رشته های مجاز برای ارشد بیوشیمی بالینی

رشته های مجاز برای ارشد بیوشیمی بالینی

محتوای جدول

رشته های مجاز برای ارشد بیوشیمی بالینی و لیست کاملی که برای پذیرفته شدن در کنکور کارشناسی ارشد مد نظر سازمان سنجش است، همواره موضوعی است که داوطلبان علاقمند به ادامه تحصیل در این رشته مایلند پیرامون آن اطلاعات کافی بدست آورند.

بیوشیمی بالینی یکی از رشته های علوم پزشکی است که درصدد شناسایی اختلالات و بیماری هایی است که در بدن انسان سبب بیماری می شوند.

بیوشیمی بالینی جنبه پزشکی دارد و فرآیندهای زیستی گیاهی و جانوری را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد.

در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با رشته های مجاز برای ارشد بیوشیمی بالینی آشنا کنیم و پیرامون موارد زیر اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم:

رشته های مجاز برای ارشد بیوشیمی بالینی

معرفی موضوعات ارشد بیوشیمی بالینی

بیوشیمی بالینی در مقطع کارشناسی ارشد عمدتا پیرامون کلیه فرآیندهای شیمیایی که در بدن موجودات زنده وجود دارد به بحث می پردازد. 

در این مقطع کلیه ساختار و عملکرد های سلولی مانند پروتئین ها و کربوهیدرات ها و دیگر واکنش های موجود در سطح مولکولی شناسایی شده و ترکیب های شیمیایی آن ها مورد بررسی قرار می گیرد.

یک بیوشیمیست می تواند عواملی که سبب ایجاد ایدز و انواع سرطان ها می شود را شناسایی کند و در جهت تولید واکسن های مورد نیاز اقدامات لازم را انجام دهد.

می توان گفت بیوشیمی بالینی بر اصولی بنا شده که این اصول مبتنی بر انجام آزمایشات دقیق برای کشف اختلالاتی که سبب بیماری ها شده اند و ایجاد راه هایی برای درمان آن ها است.

در مقاله ای به طور مفصل به تفاوت رشته بیوشیمی بالینی و بیوشیمی پرداخته ایم که در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، می توانید به مقاله مربوطه مراجعه فرمایید.

رشته های مجاز برای ارشد بیوشیمی بالینی

رشته بیوشیمی بالینی همواره دارای جنبه های مختلفی است که این جنبه ها تفکیک پذیری آن را به رشته ها و گرایش های مختلف امکان پذیر می کند.

شناسایی دقیق این گرایش ها و رشته های زیر مجموعه ای یکی از اقداماتی است که داوطلبان برای ادامه تحصیل در این رشته می بایست نسبت به آن ها توجه ویژه داشته باشند.

در جدول زیر رشته های مجاز برای ارشد بیوشیمی بالینی را مشاهده خواهید کرد:

رشته امتحانی مدارک  مجاز  مورد پذیرش در کنکور ارشد بیوشیمی بالینی
بیوشیمی بالینی ایمنی شناسی پزشکی
بهداشت مواد غذایی
بهداشت و بازرسی گوشت
بیوشیمی
داروسازی
زیست شناسی (کلیه گرایشها)
شیمی
علوم آزمایشگاهی
علوم آزمایشگاهی دامپزشکی
علوم تغذیه
علوم دارویی
علوم و صنایع غذایی
ویروس شناسی

دروس و ضرایب کنکور ارشد بیوشیمی بالینی

بسیاری از داوطلبانی که در کنکور ارشد بیوشیمی بالینی موفق شده اند معتقدند با دانستن ضرایب دروس و احاطه کافی بر روی گرایش های مختلف آن می توان با سرعت و سهولت بیشتری به این نتیجه دست یافت.

تنظیم برنامه تحصیلی برای آمادگی در کنکور ارشد با دانستن دروس مد نظر و ضرایب مختص آن ها شرط موفقیت در این زمینه است.

در جدول زیر نام دروس و ضرایب آن ها را مشاهده می فرمایید:

نام درس ضریب
بیوشیمی عمومی ۶
شیمی عمومی و آلی ۲
زیست شناسی سلولی مولکولی ۲
زبان عمومی ۲

نحوه شرکت در کنکور ارشد بیوشیمی بالینی

برای شرکت در این آزمون می بایست داوطلبان شامل یکی از گرایش های ذکر شده باشند. این بدان معناست که تحصیل در یکی از رشته های فوق شرط اصلی شرکت در آزمون ارشد بیوشیمی بالینی است.

همچنین در نظر داشتن بازه زمانی برای شرکت در این آزمون و آمادگی لازم پیرامون موضوعات درسی نیز از شرایط دیگر قبولی در کنکور ارشد بیوشیمی بالینی است.

بیوشیمی بالینی از رشته هایی است که به صورت مستقل در کنکور ارشد از سوی وزارت بهداشت شناخته می شود. شرکت در این رشته نیازمند مدارکی است که از سوی سازمان سنجش پزشکی هر ساله اعلام می شود.

بازار کار بیوشیمی بالینی

رشته بیوشیمی از رشته هایی است که در حیطه های مختلفی پس از فراغت از تحصیل، امکان کار برای دانش آموختگان خود فراهم می کند.

این حیطه های مختلف شامل موارد زیر است:

  • حیطه های آموزشی: بیوشیمیست های بالینی قادرند پس از اتمام دوره تحصیل خود انواع طراحی و اجرای سیستم های نوین آموزشی در مراکز تحصیلی مانند دانشگاه ها و مدارس را دنبال کنند.
  • حیطه های پژوهشی: دانش آموختگان بیوشیمی بالینی می توانند پس از فراغت از تحصیل در پروژه های پژوهشی و تحقیقاتی به عنوان محقق شرکت کنند.
  • حیطه های خدماتی: مشغول به کار شدن در آزمایشگاه ها و مراکز مرتبط با تولید داروها و غذاها برای کنترل بهداشت و پارامترهای اصلی زمینه ای از حیطه های خدماتی در بازار کار بیوشیمی بالینی محسوب می شود.
  • حیطه های تولیدی: بیوشیمیست های بالینی می توانند برای تولید آنزیم ها و بررسی آن ها پس از فارغ التحصیلی در مراکز تخصصی مشغول به کار شوند.

رشته های مجاز برای ارشد بیوشیمی بالینی

منابع کنکور کارشناسی ارشد بیوشیمی بالینی

برای کنکور کارشناسی ارشد، وزارت بهداشت منابع خاصی را در نظر می گیرد. این منابع برای کسانی که قصد شرکت در این آزمون را دارند متناسب با وضعیت تحصیلی و موقعیت فعلیشان شامل دسته های مختلفی است.

در جدول زیر می توانید این منابع را مشاهده فرمایید:

بیوشیمی عمومی ·         Devlin- Text book of Biochemistry. the last edition

·         Lehninger- Principles of Biochemistry. the last edition

·         Stryer- Biochemistry. the last edition

زیست شناسی سلولی و مولکولی H. Lodish & et al. Molecular cell biology. Last Edition
ژنتیک ·         Emery’s Elements of Medical Genetics. Last Edition

·         Thompson & Thompson. Genetics in Medicine. Last Edition

·         T.Strachan &A. read. Human Molecular Genetics. Last Edition

شیمی آلی و عمومی موریسون بوید (کتاب کامل) – شیمی آلی – مترجم دکتر یاوری
میکروب شناسی ·         Jawetz & et al. Microbiology میکروبیولوژی جاوتز

·         Finegulld (Baily & scoit). Diagnostic Microbiology

·         Murray. Microbiology میکروبیولوژی مورای

در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را با رشته های مجاز برای ارشد بیوشیمی بالینی و جوانب مربوط به این رشته ها آشنا کنیم.

همچنین به معرفی منابع و دروس و گرایش های مختلف بیوشیمی بالینی در مقطع کارشناسی ارشد پرداختیم. در صورتی که پیرامون موارد فوق دچار ابهام و یا سوالی هستید و یا نیازمند به مشاوره های تخصصی و مرحله به مرحله برای شرکت در این آزمون و کسب موفقیت در آن هستید می توانید با مشاوران ما در مرکز الو سلام مشاور تماس حاصل فرمایید.

الو سلام مشاور پایگاه امن و اطلاع رسان دقیقی است که شما عزیزان را برای دستیابی به موفقیت های تحصیلی و شغلی هدایت و همراهی می کند. در صورت نیاز بیشتر برای مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشد، می توانید با ما در تماس باشید.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا