری بدون کنکور دانشگاه سراسری هستند می‌بایست کمتر از ۲ سال از فارغ التحصیلی خود در مقطع کارشناسی ارشد، برای ثبت نام در این دوره اقدام کنند. فاصله بیشتر از دو سال میان فارغ التحصیلی ارشد تا ثبت نام دکتری بدون کنکور، از جمله موانع شرکت در این آزمون است.
  1. اخذ حداقل 70 امتیاز از فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی
  • بدست آوردن نمره مورد نظر و امتیاز لازم در جدول امتیاز بندی این سری از فعالیت‌ها و همچنین مصاحبه‌ها یکی دیگر از شرایط پذیرش دکتری بدون آزمون دانشگاه سراسری است. در ضمن اولویت با کسانی است که امتیاز بیشتری از این فعالیت ها در کارنامه خود داشته باشند.

لیست رشته های دکتری بدون آزمون دانشگاه سراسری

رشته‌های دکتری بدون آزمون دانشگاه سراسری بنا بر دانشگاه هر شهری متفاوت است.

سیستم اطلاع رسانی پیرامون رشته‌های موجود برای شرکت در دوره دکتری بدون آزمون دانشگاه سراسری بدین صورت است که هر دانشگاهی در زمان مقرر اقدام به انتشار اطلاعیه های و بخشنامه‌هایی مبنی بر جذب دانشجویانی که شرایط هماهنگی با ضوابط مورد نظر آن رشته دارند می‌کند.

به طور کلی:

تمامی رشته‌هایی که به روش آزمونی در یک دانشگاه مورد نظر وجود دارند قابلیت جذب دانشجو به صورت بدون آزمونی را نیز دارند.

برای اطلاع از لیست رشته های دکتری بدون آزمون دانشگاه سراسری مد نظر خود می‌توانید به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کرده و یا با ما تماس بگیرید.

ثبت نام دکتری بدون آزمون

دکتری بدون کنکور دانشگاه آزاد

به طور کلی بسیاری از دانشجویان تمایل دارند تا به صورت بدون کنکور در دانشگاه آزاد در مقطع دکتری ادامه تحصیل دهند. از این رو در ادامه به مواردی که نیاز است در این مورد به آنها توجه کرد، پرداخته ایم.

یکی از تفاوتهایی که شرایط جذب دانشجو بدون کنکور با روش شرکت در آزمون ورودی دانشگاه آزاد دارد این است که دانشجویانی که تمایل به شرکت در دوره دکتری بدون کنکور دانشگاه آزاد دارند می‌بایست تمامی مدارکی که در فرم ثبت نام از دانشجویان خواسته شده را با بهترین کیفیت و وضوح تصویر بالا اسکن کرده و به همراه سایر مدارک شناسایی ارسال کند.

پس از آن در صورتی که شرایط دانشجو مطابق با ضوابط حضور در آن رشته باشد، زمانبندی خاصی برای برگزاری جلسه مصاحبه انجام شده و از طریق همان سایت مبدا اطلاع رسانی خواهد شد.

شرایط پذیرش دکتری بدون آزمون دانشگاه آزاد

همانطور که قبلا اشاره شد در صورتی که دانشجویان دارای شرایط لازم برای تحصیل در رشته مورد نظر باشند از طریق این دانشگاه جذب خواهند شد.

اما شرایط پذیرش دکتری بدون آزمون دانشگاه آزاد شامل مواردی است که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

