سهمیه المپیاد در کنکور به چه صورت است؟

سهمیه المپیاد در کنکور

محتوای جدول

بسیاری از دانش آموزان هر ساله در بخش های مختلفی با شرکت در آزمون المپیاد با یکدیگر به رقابت می پردازند.

سازمان کشف و پرورش استعدادهای درخشان نیز به منظور ایجاد انگیزه در میان دانش آموزان علاوه به بر جوایز مختلف، برای مدال آوران سهمیه های مختلفی نیز در نظر گرفته است.

اگر شما هم جزء این نفرات برتر در المپیادهای کشوری در رشته های مختلف برگزار شده می باشید و یا برای مدال آوری در این بخش ها برنامه ریزی کردید، با مطالعه این متن می توانید از سهمیه المپیاد در کنکور و تاثیر آن در پذیرش خود مطلع گردید.

سهمیه المپیاد در کنکور

هرآنچه باید درباره سهمیه المپیاد در کنکور بدانید!

دانش آموزانی که در المپیادهای دانش آموزی موفق به کسب مدال شده باشند، می توانند در صورت داشتن تمام شرایط مختلف این امر، از سهمیه المپیاد در کنکور سراسری پیش روی خود بهره ببرند.

دانش آموزانی که موفق به اخذ مدال طلا (رتبه اول) در آزمون هایی که معافیت کنکور دارند، شده باشند، مطابق بخشنامه های صادره از سوی وزارت علوم، می توانند در رشته محل های گروه آزمایشی خود بدون کنکور در ظرفیت های مازاد تعلق گرفته پذیرش شوند.

این امتیاز ویژه می تواند برای بسیاری از دانش آموزان انگیزه زیادی برای شرکت در این رقابت ها ایجاد نماید، لذا لازم به ذکر است که شرکت در این رقابت نباید به مطالعه دروس شما برای آزمون سراسری لطمه وارد نماید.

مقام های دوم و سوم که دارندگان مدال های نقره و برنز به حساب می آیند نیز از سهمیه المپیاد در کنکور بی بهره نخواهند بود.

به گفته معاون مرکز سمپاد این دسته از دانش آموزان نیز در صورت کسب 80 درصد از تراز آخرین نفر قبولی بدون سهمیه در رشته محل مورد نظر خود در آزمون سراسری سال به هصورت ازاد می توانند در آن رشته پذیرش شوند.

المپیاد های دانش آموزی که سهمیه کنکوری دارند

المپیاد های دانش آموزی که معافیت کنکور دارند شامل موارد زیر است:

  • ادبی
  • ریاضی
  • زیست شناسی
  • شیمی
  • نجوم و اخترفیزیک
  • کامپیوتر
  • فیزیک

در رشته های ذکر شده به تعداد 18 نفر در رشته ادبی، به 12 نفر در رشته ریاضی، به 10 نفر در رشته های فیزیک و نجوم و به 8 نفر در رشته های زیست، شیمی و کامپیوتر مدال طلا تعلق می گیرد. همچنین به دو برابر این تعداد در هر رشته مدال نقره و برنز تعلق می گیرد. به عنوان مثال رشته ریاضی 24 نفر مدال نقره و 24 نفر مدال برنز تعلق می گیرد.

لازم به ذکر است تا پیش از سال 90 دارندگان مدال در این رشته المپیادها، تنها می توانستند در رشته ادبیات فارسی بدون کنکور وارد دانشگاه شوند.

اما مطابق با مصوبه 712 شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ سال 91، دارندگان مدال در این رشته می توانند بدون آزمون در تمامی رشته محل های مختص گروه آزمایشی علوم انسانی و هنر پذیرش شوند.

لازم به ذکر است کسب مدال در این المپیاد با دیگر رشته ها نیز متفاوت می باشد، برای این منظور این المپیاد در سه مرحله برگزار می گردد. دو مرحله اول این آزمون به‌صورت تستی و چهارگزینه‌ای که ترکیبی از کتب درسی و غیردرسی مختلف است.

این افراد طی چند هفته تحت آموزش و آزمون های علمی و مصاحبه های مختلف قرار می گیرند.

سهمیه المپیاد در کنکور

سایر سهمیه ها المپیاد در کنکور برای تحصیل در مقاطع بالاتر

هم چنین مطابق بخش نامه اعلام گردیده از سوی وزارت آموزش و پرورش به بخش های مختلف از جمله سازمان سنجش، دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی و پژوهشی:

متقاضیان می توانند از این تسهیلات در بخش های دیگر نیز به طرق زیر استفاده نمایند و از تأثیر المپیاد در کنکور مقطع خود بهره مند گردند.

ماده 1: برگزیدگان علمی حائز شرایط زیر می توانند در آزمون سراسری ورود به دوره بالاتر با کسب حد نصاب علمی 90 درصد نمره آخرین نفر قبولی در هر کد رشته محل مورد نظر خود به یکی از دانشگاه های کشور به صورت ظرفیت مازاد در سال جاری پذیرش گردند:

الف: دوره کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته)

1- دانشجویان نمونه کشوری در مقطع کاردانی

2- دارندگان مدال های مختلف المپیاد های علمی دانش آموزی (در رشته هایی غیر از موارد مذکور هم چون المپیاد هندسه، کانگورو و…) به منظور استفاده از سهمیه المپیاد در کنکور می توانند فرم مربوطه را تکمیل نمایند.

3- رتبه های اول تا سوم جشنواره جوان خوارزمی، رازی، ابن سینا و فارابی که حداقل 50 درصد در نتیجه نهایی مشارکت داشته باشد.

ب: کارشناسی ارشد نا پیوسته

1- رتبه های اول تا 15 المپیاد های دانشجویی نیز می توانند از سهمیه المپیاد در کنکور ارشد جهت ورود به این مقطع بهره مند گردند.

2- دانشگاه های سراسر کشور موظف می باشند یک سوم ظرفیت پذیرفته شدگان بدون آزمون خود را از میان استعدادهای درخشان دیگر دانشگاه ها انتخاب نمایند.

3- رتبه اول تا سوم نهایی جشنواره خوارزمی، جوان خوارزمی، رازی، ابن سینا و فارابی در دوره کارشناسی که حداقل 50 درصد در کسب نتیجه موثر بوده باشد.

لذا دانش آموزان و دانشجویان فعال در حوزه های مختلف المپیاد های دانش آموزی و دانشجویی به منظور اطلاع از تأثیر المپیاد در کنکور در رشته های مختلف مد نظر خود می توانند با مشاوران مرکز الو سلام مشاور در تماس باشند.

سهمیه المپیاد در کنکور سراسری در سال های جاری مرتبا در حال تغییر بوده است، لذا به منظور اطلاع دقیق، می توانید شرایط خود را با مشاوران این مرکز در میان بگذارید و اطلاعات مربوطه را دریافت نمایید.

کانال تلگرام الو سلام مشاور

الو سلام مشاور.در صورت اشغال بودن خطوط، چندین بار شماره گیری را تکرار کنید.
.با مجوز رسمی و دارای مشاوران با تجربه و متخصص.الو سلام مشاورالو سلام مشاوره

 

محتوای جدول

اشتراک در
اطلاع از
43 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطمه
5 ماه قبل

سلام وقت بخیر
من مدال نقره و برنز از خانه ریاضی تهران دارم آیا توی کنکور سهمیه ای دارم؟

مدیر
5 ماه قبل
پاسخ به  فاطمه

سلام وقت بخیر المپیاد کشوری در کنکور تاثیر دارد.

فاطمه
5 ماه قبل
پاسخ به  رها بهرامی

مگه این ها کشوری نیستند؟

سلام
6 ماه قبل

من هشتم هستم و در المپیاد شرکت کردم ولی در رابطه با انتخاب رشته موندم و قصدم گرفتن بورسیه ی سوییس هست اگه امکانش هست کمکم کنین

ارزو
6 ماه قبل

سلام. وقتتون بخیر. ببخشید من داخل المپیاد کارشناسی رشته امار سال 1402 رتبه 12 کسب کردم. 9 ترم کارشناسی رو تموم می کنم . می خواستم بدونم می تونم از سهمیه برای کنکور کارشناسی ارشد امار 1403 استفاده کنم؟

ممد
6 ماه قبل

سلام یه سوال داشتم
اگه در پایه یازدهم و از رشته تجربی در المپیاد ادبی شرکت کنیم و مدال بیاریم آیا میتونیم تمام رشته های انسانی رو انتخاب کنیم یا فقط مشترک با تجربی ها رو باید انتخاب کنیم ؟

مدیر
6 ماه قبل
پاسخ به  ممد

سلام
رشته های انسانی می توانید انتخاب کنید.

پسر المپیادی
7 ماه قبل

سلام اگه تو پایه دهم ، تو المپیاد شرکت کنیم و مدال طلا بیاریم ، آیا لازمه که تلاش کنیم تو نوبت اول و نوبت دوم نمرات بالایی بگیریم؟یا نه چون مدال طلا داریم دیگه نمرات اهمیتی ندارن؟؟؟

مدیر
7 ماه قبل

سلام افرادی که در پایه یازدهم مدال طلا کسب می کنند می توانند بدون کنکور در هر رشته ای که تمایل دارد ادامه تحصیل دهند.

کیان
11 ماه قبل

آیا بعد از معافیت از کنکور لازم در دوران
دبیرستان درس بخوانیم و نمره خوبی بگیریم؟

رامین
11 ماه قبل

سلام ببخشید مدال طلای کشوری المپیاد مغز و اعصاب در کنکور سهمیه داره؟

رها بهرامی
11 ماه قبل
پاسخ به  رامین

سلام فقط المپیاد هایی که به صورت چند مرحله برگزار می شود در کنکور سهمیه دارد

هساره
1 سال قبل

سلام اگه من توی المپیاد نجوم شرکت کنم میتونم دانشگاه پزشکی بخونم ؟و اگه نه چه المپیادی باید شرکت کنم تا پزشکی بتونم برم(میدونم برای معافیت از کنکور باید طلا داشته باشیم)

سما
1 سال قبل

کسایی که بعد اون دو مرحله و مصاحبه ها مدال طلا میگیرن از کنکور معافن یا اونا که مدال طلای جهانی گرفتن؟

رها بهرامی
1 سال قبل
پاسخ به  سما

مدرک طلای کشوری معافیت دارد.

مهدی
1 سال قبل

آیا مقام المپیاد سلول های بنیادی بر کنکور تاثیر نداره؟

رها بهرامی
1 سال قبل
پاسخ به  مهدی

تاثیری ندارد.

فرهاد
1 سال قبل

مدال آورندگان المپیاد سواد رسانه ای چه سهمیه ای در کنکور دارند ؟

مبینا
1 سال قبل

ببخشید فقط کسایی که مقام اول میارن میتونن بدو کنکور وارد دانشگاه بشن؟ مقام و دوم و سوم فقط سهمیه دارن ؟

رها بهرامی
1 سال قبل
پاسخ به  مبینا

بله
سهمیه برای برخی از رشته ها در نظر گرفته شده است.

ریحانه
1 سال قبل

سلام، ببخشید مدال طلای المپیاد ادبی می‌تونه بدون کنکور عملی وارد رشته‌های دانشگاهی هنر بشه یا حتماً دباید قسمت عملی رو شرکت کنه؟

شقایق
1 سال قبل
پاسخ به  ریحانه

خیر این ها المپیاد حساب نمی شوند (فکر کنم شما این مدارک را از خانه ریاضی تهران کسب کرده اید) بسیار آزمون در پایه های مختلف به اسم المپیاد برگزار میشود اما المپیاد فقط و فقط در رشته دهم و یازدهم هست که بیشتر از ۱۰۰ کشور جهان در این مسابقه شرکت می کنند مابقی آزمون ها یا شرکت هایی هستند که برای کسب و کار آزمون راه انداخته اند یا دانشگاه های سراسر دنیا

شقایق
1 سال قبل
پاسخ به  ریحانه

ببخشین اشتباهی به شما فرستادم میخواستم به رها خانم جواب بدم خیلی خیلی خیلی عذر میخوام

رها
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر.من مدال تورنمنت و المپیاد ریاضی هاروارد و استنفورد دارم.سهمیه میگیرم؟

رها بهرامی
1 سال قبل
پاسخ به  رها

سلام سهمیه برای المپیاد داخلی در نظر گرفته می شود.

شقایق
1 سال قبل
پاسخ به  رها

المپیاد فقط و فقط در دوره دهم و یازدهم برگزار میشود که بیشتر از ۱۰۰ کشور جهان در آن شرکت میکنند مابقی مسابقات المپیاد نیستند و صرفا به اسم المپیاد برگزار میشوند حتی در دوره دهم و یازدهم مسابقاتی مانند IMC وجود دارد که شرکت ها یا دانشگاه های مختلف جهان برای کسب و کار راه اندازی کرده اند و اگر به این مسابقات المپیاد گفته بشه رسما توهین هست به المپیاد و فکر کنم این مدارک رو شمل از خانه ریاضی تهران کسب کرده اید

دانش آموز
2 سال قبل

سلام ببخشید باید تمام المپیاد های علمی که شرکت می‌کنیم توی دوران دبیرستان باشه تا توی کنکور تاثیر داشته باشه یا در دوره راهنمایی کلاس هفتم تا نهم هم اگه مدال بیاریم تاثیر داره؟

شقایق
1 سال قبل
پاسخ به  دانش آموز

المپیاد فقط و فقط در دوره دهم و یازدهم برگزار میشود که بیشتر از ۱۰۰ کشور جهان در آن شرکت میکنند مابقی مسابقات المپیاد نیستند و صرفا به اسم المپیاد برگزار میشوند حتی در دوره دهم و یازدهم مسابقاتی مانند IMC وجود دارد که شرکت ها یا دانشگاه های مختلف جهان برای کسب و کار راه اندازی کرده اند و اگر به این مسابقات المپیاد گفته بشه رسما توهین هست به المپیاد

Aisan
2 سال قبل

سلام ببخشید باید تمام المپیاد های علمی که شرکت می‌کنیم توی دوران دبیرستان باشه تا توی کنکور تاثیر داشته باشه یا در دوره راهنمایی کلاس هفتم تا نهم هم اگه مدال بیاریم تاثیر داره؟

رها بهرامی
1 سال قبل
پاسخ به  Aisan

سلام فقط المپیاد کشوری در کنکور تاثیر دارد.

رضا یوسفی نژاد
2 سال قبل

سلام
ایا المپیاد نانو و تفکر و کار افرینی در کنکور سهمیه داره

Hamoon
2 سال قبل

سلام، من در جشنواره فرهنگی هنری فردا، رشته موسیقی شرکت کردم ، اگه مقام کشوری بیارم، آیا تاثیری یا معافیتی در کنکور برای قبولی در رشته موسیقی داره؟؟؟

رها بهرامی
2 سال قبل
پاسخ به  Hamoon

سلام
خیر برای رشته های که نیمه متمرکز هستند در زمان مصاحبه برای پذیرش تاثیر دارد.

Hamoon
2 سال قبل
پاسخ به  رها بهرامی

یعنی هیچ تاثیری در کنکور نداره؟؟؟؟؟
آخه توی شهر خودمون یه نفر در همین جشنواره اول شد و بدون کنکور پذیرفته شد
بنظرم در کنکور موثر باشه ولی آزمون عملی رو باید بدیم
درسته؟

رها بهرامی
2 سال قبل
پاسخ به  Hamoon

در کنکور در صورتی که نمره دعوت به مصاحبه کسب کرده باشید تاثیر دارد. رشته موسیقی بدون کنکور هم پذیرش دارد.

Hamoon
2 سال قبل

سلام ، من در جشنواره فرهنگی هنری فردا ، رشته موسیقی شرکت کردم ، اگه مقام کشوری بیارم ، آیا تاثیری یا معافیتی در کنکور و قبولی در رشته موسیقی داره؟

Mobin
2 سال قبل

با سلام و خسته نباشید.
ببخشید اگر بنده در المپیاد شیمی شرکت کرده و مدال کسب کنم، آیا می تونم از اون مدال در سهمیه کنکور ریاضی فیزیک استفاده کنم؟ چند درصد؟

رها بهرامی
2 سال قبل
پاسخ به  Mobin

سلام باید رشته مرتبط باشد.

پیمایش به بالا