روزی چند ساعت زیست بخوانیم ؟

روزی چند ساعت زیست بخوانیم ؟
محتوای جدول

روزی چند ساعت زیست بخوانیم ؟ سوالی است که مشاوران و کارشناسان تحصیلی از زبان دانش‌آموزان کنکوری بسیار می‌شنوند. پاسخ این سوال رابطه مستقیمی با یک سری عوامل و بررسی آنها دارد.

تلاش برای یافتن پاسخ سوال روزی چند ساعت زیست بخوانیم زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم درصد بسیار کمی از داوطلبان توانسته اند در درس زیست ۸۰ درصد تست‌ها را صحیح بزنند. حال اگر دانش‌آموزی توانایی زدن ۹۰ درصد تست صحیح در این درس را بدست آورد، از نظر رتبه‌ای جایگاه بهتری نسبت به سایر رقبای خود بدست خواهد آورد.

از جمله مهمترین راهکارهایی که موجب بهره‌وری بیشتر در زمان خواندن زیست می‌شود تهیه یک سری از نت برداریها و تهیه فلش کارت‌هایی است که حاوی مطالب بسیار ارزشمند و نزدیک به سوالات کنکور است.

استفاده از این تجهیزات کمک آموزشی به همراه انتخاب بهترین روش برای مطالعه زیست در هر روز سبب می‌شود تا تجربه‌ای شیرین از بدست آوردن بهترین درصد از این درس در کنکور سراسری داشته باشید.

در این مقاله مهمترین عواملی که سبب بهینه‌شدن یادگیری شما در درس زیست شناسی است مورد بررسی قرار می‌گیرد و بهترین روشها برای ارائه بهترین پاسخ به سوال روزی چند ساعت زیست بخوانیم به شما دانش آموزان عزیز ارائه می‌شود. این مقاله شامل موضوعات زیر است:

روزی چند ساعت زیست بخوانیم ؟

چگونه برای خواندن زیست به صورت روزانه اقدام کنیم؟

بیشتر دانش آموزان هنگامی که به دنبال ایجاد یک برنامه منسجم و اصولی برای خواندن درس زیست هستند، از خود می‌پرسند چه مقدار زمان برای خواندن زیست لازم است و یا باید روزی چند ساعت زیست بخوانیم .

پاسخی که خود دانش آموزان به این سوال خواهند داد ارتباط مستقیمی با زمانهای آزاد و میزان حجم دروسی است که هنوز بر روی آنها تسلط کافی وجود ندارد.

دانش‌آموزانی که درس زیست را در طول سالهای اخیر به خوبی خوانده‌اند و نیاز آنها برای موفقیت در این درس تنها به بازیابی مطالب و مرور آنهاست، طبیعتا زمان کمتری را در روز به خواندن این درس اختصاص می‌دهند.

پس بسیار اهمیت دارد که در هر سال به طور کامل و جامع کتاب زیست خود را بخوانید و تمامی تست‌ها و نت‌برداری‌هایتان را برای آمادگی کنکور نزد خود نگه دارید.

دانش‌آموزانی که در صدد آمادگی برای کنکور سراسری هستند و هنوز بر روی برخی از قسمتهای کتاب درسی زیست تسلط کافی ندارند باید بر طبق زمان آزاد خود و بررسی مواردی که نیاز به یادگیری کامل دارند اقدام به برنامه‌ریزی مدون و کاملی کنند.

در ادامه با بهترین روشهای برنامه ریزی برای این قبیل دانش‌آموزان آشنا خواهید شد.

نحوه تدوین فهرست هفتگی برای خواندن زیست

چه بر روی درس زیست احاطه کامل داشته باشید و چه بخواهید آن را از نو بیاموزید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم در ابتدا یک فهرست هفتگی از کلیه امور و مشغله‌های خود تهیه کنید.

سپس زمان‌های آزاد خود را ارزیابی کرده و با توجه به این که درصد تستهای درس زیست بالاتر از دروس دیگر رشته تجربی است، ۴۰ درصد زمان آزادتان را برای مطالعه زیست به صورت روزانه اختصاص دهید.

این فهرست شامل کلیه فعالیت‌های شما از قبیل استراحت، ورزش، تفریح و حتی خواب شما می‌شود. هر چقدر این فهرست دقیق‌تر باشد احتمال کنسل کردن و کمبود زمان برای خواندن درس زیست کمتر خواهد شد.

برخی از دانش‌آموزان به اشتباه اقدام به طراحی فهرستی می‌کنند که در آن از تنوع موارد تفریحی و درسی کمتر استفاده شده و یا اقدام به برنامه ریزی روزانه به صورت کاملا اختصاصی برای خواندن درس زیست می‌کنند.

این روشها همواره محکوم به شکست هستند زیرا در آنها فشار زیاد و نبود تنوع سبب دلزدگی و رها سازی آن می‌شود و دانش‌آموز تجربه موفقی از خواندن زیست نخواهد داشت.

روزی چند ساعت زیست بخوانیم ؟

اولویت بندی درس زیست برای کسب بهترین نتیجه در کنکور

بسیاری از مشاوران و کارشناسان معتقدند برای خواندن درس زیست ابتدا بر روی موارد و مطالبی که احاطه کامل اطلاعاتی بر روی آنها دارید شروع کنید و سپس قسمتها و درسهایی را که هنوز تسلط کافی بر روی آنها پیدا نکرده‌اید بخوانید.

دلیل این امر این است که:

هنگامی که شما از ۱۰۰ درصد مطالب بتوانید ۵۰ درصد را کاملا عمیق فرا گرفته باشید، شانس بیشتری برای موفقیت در پاسخگویی به تست‌های آن دارید و این سوالات را با اطمینان کامل از صحیح بودن پاسخ خواهید داد.

اما زمانی که تمامی دروس زیست را خوانده باشید ولی سوالات آن را با شک و دو دلی پاسخ دهید انگیزه کمتری برای ادامه پاسخ دادن به سوالات بعدی پیدا می‌کنید و درصد اشتباه و کسب نمره منفی شما نیز بیشتر خواهد شد.

پس به خاطر داشته باشید برای اولویت بندی درس زیست بر طبق مراحل زیر اقدام به تخصیص زمانی کنید:

  • تمامی دروسی را که آگاهی کامل بر روی آنها دارید جدا سازی کنید؛
  • دروس متوسط و مطالبی که آشنایی کمتری با آنها دارید را جمع‌آوری کنید؛
  • از کل زمانی که در روز می توانید به خواندن درس زیست اختصاص دهید ۷۰ درصد زمان را به دسته اول اختصاص دهید؛
  • سعی کنید هر روز تست‌های همان دروس را انجام داده و نکات مهم را در کنار تست‌ها یادداشت کنید؛
  • برای خواندن مواردی که برای شما تازگی دارند زمانهای کوتاه در نظر بگیرید؛
  • به خاطر داشته باشید بیشترین بازدهی ۱۰ دقیقه اول در هنگام شروع یادگیری است.

اهمیت برنامه‌ریزی درس به درس روزانه برای خواندن زیست

درس زیست از جمله دروسی است که مطالب آن بسیار مفهومی است و نیاز به مرور چندین باره به منظور جلوگیری از فراموشی آنها است. اگر به صورت روزانه اقدام به خواندن درس زیست کنید این شانس را دارید که با تکرار مطالب و جلوی چشم بودن همیشگی آنها، نکات مهم و مورد نیاز را از حافظه کوتاه‌مدتتان به حافظه بلند مدت انتقال دهید.

اهمیت خواندن درس زیست به صورت روزانه زمانی شدت می‌گیرد که بدانید بسیاری از رتبه برتری‌ها هر روز حداقل ۴۰ دقیقه به مرور موارد مهم این درس و ۲۰ دقیقه به تست‌زنی پیرامون آن می‌پردازند.

پس سعی کنید تنوع درسی را در برنامه روزانه خود بگنجانید و از تقسیم‌بندی روزانه برای فقط یک درس و به تعویق افتادن مطالعه دوباره درس مورد نظر پس از چند روز جلوگیری کنید. سرعت و دقت شما در هنگام تست زدن تاثیر مستقیمی بر آشنایی شما با موارد آموزش دیده قبلی دارد. پس از موارد حفظی فلش کارت تهیه کنید و آنها را به صورت روزانه و مرتب مرور کنید. همچنین مواردی که نیاز به یادگیری عمقی دارند را با تست زنی و نت برداری برای همیشه به خاطر بسپارید.

روزی چند ساعت زیست بخوانیم ؟

زیست خواندن به روش رتبه برتری‌ها

اکثر کسانی که توانسته اند در درس زیست درصد‌های بالا کسب کنند بر این عقیده اند که باید دانش‌آموزان توانایی جایگزین کردن خود به جای طراح سوال را داشته باشند.

این بدان معناست که:

زمانی که شما در حال آموزش و یادگیری یک مطلب هستید اگر بتوانید از دید یک طراح سوال به آن موضوع نگاه کنید و سوالات با معنا و اصولی پیرامون آن موضوع طرح کنید، آن درس را به صورت عمقی فرا گرفته اید و امکان فراموش کردن و یا جابجایی مطالب و گمراه شدنتان در کنکور بسیار کم می‌شود.

همچنین آمیخته کردن زمانهای غیر فعالتان با مواد آموزشی سبب درونی شدن این مطالب در ذهنتان و بهره‌وری بهتر در هنگام مواجهه با سوالات می شود.

زمانهای غیر فعال یعنی زمانهایی که شما در آنها هیچ کاری نمی توانید انجام دهید و مجبورید آنها را در طور روز برای انجام فعالیت‌های دیگر صرف کنید.

از جمله این زمانها غیر فعال، زمانی است که در اتوبوس یا تاکسی در حال طی مسیر هستید و یا زمانی که منتظر آماده شدن شام و یا شروع برنامه تلویزیونی مورد علاقه‌تان هستید است.

سعی کنید همیشه نت‌ها و خلاصه نویسی‌هایتان را با خودتان به همراه داشته باشید و به خواندن آنها همانند زنگ تفریح نگاه کنید.

روند صحیح مطالعه فصل به فصل در زیست شناسی

اگر به دنبال بهترین نتیجه از مطالعه زیست به صورت فصل به فصل هستید باید یک سری از موارد را حتما مد نظر داشته باشید. عملی کردن این موارد سبب می‌شود تا شما تسلط کافی و وافی بر روی فصل مورد نظر بدست آورده و سپس به سراغ فصل بعد بروید.

تمرکز بر روی مطالب مهم یک فصل می‌تواند در بهبود پاسخ دهی به تست‌های کنکوری بسیار موثر باشد. برای تسلط کافی بر روی محتوای درسی هر فصل موارد زیر را به طور کاملا دقیق رعایت کنید:

  • برای هر فصل خلاصه نویسی کنید
  • قبل از شروع فصل بعدی حتما خلاصه نویسی‌های خود را بخوانید
  • پس از پایان یک فصل تست‌های آن را پاسخ دهید
  • در کنار هر تست موارد مشابه و نکات مهم را یادداشت کنید
  • بیشتری تکرار بر روی هر تست را علامت‌گذاری کنید
  • سعی کنید هر روز به مدت ۱۰ دقیقه خلاصه نویسی‌های خود را بخوانید
  • نکات مهم هر فصل را هایلایت کنید
  • موضوعات مشابه را در ستون‌های روبروی هم بنویسید و آنها را با هم مقایسه کنید

بررسی تغییرات سوالات زیست شناسی کنکور نسبت به سالهای قبل

با یک بررسی اجمالی و سریع میان سوالات سالهای قبل درس زیست شناسی با سوالات امسال متوجه خواهید شد که با گذشت زمان سوالات به صورت شمارشی تغییر کرده‌اند و به همین دلیل سبب بروز تفاوت عمده در طرح تیپ سوالات این درس از سوی طراحان سوال درس زیست شناسی شده است.

این طراحان با تکیه بر روی موضوعات مهمی همچون قید‌ها و مباحث گیاهی و ژنتیک سهمیه تست‌های کنکور زیست را از ۳ به ۵ رسانده‌اند. مفهومی بودن و شمول گسترده مطالب در قالب یک تست سبب شده تا دانش‌آموزان نگرشی متفاوت از سوالات مد نظر طراحان این درس در ذهن خود ایجاد کنند.

زیست‌شناسی یکی از مهمترین دروس رشته تجربی است که برای موفقیت در آن باید زمان و انرژی مضاعفی اختصاص دهید.

تمامی تلاش تیم الو سلام مشاور این است که سوالات شما پیرامون روزی چند ساعت زیست بخوانیم و زیست را چگونه برای کنکور بخوانیم را با بیانی ساده و رسا پاسخ داده باشیم.

اما اگر باز هم نیازمند به دانستن نکات و تکنیک‌های دیگری برای خواندن درس زیست هستید می‌توانید با کارشناسان تحصیلی ما در الو سلام مشاور تماس برقرار کرده و از راهنمایی‌های کارگشا و مفید آنها بهره‌مند شوید.

به یاد داشته باشید که پیمودن راه موفقیت در کنکور امری تخصصی است و نیاز به گرفتن راهنمایی‌های لازم از سوی مشاوران متخصص و با تجربه در این زمینه دارد.

تماس با ما

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا