نمونه سوالات مصاحبه دکتری

نمونه سوالات مصاحبه دکتری

محتوای جدول

نمونه سوالات مصاحبه دکتری و کسب آشنایی بیشتر با این سوالات می تواند تاثیرات مثبتی در آمادگی فرد برای حضور در این جلسه داشته باشد. موضوع این سوالات عمدتا مواد تحصیلی و میزان تسلط فرد بر روی زبان انگلیسی است.

همچنین موضوع پایان نامه و میزان اعتبار و ارزشمندی آن در این جلسه مورد بررسی قرار می گیرد و نهایتا نمره حاصل از این سوالات که نیمی از نمره اصلی است تعیین می شود.

در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان همراه را با انواع نمونه سوالات مصاحبه دکتری و نحوه آمادگی برای حضور در این جلسه آشنا کنیم و پیرامون سوالات مصاحبه و سوالات پایان نامه اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

در ادامه با موضوعات زیر با ما همراه باشید:

نمونه سوالات مصاحبه دکتری

میزان اهمیت مصاحبه دکتری

مصاحبه دکتری از جمله پیش نیاز هایی است که هر داوطلب برای ادامه تحصیل خود در این مقطع می بایست نسبت به کسب نمره مورد نیاز آن تلاش کند.

برخی از سوابق تحصیلی و تسلط های داوطلب بر روی موضوعات و محتواهای آموزشی و پژوهشی و همچنین داشتن مدارک خاص از جمله مدرک زبان یا تالیف و نگارش کتب معتبر می تواند تاثیرات مثبتی در این جلسه و موفقیت فرد برای قبولی در مصاحبه داشته باشد.

به طور کلی می توان گفت نیمی از اهمیت قبولی فرد در آزمون دکتری و ورود به این مقطع در گروه کسب نمره ۵۰ درصدی در این جلسه مصاحبه است.

از عللی که سبب اهمیت مصاحبه دکتری شده است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در گذشته میزان اهمیت مصاحبه دکتری در دانشگاه هایی مانند دانشگاه آزاد کمتر از دانشگاه سراسری بود.
  • بر اساس قوانین جدیدی که از پنج سال پیش توسط سازمان سنجش برای آزمون مصاحبه دکتری در نظر گرفته شده، اهمیت این جلسه همپای آزمون سراسری دکتری است.
  • نیمی از تاثیر حضور داوطلبان در دوره دکتری به جلسه مصاحبه اختصاص دارد.
  • مصاحبه این امکان را به فرد می دهد که کاستی های نمره ای از آزمون اصلی را با ارائه توانمندی های خود در جلسه مصاحبه جبران کنند.

سوالات مصاحبه دکتری شامل چه مواردی است؟

یکی از مهمترین موضوعاتی که هر داوطلب حضور در مقطع دکتری می بایست نسبت به آن توجه کافی داشته باشد، نحوه سوالات و آشنایی با نمونه سوالات مصاحبه دکتری است.

در این جلسه عمدتا کارشناس یا استاد مربوطه اقدام به پرسش پیرامون موضوعات خاصی می کند که ارائه پاسخ های کامل و جامع و معتبر به این پرسش ها نقش مهمی در کسب نمره مورد نیاز برای ورود به مقطع دکتری محسوب می شود.

در زیر می توانید انواع موضوعات سوالات متداول مصاحبه دکتری را مشاهده فرمایید:

