نحوه مطالعه شیمی دوازدهم

نحوه مطالعه شیمی دوازدهم
محتوای جدول

نحوه مطالعه شیمی دوازدهم و انتخاب بهترین روش مطالعه شیمی دوازدهم دغدغه ای است که ذهن بسیاری از دانش آموزان را به خود مشغول کرده است.

پیدا کردن بهترین روش خواندن شیمی دوازدهم برای کنکور و همچنین روش مطالعه شیمی دوازدهم رتبه های برتر از جمله موضوعاتی است که می تواند کمک زیادی به فهم و یادگیری عمیق مطالب درسی شیمی دوازدهم داشته باشد. با توجه به تاثیر قطعی سوابق تحصیلی کنکور سراسری و افزایش سالانه آن اهمیت درس شیمی با توجه به ضریب آن دو چندان می شود.

 لذا در این مقاله به بررسی سرفصل های کتاب شیمی دوازدهم می پردازیم و بهترین روش خواندن این فصل ها را به شما معرفی می کنیم. عزیزان در صورت داشتن هرگونه ابهام یا نیاز به مشاوره تخصصی با تماس با مشاورین ما می توانند از خدمات تخصصی ما بهرهمند شوند.

از جمله مطالبی که در این مقاله خواهید خواند موارد زیر است:

  • انواع راه و روش خواندن شیمی دوازدهم برای کنکور
  • معرفی کتاب شیمی دوازدهم
  • سرفصل های کتاب شیمی 3 و نکات مهم آن
  • تکنیک های ویژه برای مطالعه شیمی دوازدهم
  • معرفی بهترین روش مطالعه شیمی دوازدهم رتبه های برتر
  • آسان ترین روش مرور شیمی دوازدهم
  • چگونه تست های شیمی 3 را عالی بزنیم؟

نحوه مطالعه شیمی دوازدهم

انواع راه و روش خواندن شیمی دوازدهم برای کنکور

به طور کلی شیمی دوازدهم شامل دو بخش اصلی است. این کتاب حاوی بخش حفظیات و بخش مسائل است.

همانطور که می دانید:

نیمی از تست های کنکور از مسائل طرح می شوند و نیمی دیگر را سوالات حفظی و مفهومی تشکیل می دهند.

زمانبندی ویژه برای خواندن هر یک از این بخش ها از مهمترین موضوعاتی است که هر دانش آموزی باید آن را با دقت فرا گیرد.

استفاده از روش های مختلف مانند بکارگیری فلش کارت، جزوه های تکمیلی، ویس های آموزشی، نت برداری، خلاصه نویسی در حاشیه کتاب و انجام تست های مختلف برای مرتبه های زیاد می تواند جزو انواغ راه و روش خواندن شیمی دوازدهم برای کنکور نیز باشد.

معرفی کتاب شیمی دوازدهم

شیمی یکی از درس هایی است که کاربرد فراوان در علوم تجربی دارد. این کاربردها به طور مستقیم در ارتباط با زندگی روزمره است.

اهداف مهمی که از آموزش این کتاب مد نظر مولفین است شامل موارد زیر می باشد:

  • تربیت افرادی که سواد کافی پیرامون مباحث اصلی و پایه ای شیمی دارند
  • توانایی سازمان دهی مطالب و محتواهای آموزشی بر طبق حوزه های مورد نیاز
  • برقراری ارتباط پیرامون مطالب عنوان شده در کتاب و زندگی ملموس و عینی افراد
  • یادگیری فعال و دائمی و کشف مفهوم

سرفصل های کتاب شیمی 3 و نکات مهم آن

در کتاب شیمی 3 مطالبی پیرامون تکمیل و جمع بندی شیمی 1 و 2 عنوان شده است.

سرفصل های شیمی دوازدهم بر مبنای مطالبی مانند مولکول ها، آسایش حاصل از این علم و کاربرد مفید این علم در زندگی بشر تدوین شده است.

شناخت دقیق محتویات کتاب شیمی 3 و اختصاص زمان مناسب برای فراگیری آنها نیز یکی از اساسی ترین مراحل برای آمادگی انجام تست های آن دارد.

سرفصل های کتاب شیمی 3 شامل موارد زیر است:

فصل اول: مولکول ها در خدمت تندرستی

در این فصل به بررسی اجزا و انواع ساختار اتم ها پرداخته شده و مولکول های اسیدهای چرب و اسید و بازها و استرها و چربی ها به طور کامل معرفی شده اند.

پیشنهاد ما این است که:

از مهمترین نکات این فصل که شامل واحد سازنده، رفتار و عملکرد، برهم کنش ها و الگوها و تغییر و اندازه گیری است خلاصه نویسی ها و نت برداری های ویژه ای تهیه کنید و آنها را در زمان های مناسب با تمرکز مرور کنید.

فصل دوم: رفاه در سایه شیمی

در فصل دوم شیمی دوازدهم انرژی پتانسیل و جنبشی و همچنین راه هایی که می توان با استفاده از آنها این انرژی ها را آزاد کرد بیان شده است.

تغییر در اندازه گیری جرم و حجم ملکول ها و رفتار مواد بر روی جانواران از جمله مهمترین عناوین این فصل هستند.

مطالبی از جمله درصد خلوص و بازده درصدی و استوکیومتری و همچنین انواع واکنش های الکتروشیمیایی در این فصل مورد بحث و آموزش قرار گرفته است.

پیشنهاد ما این است که:

در این بخش زمان بیشتری نسبت به سایر فصلها برای مطالعه مطالب اختصاص دهید. استفاده از فلش کارت ها و تست های دوره ای و درس به درس می تواند در تثبیت مطالب بسیار موثر باشد.

فصل سوم: شیمی جلوه ای از هنر، زیبایی و ماندگاری

فصل سوم شیمی 3 به بررسی ترکیب های یونی و چند سازه ها و مواد هوشمند پرداخته شده است.

مطالبی از جمله معرفی انواع جامدات و رنگدانه ها و واکنش پذیری آنها با رفتار مولکولی و همچنین انواع واکنش های آلی و معدنی و رفتار تناوبی مولکول ها در این بخش انجام شده است.

سنتز رنگدانه ها و اقتصاد اتمی و عملکرد مواد در مقیاس نانو و ماکرو نیز مهمترین موارد ذکر شده در این فصل هستند.

پیشنهاد ما این است که:

در این بخش از کتاب های تکمیلی و روشهای مختلف حل مسائل آن بهره بگیرید و نکات مهم آنها را در قالب فلش کارت جمع آوری کنید.

فصل چهارم: شیمی راهی به سوی آینده روشن تر

در فصل آخر و چهارم از کتاب شیمی دوازدهم مطالبی مانند اجزا ساختار دگر شکل ها و همچنین رفتار مواد در مقیاس نانو و ماکرو و بازده درصدی و اثر مواد روی اندام های بدن مورد بررسی قرار می گیرند.

پیشنهاد ما این است که:

در این فصل انواع سوالات مختلف پیرامون این مباحث را تهیه کرده و آنها را با روش های مختلف پاسخ بدهید. سپس بهترین روش را انتخاب کرده و از آن به عنوان یک روش اصلی برای حل مسائل استفاده کنید.

تکنیک های ویژه برای مطالعه شیمی دوازدهم

دانستن و انجام دادن یک سری از تکنیک های ویژه برای مطالعه شیمی دوازدهم می تواند تمامی جنبه های آموزشی مطالب این درس را پوشش دهد و یاریگر بسیار کارآمدی برای دانش آموزان حساس باشد.

بیشتر استادان شیمی در جواب به این سوال که نحوه مطالعه شیمی دوازدهم توسط نفرات برتر کنکور چیست، می گویند که سری پارامتر های اساسی مانند تفکیک مطالب و انجام تست های مختلف و همچنین زمانبندی دقیق برای بخش حفظیات و بخش مسائل سبب موفقیت این دانش آموزان می شود.

تکنیک های ویژه برای مطالعه شیمی دوازدهم شامل موارد زیر می شود:

  • جداسازی بخش های حفظی از حل کردنی
  • مرور چند باره مطالب حفظی
  • تهیه فلش کارت و نت نویسی برای مسائل حل کردنی و فرمول ها
  • خلاصه نویسی از جواب های سوالات و هایلایت کردن آنها
  • انجام تست های سال های قبل و مطابقت دادن آنها با پاراگراف های مرتبط
  • اختصاص 12 تا 14 ساعت زمان در یک هفته برای خواندن تست ها و فلش کارت های شیمی 3
  • انتخاب بهترین منبع تکمیلی برای شیمی دوازدهم و مطالعه آن همگام با کتاب درسی
  • بالابردن سرعت برای پاسخگویی به تست ها بعد از چند بار انجام آن

معرفی بهترین روش مطالعه شیمی دوازدهم رتبه های برتر

برخی از دانش آموزان رتبه های برتر معتقدند خواندن جزوه هایی که در کلاس و در زمان تدریس استاد تهیه کرده اند موثرترین راه برای به خاطر سپاری مطالب و بهترین نحوه مطالعه شیمی دوازدهم است.

همیشه در هنگام تهیه جزوه سه بار مطالب به صورت غیر مستقیم مرور می شوند. یک بار هنگامی که گوش می کنیم تا آنها را درک کنیم. سپس بررسی و تحلیل آنها در ذهن به سبب تسلط کافی و در نهایت نگارش آنها بر روی کاغذ است.

سه روش یادگیری، تفکر و مرور نوشتاری برای تهیه جزوه مورد استفاده قرار می گیرند.

همچنین:

بهترین روش مطالعه شیمی دوازدهم رتبه های برتر از نظر استادان شیمی استفاده از تست های مرحله ای و مجموعه ای است.

بسیاری از دانش آموزان موفق بعد از خواندن درس مربوطه در حداقل فاصله ای که از زمان تدریس دارند اقدام به زدن تست های همان درس می کنند. این کار باعث می شود تا به نقاط ضعف و قوت مطلب آموزشی و میزان اهمیت مطالب بیشتر پی ببرید.

استفاده از کتاب های تکمیلی و هایلایت کردن مهمترین قسمتهای آن نیز می تواند یکی از بهترین روشهای مطالعه شیمی دوازدهم باشد.

کتاب هایی که در خود حل المسائل دارند و مهمترین نکته های کتاب درسی را در خود ذکر کرده اند می توانند کمک زیادی به صرفه جویی در زمان و بالابردن دقت شما دانش آموزان کند.

آسان ترین روش مرور شیمی دوازدهم

بر طبق یک عقیده عمومی در میان دانش آموزانی که نمرات پایانی آنها در درس شیمی دوازدهم بیشتر از سایر دانش آموزان است، یادگیری در زمان تدریس برای اولین بار و سپس تکرار مطالب و مرور آنها برای چند بار در همان روز آسان ترین روش مرور شیمی دوازدهم است.

مرور مطالب باید بر طبق یک قانون کلی باشد. این قانون زمان های دقیق و منظمی را برای مرور درس ها تعیین می کند. حداقل چهار بار مرور پس از یادگیری اولیه در همان روز می تواند کمک زیادی به تثبیت مطالب در ذهن کند.

انتقال مطالب از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت با این روش نتایج بسیار مطلوبی دارد. زمانی که شما برای اولین بار یک مطلب آموزشی را یاد می گیرید نا خودآگاه ذهن شما پیام دریافت مطالب به طور کامل را می دهد. اما در واقع شنیدن و دیدن اولیه نمی تواند تضمین کننده یادگیری عمقی باشد.

با مرور مطالب و به چالش کشیدن مغز می توانید این مطالب را به صورت کاملا مفهومی و با کیفیت بالا به خاطر بسپارید.

برای آشنایی بیشتر با روش های مرور میتوانید به مقاله روش مرور بالارد مراجعه نمایید.

چگونه تست های شیمی 3 را عالی بزنیم؟

هنگامی که می خواهید بهترین نتیجه را از پاسخگویی به تست های این درس داشته باشید باید بدانید چقدر زمان برای چه نوع سوالاتی اختصاص دهید.

به طور کلی اختصاص دادن زمان مناسب برای هر تست می تواند موفقیت را تا حدود زیادی در پاسخگویی به سوالات بیشتر کند. سوالات مسئله ای شیمی زمان بیشتری نسبت به تست های حفظی دارند.

پیشنهاد ما این است که:

در ابتدا سوالات حفظی را پاسخ بدهید و سپس به سراغ سوالات مسئله ای بروید. بر طبق قانون زمانبندی برای هر تست داوطلبان 1 دقیقه فرصت دارند و 35 عدد تست را باید در 35 دقیقه زمان پاسخ دهند.

بهترین واکنشی که می توانید در مواجهه با تست های شیمی داشته باشید این است که حفظیات و سوالاتی را که پاسخ آنها را می دانید اول جواب دهید و سپس وقت اضافه خود را مصروف تست هایی کنید که نیاز به انجام دادن و استفاده از فرمول دارند.

در این مقاله سعی ما بر این بود که کلیه نکات و ویژگی هایی را که سبب می شود احاطه کلی بر نحوه مطالعه شیمی دوازدهم بدست آورید را در ساده ترین بیان عنوان کنیم. م

عرفی کتاب شیمی 3 و سر فصلهای آن و پیشنهادات ویژه در جهت یادگیری آنها تاثیر زیادی در موفقیت شما خواهد گذاشت.

جمع بندی

مشاوران زبده ما در الو سلام مشاور آماده پاسخگویی به سوالات شما دانش آموزان عزیز و اساتید گرامی پیرامون نحوه مطالعه شیمی دوازدهم و نحوه تدریس آن هستند.

استفاده از راهنمایی های یک مشاور با تجربه می تواند تا حدود زیادی سختی ها و بی علاقگی های شما را در جریان یادگیری این درس از بین ببرد. پس با ما تماس بگیرید.

تماس با ما

اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صدرا
2 سال قبل

سلام خسته نباشید.
من امسال دوازدهم هستم و شیمی یازدهم و دهم رو اصلا نخوندم.
حالا که دارم برای کنکور میخونم و به شیمی دوازدهم رسیدم میبینم که به درس هایی که من هیچی ازشون نمیدونم خیلی مربوطه. اگه میشه راهنماییم کنید. چجوری بخونم که یاد بگیرم؟ چون امتحان دی ماه رو هم باید بدم نمیتونم الان از شیمی دهم شروع کنم

پارسا
2 سال قبل
پاسخ به  صدرا

سلام منم دقیق مث خودت…هیچ وقت فکر نمی کردم اینطوری باشه…لطفا اگه راهکاری داری به منم بگو

پیمایش به بالا