  1. دارا بودن حد نصاب معدل
  • بر اساس شرایط و قوانین دانشگاه آزاد دانشجویان رشته دامپزشکی می‌بایست حداقل معدل ۱۷ را برای شرکت در این رشته دارا باشند.
  • دارا بودن معدل ۱۸.۵ برای سایر رشته های علوم انسانی لازم و ضروری است.
  • داشتن معدل ۱۷.۵ به بالا برای سایر رشته‌ها به منزله پذیرفته شدن در دوره دکتری دانشگاه آزاد است.
  1. دارا بودن حد نصاب نمره پایان نامه
  • دانشجویانی که مایل به شرکت در دوره دکتری بدون کنکور دانشگاه آزاد هستند باید دارای نمره ۱۸.۵۰ برای پایان نامه ارائه شده در کارشناسی ارشدشان باشند.
  • همچنین آن دسته از دانشجویانی که نمره پایان نامه آنها به صورت توصیفی تعیین شده باید حتما درجه عالی را در قبولی پایان نامه خود کسب کرده باشند.
  1. هماهنگ بودن رشته فارغ التحصیلی کارشناسی ارشد مطابق با رشته انتخابی در دکتری
  • داوطلبان باید دقت داشته باشند که رشته انتخابی شان برای تحصیل در مقطع دکتری باید حتما تناسب موضوعی با رشته‌ای که از آن فارغ التحصیل شده اند داشته باشد.
  1. به پایان رساندن کارشناسی ارشد در بازه زمانی معین
  • دوره کارشناسی ارشد دانشجویانی که تمایل به ثبت نام دگتری بدون آزمون 1403 دانشگاه آزاد دارند باید حتما ظرف مدت ۶ نیمسال تمام شده باشد. دوره های تابستانی و مرخصی ها از این زمره خارج هستند.
  1. به پایان رساندن کارشناسی ارشد و سپس اقدام به شرکت در دکتری بدون آزمون دانشگاه آزاد
  • یکی دیگر از موارد مهمی که در دسته شرایط پذیرش دکتری بدون آزمون دانشگاه آزاد است این است که داوطلب باید حتما دوره کارشناسی ارشد خود را به پایان رسانده باشد و مدرک مورد نظر آن را دریافت کرده باشد. در صورتی که داوطلب هنوز دانشجوی همان دانشگاه باشد ولو دارای بهترین معدل نیز باشد امکان حضور در دوره دکتری بدون آزمون دانشگاه آزاد را نخواهد داشت.

لیست رشته های دکتری بدون آزمون دانشگاه آزاد

همانطور که قبلا نیز به آن اشاره کردیم، موارد مشخص و لیست رشته های دکتری بدون آزمون دانشگاه آزاد، همانند سایر دانشگاه‌های دیگر در سایت هر دانشگاه در زمان مشخصی اعلام خواهد شد.

از این رو:

مراجعه به سایت دانشگاه مورد نظر و سرچ در مورد لیست رشته های دکتری بدون آزمون دانشگاه آزاد بهترین روش برای دستیابی به این منابع است.

قانون کلی حاکم بر تعدد رشته‌ها این است که دانشجویان پذیرفته شده امکان تحصیل در بسیاری از رشته‌هایی که با روش جذب دانشجو با کنکور و آزمون وجود دارد را دارا می‌باشند.

زمان ثبت نام دکتری بدون آزمون دانشگاه آزاد

زمان ثبت نام دکتری بدون آزمون دانشگاه آزاد اسلامی سال 1403 از ۱۶ مرداد ماه آغاز و تا ۳۱ مرداد ماه ادامه دارد.

داوطلبانی که دارای شرایط مورد نظر برای ثبت نام دکتری بدون آزمون این دانشگاه هستند می‌توانند در ابتدا کارت اعتباری مورد نیاز را تهیه کرده و پس از آن وارد سامانه شوند و مراحل ثبت نام را انجام دهند.

لازم به ذکر است که:

با کارت اعتباری تهیه شده می‌توان کلیه اقدامات لازم برای ویرایش اطلاعات وارد شده در سایت را نیز انجام داد و نیازی به تهیه کارت اعتباری مجدد نمی‌باشد.

مدارک لازم برای قبولب در دکتری بدون کنکور دانشگاه آزاد

  • فیش واریزی مبلغ تعیین شده توسط سایت دانشگاه
  • اصل مدرک تحصیلی پایانی
  • اصل شناسنامه
  • اصل کارت ملی
  • ارائه مدرک پایان خدمت یا معافیت از خدمت سربازی
  • فایل jpg ریز نمرات اکتسابی برای مطابقت با معدل

ثبت نام دکتری بدون آزمون

دکتری بدون آزمون دانشگاه پیام نور

دانشگاه پیام نور نیز مانند سایر دانشگاه های کشور هر ساله اقدام به جذب دانشجویان استعداد درخشانی بدون کنکور در دوره دکتری می‌کند.

این سری از دانشجویان که با این روش مشغول تحصیل در این دانشگاه می‌شوند، می توانند از کلاسهای غیر حضوری این دانشگاه در طول ترم برخوردار شده و در پایان هر درس از روشهای رفع اشکال ارائه شده از سوی اساتید مرتبط بهره‌مند شوند.

روش آموزشی و تحصیلی در این دانشگاه به صورت ترمی است و دانشجو بر اساس توانایی خود اقدام به اخذ واحدهای متناسب شرایطش می کند. تحصیل در دانشگاه پیام نور برای شاغلین و کسانی که زمان کافی برای حضور در کلاس ندارند بسیار مناسب است.

زمان ثبت نام دکتری بدون آزمون دانشگاه پیام نور

شرایط و زمان ثبت نام دکتری بدون آزمون دانشگاه پیام نور به سبب ضوابط و قوانین متفاوت برگزاری کلاسهای این دانشگاه تفاوتهایی با سایر دانشگاه ها دارد.

اما به طور کلی در بازه زمانی یک ماهه ای که در آینده از همینجا اعلام خواهد شد می توان برای ثبت نام در این دوره اقدام کرد.

پذیرفته شدگان پس از اطمینان از قبولی خود می‌توانند از طریق سایت این دانشگاه اقدام به تکمیل مدارک و ثبت نام حضوری کنند.

تمامی اطلاع رسانی ها پیرامون مدارک و شرایط لازم برای ثبت نام حضوری نیز از طریق همین رسانه در اختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت.

شرایط پذیرش دکتری بدون آزمون دانشگاه پیام نور

دانشگاه پیام نور برای جذب داوطلبانی که دارای شرایط زیر باشند هر ساله اقداماتی را انجام خواهد داد.

داوطلبان باید قبل از اقدام برای ثبت نام دکتری بدون آزمون 1403 دانشگاه پیام نور در ابتدا شرایط این دانشگاه را مورد بررسی قرار داده و سپس در صورت دارا بودن آنها وارد سایت شده و نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

از جمله شرایط پذیرش دکتری بدون آزمون دانشگاه پیام نور موارد زیر است:

  • داوطلبان رتبه‌های اول تا سوم دانش آموختگان هر رشته محل
  • دانش‌آموختگان رتبه اول در دوره کارشناسی ارشد و کارشناسی به طور همزمان
  • دانشجویانی که دارای رتبه‌های اول المپیادهای علمی دانشجویی هستند
  • دانشجویان نمونه با معدل عالی و ممتاز
  • دانشجویانی که دارای مقالات معتبر و چاپ شده در مجلات علمی پژوهشی هستند.

لیست رشته های دکتری بدون آزمون دانشگاه پیام نور

به طور کلی تعداد رشته‌های قابل تحصیل در دانشگاه پیام نور در مقطع دکتری بدون آزمون ۶۴ رشته است که این تعداد شامل ۴۳ رشته در مراکز دانشگاهی تهرانی است و ۲۱ رشته برای سایر دانشگاه‌های شهرستانی است.

برای اطلاع از رشته های دکتری بدون آزمون دانشگاه پیام نور می توانید در زمانهای تعیین شده توسط این دانشگاه وارد سایت دانشگاه مورد نظر شده و تمامی رشته‌های ارائه شده برای تحصیل در مقطع دکتری بدون کنکور را مشاهده فرمایید و یا با شماره های ما تماس بگیرید.

مدارک لازم برای شرکت در دکتری بدون کنکور دانشگاه پیام نور

  • اصل مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد
  • اصل شناسنامه
  • اصل کارت ملی
  • مدرک دال بر نظام وظیفه ویژه آقایان
  • عکس پرسنلی
  • تاییدیه استفاده از سهمیه برای واجدین استفاده از آن

دکتری پولی

دانشگاه آزاد اسلامی در سال جاری اقدام به ثبت‌ نام متقاضیان دکتری بدون آزمون نموده است.
این ثبت‌ نام در دو گرایش عادی و پژوهش‌محور انجام می‌ شود.
متقاضیان پس از ثبت‌ نام در مصاحبه دانشگاه شرکت خواهند کرد.
برای ثبت‌ نام در این دانشگاه باید اوایل اردیبهشت به نشانی www.sanjesh.org مراجعه کنید.

  • در خصوص دکتری رشته عمران نقشه‌ برداری با گرایش سیستم اطلاعات جغرافیایی به چه صورت و از کجا می‌ توان مشاوره گرفت؟
  • سؤالات ام‌ اس‌آر تی کجا منتشر می‌‌ شوند؟
    آیا برای کسانی که امتحان داده‌ اند، سؤال‌ ها ارائه می‌ شود؟
  • من کارشناسی ارشد خود را در 6 ترم تمام کردم و برای مصاحبه بدون آزمون هم دعوت شده‌ ام.
    اگر قبول شوم، این امکان وجود دارد که بعدها با مشکل مواجه شوم یا خیر؟

دکتری بدون آزمون دانشگاه تهران

دانشگاه تهران از طریق سهمیه استعدادهای درخشان در مقطع دکتری در رشته‌ هایی که از طریق آزمون سراسری پذیرش دانشجو دارند، به صورت مازاد بر ظرفیت آزمون دوره روزانه و با رعایت کامل شرایط مندرج در آیین‌ نامه این دانشگاه دانشجو می‌ پذیرد.
متقاضیانی که دارای این شرایط هستند، می‌ توانند با مراجعه به سایت srm.ut.ac.ir ثبت‌ نام نمایند.

دکتری بدون آزمون پردیس

پردیس‌ های دانشگاه‌ های مختلف در مقطع دكتری براساس شيوه‌ نامه مصوب، از طريق بررسی سوابق تحصيلی و قبولی در مصاحبه تخصصی (با توجه به سوابق تحصيلی، علمی، پژوهشی، افتخارات علمی و فوق‌ برنامه و سؤالات تخصصی از رشته مورد تقاضا) در رشته‌ هایی که در سایت‌ های خود اعلام می‌ کنند، دانشجوی بدون آزمون می‌ پذیرند.

جمع بندی

در این مقاله سعی ما بر این بود تا تمامی شرایط و جوانب ثبت نام دکتری بدون آزمون 1403 را مورد ارزیابی قرار داده و اطلاعات مفید پیرامون مدارک لازم و زمان مناسب برای شرکت در این آزمون را در اختیار شما مخاطبان عزیز قرار داده باشیم.

در صورتی که پیرامون هر یک از موارد فوق سوالی داشتید و یا در هر بخش دچار ابهاماتی شدید می‌توانید با مشاوران تحصیلی با تجربه ما در الو سلام مشاور تماس گرفته و از راهنمایی های تیم مشاوره ما بهره‌مند شوید.

کارشناسان تحصیلی ما در الو سلام مشاوره همه روزه آماده خدمت رسانی به شما مخاطبان گرامی در سایت الو سلام مشاور هستند.

برای پاسخ به سؤالات خود و مشاوره ثبت نام دکتری بدون کنکور 1403 جهت موضوع مطرح شده در این مقاله می‌ توانید با مشاوران “الو سلام مشاور” در تماس باشید. کافیست با این شماره ها با ما در ارتباط باشید.

تماس با ما

محتوای جدول

پیمایش به بالا
برای دریافت مشاوره کلیک کنید