  • اطلاعات شخصی: یکی از دسته سوالاتی که در ابتدای جلسه از سوی استاد از داوطلب پرسیده می شود، اطلاعات شخصی و سوابق تحصیلی است. دادن اطلاعات پیرامون خود و علاقمندی ها و توانمندی هایی که فرد توانسته کسب کند از جمله اقداماتی است که داوطلب می بایست نسبت به ایراد آن به استاد و کارشناس مسئول مصاحبه مد نظر داشته باشد.
  • پایان نامه: از دیگر دسته های پرسشی که ممکن است کارشناس مصاحبه دکتری از فرد بپرسد، موضوع پایان نامه و کیفیت آن است. برخورداری از توانمندی کافی برای توضیح پیرامون پایان نامه می تواند نقش مهمی در موفقیت فرد داشته باشد.
  • مواد علمی: سوال پیرامون محتواهای درسی و منابعی که در آزمون دکتری برای آن ها امتحان داده اید، به ندرت در جلسه مصاحبه انجام می شود. اما اطلاع کافی پیرامون اهمیت دروس پایه و تخصصی برای ورود به مقطع دکتری از سوی داوطلبان لازم و ضروری است.
  • زبان انگلیسی: از دیگر موضوعاتی که پیرامون تسلط داوطلب در مورد آن در جلسه مصاحبه سوال می شود، زبان انگلیسی است. داوطلبانی که دارای مدارک زبان انگلیسی هستند و یا تسلط کافی روی این زبان دارند می توانند امتیاز بیشتری از این مصاحبه ها کسب کنند.
  • اهداف: موضوع مهم دیگری که در جلسه مصاحبه مد نظر کارشناس قرار می گیرد، هدف داوطلب از ادامه تحصیل است. داشتن اهداف محکم و آرمان های طلایی می تواند سبب سهولت در دستیابی به موفقیت در این زمینه شود.
  • وضعیت اقتصادی: داشتن توانمندی پیرامون پرداخت هزینه های دانشگاه و شرکت در جلسات آموزشی نیز در مصاحبه مد نظر قرار می گیرد.
  • علائق: نهایتا استاد مربوطه در جلسه مصاحبه اقدام به پرسش پیرامون علایق داوطلب می کند و میزان تطابق آن با رشته مورد نظر را مورد بررسی قرار می دهد.

نمونه سوالات مصاحبه دکتری

تفاوت سوالات تخصصی با سوالات عمومی در مصاحبه دکتری

داوطلبانی که می خواهند در دوره دکتری ادامه تحصیل دهند اکثرا اشرافی بر دسته بندی های سوالاتی که قرار است در جلسه مصاحبه از آنان پرسیده شود ندارند. همین امر می تواند سبب غافلگیری و عدم توانمندی برای پاسخگویی آنان شود.

در این جلسه معمولا نمونه سوالات مصاحبه دکتری به صورت اختصاصی و عمومی مطرح می شود که تفاوت آن ها شامل موارد زیر است:

  • سوالات تخصصی عمدتا از میان مقالات و کتب تالیف شده توسط اساتید برتر رشته ای که قرار است آن را در مقطع دکتری ادامه دهید انتخاب می شود.
  • دروس تدریس شده و یا منابعی که برای آزمون پیرامون آن ها اطلاعات کسب کرده اید در قالب عناوین و احاطه به جامعه فرهنگی آن مورد سوال قرار می گیرد.
  • سوالات عمومی عمدتا پیرامون مشخصات فردی و اهداف و رویکردهای او است.
  • اطلاع کارشناس یا استاد مربوطه از سوابق تحصیلی و یا کتب مورد علاقه و زمینه های فکری و فرهنگی شما، در دسته سوالات عمومی مصاحبه دکتری قرار دارد.

نحوه پرسش سوالات پایان نامه مصاحبه دکتری

یکی از مهمترین موضوعاتی که مورد بررسی استاد در جلسه مصاحبه دکتری قرار می گیرد، پایان نامه فرد در دوره کارشناسی ارشد است.

بدست آوردن میزان توانمندی داوطلب در موضوع مورد نظر و بررسی استعدادهای او بواسطه پرسش از پایان نامه و چگونگی آن انجام می شود.

