در کدام المپیاد شرکت کنم ؟ – مقایسه مزایا و ویژگی های المپیاد ها

در کدام المپیاد شرکت کنم ؟

محتوای جدول

هر ساله بسیاری از دانش آموزان به دنبال مزایا و ویژگی هایی که المپیادهای مختلف دانش آموزی دارند و در پی مسیر علاقه خود، در عناوین مختلف المپیادی به رقابت با یک دیگر می پردازند.

یکی از اصلی ترین سوالات دانش آموزان در این راستا، این است که در کدام المپیاد شرکت کنم و یا هر یک از شاخه های المپیاد ها چه ویژگی ها و مزایایی دارد.

در پاسخ به این سوال، لازم است تا ابتدا یک مقایسه جامع در خصوص تفاوت های این بخش اعم از مزایای ورود به دانشگاه، مزایای مادی و معنوی، شاخه تخصص مربوطه و موارد مشابه دیگر پرداخته شود.

 در ادامه چه چیزهایی خواهیم آموخت؟

  • تفاوت انواع المپیاد ها با یکدیگر
  • شرایط عمومی و اختصاصی شرکت در المپیاد های دانش آموزی مختلف
  • مقایسه مزایای شرکت در هر کدام از المپیاد های دانش آموزی
  • ویژگی های هر یک از شاخه های المپیاد

در کدام المپیاد شرکت کنم ؟

در کدام المپیاد شرکت کنم ؟ راهنمایی و مقایسه کامل

المپیادهای دانش آموزی در شاخه های مختلف اعم از المپیاد علوم زمین، المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، المپیاد فیزیک، المپیاد زیست، المپیاد شیمی، المپیاد ریاضی، المپیاد کامپیوتر، المپیاد نجوم، المپیاد ادبی، المپیاد نانو و المپیاد جغرافی برگزار می گردد، که همین تنوع سبب می گردد تا دانش آموزان در پاسخ به این که در کدام المپیاد شرکت کنم، دچار تردید گردند.

در هیمن راستا، در ابتدا بهتر است شرایط شرکت در هر یک از این المپیادها را با یکدیگر مقایسه نموده تا از امکان شرکت خود در آن ها مطلع گردید:

شرایط اختصاصی شرکت در المپیادهای مختلف

هر یک از شاخه های چندگانه المپیاد ها علاوه بر شرایط عمومی (که در تمام شاخه ها مشابه و ثابت می باشد)، دارای شرایط اختصاصی نیز می باشند که به برخی از آن ها در ادامه اشاره گردیده است.

شرایط المپیاد نانو

  • تمام دوره های دانش آموزی از پایه نهم الی پایه دوازدهم مجاز به شرکت در المپیاد نانو می باشند.
  • متقاضی نباید سابقه ترک تحصیل و یا هرگونه وقفه ای در تحصیل داشته باشد.
  • تنها دارندگان تابعیت ایرانی مجاز به شرکت در آن می باشند.

شرایط المپیاد ریاضی

  • مختص پایه های دهم و یازدهم بیش از 600 نفر از شرکت کنندگان مجاز به راهیابی به مرحله دوم المپیاد خواهد شد.

لازم به ذکر است که:

تعداد 900 نفر از دانش آموزان پایه دهم که بالاترین امتیاز را کسب کرده باشند می توانند به صورت آزمایشی در آزمون تشریحی مرحله دوم شرکت کنند. این مرحله صرفا برای آمادگی سال بعد خواهد بود.

شرکت دانش آموزان پایه های دهم، در صورت دارا بودن شرایط لازمه، در مرحله دوم المپیاد ریاضی به صورت آزمایشی خواهد بود.

شرایط اختصاصی المپیادهای ادبی، شیمی و فیزیک

  • این مجموعه از المپیادها مختص دانش آموزان پایه یازدهم می باشد و دانش آموزان پایه دهم تنها می توانند به شکل آزمایشی در مرحله اول شرکت نمایند.
  • نمره درس مختص به هر یک از گرایش ها باید بیش تر از 17 باشد.

شرایط اختصاصی المپیاد جغرافیا

  • المپیاد جغرافیا مختص دانش آموزان پایه های دهم و یازدهم می باشد.
  • دانش آموزان رشته علوم انسانی مجاز به شرکت در این شاخه می باشند.
  • میانگین نمرات درس زبان انگلیسی متقاضیان این شاخه از المپیاد در دوره های اول متوسطه و پایه های دهم و یازدهم باید بیش از 17 باشد.

شرایط اختصاصی المپیاد علوم زمین

شرکت در این شاخه از المپیادهای دانش آموزی، برای واجدین شرایط عمومی در رشته های ریاضی و فیزیک و علوم تجربی ممکن می باشد.

  • دیگر رشته های المپیادهای دانش آموزی شرایط اختصاصی ویژه ای نداشته و برای هر دو پایه دهم و یازدهم مجاز می باشد.

یکی دیگر از مهم ترین بخش هایی که در پاسخ به سوال دانش آموزان مبنی بر این که در کدام المپیاد شرکت کنم، می تواند مورد بررسی قرار گیرد، مزایا و امتیازات شرکت در المپیاد مربوطه می باشد.

کانال تلگرام الو سلام مشاور

مقایسه مزایای المپیاد دانش آموزی

یکی از عللی که دانش آموزان نسبت به شرکت در المپیادها اقدام می نمایند، کسب امتیازات و تسهیلاتی برای ورود به دانشگاه ها و رشته های مورد علاقه خود می باشد. برای این منظور مقایسه این امتیازات می تواند در پاسخ به این سوال که در کدام المپیاد شرکت کنم موثر خواهد بود. در ادامه به جزئیات این مزایا خواهیم پرداخت.

عضویت بنیاد ملی نخبگان

نفرات برتر تمام گروه های المپیادی، به عضویت انجمن ملی نخبگان کشوری در خواهند آمد که مزایایی هم چون موارد زیر را همراه خواهد داشت:

  • وام های خرید مسکن
  • جذب در دستگاه های دولتی
  • کسری خدمت وظیفه سربازی برای آقایان
  • حمایت از اعضای بنیاد جهت پذیرش به عنوان هیئت علمی دانشگاه ها و مراکز علمی مختلف و غیره

معافیت کنکور برای مدال آوران برخی از رشته ها

برخلاف تصور عموم افراد کسب مدال در برخی از رشته های المپیاد شامل معافیت کنکور خواهد شد. برخی دیگر نیز فقط شامل عضویت بنیاد ملی نخبگان که در مبحث قبل اشاره شد خواهد شد. رشته هایی که کسب مدال طلا در آنها باعث معافیت کنکور خواهد شد شامل موارد زیر است:

  • ادبی 18 نفر
  • فیزیک 10 نفر
  • شیمی 8 نفر
  • ریاضی 12 نفر
  • زیست شناسی 8 نفر
  • کامپیوتر 8 نفر
  • نجوم و اخترفیزیک 10 نفر

المپیادهای سلول های بنیادی و پزشکی، اقتصاد و مدیریت، تفکر و کارآفرینی، جغرافیا و علوم زمین شامل معافیت کنکور نیستند.

راه یابی به المپیاد جهانی

در برخی از رشته های المپیاد امکان راه یابی به المپیاد جهانی وجود دارد. معمولا نصف افرادی که مدال طلا کسب می کنند بعد از شرکت در دوره های آموزشی برای تیم ملی المپیاد انتخاب شده و به رقابت های بین المللی راه پیدا می کنند. رشته هایی که دارای المپیاد جهانی هستند شامل موارد زیر است:

  • ریاضی
  • زیست شناسی
  • شیمی
  • فیزیک
  • کامپیوتر
  • جغرافیا
  • علوم زمین
  • نجوم و اخترفیزیک

ویژگی های هر یک از شاخه های المپیادها

المپیاد ریاضی

1- دارندگان مدال طلای بین المللی المیپادهای ریاضی، می توانند علاوه بر رشته های گروه ریاضی فیزیک، در رشته های گروه پزشکی نیز به ادامه تحصیل بپردازند.

2- دانش آموزانی که موفق به کسب مدال طلای مرحله نهایی در المپیاد ریاضی بشوند، از شرکت در کنکور سراسری معاف می باشند.

