نحوه جمع بندی کنکور ارشد – 6 نکته مهم در رابطه با جمع بندی دروس

نحوه جمع بندی کنکور ارشد

محتوای جدول

با نزدیک شدن به زمان نهایی برگزاری کنکور سراسری کارشناسی ارشد، اطلاع دقیق از روش ها و نحوه جمع بندی کنکور ارشد برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب بسیار مهم می باشد.

با توجه به حجم بالای دروس کنکورهای رشته های مختلف کارشناسی ارشد، جمع بندی برای این آزمون، می تواند اهمیتی هم چون مطالعه در طول سال داشته باشد.

یک جمع بندی مناسب در زمان های نهایی، می تواند گام مهمی در رسیدن به رشته ها و دانشگاه های مطلوب داوطلب باشد.

لذا در این مطلب علاوه بر بررسی نحوه جمع بندی کنکور کارشناسی ارشد، به نکات مهمی هم چون تست زنی های در این بازه و زمان جمع بندی نیز اشاره گردیده است که متقاضیان می توانند با مطالعه و اجرای این اصول یک جمع بندی مناسب داشته باشند.

نحوه جمع بندی کنکور ارشد

نحوه جمع بندی کنکور ارشد

تعدد دروس اختصاصی و تمرکز کنکور ارشد تنها بر این دروس، سبب گردیده تا مرور مناسب و به موقع در این آزمون اهمیت ویژه ای داشته باشد.

نکته بسیار مهمی که داوطلبان آزمون ارشد باید به آن دقت نمایند، آن است که در این کنکور، بر خلاف کنکور ورودی مقطع کارشناسی، نفرات برتر نیز درصدهایی در حدود 50 الی 60 داشته اند؛ لذا اتمام کلیه منابع آزمون ارشد، سرفصل ها و تست ها، عملا امری دور از انتظار می باشد.

لذا متقاضیان کنکور ارشد، باید به یاد داشته باشند که در هفته های نهایی منتهی به آزمون سراسری، از مطالعه بخش های باقی مانده از منابع آزمون به شدت به دور باشند (به جز مواردی که در ادامه توضیح داده خواهد شد).

در این بازه زمانی مرور بخش های مطالعه شده اهمیت دو چندانی پیدا می کند و برای این منظور می توانید از توصیه های ذکر گردیده استفاده نمایید.

6 توصیه مهم در رابطه با روش جمعبندی برای کنکور ارشد

به منظور داشتن یک مرور کامل و مفید می توانید به نکات زیر توجه نمایید:

1- پرهیز از منابع متعدد:

داوطلب باید از همان بدو شروع برای مطالعه کنکور ارشد، در خصوص منابع مطالعه خود به اطمینان خاطر برسد و در ادامه با تکیه بر همان منابع و نکات مشخص گردیده در طول زمان مطالعه آن، شروع به جمع بندی نماید.

لذا توصیه اکید به داوطلبان این است که:

به هیچ عنوان منبع آموزشی و یا تستی تازه ای برای دوره جمعبندی ارشد اضافه نگردد مگر در شرایط خاص و با مشورت با مشاوران متخصص.

2- اولویت بندی مباحث پرتکرار:

متقاضی شرکت در آزمون ارشد، با بررسی بودجه بندی های حاصل از آزمون های حداقل 10 سال گذشته، می تواند به یک دید مناسب از اهمیت هر یک از مباحث امتحانی پی برده و علاوه بر تمرکز بر آن ها در زمان مطالعه، در زمان جمع بندی کنکور ارشد نیز مباحث مهم تر و پر سوال تر را شناسایی نماید.

3- تمرکز بر جمع بندی به صورت مبحثی و نه زمانی:

بدین مفهوم که داوطلب پس از بررسی و محرز کردن مباحث مهم و پرتکرار تر، لازم است تا مبحث مربوطه را به طور کامل مرور و جمع بندی نماید، بدون در نظر گرفتن محدودیت زمانی.

لذا داوطلب بعد از اتمام هر یک از مباحث با اهمیت در زمانی معقولانه، می تواند به مبحث و اولویت مهم بعدی خود جهش نماید.

4- مطالعه و جمع بندی سلسله وار مباحث:

در صورتی که داوطلب با مشخص نمودن مباحث پرتکرار، به این نتیجه رسد که لازم است پیش نیازهای دیگری از مباحث دیگر را، برای درک بهتر مطلب، مطالعه نماید، می تواند به صورت موازی با آن و در راستای بهبود فهم مطلب، از مرور مطلب به مطالعه پیش نیاز لازم روی بیاورد.

توجه شود که:

با مطالعه هر بخش پیش نیاز مربوطه، حتما کاربرد آن در مبحث پرتکرار مربوطه مرور گردد تا بیش تر و بهتر در ذهن متقاضی تثبیت گردد.

5- تست زنی مناسب:

متقاضی باید به هنگام مطالعه در طول سال تحصیلی، تست های مفهومی و نکته دار را برای دوره جمعبندی ارشد مشخص نماید تا در این بازه زمانی بتواند آن ها را بازنگری نمایند.

از مهم ترین نکات در نحوه جمع بندی کنکور ارشد ، داشتن تست های مفهومی مناسب برای دوره طلایی جمع بندی می باشد که علاوه بر تست های علامت زده شده می توانید از کتب های مربوط به این دوره نیز بهره مند گردید.

برای یافتن منبع متناسب با گروه و رشته امتحانی خود می توانید با مشاوران مرکز در تماس باشید.

نحوه جمع بندی کنکور ارشد

6- کنکورهای پیشین:

با اطمینان می توان بهترین منبع برای مطالعه، تست زنی، جمعبندی و مرور را سوالات کنکورهای کارشناسی ارشد در سال های پیشین دانست.

با توجه به ماهیت دروس تخصصی و مراجع دانشگاهی، سوالات آزمون ارشد عموما در قالبی مشخص و مورد انتظار، طرح می گردد که در صورت تسلط بر این مباحث ، متقاضی به راحتی می تواند در جلسه آزمون به موفقیت مورد انتظار خود، دست پیدا کند.

برای این منظور توصیه می گردد که:

در بازه یک ماه منتهی به کنکور ارشد (بهترین زمان جمع بندی کنکور ارشد)، حداکثر به صورت سه روز در میان، یک آزمون از آزمون های اخیر را انتخاب نموده و به صورت کاملا شبیه سازی شده با آزمون اصلی، به پاسخ دادن به سوالات بپردازند.

توجه گردد که:

در این آزمون ها، ساعت شروع، ساعت پایان، زمان تعویض دفترچه ها و مسائل اصلی و جزئی دیگر نیز به صورت کاملا استاندارد شبیه سازی گردد.

پس از اتمام آزمون، پاسخ برگ خود را تصحیح نموده و در دسته های زیر طبقه بندی نمایید.

  • سوالاتی که پاسخ درست داده اید و در صورت تکرار با اطمینان به آن ها پاسخ خواهید داد.
  • سوالاتی که پاسخ درست داده اید اما در حین آزمون، با شک و یا روش و نکته ای ابداعی به آن پاسخ داده اید.
  • سوالاتی که پاسخ غلط داده اید و در مباحث پرتکرار قرار دارند.
  • سوالاتی که غلط پاسخ داده اید و یا پاسخ نداده اید و از مباحثی طرح شده اند که مطالعه ای نداشته اید.

دسته اول را می توانید در دسته های تمام شده قرار دهید و با اطمینان مباحث و سر فصل های آن ها را پایان یافته بدانید.

اما؛

دسته دوم را باید با بررسی مجدد به تثبیت در ذهن خود و اطمینان از روش حل مجددا مرور و در صورت لزوم مطلعه نمایید.

دسته سوم مهم ترین سوالاتی است که باید در آموختن نحوه جمع بندی کنکور ارشد به آن ها توجه شود. این دسته از سوالات را در کنار هم قرار داده و در مدت زمان موجود تا آزمون شبیه ساز بعدی تمام تلاش خود را برای به اتمام رساندن آن سر فصل انجام دهید.

برای این منظور می توانید از منابع پیشین خود استفاده نمایید و در صورتی که نیاز به بررسی بیش تری بوده می توانید حتی منابع جدیدی نیز (تنها برای این مبحث) اضافه نموده و بر آن تسلط پیدا کنید.

در آزمون های بعدی مباحث مربوط به این دسته را شناسایی کنید و از پیشرفت و تسلط خود اطمینان حاصل نمایید در غیر این صورت مطالعه خود را تکرار نمایید.

مباحث مربوط به سوالات دسته چهارم را نیز فراموش نمایید.

هیچ فردی قرار نیست در آزمون ارشد پاسخ گوی تمام سوالات باشد و یا تمام مباحث آزمون را مطالعه نماید. این دسته از سوالات را در صورت مشاهده باید رد کرده و از پاسخ گویی به آن ها اجتناب نمایید.

مناسبترین زمان جمع بندی کنکور ارشد

بهترین زمان برای شروع جمع بندی و مرور کنکور ارشد می تواند از اواخر اسفند ماه الی اوایل فروردین ماه باشد که داوطلب زمان کافی برای تست زنی و رفع اشکالات محمتل خود داشته باشد.

هر چند با توجه به شرایط کنونی پیش آمده در کشور و به تعویق افتادن کنکور ارشد 99، متقاضیان می توانند برای شروع جمعبندی ارشد خود همه روزه با مشاوران این مجموعه در ارتباط باشند.

لذا داوطلبانی که نیاز به اطلاع از شرایط ،زمان و نحوه جمع بندی کنکور ارشد داشته باشند می توانند با مشاوران مجموعه الو سلام مشاور در تماس باشند و سوالات و ابهامات خود را با آن ها در میان بگذارند.

تماس با ما

محتوای جدول

پیمایش به بالا