تاثیر مدرک زبان در مصاحبه دکتری

تاثیر مدرک زبان در مصاحبه دکتری

محتوای جدول

تاثیر مدرک زبان در مصاحبه دکتری می تواند سبب بالا رفتن رتبه و کسب موفقیت بیشتر در این آزمون شود. تسلط بر زبان انگلیسی برای دانشجویان دوره دکتری یکی از ضروریاتی است که می تواند سبب ارتباط مستقیم بیشتر با دیگر دانشجویان در کشورهای دیگر شود و سطح برطرف کردن نیاز اطلاعاتی از منابع اصلی زبان انگلیسی را در فرد مرتفع نماید.

همچنین برخورداری از اطلاعات کافی پیرامون زبان انگلیسی و تسلط کامل به آن می تواند در آزمون نقش مهمی داشته باشد و سبب کسب ۱۷ درصد سوالات کنکور دکتری و مصاحبه آن شود.

در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با تاثیر مدرک زبان در مصاحبه دکتری آشنا کنیم و پیرامون مدرک زبان برای آزمون جامع دکتری و انواع آن اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

در ادامه با موضوعات زیر با ما همراه باشید:

تاثیر مدرک زبان در مصاحبه دکتری

نحوه امتیاز بندی مصاحبه دکتری به چه صورتی است؟

برای قبولی در مصاحبه و آزمون دکتری داشتن مدارک زبانی معتبر در سطوح مختلف می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد. علاوه بر زبان انگلیسی برخورداری از سوابق پژوهشی و آموزشی و همچنین مصاحبات علمی و عمومی نیز شروط تعیین کننده سرنوشت فرد در مصاحبه دکتری است.

داشتن مدرک زبان انگلیسی یا زبان های دیگر نمی تواند سبب رد شدن و یا قبولی فرد در مصاحبه دکتری شود اما برخورداری از این مدارک و تسلط بر زبان انگلیسی می تواند سبب درک بهتر مطالب و پاسخگویی بهتر و سریع تر به سوالات شود.

برای قبولی در مصاحبه دکتری معمولا از ۱۰۰ درصد امتیازات، نیمی از آن متعلق به سوابق پژوهشی دارد و ما بقی میان سوابق آموزشی و مصاحبه علمی و مدارک زبان انگلیسی تقسیم می شود.

تاثیر مدرک زبان در مصاحبه دکتری

همانطور که به آن اشاره کردیم، پارامترهای مختلفی می توانند در مسیر کسب نمره مناسب در مصاحبه دکتری برای فرد موثر واقع شوند که تسلط به زبان انگلیسی یکی از آن هاست. به همین منظور معیار های مختلفی برای این امر از سوی دانشگاه مربوطه در نظر گرفته می شود.

تسلط بر زبان انگلیسی زمانی موثر واقع می شود که فرد نیاز به رسیدن حد نصاب نمره در مصاحبه دکتری دارد و بواسطه این برتری و مزیت می تواند جبران کاستی نمره خود را در نظر گیرد.

زمانی که فرد تسلط کافی بر روی زبان انگلیسی داشته باشد و یکی از مدارک تافل، آیلتس، تولیمو و یا ام اس آر تی را داشته باشد، از امتیاز بالاتری برای قبولی در مصاحبه برخوردار است.

از دیگر ویژگی های این شرایط موارد زیر است:

  • داشتن مدرک زبان و یا نداشتن آن در مصاحبه دکتری شرطی حیاتی نیست و منجر به رد داوطلب نمی شود.
  • داشتن مدارک زبانی معتبر می تواند سبب کسب امتیازات کافی در صورت نیاز به رسیدن به حد نصاب نمره شود.
  • مدارک معتبری که مورد پذیرش دانشگاه ها در زمان مصاحبه دکتری است شامل تافل، آیلتس، تولیمو و MSRT است.
  • برخورداری از مدارک زبانی ذکر شده می تواند فرد را در مکالمات انگلیسی مصاحبه دکتری یاری داده و تاثیر مثبتی بر این روند داشته باشد.

کدام مدرک زبان برای آزمون جامع دکتری مفید است؟

مدارک زبانی موجود در کشور ما همواره دارای اعتبار و ارزش مختلفی هستند و متناسب با نوع نیاز فرد و منظور او از اخذ آن مدرک تفاوت هایی دارند.

بسیاری از داوطلبان شرکت در دوره مشترک آزمون دکتری و یا دوره های دیگر در صدد گرفتن مدرک زبان معتبری هستند که بتواند تاثیرات مثبتی بر روی نمره حاصل از مصاحبه شان داشته باشد.

انواع معتبر مدرک زبان برای آزمون جامع دکتری شامل موارد زیر است:

  • تافل (TOEFL)
  • تولیمو (TOLIMO)
  • آیلتس (IELTS)
  • MSRT
  • MHLE
  • UTEPT
  • EPT

تاثیر مدرک زبان در مصاحبه دکتری

انواع مدرک زبان برای دکتری

آزمون دکتری یکی از پر رقابت ترین آزمون هایی است که افراد به منظور دست یابی به آن در صدد بالاتر بردن سطح علمی خود هستند.

در این میان تقویت زبان انگلیسی و تکمیل مباحث مرتبط با آن برای تسلط بیشتر در زمان مصاحبه می تواند بسیار مفید واقع شود.

در این مصاحبه افراد ملزم به ارائه مدرک زبان خود در کنار سایر مدارک دیگر از جمله مدارک شناسایی، مدرک پایان دوره تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند.

بسیاری از داوطلبان آگاهند که برای قبولی در این آزمون ارائه مدارک زبان انگلیسی معتبر می تواند پارامتر ویژه ای برای آنان باشد. دانشگاه ها قادر به پذیرش هر مدرک زبانی نیستند و تنها برخی از مدارک موجود مورد پذیرش آن ها است.

در زیر می توانید انواع مدرک زبان برای دکتری را مشاهده فرمایید:

  • MSRT: یکی از انواع مدارک زبان انگلیسی که از بالاترین میزان اعتبار در دانشگاه های داخلی و خارجی برخوردار است، مدرک ام اس آر تی است. این مدرک این امکان را برای دارندگان آن ایجاد می کند که با تسلط کامل پیرامون بخش های چهارگانه زبان انگلیسی که شامل شنیداری، ساختاری، لغوی و درک مطلب است، موفقیت بیشتری در آزمون ها و مصاحبه ها کسب کنند. اخذ این مدرک کار بسیار دشواری است و داوطلبان می بایست متناسب با نوع دانشگاه، نمره کافی از این مدرک را کسب کرده باشند. اخذ نیمی از نمره می تواند سبب قبولی در این آزمون شود اما برخی از دانشگاه ها با در نظر گرفتن نمره ۷۵ اقدام به پذیرش دانشجو بر اساس این مدرک زبانی می کنند.
  • تولیمو: یکی دیگر از مدارک زبانی که می تواند از اعتبار لازم برای کسب حد نصاب نمره در مصاحبه دکتری برخوردار باشد، تولیمو است. این مدرک مورد تایید اکثر دانشگاه های ایران است و بسیاری از داوطلبان پذیرش در دانشگاه ها در مقطع دکتری برای گرفتن این مدرک زبانی اقدام می کنند. کسب سه چهارم نمره در این آزمون شرط اعطای مدرک به زبان آموز است و در صورتی که فرد نمره میان سیصد تا چهارصد کسب کند با گرفتن مدرک زبان خود، جزو زبان آموزان مبتدی بشمار می آید.
  • تافل: مدرک زبان تافل نیز برای داوطلبانی که تمایل به مهاجرت به دانشگاه های کشورهای دیگر دارند، می تواند بسیار سودمند واقع شود. این مدرک زبانی از معتبرترین مدارک بین المللی محسوب می شود و علاوه بر گرامر و دستور زبان، تسلط فرد بر روی لهجه و فهم محاوره ای نیز اهمیت بالایی در قبولی در این آزمون دارد. تاثیر مدرک زبان در مصاحبه دکتری با داشتن تافل روند مثبتی ایجاد می کند.
  • آیلتس: آیلتس با داشتن طرفداران زیاد برای کسب این مدرک، در راس مدارک زبانی داخلی و خارجی از سوی دانشجویان و داوطلبان پذیرش در دانشگاه های داخلی و خارجی قرار دارد. مشابهت های آزمون آیلتس با تافل شامل موضوعات گسترده ای است و زمانی که فرد موفق به گرفتن این مدرک زبانی شود، تا بیست و چهار ماه می تواند در دانشگاه های داخلی و خارجی از فواید برخورداری از این مدرک استفاده کند.
  • MHLE: داوطلبانی که تمایل به پذیرش در رشته های پزشکی در مقطع دکتری دارند می توانند با کسب این مدرک زبانی مسیر دستیابی به موفقیت را برای خود هموارتر کنند. وزارت بهداشت و درمان کشور مرکزی است که می توان با ارائه مدرک زبانی MHLE موفق به کسب میزان نمره مورد نیاز برای قبولی در مصاحبه دکتری آن شد. برای گرفتن این مدرک زبانی هر فرد می بایست در آزمون آن شرکت کند و ملزم به کسب نمره مناسب در چهار بخش شنیداری، درک مطلب، ساختاری و لغوی است.
  • UTEPT: از دیگر مدارک زبانی موثر در مصاحبه دکتری برای داوطلبان مدرک یو تی ای پی تی UTEPT است. این مدرک معادل مدرک تافل است که از سوی دانشگاه تهران به افراد شرکت کننده در دوره و کسانی که موفق به کسب نمره حد نصاب شده اند اعطا می شود. گرفتن نمره بیشتر از شصت شرط اعطای مدرک به زبان آموزان است. در برخی از رشته های پایه مانند انواع زبان های عربی و فارسی و فقه و حدیث، اخذ نیمی از نمره نیز برای دریافت مدرک کفایت می کند.
  • EPT: نهایتا آخرین مدرک معتبری که مورد پذیرش دانشگاه ها در آزمون و مصاحبه دوره دکتری قرار می گیرد، ای پی تی است. این مدرک از سوی دانشگاه آزاد اسلامی به زبان آموزان اعطا می شود و در صورتی که فرد بتواند نیمی از نمره را در آزمون زبان کسب کند موفق به گرفتن آن خواهد شد. این مدرک برای تمامی گروه های پزشکی و غیر پزشکی معتبر است.

جدول مدارک زبان و وضعیت پذیرش آن در دانشگاه ها در مقطع دکتری

یکی از سوالات رایجی که داوطلبان شرکت در دوره دکتری از مشاوران ما می پرسند این است که چگونه در مصاحبه دکتری موفق شویم و برای کسب نمره بیشتر و امتیاز بالاتر در مصاحبه آن نیاز به چه مدرکی متناسب با نوع دانشگاه داریم؟

به همین روی ما در جدول زیر انواع مدارک زبانی معتبر و مورد پذیرش دانشگاه ها را با وضعیت پذیرششان در آن دانشگاه به شما عزیزان ارائه می کنیم:

نوع مدرک وضعیت پذیرش در دانشگاه های کشور
مدرک آزمون تافل  (TOEFL) مورد قبول در همه دانشگاه های کشور (وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد)
مدرک آزمون  MSRT مورد قبول در همه دانشگاه های کشور (وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد)
مدرک آزمون  EPT مورد قبول در دانشگاه های آزاد اسلامی
مدرک زبان دانشگاه تهران مورد قبول در برخی از دانشگاه های سراسری وزارت علوم (به جز دانشگاه آزاد)
مدرک آزمون  MHLE مورد قبول در دانشگاه های وزارت بهداشت
آزمون تولیمو  (TOLIMO) مورد قبول در همه دانشگاه های کشور (وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد)
مدرک آزمون آیلتس  (IELTS) مورد قبول در همه دانشگاه های کشور (وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد)

زمان ارائه مدرک زبان در آزمون دکتری

داوطلبانی که دارای مدرک دکتری هستند می بایست پس از قبولی در آزمون دکتری و راه یابی به مصاحبه مجازی دکتری یا مصاحبه حضوری آن، مدارک زبان خود را ارائه دهند.

پیشنهاد می شود پیش از ارائه مدارک زبان در مصاحبه دکتری موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • در صورتی که شما موفق به کسب مدرک زبان با نمره پایین تر از حد نصاب شده اید بهتر است این مدرک را در موقع مصاحبه به مسئول مربوطه ارائه ندهید.
  • ارائه مدرک زبان با نمره کم مزیتی محسوب نمی شود و تنها نمایانگر ضعف شما در این حیطه خواهد بود.
  • در صورتی که مدارک زبان معتبری دارید بهتر است مدرکی را ارائه کنید که نمره بیشتری در آزمون آن گرفته اید.
  • ارائه مدرک معتبر تر به مسئول مربوطه در زمان مصاحبه دکتری می تواند تاثیر بسزایی در قبولی شما داشته باشد.

آسان ترین مدرک زبان برای دکتری

برای ارائه مدرک زبان در زمان مصاحبه دکتری تمامی مدارکی که در قسمت قبل به آن پرداختیم موثر خواهد بود. اما در صورتی که شما هنوز مدرک زبان مورد اعتبار مصاحبه دکتری را دریافت نکرده اید و تصمیم دارید آسان ترین مدرک زبان برای دکتری را در فرصت کم و با شرایط سهل و آسان دریافت کنید بهتر است به سراغ دوره ای پی تی و یا آزمون زبان دکتری دانشگاه تهران بروید.

در مشاوره مصاحبه دکتری مشاوران ما به شما توصیه می کنند با اقدام لازم برای گرفتن این دو مدرک، شانس خود را برای قبولی در مصاحبه دکتری بالاتر ببرید.

در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را با جوانب مختلف مدرک زبان و تاثیر مدرک زبان در مصاحبه دکتری آشنا کنیم و پیرامون اعتبار انواع مدرک زبان در آزمون مقطع دکتری و نحوه پذیرش دانشگاه های مختلف با مدارک ارائه شده، اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

در صورتی که پیارمون موارد فوق دچار ابهام و یا سوالی هستید و یا نیازمند به دریافت مشاوره های تخصصی در این زمینه اید می توانید با مشاوران متخصص ما در مرکز الو سلام مشاور تماس حاصل فرمایید.

الو سلام مشاور پایگاه امن و اطلاع رسان دقیق و به روزی است که شما عزیزان را در دستیابی به موفقیت های تحصیلی و شغلی حمایت و هدایت می کند.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا