ثبت پایان نامه در ایرانداک

ثبت پایان نامه در ایرانداک
محتوای جدول

ثبت پایان نامه در ایرانداک از سال 20/08/86 برای کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری الزامی شد.

به دلیل صیانت از موضوع انتخابی بعد از تایید اساتید باید دانشجویان اقدام به ثبت پروپوزال در ایرانداک نمایند.

دانشجویان برای تایید مدرک پایان نامه خود باید در ابتدای سال تحصیلی موضوع یکتا و منحصر به فردی را که قبلا درباره آن تحقیقی صورت نگرفته انتخاب کنند، سپس با تایید استاد مشاور خود برای اینکه این موضوع توسط افراد دیگری انتخاب نشود و یا آگاهی از اینکه قبلا انتخاب شده است یا خیر باید ثبت پایان نامه در ایرانداک صورت گیرد.

از آن جا که نگارش پروپوزال با موضوعی که قبلا توسط افراد دیگری نگارش شده است توسط اساتید و هیئت علمی دانشگاه مورد پذیرش نیست بنابراین بعد از انتخاب موضوع دانشجویان باید ازیکتا بودن موضوع خود اطمینان حاصل کنند. برای سهولت کار دانشجویان در جستجوی پروپوزال های قدیمی نگارش شده و یا در حال نگارش یک پایگاه اطلاعاتی که تحت عنوان سامانه ایرانداک نام دارد، تاسیس شده است.

بنابراین دانشجویان بعد از انتخاب موضوع پروپوزال باید ابتدا درخواست پیشینه پژوهش از ایرانداک را بدهند تا از تکراری نبودن آن اطمینان حاصل کنند و بعد از آگاهی از عدم نگارش موضوع مشابه آن اقدام به ثبت پروپوزال در ایرانداک کنند.

ما در این مقال می خواهیم نحوه تایید پایان نامه در ایرانداک و هر آن چیزی که مرتبط با سامانه ایرانداک، ثبت پروپوزال، استعلام و تایید پروپوزال، و …. مربوط می شود را مورد بررسی قرار دهیم بنابراین برای آشنایی بیشتر با این موضوع با الو سلام مشاور همراه باشید.

ثبت پایان نامه در ایرانداک

ایرانداک چیست؟

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات (ایرانداک) برای ثبت اسناد علمی معتبر ایران، در سال 1347 بنیان گذاری شده است. نام گذاری این سامانه برگرفته از جمله انگلیسی Iranian Documentation Center می باشد.

اسناد و مدارکی که در این پایگاه اطلاعاتی ثبت می شود فقط پایان نامه نمی باشد و مدارکی مانند مقالات علمی شامل مقالات نشریه‌ای و مقالات همایشی، طرح‌های پژوهشی، کتاب‌های نگارشی، ترجمه و گردآوری شده و … است.

تمام مدارک ثبت شده معتبر و دارای اعتبار علمی می باشد و نزدیک به یک میلیون اسناد و مدارک علمی وفنی در آن ثبت شده است.

درخواست پیشینه پژوهش از ایرانداک برای یافتن میزان مشابهت پایان نامه و سایر تحقیقات از سامانه محبوب همانندجو انجام می گیرد، که به پایگاه اطلاعاتی ایرانداک مرتبط می باشد.

این سایت با مقایسه میزان شباهت اسناد مورد نظر به اسناد قبلی اعتبار مخصوصی به اسناد و مدارک علمی اتخاذ می کند. سامانه همانند جو با بررسی و مقایسه عنوان وسند وارد شده با اسناد و مدارک موجود قبلی میزان مشابهت آن را تعیین می کند.

نوشتن پیشینه تحقیق در پایان نامه مقطع ارشد و هم در مقطع دکتری انجام می گیرد. سایت ایرانداک یکی از پایگاه های اطلاعاتی معتبر در این زمینه است که افراد با مراجعه به آدرس سایت irandoc.ac.ir می توانند پروپوزال های خود را در آن ثبت کنند، وجود و یا عدم وجود سایر پروپوزال های انجام شده را استعلام بگیرند.