المپیاد های فیزیک و اختر فیزیک (نجوم)

1- برای دارندگان مدال طلای بین المللی این المپیاد فیزیک نیز می توانند در رشته های گروه پزشکی، علاوه بر گروه ریاضی و فیزیک ادامه تحصیل دهند. اما نفرات برتر المپیاد نجوم بین المللی تنها در رشته های مربوطه می توانند وارد شوند.

2- نفرات برتر مرحله نهایی این آزمون ها که موفق به اخذ مدال طلا گردیده باشند، می توانند بدون شرکت در کنکور در رشته های گروه ریاضی و فیزیک پذیرش شوند.

المپیاد سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی

1- برگزیدگان این شاخه از المپیادها از تسهیلات کنکور برخوردار نخواهند بود و تاثیری در روند پذیرش برای آن ها نخواهد داشت.

2- نفرات برتر این المپیاد، در صورتی که موفق به پذیرش از طریق کنکور سراسری در رشته های مربوط با این زمینه بشوند، از کمک هزینه های تحقیقاتی در این راستا برخودار می گردند.

المپیاد کامپیوتر

1- دارندگان مدال طلای این شاخه نیز از شرکت در کنکور سراسری معاف می باشند و می توانند در رشته محل های مورد نظر خود در زیر گروه مربوطه وارد مشغول به تحصیل شوند.

2- نفراتی که در سال گذشته در پایه دهم و به صورت آزمایشی در این رشته شرکت نموده باشند و موفق به اخذ مدال گردیده باشند، بدون شرکت در مراحل اول و دوم این رشته، می توانند مستقیما در اردوهای آموزشی تابستانی به منظور آمادگی برای مرحله نهایی حضور یابند.

3- دارندگان طلای این رشته نیز می توانند در رشته های گروه پزشکی به ادامه تحصیل بپردازند.

المپیاد ادبی

1- نفرات برتر این شاخه از المپیادهای دانش آموزی نیز از شرکت در کنکور سراسری در رشته های مربوطه معاف خواهند بود.

2- پیش از این، این افراد تنها قادر به انتخاب رشته های مربوطه به ادبیات برای ادامه تحصیل بدون کنکور بودند. اما در سال های اخیر، دارندگان مدال های طلا در این شاخه می توانند رشته های گروه علوم انسانی را تماما انتخاب نمایند.

3- در چند دوره اخیر رشته های گروه هنر نیز برای انتخاب بدون کنکور سراسری برای دارندگان مدال طلای المپیاد ادبی رشته نیز مجاز گردیده است.

المپیاد شیمی

1- تسهیلات ورود به دانشگاه در رشته های مربوطه برای دانش آموزانی که موفق به اخذ مدال طلا گردیده باشند، در سال های اخیر تغییرات زیادی داشته است. برای اطلاع دقیق در راستای این شاخه در سال جاری با مشاوران مرکز الو سلام مشاور در تماس باشید.

2- داوطلبین پایه دهم همان طور که اشاره شد مجاز به شرکت در مراحل اول و دوم می باشند. این در حالی است که تنها یک بار پر مجاز به شرکت در دوره آموزشی تابستانه می باشند.

3- انصراف از مرحله دوره تابستانه به منظور لغو شرکت بوده و نمی تواند در دوره های سال بعدی شما را از مراحل اولیه عبور دهد و ملزم به شرکت مجدد در مرحله اول می باشید.

المپیاد جغرافیا

1- همان طور که گفته شد دانش آموزان گروه آزمایشی علوم انسانی مجاز به شرکت در این آزمون می باشند. اما نفرات برتر در این آزمون از هیچ یک از تسهیلات ورود به دانشگاه در هیچ یک از گروه های آزمایشی برخوردار نخواهند شد.

2- نفرات برتر آزمون سال گذشته المپیاد جغرافیا، می توانند مجددا در این دوره نیز شرکت نمایند. لازم به ذکر است این داوطلبین نیز باید مجددا از همان مرحله اولیه رقابت خود را با دیگر شرکت کنندگان آغاز نمایند.

نکات بالا می تواند در مرحله شناخت المپیادهای مختلف، شرایط و مزایای هر یک را برای متقاضیان روشن نمایند تا در انتخاب رشته اصلی خود برای شرکت در المپیاد و پاسخ به سوال اصلی خود که در کدام المپیاد شرکت کنم، به درستی عمل نمایند.

در نهایت در کدام المپیاد شرکت کنم؟

در پاسخ به این سوال متقاضی که در کدام المپیاد شرکت کنم تا نتیجه بهتری کسب نمایم لازم است به برخی از نکات مهم نیز اشاره نماییم:

  • المپیاد ها، آزمون هایی می باشند که در سطوح علمی بالایی در یک شاخه مشخص برگزار می گردد. بدین معنی است که موفقیت در این آزمون ها نیاز به تلاش و مطالعه فراوانی دارد.
  • همین موضوع نشان می دهد که انتخاب این که در کدام المپیاد شرکت کنم تنها باید بر اساس استعداد و علاقه متقاضی به رشته مربوطه باشد تا وقت گذاری برای مطالعه سطوح بالاتر در آن برای وی دشوار نباشد.
  • برنامه مطالعه خود را متناسب با رشته انتخابی و بالاتر از سطوح کتب درسی و کنکور تعیین نمایید. برای این منظور لازم است زمینه قبلی در درس مورد نظر داشته باشید که به هنگام انتخاب رشته امتحانی خود برای المپیاد باید به آن توجه نمایید.
  • توجه نمایید که شرکت در المپیاد ها باید بر اساس علاقه داوطلبین باشد. اگر برای رقابت و هر مورد دیگری دست به شرکت در این آزمون زده اید، لازم است تا در انتخاب خود تجدید نظر نمایید.
  • ملاک انتخاب از میان شاخه های مختلف را میزان مزایا و تسهیلات آن بنا نکنید. باید با دید بسیار عمیق تری در این موضوع از میان رشته های مختلف انتخاب نمایید..

همان طور که اشاره گردید هر یک از رشته های امتحانی در آزمون های المپیاد دانش آموزی، شرایط، مزایا، مراحل و تسهیلات مختلفی برای شرکت کنندگان خود خواهند داشت.

در این مطلب تلاش شد تا مقایسه جامعی میان این رشته های امتحانی صورت پذیرد تا داوطلب در پاسخ به سوال اصلی خود مبنی بر این که در کدام المپیاد شرکت کنم ، دقیق تر عمل نماید.

لذا تمام متقاضیان و دانش آموزان واجد شرایط به منظور بررسی شرایط ویژه خود و پاسخ دقیق این که در کدام المپیاد شرکت کنم تا مناسب شرایطم باشد، می توانند با مشاوران مرکز الو سلام مشاور در تماس باشند تا انتخاب این مهم را با آن ها به اشتراک بگذارند.

الو سلام مشاوردر صورت اشغال بودن خطوط، چندین بار شماره گیری را تکرار کنید
با مجوز رسمی و دارای مشاوران با تجربه و متخصصالو سلام مشاورالو سلام مشاوره

محتوای جدول

اشتراک در
اطلاع از
31 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خانم حمادی
11 ماه قبل

سلام من دهم هستم میخواهم در المپیاد نجوم و اخترفیزیک شرکت کنم ایا این ازمون ازمایشی است یا میتوانم در مرحله دوم نیز شرکت کنم؟

رها بهرامی
11 ماه قبل
پاسخ به  خانم حمادی

سلام المپیاد ها در پایه دهم آزمایشی است و به مرحله تابستان راه پیدا نمی کنند.

Hamd
1 سال قبل

سلام من پایه دهم هستم میخوام در پایه یازدهم المپیاد ریاضی شرکت کنم باید ریاضی کدوم سال ها رو بخونم؟ دهم و یازدهم ؟ یا دوازدهم هم توش هستش؟

رها بهرامی
1 سال قبل
پاسخ به  Hamd

سلام باید دروس دروه دبیرستان مطالعه کنید.

No idea
1 سال قبل

برای کسی که رشته اش تجربی ، می تونه توی المپیاد نجوم و اخترفیزیک شرکت کنه یا حتی کامپیوتر ؟
یا فقط می تونه توی المپیاد زیست شرکت کنه ؟
ممنون میشم اگه جواب بدید

امیرعلی
1 سال قبل
پاسخ به  No idea

سلام
رشته دبیرستان دوره دوم ربطی به رشته المپیاد ندارم ولی اگه مثلا تو فیزیک مدال طلا بیاری نمیتونی بری رشته های پزشکی تجربی
فقط یه درصدی سهمیه بهت میدن

محمد
1 سال قبل

ایا المپیاد زمین شناسی درصدامتیازی واسه کنکور دارد

نیکا
1 سال قبل

سلام
وقتتون بخیر
برای رشته ی تجربی کدام یک از المپیاد میشه رفت؟

رها بهرامی
1 سال قبل
پاسخ به  نیکا

سلام
المپیاد زیست و شیمی گزیینه مناسبی است.

بهترین مزایای المپیاد رشته جغرافیا چیست
2 سال قبل

بهترین مزایای المپیاد جغرافیا چیست

Sh
2 سال قبل

سلام ببخشید المپیاد دانش مغز رو چرا ننوشتید؟

No idea
1 سال قبل
پاسخ به  Sh

برای کسی که رشته اش تجربی ، می تونه توی المپیاد نجوم و اخترفیزیک شرکت کنه یا حتی کامپیوتر ؟
یا فقط می تونه توی المپیاد زیست شرکت کنه ؟
ممنون میشم اگه جواب بدید

رها بهرامی
1 سال قبل
پاسخ به  No idea

می توانید شرکت کنید

ن
2 سال قبل

سلام مجدد
شرکت پایه دهم آزمایشی بوده و در دوره تابستانه راه نخواهند یافت یعنی نمیتونن مدال بگیرند!؟

ویرایشگر
پاسخ به  ن

سلام. بله

ن
2 سال قبل

سلام
من پایه دهم هستم برای شرکت در المپیاد شیمی باید کتاب شیمی یازدهم و دوازدهم رو هم بخونم ؟!
یا فقط مال دهم رو !؟

زعرا
2 سال قبل

اگه تو المپیاد ادبی شرکت کنیم و مدال بیاریم باعث معافیت از کنکور برای رشته های غیر علوم انسانی هم میشه؟

ویرایشگر
پاسخ به  زعرا

اگر طبق روال سال های پیش باشد، بله

امیرحسین
2 سال قبل

سلام من دهم هستم ،اگر در المپیاد ریاضی شرکت کنم ،ققط باید ریاضی های دهم را بخونم یا باید مال یازدهم هم بخونم

فادیا
2 سال قبل

سلام من کلاس دهم هستم و میخوام تو المپاد ریاضی شرکت کنم
اگه تو دوره اول موفق به قبولی شدم دوره دوم ازمایشی هست
تو کنکورم تاثیر داره؟

مشاورین سلام مشاور
2 سال قبل
پاسخ به  فادیا

دریافت مدال طلا می تواند در پذیرش شما در دانشگاه تاثیر گذار باشد

Khoshaman
2 سال قبل

سلام خسته نباشید
اگه در مرحله دوم قبول شیم یعنی از جزء اون ۴۰ نفر قبولی باشیم از کنکور معاف میشیم؟

ویرایشگر
پاسخ به  Khoshaman

سلام. دارندگان مدال طلا از کنکور معاف می شوند.

ک
2 سال قبل

سلام ، ببخشید المپیاد اقتصاد و مدیریت معافیت از کنکور داره؟

الهه
2 سال قبل

سلام
کسی که رشتش انسانی هست میتونه در المپیاد ریاضی شرکت کنه؟

.
2 سال قبل
پاسخ به  الهه

بله میتونه

م
2 سال قبل

سلام من رشتم انسانی هست میتونم تو المپیاد ریاضی شرکت کنم؟ یکی هم اینکه ایا میشه همزمان در دو المپیاد ادبی و ریاضی شرکت کرد

...
2 سال قبل
پاسخ به  م

بله میتونه هم زمان در دوتا شرکت کنی ولی اینطور سخت میشه برات و تمرکز کافی نداری

ناشناس
2 سال قبل
پاسخ به  م

میشه ولی اگه از مرحله ی ۲ قبول شدی فقط یکیشون و میتونی انتخاب کنی

sti
3 سال قبل

سلام ببخشید المپیاد علوم زمین چ تاثیری بر کنکور دارد ایا باعث معافیت کنکور میشود

گروه الو سلام مشاور
3 سال قبل
پاسخ به  sti

سلام المپیاد علوم زمین معافیت کنکور ندارد.

پیمایش به بالا