علل ضعف دانش آموزان در درس زبان انگلیسی

علل ضعف دانش آموزان در درس زبان انگلیسی
محتوای جدول

علل ضعف دانش آموزان در درس زبان انگلیسی یکی از تخصصی‌ترین مواردی است که برای یافتن آن نیاز به تحقیق و شناسایی روحیات و شخصیت دانش آموزان است.

به طور کلی بررسی علل و عواملی که سبب دلزدگی دانش آموزان به آموختن زبان انگلیسی می‌شود شامل موارد متعددی می‌شود.

سوالی که ممکن است ذهن بسیاری از معلمان را به خود مشغول کرده باشد این است که چرا دانش آموزم به زبان انگلیسی علاقه ندارد؟

در این مقاله به بررسی دلایل مهم و اصلی ترین علل ضعف دانش آموزان در درس زبان انگلیسی می‌پردازیم و تمامی جوانب آن را به همراه راه حل های مفید برای علاقمند کردن دانش آموزان به زبان انگلیسی بررسی می‌کنیم.

از جمله موضوعات و عناوینی که در ادامه خواهید خواند، موارد زیر است:

علل ضعف دانش آموزان در درس زبان انگلیسی

 بررسی علل بی علاقگی دانش آموزان به زبان انگلیسی

بررسی علل بی علاقگی دانش آموزان به زبان انگلیسی نیازمند انجام تحقیقات مرتبط و ریشه‌یابی های اصولی پیرامون این قضیه است.

در واقع:

دانش آموزان در اکثر مواقع تحت تاثیر برخی عوامل ممکن است نسبت به یادگیری یک درس علاقه بیشتری نشان دهند و یا از یادگیری آن به صورت انگیزشی امتناع کنند.

هنگامی که یک دانش آموز به صورت خودجوش برای یادگیری یک درس اقدام می‌کند بازدهی بیشتری در میزان موفقیتش ایجاد خواهد شد و بر عکس وقتی دانش آموزان تحت فشار و زور و با توجه به استرسی که در نتیجه نگرانی از واکنش والدین و معلمانشان در خود دارند، یک درس را می‌خوانند بازدهی نه چندان مثبتی دارند و در سریع ترین زمان پس از پایان آزمون، مواد درسی را فراموش می‌کنند.

برای شناسایی علل ضعف دانش آموزان در درس زبان انگلیسی لازم است به بررسی یک سری از عوامل بپردازیم. مهمترین عللی که سبب بی انگیزگی دانش آموزان برای یادگیری زبان انگلیسی می‌شود، موارد زیر است:

  • یکنواختی کلاسها و خسته کننده بودن آنها:

یکی از مهمترین اشکالاتی که می توان به سیستم آموزشی کل کشور در آموزش تمامی دروس و علی الخصوص زبان انگلیسی گرفت، یکنواختی و عدم مشارکت دانش آموزان در امر تدریس و آموزش است.

روند تکراری تدریس معلمان در بدو شروع کلاس و پرسش و پاسخ پیرامون دروس داده شده از قبل، به صورت مکرر و طبق یک روال عادی سبب می‌شود تا دانش آموزان به این فضا سریعا عادت کرده و دچار یکنواختی و دلزدگی شوند.

  • استفاده از شیوه معلم محور برای تدریس:

یک طرفه بودن تمامی فعالیت‌های آموزشی در کلاس و بر عهده معلم بودن آنها به صورت صددرصد، سبب یکنواختی و بی انگیزگی دانش آموزان می شود.

معلمانی که از یک روش ثابت و همیشگی بدون دخالت دانش آموزان اقدام به آموزش زبان می کنند همواره شاهد افت شاگردان خود در این درس هستند.

امروزه در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، مشارکت دادن دانش آموزان در امر تدریس یکی از تکنیک های نوین آموزشی محسوب می‌شود.

  • استفاده نکردن از تکنولوژی و جلوه‌های بصری:

روش‌ها و ابزارهای جدیدی که گاها به صورت روزانه و در جهت ایجاد تنوع در امر آموزش ابداع شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند، به منظور کاستن از بار یکنواختی و ایجاد هیجان برای دانش آموزان بکار می‌روند.

استفاده از تکنولوژی و آموزش دیجیتال، نرم افزارهای کمک آموزشی، بازی‌های رایانه‌ای، مسابقات آنلاین و برنامه‌هایی از این دست، تاثیرات مثبتی بر ساختن یک ذهن فعال و پویا برای دانش آموزان دارد.

  • بی توجهی به لیسینینگ و تلفیق آموزش شنیداری و دیداری:

بسیاری از معلمانی که بر روشهای نوین آموزشی روز دنیا احاطه دارند معتقدند در کنار تقویت حس دیداری دانش آموزان، بایستی حس شنیداری آنان نیز رشد پیدا کند.

استفاده همزمان این دو قابلیت در کنار هم سبب می‌شود تا ذهن با سرعت بیشتری به تجزیه و تحلیل اطلاعات بپردازد و این سرعت سبب به چالش کشیدن روند یادگیری و نتیجتا درک عمقی و مفهومی مواد درسی شود.

  • استفاده از روشهای قدیمی تدریس زبان:

دیگر زمانی که معلم ریدینگ‌ها را ترجمه می‌کرد و دانش آموزان زیر جملات، ترجمه آنها را برای استفاده بعدی می‌نوشتند به سر آمده است.

امروزه در اکثر آموزشگاه‌های زبان فعال در دنیا از خود دانش آموزان برای فهم معنای متن آن هم نه به صورت کلمه به کلمه، بلکه به صورت مفهومی و کلی استفاده می‌شود.

دانش آموز باید به صورت خودکار و در حد توانش متن درس جدید را ترجمه کرده و سپس کلمات و یا جملاتی را که نتوانسته معنای آنها را پیدا کند از طریق دیکشنری و یا جستجو در اینترنت بیابد.

این قبیل روشهای نوین آموزشی سبب بالا رفتن فعالیت دانش آموزان در کلاس درس شده و حس کنجکاوی و تلاش برای یافتن را در دانش آموزان تقویت می‌کند.

  • استفاده از کتابهای درسی ناکارآمد:

اگر شما به عنوان یک معلم در حال خواندن این مقاله هستید، به شما توصیه می‌کنیم بعد از تغییر روشهای تدریس زبان انگلیسی که در بالا به آنها اشاره کردیم، اکنون سعی در تغییر ماهیت محتوای آموزشی خود کنید. این بدان معناست که مسائل و موضوعاتی را که دانش آموزان علاقمندند آنها را یادبگیرند و برایشان کاربردی‌تر است را محور موارد درسی خود کنید و مانور گسترده ای روی آنها بدهید.

عدم توانایی در برقراری ارتباط با یک توریست در یک مکان تفریحی، حتی پس از گذراندن دروس دانشگاهی زبان انگلیسی دلیل بر ناکارآمدی کتابهای درسی و توجه نشدن به نیاز‌های اساسی افراد از خواندن این کتابها است.

موضوعاتی را برای آموزش انتخاب کنید که دانش آموزان دلیل یادگیری آن را درک کنند و بنابر نیاز ضروریشان پیرامون آن اقدام به یادگیری کنند.

  • تجربه طولانی شدن یادگیری و شکست:

امتحان کردن روشهای متعدد و ناکارآمد و همچنین سرخوردگی طولانی مدت پیرامون یادگیری زبان انگلیسی از جمله علل ضعف دانش آموزان در درس زبان انگلیسی است.

زمانی که فرد بارها برای یادگیری زبان انگلیسی اقدام کرده و نتیجه مطلوب را از آن نگرفته، دیدگاه ناخوشایندی نسبت به آن پیدا می‌کند و در برابر یادگیری زبان انگلیسی سد دفاعی می سازد.

انتخاب بهترین روش برای یادگیری زبان انگلیسی در همان بدون شروع آموزش برای کودکان و دانش آموزان تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از شکل گیری عدم توانایی در یادگیری زبان انگلیسی در این افراد دارد.

  • نادیده گرفتن زبان انگلیسی:

تا زمانی که دانش آموزان نتوانند از مواد درسی و موضوعات کتابهای درسیشان در دنیای واقعی استفاده کنند، ضرورت و علاقه چندانی برای یادگیری آن در خود نمی بینند.

همین امر سبب نادیده انگاری درس زبان برای برخی از دانش آموزان شده و اختصاص زمان برای یادگیری آن را تلف کردن وقت می پندارند.

مطالب آموزشی زبان انگلیسی باید کاربردی و بر طبق نیاز روز دانش آموزان باشد و از آنها در موارد متعدد استفاده ‌های مستقیم شود.

  • بی توجهی والدین و بی اهمیتی آنها:

ثبت نام تکراری و اختصاص زمانی برای سرگرم شدن دانش آموزان در هنگام تابستان و در کلاسهای آموزشی زبان انگلیسی به یک وظیفه و دغدغه برای والدین تبدیل شده است.

برخی از والدین می‌پندارند تنها با ثبت نام فرزندشان در این قبیل کلاسها، تمام اقدامات لازم را برای یادگیری و تقویت زبان فرزندشان رفته اند. این در حالی است که به منظور اخذ بهترین نتیجه از این سری کلاسهای آموزشی، والدین نیز باید در روند آموزش سهیم باشند.

حضور اولیاء و مشارکت آنها در جریان آموزش و ارائه امتحانات در برابر والدین یکی از تکنیک‌های دیگری است که بسیاری از کشورهای پیشرفته در حال استفاده از آن می‌باشند.

علل ضعف دانش آموزان در درس زبان انگلیسی

برای علاقمند کردن دانش آموزان به یادگیری زبان انگلیسی چه کنیم؟

امروزه به منظور علاقمند کردن دانش آموزان به یادگیری زبان انگلیسی، معلمان از برخی راه و روشهای انگیزشی استفاده می‌کنند.

شناسایی روحیه دانش آموزان و استفاده از تکنیک‌هایی برای علاقمند کردن آنها به یادگیری درس زبان، بازخورد آموزشی بسیار موفقی در میان معلمان داشته است.

استفاده از این تکنیک‌ها که عموما بر پایه نیاز به یادگیری و اصطلاحا تشنه شدن برای یافتن پاسخ سوالات است، سبب علاقمند شدن دانش آموزان و کوتاه شدن زمان مورد نیاز برای یادگیری آنان شده است.

تکنیک‌هایی که معلمان از آنها برای علاقمند کردن دانش آموزان به یادگیری استفاده می‌کنند شامل موارد زیر است:

  • نیاز به یادگیری
  • تماشای فیلم‌های مهیج
  • کشف واژه‌ها با استفاده از گوش دادن به سی دی های صوتی
  • استفاده از روش خود استادی و گروهبندی کلاس به دسته‌های چند نفری
  • تشویق دانش آموزان و تمرکز بر روی توانایی های آنان در یادگیری
  • ایجاد رقابت و پیشی گرفتن از همکلاسان
علت ضعف دانش آموزان دریادگیری درس ریاضی

نکات مهم برای ایجاد جذابیت در یادگیری زبان انگلیسی برای دانش آموزان

اگر شما به عنوان یک مدرس آموزشگاه زبان و یا معلم زبان انگلیسی در مدارس در حال خواندن این مقاله هستید، باید این موضوع را در نظر داشته باشید که علاوه بر فراهم بودن مواد و ابزارهای آموزشی استاندارد و مهیج، روشهای تدریس جذابی که از سوی شما به دانش آموزان ارائه می‌شود نیز بسیار بر روی کیفیت یادگیری و علاقمندی دانش آموزان تاثیر گذار است.

شما به عنوان اصلی‌ترین رکن آموزشی زبان انگلیسی باید بر طبق نیاز دانش آموزانتان و ارزیابی جو کلاس، اقدام به استفاده از تکنیک‌های آموزشی و سعی بر متنوع کردن فضای کلاس کنید.

از جمله نکاتی مهم برای ایجاد جذابیت در یادگیری زبان انگلیسی برای دانش آموزان موارد زیر است:

  • از دانش آموزان برای تدریس استفاده کنید
  • آنها را در قالب تیم‌های چرخشی دسته بندی کنید
  • به هر تیم وظیفه خاصی در جریان آموزش بدهید
  • به هیچ وجه سرگروه انتخاب نکنید
  • عملکرد تیم را و نه عملکرد تک تک افراد تیم را ارزیابی کنید
  • از دانش آموزان در تمامی مراحل آموزش و بازیابی استفاده کنید
  • هدف گذاری محتوایی کنید
  • فیلم بسازید و نقش هر یک از شخصیتها را به یک دانش آموز بدهید
  • برای به خاطر سپردن نکات گرامری از ابزارهای کمک آموزشی بهره بگیرید

در این مقاله سعی ما بر این بود که تمامی جوانب و علل ضعف دانش آموزان در درس زبان انگلیسی را مورد بررسی قرار دهیم و راهکارهای علمی و عملی متناسب با رفع این مشکل را به بیانی ساده ارائه دهیم.

در صورتی که نیاز به توضیحات بیشتر پیرامون مطالب فوق دارید و یا به دنبال پاسخ‌های بیشتر برای سوالات خود هستید، می توانید با مشاوران تحصیلی با تجربه ما در الو سلام مشاور ارتباط برقرار کرده و مشکلات خود را با آنها در میان بگذارید.

کارشناسان تحصیلی الو سلام مشاور آماده اطلاع رسانی به تمامی دانش آموزان، والدین و معلمان عزیز پیرامون برطرف ساختن مشکلات تحصیلی و آموزشی مواد درسی هستند.تماس با ما

اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ابوالفضل
2 سال قبل

لطفا تصویر بالا که یک خانم با پوشش نا مناسب هست را حذف کنید و تصویر بهتری در سایت قرار دهید ممکن است عده ای با این تصویر به گناه بیافتند خود را بانی گناه دیگران نکنید
با تشکر فراوان

پیمایش به بالا