لازم به ذکر است که:

این نشانی تنها آدرس رسمی وب سایت ایرانداک می باشد و سایر آدرس ها هیچ صحت اطلاعات و پیوندی با ایرانداک ندارند.

دانشجویان بعد از ثبت موضوع خود و اطمینان از یونیک بودن آن در سطح دکتری و کارشناسی ارشد شروع به نگارش پروپوزال خود می کنند و بعد از اتمام آن، انجام دفاع و اصلاح نهايي باید دانشجو نسخه نهایی پایان نامه خود را به پژوهشگاه اطلاعات و مدارك علمي ايران ارائه دهند.

به جهت اهمیت زیاد این موضوع صدور گواهي فراغت از تحصيل، به اعلام وصول پايان ‌نامه دانش ‌آموختگان توسط پایگاه اطلاعاتی ایرانداک انجام می گیرد.

در این سایت دانشجویان اطلاعات مورد نظر خود را وارد می کنند و یک کد رهگیری دریافت می نمایند. ما نحوه ثبت نام و استعلام مدارک را در ادامه توضیح خواهیم داد پس با ما همراه باشید.

استعلام  پایان نامه در ایرانداک

کلیه دانشجویان مقطع دکتری و کارشناسی ارشد برای آگاهی از جدید و یکتا بودن موضوع خود باید به سایت ایرانداک مراجعه کنند و با ثبت نام در آن موضوع خود را ثبت کنند و بعد از تایید و نگارش پایان نامه خود یک نسخه نهایی از آن را در این سامانه بارگزاری کنند تا اگر شخصی تمایل به انتخاب این موضوع داشته باشد آگاهی پیدا کند که موضوع مورد نظر قبلا انتخاب شده و درباره آن تحقیق و پژوهش صورت گرفته است.

استعلام پایان نامه یکی از مواردی است که بسیاری از دانشجویان با عدم آگاهی و یا بی دقتی در آن به صورت درست انجام نمی دهند و بدون اطمینان از وجود مقالات مشابه شروع به نگارش و تحقیق در آن موضوع می کنند.

در نهایت در صورت وجود مقالات مشابه، مورد تایید اساتید و داوران هیئت علمی قرار نمی گیرد و با یک بی دقتی و اشتباه کوچک تمام زحمات دانشجو از بین می رود بنابراین ما قصد داریم نحوه استعلام مقالات را از سایت ایرانداک شرح دهیم تا با انجام درست آن مشکلی برای نگارش و انتخاب  موضوعات به وجود نیاید.

براساس آیین نامه ارائه شده برای دانشگاه ها، پژوهش ها و فناوری دولتی و غیر دولتی زیر نظر وزارت عتف (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)، پژوهشگاه ها و موسسات عالی آموزشی، باید پروپوزال پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله مقطع دکتری را در سامانه ایرانداک با آدرس  sabt.irandoc.ac.ir به ثبت رسانند.

همچنین بعد از تایید پروپوزال موضوعات کارشناسی ارشد و دکتری باید میزان مشابهت و اصالت موضوعات را در سامانه همانندجو با آدرس tik.irandoc.ac.ir که مرتبط به سامانه ایرانداک است تایید کنند.

به دلیل تعداد زیاد دانشجویان و خارج بودن از وقت و وظایف دانشگاه ها برای انجام این کار آن ها این وظیفه را به دانشجویان محول می کنند. که دانشجویان ملزم به گرفتن تاییدیه از سامانه همانندجو و ایرانداک و ارائه آن به دانشگاه ها و موسسات آموزشی هستند.

بنابراین دانشجویان برای اثبات یکتا بود موضوع پروپوزال خود باید آن را در سامانه ایرانداک استعلام بگیرند. برای استعلام چند مرحله وجود دارد که با انجام صحیح آن و تایید سایت مورد نظر می توانید از جدید بودن موضوع سایت خود اطمینان پیدا کنید و شروع به نگارش آن نمایید. این مراحل به شرح زیر می باشد.

  • برای استعلام اسناد ومدارک مورد نظر ابتدا وارد سایت ایرانداک شوید.
  • در مرحله بعد وارد قسمت پیشینه پژوهش در سایت ایرانداک شوید.
  • در صورتی که ثبت نام کرده باشید می توانید وارد سایت شده و اقدام به انجام عملیات استعلام کنید در غیر این صورت ابتدا ثبت نام نمایید.
  • در صورت ورود به حساب کاربری با صفحه ای رو به رو خواهید شد که فرآیند پیشینه پژوهش را انتخاب نمایید.
  • با انتخاب این گزینه وارد مرحله ای می شوید که باید تمام اطلاعات تحصیلی را با دقت وارد کنید و مبلغ 15.000 تومان واریز کنید.
  • با انجام صحیح این مراحل بعد از چند روز نتیجه استعلام به ایمیل افراد ارسال می شود.

 

ثبت پایان نامه در ایرانداک

ثبت پایان نامه در ایرانداک

برای ثبت پروپوزال در ایرانداک ابتدا باید به سایت مربوطه مراجعه کرده، روی نام نویسی کلیک کنید و یک حساب کاربری بسازید.

توجه داشته باشید که فقط یک بار ایمیل و شماره تلفن را می توانید وارد کنید به همین دلیل فارغ التحصیلان دکتری نیازی به نام نویسی ندارند و از حساب کاربری که در دوره کارشناسی ارشد ثبت نام کرده بودند استفاده می کنند.

حتما اطلاعات صحیح و درست وارد کنید که به مشکل بر نخورید.

لازم به ذکر است برای اطلاع از پیگیری و تراکنشات موفق ثبت نام پروپوزال، بعد از وارد کردن صحیح شماره تلفن گرینه اطلاع رسانی ایرانداک را علامت بزنید.

در مرحله آخر روی ثبت نام کلیک نمایید. بعد از ثبت نام یک ایمیل برای تاییدیه ثبت نام  برای شما ارسال می شود که آن را باید تایید کنید.

دقت نمایید اگر ایمیل مربوط در لیست ایمیل های شما موجود نبود به پوشه هرزنامه در قسمت ایمیل خود مراجعه نمایید. بر روی گزینه تایید نام نویسی بزنید تا ثبت نام شما تکمیل شود.

ﺑﺮای ورود ﺑﻪ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﺛﺒﺖ پایان نامه، اﯾﻤﯿﻞ و رمزعبور ﺧﻮد، را وارد ﻧﻤﻮده و ﺑﺮ روی ﮔﺰﯾﻨﻪ ورود ﺑﻪ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﮐﻠﯿﮏ ﮐﻨﯿﺪ.

مراحل ثبت پایان نامه در ایرانداک

نکته: داشتن ایمیل فعال و نسخه نهایی پایان نامه با فرمت word  و PDF ضروری است.

مراحل ثبت اطلاعات شامل شش مرحله است که به ترتیب به صورت زیر توسط دانشجو انجام می شود.

  • اطلاعات شخصی و تحصیلی
  • ورود اطلاعات پایان نامه
  • ورود محتوا پایان نامه
  • بررسی پایانی
  • دریافت کد رهگیری
  • فرآیند تائید اطلاعات

اطلاعات شخصی و تحصیلی: در این مرحله صحت اطلاعات شخصی که توسط دانشجو وارد شده است، اعم از نام، نام خانوادگی، شماره ملی، شماره تلفن، ایمیل و … مورد بررسی دانشجویان قرار میگیرد.

لازم به ذکر است:

این اطلاعات توسط دانشجویان قابل ویرایش نیست و درصورت عدم تطابق اطلاعات نمایش شده با اطلاعات هویتی باید از راه کاربرگه درخواست ویرایش اطلاعات را به نشانی https://sabt.irandoc.ac.ir/Home/ReformRequest مراجعه کرده و اطلاعات درست خود را اعلام کنید.

ورود اطلاعات پایان نامه: در این مرحله اطلاعات پایان نامه وارد می شود که هم به صورت دستی و هم به صورت فایل word امکان بارگذاری اطلاعات است. توجه داشته باشید که تاریخ دفاع از پایان نامه با تاریخ صفحه عنوان تحصیلی مطابقت داشته باشد.