پاسخ یکی از سوالات رایجی که شما عزیزان از کارشناسان ما می پرسید و عمدتا پیرامون این است که چگونه در مصاحبه دکتری موفق شویم می تواند موضوع پایان نامه باشد. پایان نامه نقش مهمی در شکل گیری ذهنیت مثبت در استاد در جلسه مصاحبه پیرامون توانمندی شما دارد.

از جمله سوالاتی که در این رابطه از شما پرسیده می شود موارد زیر است:

  • استاد مربوطه پیرامون موضوع پایان نامه و چرایی انتخاب آن از شما سوال می پرسد. داشتن دلیل های منطقی و قانع کننده می تواند موثر واقع شود.
  • روش انجام پایان نامه و تحقیقاتی که در این زمینه از سوی شما انجام شده نیز مورد بررسی قرار می گیرد.
  • داشتن اطلاعات جدید و به روز می تواند در پاسخ به سوالات استاد در جلسه مصاحبه دکتری مفید واقع شود.
  • نحوه انتخاب منابع و روش های ارجاع دهی نیز مورد بررسی استاد مصاحبه قرار می گیرد.

پرسش های زبان انگلیسی در جلسه مصاحبه دکتری

برخورداری از میزان خاصی از تسلط به زبان انگلیسی نقش مهمی در بدست آوردن نمره و امتیاز مورد نیاز برای داوطلبان در جلسه مصاحبه دکتری دارد.

تاثیر مدرک زبان در مصاحبه دکتری بیشتر پیرامون اشراف و احاطه داوطلب بر روی موضوعاتی از جمله منابع انگلیسی پایان نامه و قسمت هایی از آن است که می بایست به زبان اصلی در روز دفاعیه ایراد شوند.

از ویژگی هایی که می بایست پیرامون زبان انگلیسی و مدارک آن در زمان مصاحبه مد نظر قرار دهید موارد زیر است:

  • داشتن مدارک معتبر زبان انگلیسی از جمله آیلتس، تافل، دانشگاه تهران، MSRT ، تولیمو، EPT و MHLE می تواند موثر واقع شود.
  • ممکن است برخی از دانشگاه ها متناسب با نوع رشته مورد علاقه داوطلب، متون انگلیسی را به او ارائه داده و در صدد میزان توانمندی وی برای روخوانی و فهم و پاسخ به پرسش های آن باشند.
  • اطلاع از میزان تسلط داوطلب پیرامون اصطلاحات تخصصی رشته مورد نظر نیز در این جلسه انجام می شود.
  • در برخی از رشته ها فرد می بایست توانمندی کافی برای مکالمه کامل انگلیسی با استاد مربوطه داشته باشد.
  • حفظ و به خاطر آوری مطالب تخصصی پیرامون رشته مورد علاقه می تواند نقش مهمی در امتیاز دهی این قسمت داشته باشد.
  • بهتر است اگر مدرک زبانی که می خواهید ارائه دهید دارای نمره ضعیف و یا متوسط است، از این کار صرفه نظر کنید.

نمونه سوالات مصاحبه دکتری

نمونه سوالات فعالیت های پژوهشی داوطلب در مصاحبه دکتری

انجام اقدامات و سوابق پژوهشی و داشتن کتب منتشر شده از سوی داوطلب نقش مهمی در کسب امتیاز و نمره کافی از جلسه مصاحبه دکتری دارد.

بهتر است دانشجویان متناسب با اقدامات و فعالیت هایی که در این زمینه داشته اند، دسته بندی و مجموعه ای از اسناد و توضیحات را آماده کرده و در زمان مصاحبه به استاد ارائه دهند.

تهیه نسخه کپی و یا اصلی این فعالیت های پژوهشی و به تایید رساندن آنان توسط دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی که در آن ها این پژوهش ها انجام شده نیز لازم و ضروری است.

نحوه سوالات عقیدتی در مصاحبه دکتری

سوالات عقیدتی و مذهبی نیز بخش دیگری از سوالاتی است که در جلسه مصاحبه دکتری از داوطلبان پیرامون آن ها پرسش می شود.

