ضعف در یادگیری ریاضی

ضعف در یادگیری ریاضی
محتوای جدول

ضعف در یادگیری ریاضی منحصر به یک پایه خاص و مرحله‌ای نیست. در واقع این موضوع یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی است که در سیستم آموزشی کل پایه‌ها از ابتدایی گرفته تا کنکور وجود دارد و ذهن بسیاری از دانش‌آموزان و والدین و دبیران را به خود مشغول کرده‌است.

اهمیتی که از ابتدا معلمان و اولیا برای درس ریاضی قائل بوده‌اند امری طبیعی و مسلم است.

ریاضی یکی از مهمترین دروس پایه برای ورود به رشته‌های اصلی در دبیرستان و دانشگاه است. اما چالش‌های درس ریاضی در برخی از موارد سبب بدفهمی‌های آن شده، که همین امر بروز مشکلات آموزش ریاضی را در بر داشته است.

در این مقاله قصد ما پرداختن به تمامی جوانب ضعف در یادگیری ریاضی و بررسی علل ضعف دانش‌آموزان در درس ریاضی است. در ادامه به ارائه راهکارهای تقویت ریاضی برای دانش‌آموزانی که در این درس دچار مشکلات زیادی شده‌اند می‌پردازیم.

از جمله توضیحاتی که در ادامه خواهید خواند، تحت عناوین زیر می‌باشد:

ضعف در یادگیری ریاضی

هدف از آموزش ریاضی چیست؟

آموزش ریاضی یکی از مهمترین موضوعاتی است که در سیستم آموزشی تمامی کشورها مطرح است. در هر جامعه‌ای بنابر ذهنیت افراد و سنت متداول، معلمان اقدام به تدریس این درس می‌کنند.

یادگیری ریاضی از جمله مهمترین مواردی است که هر فرد در زندگی خود ناگزیر از کسب آن می‌باشد. اما اهداف مهم و اصلی از آموزش ریاضی شامل دسته‌های مختلفی است که هر دسته نمایانگر موضوع و کاربردی خاص از این رشته آموزشی است.

در زیر به معرفی جنبه‌های اهدافی از آموزش ریاضی به صورت جداگانه می‌پردازیم:

هدف آموزشی ریاضی:

احتیاج همیشگی و دائمی به یادگیری اعداد و انجام چهار عمل اصلی یکی از بارزترین اهداف آموزشی برای این درس است.

در ساده‌ترین موارد توانایی تشخیص ساعت و یا پرداخت پول اجناس را می‌توان به عنوان هدف اصلی از یادگیری ریاضی برای کودکان تبیین کرد.

در پیچیده‌ترین موارد نیز استفاده از ریاضی به منظور تحلیل آمار و اطلاعات در تکنولوژی‌های جدید لازم و ضروری است.

هدف پرورشی ریاضی:

دانش‌آموزی که قدرت تامل و تفکر بر روی یک مسئله را به خوبی فرا بگیرد و تسلط کافی بر انتخاب سریع‌ترین و مستقیم‌ترین راه برای حل آن را داشته باشد، در دنیای واقعی نیز وسعت اندیشه و قدرت تجزیه و تحلیل بالاتری نسب به سایر افرادی که این توانایی را ندارند، در حل مسائل و مشکلات زندگی‌اش دارد.

با یادگیری ریاضی سلولهای خاکستری مغز فعالیت بیشتری نسبت به آموزشهای دیگر انجام می‌دهند و این فعالیت منجر به تشکیل سلولهای جدید و تقویت حافظه می‌شود. م

غز فعال، واکنش سریعتر و صحیح‌تری در مواجهه با اتفاقات و پیچیدگی‌های روزمره از خود نشان می‌دهد.

هدف فرهنگی ریاضی:

آشنایی با مشاهیر ریاضی و اطلاع از اقدامات بی شائبه‌ای که برای پیشبرد آن در طول زمانهای گذشته کشیده شده‌است می‌تواند انگیزه‌ای محکم در جهت یادگیری و ادامه راه اساتید بزرگ در این زمینه توسط دانش‌آموزان باشد. آشنایی با سرگذشت اسطوره‌ها و کشفیاتی که بواسطه ریاضی به آنها دست‌ پیدا کرده‌اند نیز می‌تواند الگوی مناسبی برای یادگیری ریاضی باشد.

علت ضعف دانش آموزان در یادگیری زبان انگلیسی

چالش‌های درس ریاضی

از آن‌جایی که درس ریاضی یکی از کاربردی‌ترین دروس آموزشی از اوایل شروع تحصیل در مدارس است، یادگیری صحیح و اصولی آن می‌تواند راهگشای بسیاری از مسائل در زندگی هر فرد باشد.

درک عمقی از مفاهیم کلی و توانایی و تسلط بر حل مشکلاتی که در ابتدا راهکاری برای آنها نمی‌یابیم از جمله فوایدی است که با خواندن ریاضیات بدست می‌آوریم.

آموزش اصولی و یادگیری عمقی و صحیح سبب می‌شود تا به اصطلاح پایه هر فرد از ابتدای آموزش قوی شده و در یادگیری مراحل و سالهای بعدی دچار چالش‌های این درس به صورت جدی نشود.

ضعف در یادگیری ریاضی

علل ضعف دانش‌آموزان در درس ریاضی

عوامل زیادی سبب ضعف در یادگیری ریاضی در تمامی پایه‌های تحصیلی می‌شود. این عوامل در برخی از مواقع از سوی دانش‌آموزان است و در بسیاری از موارد به سیستم آموزشی و فضای تحصیلی باز می‌گردد.

از جمله مهمترین عوامل و علل ضعف دانش‌آموزان در درس ریاضی موارد زیر است:

  • عدم معرفی اهداف آموزش ریاضی:

معرفی ناصحیح و ابهام در لزوم یادگیری درس ریاضی سبب می‌شود تا دانش‌آموزان از همان ابتدای یادگیری اهمیت تمرکز و صرف دقت را برای درس ریاضی بکار نگیرند.

هنگامی که دانش‌آموزان نمی‌دانند چرا باید ریاضی را یاد بگیرند و با یادگرفتن ریاضی توانایی حل چه مشکلات و مسائلی را در زندگی روزمره خواهند داشت، علاقه چندانی به یادگیری این درس نشان نمی‌دهند.

مهمترین هدف آموزش ریاضی افزایش توان درک مسائل و ماهیت آنها و قابلیت استدلال و طرز فکر صحیح پیرامون آن مسائل و نتیجتا یافتن راه حل‌های منطقی و آفرینش‌های فکری برای حل این مسائل است.

  • ناکارآمدی سیستم آموزشی در درس ریاضی:

عدم استفاده از تجهیزات و نوآوری‌های جدید برای بهبود وضعیت آموزش و بی توجهی به ترفندهای موفق در این زمینه یکی از عوامل مهم در سیستم آموزشی در درس ریاضی است.

ضعف حاصل از ناکارآمدی سیستم آموزشی تا مدتها سبب عدم موفقیت دانش‌آموزان در این درس می‌شود و ممکن است نظر آنها را پیرامون این درس تا ابد تحت تاثیرات منفی قرار دهد.

  • قدیمی شدن روشهای تدریس ریاضی:

اکثر دانش‌آموزان بر این اعتقادند که ساعتهای ریاضی را تنها با شنیدن و یادگیری درس جدید توسط معلم گذرانده‌اند.

معلمانی که تنها از روش تدریس و بازیابی همیشگی و قدیمی اقدام به آموزش ریاضی به دانش‌آموزان خود می‌کنند، شاهد موفقیت و بازدهی کمتری نسبت به معلمانی که دانش‌آموزان را در جریان تدریس دخالت داده و با تلاش آنها اقدام به درس دادن می‌کنند، هستند.

  • عدم وجود تنوع در کلاسهای درس ریاضی:

وارد کردن داستان‌ها و معماهای جالب می‌تواند تا حدود زیادی سبب از بین رفتن ویژگی خشک و خسته کننده کلاسهای درس ریاضی شود.

هنگامی که جرقه یافتن پاسخ یک معما در ذهن دانش‌آموز زده‌ می‌شود، تقریبا نیمی از راه پیچیده تدریس هموار می‌شود.

  • فشردگی و حجم بالای کتب درسی ریاضی:

نبود زمان کافی و وجود حجم بالای درسی در یک دوره آموزشی نیز تاثیرات منفی بر روی بهره‌وری از این ساعت درسی می‌گذارد.

همیشه دانش‌آموزان به این ضعف در سیستم آموزشی اشاره می‌کنند که معلمان استرس زیادی برای به پایان رساندن کتاب در طول سال دارند. همین عامل سبب اختصاص بخشی از تمرکز و انرژی معلم و دانش‌آموز به آن تایم بودن می‌شود.

  • تعداد زیاد دانش‌آموزان در کلاس ریاضی:

در مدارسی که به صورت دولتی اداره می‌شوند و حتی در برخی از مدارس غیرانتفاعی به سبب وجود تعداد زیاد دانش‌آموزان در یک کلاس و عدم وجود زمان برای توجه به پیشرفت تحصیلی همه دانش‌آموزان، معلمان شاهد ضعف در یادگیری ریاضی از سوی دانش‌آموزان هستند.

  • عدم روانشناسی روحیات دانش‌آموزان در یادگیری ریاضی:

برخی از دانش‌آموزانی که در سالهای اولیه تحصیلی زمینه ذهنی خوبی از ریاضی ندارند، در سالهای بعدی نیز این بار منفی را برای یادگیری ریاضی با خود حمل می‌کنند.

روانشناسی لازم برای تغییر ذهنیت دانش‌آموزان و معرفی ریاضی به عنوان رشته‌ای جذاب و مهیج سبب علاقمند شدن به این درس و بهبود وضعیت تحصیلی در دانش‌آموزان می‌شود.

ضعف در یادگیری ریاضی

راهکارهای تقویت ریاضی در ابتدایی

برخی از معلمان با استفاده از تجربه چندین ساله خود در امر آموزش ریاضی به نتایج جالب و کاربردی در این زمینه رسیده‌اند. از جمله موارد و راهکارهای تقویت ریاضی در ابتدایی موارد زیر است:

  • آموزش مفاهیم اصلی بواسطه نقاشی
  • آموزش اعداد بوسیله بازی
  • استفاده از نقاط وصل کردنی برای آموزش اشکال ریاضی
  • استفاده از استدلال صوری و روش فبک
  • آموزش مفاهیم اصلی ریاضی با استفاده از هوش منطقی
  • استفاده از داستان پردازی و خلق شخصیت برای آموزش ریاضی

بدفهمی‌های ریاضی

بدفهمی‌های ریاضی یکی از مهمترین عوامل در ضعف این درس و افت تحصیلی دانش‌آموزان است. موارد و موضوعات پایه‌ای که به صورت صحیح آموزش داده نشده‌اند و یا دانش‌آموز آنها را به صورت اصولی و صحیح یاد نگرفته از جمله موارد بدفهمی‌های ریاضی است.

بسیاری از محققان در این زمینه بر این اعتقادند که آسیب‌هایی که بدفهمی به پیشرفت علاقه در دانش‌آموزان می‌زند، بسیار بیشتر از زمانی است که عدم یادگیری در دانش‌آموزان در این درس وجود دارد.

به عبارت دیگر هنگامی که یک درخت به صورت کج رشد کرده، صاف کردن و اصلاح کجی آن سخت‌تر از زمانی است که هنوز نهال است.

دانش‌آموزانی که از همان ابتدا با روش غلط ریاضی را یاد گرفته‌اند به سختی قادر به تغییر روشهای خود برای حل مسائل و یادگیری موارد جدید هستند.

راهکارهایی برای دانش‌آموزان ضعیف در درس ریاضی

استفاده و بکارگیری از تکنیک‌های جدید آموزشی در درس ریاضی کمک زیادی به بهبود تحصیلی دانش‌آموزان در این زمینه می‌کند.

در بسیاری از موارد مشاوران تحصیلی شاهد پیشرفتهای زیاد در درس ریاضی با استفاده از بکارگیری این سری از تکنیک‌ها بوده‌اند.

از جمله مهمترین راهکارها برای دانش‌آموزان ضعیف در درس ریاضی موارد زیر است:

  • استفاده از تجهیزات و کتابهای کمک آموزشی
  • استفاده از فیلم‌ها و تدریس‌های مجازی دیگر استادان
  • برنامه‌ریزی صحیح از ابتدای سال تحصیلی
  • استفاده از کلاسهای خصوصی و پیگیری مستمر در امر یادگیری
  • معرفی دانش‌آموزان موفقی که در گذشته در این درس مشکلات زیادی داشتند

امیدواریم که با خواندن موارد و موضوعات موجود در این مقاله توانسته باشید عوامل ضعف در یادگیری ریاضی دانش‌آموزان را تشخیص و در جهت برطرف کردن آن اقدامات لازم را انجام دهید.

در صورتی که در هر یک از موارد دچار ابهام شدید و یا نیاز به راهنمایی های بیشتر و دریافت تکنیک‌های حرفه‌ای تر هستید می‌توانید با مشاوران تحصیلی ما در الو سلام مشاور تماس گرفته و از راهنمایی های آنها در این زمینه بهره‌مند شوید. کارشناسان ما در الو سلام مشاور آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما در این زمینه هستند.

تماس با ما

اشتراک در
اطلاع از
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
5 ماه قبل

سلام من از ریاضی سال گذشته تقریبا هیچی بلد نیستم در راهنمایی هم مشکل داشتم و هنوزم از اول راهنمایی تا الان که یازدهمم مشکل دارم امسال امتحانات نهایی هم هست بسیار سخته به نظرتون چه کار کنم ؟

مدیر
5 ماه قبل
پاسخ به  علی

سلام
با توجه به پیوسته بودن مطالب ریاضی باید از پایه نقاط ضعف را برطرف کنید.

جلیل
1 سال قبل

سلام من در یادگیری ریاضی مشکل دارم کمکم میکنید

رها بهرامی
1 سال قبل
پاسخ به  جلیل

سلام پایه چندم هستید؟

پیمایش به بالا