ورود محتوا پایان نامه: در این قسمت  محتوای درخواستی پایان نامه وارد می شود توجه داشته باشید که در قسمت کلید واژه حتما باید کلید واژه در یک فیلد جداگانه وارد شود. برای وارد کردن کلید واژه جدید، افزودن کلید واژه جدید بزنید. توجه داشته باشید که در صورتی کلید واژه ها به صورت ترکیبی و در یک فیلد وارد شود امکان دارد به پاسخ شما پاسخ داده نشود.

بررسی پایانی: در این قسمت تمام اطلاعات وارد شده در مراحل قبلی نمایش داده می شود که در صورت صحیح بودن اطلاعات وارد شده تایید کنید.

دریافت کد رهگیری: بعد از ورود و تایید اطلاعات یک کد رهگیری به نشانه تایید ثبت پایان نامه به شما داده می شود که می توانید آن را به دانشگاه مربوطه ارائه دهید.

فرآیند تائید اطلاعات: بعد از اتمام مراحل بارگذاری پایان نامه و دریافت کد رهگیری ابتدا باید توسط کارشناسان ایرانداک ظرف حداقل مدت 48 ساعت مورد تایید قرار بگیرد. و سپس توسط دانشجو این تایید صورت گیرد. در پایان باتایید ایرانداک امکان تایید برای دانشگاه مربوطه فعال خواهد شد. در صورت عدم تایید توسط سامانه ایرانداک و یا دانشگاه پایان نامه مدرک پایان نامه به دانشجو مرجوع می شود و بعد از اصلاح آن باید فرایند انجام مراحل از اول شروع شود.

ویرایش اطلاعات: امکان ویرایش اطلاعات قبل از تایید دانشگاه وجود دارد. دانشجویان در صورت تمایل به ویرایش اطلاعات خود به جز (شماره تلفن و ایمیل) می توانند به به سامانه مراجعه کرده و در قسمت درخواست های وارد شده، ویرایش اطلاعات خود را انجام دهند.

نکته: تمام سعی خود را به کار گیرید تا تمام وارد را به  درستی وارد کنید تا فرایند پذیرش پایان نامه و تکمیل مراحل در زمان کمی صورت گیرد.

جمع بندی

ثبت پروپوزال و پایان نامه دکتری و کارشناسی ارشد برای دانشجویان الزامی است.

برای عدم نگارش پایان نامه های تکراری و مشابه سامانه معتبر ایرانداک به وجود آمده است و با استعلام موضوع پایان نامه و آگاهی از تکرار نبودن آن می توانید اقدام به نگارش پایان نامه نمایید.

به دلیل اهمیت زیاد این پایگاه اطلاعاتی الزام بارگذاری نسخه نهایی پایان نامه وجود دارد و با تایید این سامانه امکان صدور مدرک فراغت از تحصیل میسر شده است پس با اهمیت بالای این سامانه یادگیری انجام مراحل و شناخت این پایگاه اطلاعاتی حائز اهمیت می باشد.

ما در این مقاله سعی کردیم با معرفی پایگاه اطلاعاتی ایرانداک و آموزش نحوه استعلام و ثبت اسناد و مدارک دوره کارشناسی ارشد و دکتری قدم کوچکی در تسهیل راه برای آشنایی با این سامانه مهم و کاربردی برداریم در صورت هرگونه سوال و ابهام درباره این سامانه و نحوه استعلام و یا ثبت پایان نامه مشاوران الو سلام مشاور آماده ارائه راهنمایی به شما عزیزان می باشند.

شماره تماس

اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطمه
5 ماه قبل

وقت بخیر. ۹ ماه هست پروپوزال آماده هست میخواستم بدونم تا کی وقت دارم ثبتش کنم.

باد شرقی
1 سال قبل

سلام ، در مقطع ارشد پروپوزال هم باید در ایرانداک ثبت بشه یا فقط استعلام موضوع کفایت میکنه ؟

پیمایش به بالا