بررسی نحوه نگرش داوطلب به موضوعات خاص سیاسی و مذهبی روز و استفاده از خطوط فکری منسجم می تواند در این زمینه تاثیر گذار باشد.

داشتن آمادگی لازم پیرامون پاسخگویی به سوالات مرتبط با نوع مذهب و عقاید و تفکرات برای داوطلبان لازم و ضروری است.

نکات مهم برای موفقیت در مصاحبه دکتری

توجه ویژه به برخی از نکات می تواند در زمان جلسه مصاحبه برای داوطلبان مفید و مثمر ثمر باشد. این نکات بر اساس تجربیات کسانی که قبلا توانسته اند از این جلسه نمره کافی کسب کنند و اطلاعات کارشناسان ما جمع آوری شده است.

از جمله این نکات موارد زیر است:

  • همواره پیش از شرکت در جلسه مصاحبه تمامی جوانب را بسنجید و با آمادگی کامل در این جلسه حضور پیدا کنید.
  • تهیه و جمع آوری تمامی مدارک لازم برای ارائه به کارشناس می تواند نقش مهمی در پذیرش شما داشته باشد.
  • رعایت شئونات اسلامی و توجه به نوع پوشش که می بایست به صورت آراسته و مرتب باشد مهم است.
  • تقویت اعتماد به نفس و استفاده از تمامی توانمندی های بلفعل می تواند سبب ارزشمندی شما در این جلسه شود.
  • پیش از این که پاسخ پرسشی را بدهید در مورد آن به صورت دقیق فکر کنید و بهترین جواب ممکن را بدهید.
  • علاقمندی و اشتیاق خود برای حضور در دانشگاه مورد نظر و تحصیل در رشته ای که انتخاب کرده اید را بروز دهید.
  • تمامی زمینه های فکری برتر و سوابق تحصیلی ممتاز خود را به مسئول مربوطه ارائه دهید.
  • سعی کنید ۲۰ دقیقه قبل از شروع زمان مصاحبه در مکان مورد نظر حضور داشته باشید.
  • آرامش و توکل را در لحظه به لحظه این جلسه در خود حفظ کنید.

نمونه سوالات مصاحبه دکتری

لزوم برخورداری از مشاوره برای موفقیت در مصاحبه دکتری

استفاده از نظر کارشناسان و راهنمایی های آنان در قالب مشاوره مصاحبه دکتری یکی از اقداماتی است که پیش از انجام این جلسه می بایست توسط داوطلبان مد نظر قرار گیرد.

تجربه ثابت کرده در اختیار داشتن راهنمایی های کارشناسان با تجربه و بررسی نقاط ضعف و قوت افراد پیش از ورود به این جلسه توانسته نقش موثری در این زمینه داشته باشد.

مشاوران همواره آخرین اخبار و اطلاعات پیرامون نحوه برگزاری جلسه مصاحبه دکتری را به شما ارائه می دهند و در این مسیر یاریگر شما خواهند بود.

در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را با انواع نمونه سوالات مصاحبه دکتری آشنا کنیم و پیرامون موضوعاتی از جمله دسته بندی سوالات و میزان اهمیت آنان و همچنین نحوه آمادگی برای شرکت در این جلسه اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

در صورتی که پیرامون موارد فوق دچار ابهام و یا سوالی هستید و یا نیازمند به دریافت مشاوره ها و راهنمایی های مرحله به مرحله اید می توانید با کارشناسان تحصیلی ما در مرکز الو سلام مشاور تماس حاصل فرمایید.

الو سلام مشاور پایگاه امن و اطلاع رسان به روزی است که آخرین اخبار مرتبط با آزمون و مصاحبه دکتری را در اختیار شما عزیزان قرار می دهد و در رسیدن به موفقیت های تحصیلی و شغلی شما را حمایت و هدایت می کند.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا