مزایا و معایب واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد

مزایا و معایب واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد

محتوای جدول

مزایا و معایب واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد شامل برخی از آیتم هایی است که به دلیل آن ها هر فرد می تواند این روش از ادامه تحصیل را در این دانشگاه انتخاب کند و یا از آن منصرف شود.

کلاس های مجازی دانشگاه آزاد در وهله اول این امکان را به افراد می دهد تا در هر کجایی که هستند و با هر محدودیت زمانی و مکانی بتوانند از خدمات تحصیلی استفاده کنند.

تمامی این کلاس ها به صورت ویدئوهای ضبط شده کلاس های حضوری دانشگاه هستند و هیچ تفاوتی با دوره حضوری ندارند. اما به این روش تحصیلی می توان ایراداتی نیز وارد کرد.

در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با جوانب مختلف و مزایا و معایب واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد آشنا کنیم و پیرامون موضوعات زیر اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهیم:

مزایا و معایب واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد

معرفی دوره های الکترونیکی دانشگاه آزاد

واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد از جمله مراکز تحصیلی است که به صورت از راه دور و با ارائه فیلم های آموزشی به دانشجویان و علاقمندان در صدد ارتقاء سطح آموزش و فراهم کردن زمینه های ادامه تحصیل برای کسانی است که به دلیل محدودیت های زمانی و مکانی نمی توانند از آموزش های حضوری بهره مند شوند.

در این روش از آموزش، تمامی فیلم های تدریس اساتید در دوره های حضوری ضبط و پس از تدوین در اختیار دانشجویان واحد الکترونیک مطابق با رشته مورد نظرشان قرار می گیرد.

بسیاری از داوطلبان در هنگام انتخاب دانشگاه خود به دریافت مشاوره انتخاب رشته دانشگاه آزاد از سوی مشاوران، تمایل بیشتری برای شرکت در دوره های الکترونیکی دارند.

ویژگی های تحصیل در واحد مجازی دانشگاه آزاد

از ویژگی های واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این واحد از سال ۱۳۸۱ شروع به فعالیت کرده است.
  • در این واحد ادامه تحصیل در بیش از ۵۰ رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی در اختیار علاقمندان قرار داده شده است.
  • امکان تحصیل در بیش از ۳۰۰ رشته در مقطع کارشناسی ارشد در دوره الکترونیکی دانشگاه آزاد وجود دارد.
  • تمامی فرآیند های ثبت نام و امور دانشجویی و مالی و اداری به صورت غیر حضوری و کاملا اینترنتی انجام می شود.
  • کلاس های این واحد به صورت آنلاین و در ارتباط با اساتید است.
  • محتوای دروسی که در کلاس تدریس می شود به صورت فیلم های مدون در اختیار دانشجویان قرار می گیرد.

مزایای واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد

به طور کلی می توان این طور بیان کرد که استفاده از خدمات غیر حضوری در زمینه آموزش یکی از نیازهای اساسی کسانی است که به علل مختلف امکان حضور در کلاس های معمولی و روتین دانشگاه را ندارند.

تمامی امکانات و مواد آموزشی که در اختیار دانشجویان معمولی دانشگاه آزاد پس از ثبت نام و شروع تحصیل در این دانشگاه قرار می گیرد، در همان سطح و با پوشش تضمین شده در دسترس دانشجویان الکترونیکی نیز قرار خواهد گرفت.

مزییت های آموزشی تحصیل در واحد مجازی 

  • سهولت در دسترسی: هیچ محدودیتی در استفاده از مواد آموزشی برای دوره های الکترونیکی دانشگاه آزاد به نسبت دوره های حضوری وجود ندارد.
  • مواد آموزشی معتبر و در دسترس: تمامی محتواهای آموزشی که در کلاس های آنلاین وجود دارد، به صورت فیل و اسناد قابل دسترسی در اختیار دانشجویان قرار می گیرد.
  • بهره مندی از کلاس ها با امکانات معمولی: استفاده از کلاس های واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد نیازی به امکانات و تجهیزات و بهره مندی از تکنولوژی های خاص نیست.
  • شرکت در کلاس ها با تبلت و گوشی: با استفاده از یک سیستم معمولی و یا حتی گوشی تلفن همراه و تبلت نیز می توان در این کلاس ها شرکت کرد.
  • برخورداری از وام های دانشجویی: استفاده از وام دانشجویی برای دانشجویان این دوره ها نیز امکان پذیر است.

استفاده از امکانات جانبی تحصیل در واحد مجازی

  • انجام تمامی امور به صورت اینترنتی: پرداخت شهریه دانشگاه آزاد و ثبت نام ترم و انتخاب واحد تماما به صورت الکترونیکی و اینترنتی انجام می شود.
  • تعامل مستقیم: تعامل میان استاد و دانشجو در واحد الکترونیکی همانند دوره های حضوری است و به صورت صوتی و تصویری انجام می شود.
  • ارائه سمینار به صورت غیر حضوری: برگزاری جلسات و سمینار ها توسط سیستم ویدئو کنفرانس انجام می شود و نیازی به حضور دانشجو نیست.
  • امکان تحصیل در چند رشته: با استفاده از این روش آموزشی، امکان تحصیل همزمان در چند رشته تحصیلی برای دانشجویان وجود دارد.
  • عدالت آموزشی: استفاده از دوره های آموزشی الکترونیکی امکان ارتقاء سطح علمی را برای تمامی افراد به یک میزان فراهم می کند.
  • بهرهمندی از اساتید مجرب: در دوره های الکترونیکی دانشگاه آزاد از تمامی اساتید دوره های حضوری برای تدریس بهره گرفته می شود.
  • تحصیل همزمان در چند رشته: دانشجویانی که در دو رشته تحصیل می کنند می توانند از تطبیق واحد های مشترک بهره مند شوند.
  • تخفیف تحصیلی: امکان استفاده از تخفیف شهریه برای دانشجویان مشغول تحصیل در دو رشته تا سقف ۲۵ درصد وجود دارد.

کرونا و آموزش مجازی دانشگاه آزاد

شیوع ویروس کرونا در سال های اخیر سبب محدودیت های بسیار زیادی در ارتباطات مردمی شده است. این ویروس توانسته ظرف این مدت تاثیرات بسیار زیادی بر کیفیت های ارتباطی و عملکردی افراد در تمامی مشاغل و جوامع داشته باشد.

وجود خطر فراگیری بواسطه ویروس کرونا سبب شده تا اکثر سیستم های آموزشی به صورت غیر حضوری و از طریق فضاهای مجازی انجام شود.

تجربه نشان داده عملکرد دانشجویان و اساتید با استفاده از روش غیر حضوری سبب ارتقاء سطح کیفی آموزشی شده است.

از جمله ویژگی های این دوران که سبب محبوبیت این روش از تدریس بیش از پیش شده موارد زیر است:

  • زیر ساخت های استفاده از فضای مجازی برای تحصیل بواسطه دوره های الکترونیکی دانشگاه آزاد در دوران کرونا مهیا بود و سبب رضایت دانشجویان و اساتید شد.
  • برگزاری امتحانات میان ترم و پایان ترم، به صورت مجازی به صورت دقیق انجام شد.
  • حفظ حقوق دانشجویان با استفاده از زیر ساخت های الکترونیکی دانشگاه آزاد به صورت جامع در نظر گرفته شد.

مزایا و معایب واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد

در دوره الکترونیکی دانشگاه آزاد کدام رشته ها را می توان انتخاب کرد؟

در واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد امکان تحصیل در رشته های مختلفی در مقاطع گوناگون برای دانشجویان فراهم شده است. این رشته ها در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد دارای تنوع بالایی هستند.

به طور میانگین در دوره کارشناسی، هر فرد می تواند ۵۰ رشته تحصیلی را متناسب با علاقه و نیاز خود انتخاب کند. همچنین در مقطع کارشناسی ارشد امکان تحصیل در ۳۰۰ رشته تحصیلی برای دانشجویان فراهم شده است.

در دوره های الکترونیکی دانشگاه آزاد امکان تحصیل در اکثر این رشته ها بدون گذراندن و قبولی در کنکور است. توانمندی دانشجو برای ادامه تحصیل در رشته انتخابی خود، ملاک پذیرش در همان رشته است.

از جمله رشته های تحصیلی پر طرفدار دوره الکترونیکی دانشگاه آزاد موارد زیر است:

زبان و ادبیات فارسی زبان شناسی مددکاری اجتماعی اقتصاد
زبان و ادبیات عربی فلسفه و حکمت اسلامی علوم ارتباطات اجتماعی تاریخ
زبان و ادبیات انگلیسی علوم قران و حدیث روزنامه نگاری مدیریت بازرگانی
آموزش زبان انگلیسی ادیان و عرفان روابط عمومی مدیریت بیمه
زبان فرانسه – ادبی فقه و مبانی حقوق اسلامی برنامه ریزی اجتماعی و تعاون مدیریت دولتی
مترجمی زبان آلمانی تاریخ و تمدن ملل اسلامی علوم تربیتی مدیریت صنعتی
زبان و ادبیات آلمانی جامعه شناسی روانشناسی مدیریت مالی
زبان و ادبیات ارمنی مردم شناسی علوم سیاسی مدیریت کسب و کارهای کوچک
مدیریت امورگمرکی مدیریت امورگمرکی مدیریت امورگمرکی مدیریت امورگمرکی

زمان ثبت نام واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد

شروع کلاس ها در واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد نیز همانند دوره های معمولی و حضوری در بازه زمانی مهر و بهمن ماه هر سال انجام می شود. برای ثبت نام در این واحد ها برای ورودی مهرماه باید ازاوایل تیرماه منتظر اعلام زمان ثبت نام باشند. برای ورودی بهمن ماه نیز باید از اواسط آذر ماه برای ثبت نام اقدام کرد.

با انجام انتخاب واحد و یا تکمیل اطلاعات اولیه هر فرد می تواند ثبت نام خود را انجام داده و از آموزش های مختص رشته خود بهره مند شود.

در صورتی که متقاضی تحصیل در رشته هایی هستید که نیاز به کنکور دارند، می بایست اول در کنکور دانشگاه شرکت کرده و پس از قبولی در کنکور، اقدام به انتخاب واحد به صورت الکترونیکی در رشته مورد نظرتان کنید.

میزان شهریه ثابت واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد

شهریه دوره های الکترونیکی دانشگاه آزاد شامل دو قسمت معمول یعنی شهریه ثابت و شهریه متغیر است. پس از انتخاب واحد هر فرد ملزم به پرداخت شهریه ثابت و شهریه متغیر است تا انتخاب واحد او نهایی شود.

از جمله خدماتی که دانشگاه برای دانشجویان دوره های الکترونیکی هم در نظر گرفته، امکان پرداخت شهریه تا پایان ترم است. اما پرداخت شهریه ثابت پیش از شروع ترم لازم و ضروری است.

میزان شهریه ثابت واحد و متغیر الکترونیکی دانشگاه آزاد بر اساس رشته انتخابی متفاوت است. معمولا میزان شهریه برای رشته های علوم انسانی کمترین مقدار و برای رشته های مهندسی بالاترین مقدار را دارد. این مقدار از حداقل یک میلیون هشت صد هزار تومان تا سه میلیون تومان برای هر ترم متغیر است. 

این میزان برای واحد های عمومی و پایه ای و اختیاری نیز متفاوت است. بالاترین میزان شهریه متغیر برای واحد ها که عمدتا واحد های تخصصی و اصلی و آزمایشگاهی هستند در نظر گرفته می شود. 

فواید استفاده از دوره های الکترونیکی دانشگاه آزاد

استفاده از دوره های الکترونیکی دانشگاه آزاد سبب دستیابی دانشجویان این دوره ها به برخی از فواید و مزایا می شود.

از جمله مهمترین این فواید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدرک معتبر
  • ارتباط مستقیم با استاد
  • برخورداری از اساتید با تجربه
  • پشتیبانی های دائمی مشاوران
  • بهره مندی از تجهیزات آموزشی
  • بهره مندی از روش های نوین آموزشی
  • صرفه جویی در زمان و هزینه
  • وسعت فضا و زمان

معایب واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد

علی رغم تمامی مواردی که مبتنی بر ارجحیت واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد و تمایل دانشجویان به شرکت در این دوره ها است، برخی از پارامترهای عملکردی این سیستم می تواند به عنوان عیب و اشکال در نظر گرفته شود.

از نظر برخی از دانشجویان می توان موارد زیر را در زمره معایب واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد حساب کرد:

  • امکان قطع شدن اینترنت و از دست رفتن کلاس
  • عدم تعامل دانشجو با دیگر دانشجویان به صورت رودررو
  • عدم شناخت صحیح از توانمندی های دانشجو توسط اساتید

در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در مورد تسویه حساب دانشگاه آزاد، سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد و مواردی از این قبیل، به مقالات مربوطه مراجعه نمایید.

درخواست مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری 1403

در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را با جوانب مختلف دوره های مجازی دانشگاه آزاد و مزایا و معایب واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد آشنا کنیم. همچنین به معرفی مشخصات آن و نحوه ثبت نام در این دوره ها پرداختیم.

در صورتی که پیرامون موارد فوق دچار ابهام و یا سوالی هستید و یا نیازمند به دریافت مشاوره های تخصصی در این زمینه اید می توانید با مشاوران ما در مرکز الو سلام مشاور تماس حاصل فرمایید.

الو سلام مشاور پایگاه امن و اطلاع رسان دقیقی است که شما عزیزان را در دستیابی به موفقیت های تحصیلی و شغلی حمایت و هدایت می کند.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا