آزمون کارشناس رسمی امور سرمایه گذاری پولی و اعتباری

آزمون کارشناس رسمی امور سرمایه گذاری پولی و اعتباری

محتوای جدول

در بررسی امور مالی و اعتباری، از قبیل تسهیلات بانک ها و موسسات، اختلافات این زمینه و حتی مسائل بورسی و اختلافات آن و برخی عوامل دیگر، از کارشناسان پولی و اعتباری بهره گرفته می شود.

افراد واجد شرایط که دارای تحصیلات مرتبط با این امور باشند، می توانند برای اخذ این پروانه، در آزمون کارشناس رسمی امور سرمایه گذاری پولی و اعتباری نام نویسی و مراحل پذیرش در آن را طی کنند.

برای این منظور جهت شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری ، شرایط عمومی و اختصاصی برای هر داوطلب با توجه به گرایش انتخابی وی، در نظر گرفته شده است.

متقاضیان باید پیش از ثبت نام و واریز وجه حتما از داشتن این شرایط اطمینان حاصل پیدا کنند، چرا که وجه پرداختی تحت هیچ شرایطی عودت داده نمی شود.

برای اطلاع از نحوه مصاحبه آزمون کارشناس رسمی دادگستری مقاله ی دیگر ما را نیز مطالعه نمایید.       

آزمون کارشناس رسمی امور سرمایه گذاری پولی و اعتباری

شرایط شرکت در آزمون کارشناس رسمی امور سرمایه گذاری

برای شرکت در آزمون کارشناس رسمی امور سرمایه گذاری پولی و اعتباری می بایست افراد واجد شرایط عمومی و اختصاصی این آزمون باشند.

در ادامه به ذکر این شرایط که موسوم به شرایط عمومی و اختصاصی هستند، پرداخته ایم:

شرایط عمومی آزمون کارشناس رسمی امور سرمایه گذاری پولی و اعتباری

شرایطی که که هر داوطلبی، بدون در نظر گرفتن رشته انتخابی جهت شرکت در آزمون، ملزم به داشتن آن ها می باشد:

  • اعتقاد به اسلام و عمل به قوانین مطرح شده در آن و یا هریک از ادیان و اقلیت های به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  • داشتن حداقل سن 25 سال کامل
  • داشتن مدرک و دانشنامه لیسانس (کارشناسی) از دانشگاه ها و موسسات علمی مورد تأیید و غیر معادل سازی شده، در دانشگاه های معتبر داخلی و یا خارجی
  • ایرانی بودن و داشتن تابعیت ایرانی
  • نداشتن هرگونه پیشینه کیفری و دادگاهی
  • نداشتن هرگونه اعتیاد به انواع مخدرهای موجود
  • عدم شرکت، تاثیر و همراهی با هر یک از گروه ها یا گروهک های معاند و دشمن با اصل نظام جمهوری اسلامی ایران و اسلام
  • داشتن کارت معافیت دائم و یا پایان خدمت وظیفه عمومی برای متقاضیان آقا
  • داشتن سلامت و توانایی جسمانی، متناسب با رشته و گرایش انتخابی برای شرکت در آزمون

آزمون کارشناس رسمی امور سرمایه گذاری پولی و اعتباری

شرایط اختصاصی آزمون کارشناس رسمی امور سرمایه گذاری پولی و اعتباری

1) در شرایط عمومی به این موضوع اشاره کردیم که برای شرکت در این آزمون ملزم به داشتن حداقل مدرک لیسانس می باشید و در بخش شرایط اختصاصی آزمون کارشناس رسمی امور سرمایه گذاری پولی و اعتباری از رشته های مورد تایید برای این گرایش سخن خواهیم گفت.

این رشته ها عبارتند از:

  • مدیریت مالی (کد 291)
  • علوم بانکی (کد 223)
  • مدیریت بازرگانی (کد 221)
  • مدیریت دولتی با گرایش مالی (کد 299)
  • اقتصاد
  • مهندسی مالی (کد 298)
  • حسابداری (کد 292)

که داشتن دانشنامه لیسانس (کارشناسی) در یکی از آن ها برای شرکت در آزمون کارشناس رسمی امور سرمایه گذاری پولی و اعتباری الزامی می باشد.

2) شرط مهم دیگری که برای شرکت  در این آزمون حیاتی می باشد، داشتن سابقه کاری در زمینه انتخابی داوطلب برای شرکت در آزمون می باشد:

– داوطلبینی که دارای مدرک کارشناسی در رشته های مرتبط (یکی از رشته های نام برده شده در بالا) می باشند، نیاز به 5 سال سابقه کار کامل در زمینه های مالی و اعتباری دارند.

نحوه ثبت نام در آزمون کارشناس رسمی امور سرمایه گذاری

داوطلبین برای شرکت در این آزمون می توانند در تاریخ مشخص شده، با مراجعه با سایت ثبت نام و پرداخت هزینه ثبت نام در آزمون در قالب، خرید اینرنتی کارت اعتباری ثبت نام، مراحل را طی نمایند.

مبلغ ثبت نام در آزمون کتبی این مرکز، در سال 1400 سه میلیون ريال معادل سی صد هزار تومان  (300/000 تومان و 350 هزار تومان) تعیین گردیده است، که به کمک کارت های بانکی عضو شتاب قابل پرداخت می باشد.

آزمون کارشناس رسمی امور سرمایه گذاری پولی و اعتباری

نحوه برگزاری آزمون کارشناس رسمی امور سرمایه گذاری پولی و اعتباری

مطابق آن چه تعیین گردیده است، تنها دو مرکز کانون کارشناسان رسمی دادگستری و مرکز امور مشاوران و کارشناسان رسمی قوه قضائیه وظیفه برگزاری و انتخاب کارشناسان رسمی در تمام گرایش ها را دارد.

مرکز دادگستری پیش تر تنها در سال های 90، 95 و 98 نسبت به برگزاری آزمون کارشناس رسمی امور سرمایه گذاری پولی و اعتباری اقدام نموده است.. 

با توجه به همین موضوع می توان دریافت که از زمان آزمون بعدی در این گرایش هیچ اطلاعاتی در دست نیست و به متقاضیان توصیه می شود، از فرصت پیش آمده در سال جاری کمال استفاده را نمایند.

در این چند سال که آزمون برای این منصب برگزار گردیده است، روند طراحی سوالات به دقت مشخص نشده است.

سوالات دو سال 90 و 95 تفاوت زیادی با یکدیگر دارند.

برای مثال:

در سال 95 هیچ سوالی از دروس اقتصاد مطرح نگشته است. در سال 90 تمامی سوالات از موضوعات و کتب افتصاد اسلامی، اقتصاد کلان، مالیه بین الملل، اصول بانکی داخلی و پول و بانکداری طرح شده بودند. به همین دلیل میتوان گفت روند طراحی سوالات در این رشته به طور دقیقی مشخص نیست.

لازم به ذکر است:

در هر دوی آزمون های گذشته، سوالی از آئین نامه ها مطرح نشده بود.

اگر احساس می کنید در زمان پیش روی نمی توانید به نتیجه مطلوب برسید، همین امروز با مشاوران مرکز الو سلام مشاور در تماس باشید تا مطابق برنامه های کوتاه مدت نوشته شده برای خود، از همین لحظه مطالعه خود را آغاز کنید و اولین گام در این مسیر را بردارید.

به علاوه متقاضیان توجه کنند که کارشناسان انتخاب شده توسط این دو مرکز هیچ تفاوتی با یک دیگر نخواهند داشت و شرح وظایف و حقوق اکتسابی آن ها نیز کاملا مشابه هم تعریف شده اند.

منابع مطالعاتی آزمون کارشناس رسمی امور سرمایه گذاری پولی و اعتباری

مرکز برگزار کننده این آزمون ها در گرایشات مختلفش، به هیچ منبع مطالعاتی برای داوطلبین اشاره نکرده اند، لذا شاید پیدا کردن یک منبع مطمئن و جامع برای داوطلبین یک دغدغه اساسی باشد.

مشاوران این مرکز با بررسی کتب و منابع موجود در بازار، بهترین و نتیجه بخش ترین منابع مطالعاتی برای این گرایش را مطابق جدول زیر گردآوری کرده اند:

نام کتاب نویسنده انتشارات
گام به گام با اعتبارات اسنادی مسعود علیزاده انتشارات جنگل
اصول و مبانی سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار 

ساز و کار معاملات در بورس اوراق بهادار تهران

ترجمه و تألیف از دکتر علی جعفری انتشارات کیومرث

کتاب تشریح کامل آزمون‌های کارشناسی رسمی رشته امور سرمایه گذاری، پولی و اعتباری

 

دکتر محسن حسنی
زینب محمدروضه سرا
مهسا عبدالمحمدی
انتشارات نوآور

به علاوه بعد از مطالعه این کتب و کسب آمادگی، بهترین روش برای موفقیت استفاده از سوالات سال‌ های گذشته آزمون کارشناس رسمی امور سرمایه گذاری پولی و اعتباری خواهد بود، که در تماس با مشاوران خود می توانید این سوالات را همراه با پاسخ تشریحی برای مطالعه در اختیار داشته باشید.

شرح وظایف کارشناسان رسمی امور سرمایه گذاری پولی و اعتباری

مطابق آن چه در کانون کارشناسان رسمی دادگستری برای متخصصیان این رشته اظهار شده است، در موارد زیر این کارشناسان صلاحیت وارد شدن به مسئله و اظهار نظر خواهند داشت:

عنوان صلاحیت شرح صلاحیت
بررسی اختلافات ناشی از ارائه خدمات بانک ها و موسسات اعتباری رسیدگی به اختلافات پیش آمده، به علت وقفه یا حذف خدماتی که بانک ها و موسسات ارائه نمایند.
بررسی صحت تخصیص منابع سپرده های قرض الحسنه و تسهیلات و جایزه حساب های مذکور رسیدگی به حساب های قرض الحسنه و اطمینان از صحت مقایسه سهم جایزه حسابهای مذکور
بررسی عملکرد قردادهای اعتباری و تجهیز منابع و تطبیق با عقود اسلامی و تخصیص آن رسیدگی به قراردادهای تسهیلات، محاسبات سهم سود، رعایت شرایط قرارداد و اخذ تضمین ها ، وثایق و تضمین وثایق مازاد
بررسی رعایت نسبت های لازم الرعایه در بانک ها و موسسات اعتباری رسیدگی به نسبت های تخصیص منابع شامل سهم تخصیصی به دارایی های ثابت، سرمایه گذاری ها، تسهیلات، عقود معین و نیز کفایت ذخایر و نسبت کفایت سرمایه
بررسی مدیریت ریسک و رتبه سنجی متقاضیان تسهیلات اظهار نظر در رابطه با رتبه اعتباری متقاضیان تسهیلات، تعیین نرخ سود با توجه به شرایط اعتباری وثایق مشتری، تعیین ظرفیت استقراض، ریسک سنجی و پیشنهاد روش انتقال، کاهش مدیریت ریسک
بررسی مراحل صدور اوراق در بورس و اختلافات ناشی از تصمیمات مدیریت بورس بررسی رعایت مقررات صدور اوراق بهادار در بورس و صحت و درستی اطلاعات ارائه شده توسط ناظر، متعهد نویس، بازارگردان و دیگر ارکان انتشار اظهار نظر در مورد اختلافات فی ما بین
بررسی عملکرد صندوق های سرمایه گذاری و صحت انجام معاملات در بورس های مختلف رسیدگی به قوانین و مقررات هر بخش، رعایت قراردادهای سبدگردانی،
بررسی انجام تعهدات و اختلافات بین عوامل بورس رسیدگی به رعایت مقررات و ضوابط توسط بورس ها، کارگزاران، ناشران، عرضه کنندگان کالا و انرژی
بررسی صحت محاسبه سود قطعی  و حق الوکاله سپرده های سرمایه گذاری رسیدگی به حساب سپرده های سرمایه گذاری، سود علی الحساب پرداختی و تعیین سود قطعی

بخشی از وظایف و صلاحیت های اظهار نظر کارشناسان این زمینه در جدول فوق قابل مشاهده می باشد.

متقاضیان شرکت در آزمون کارشناس رسمی سرمایه گذاری پولی و اعتباری برای اطلاع از نحوه مطالعه و دریافت نمونه سوالات این آزمون و همچنین منابع آزمون کارشناس رسمی دادگستری امور سرمایه گذاری می توانند همه روزه با مشاوران مرکز الو سلام در ارتباط باشند و سوالات و ابهامات خود را با آن ها در میان بگذراند.

شماره تماس

محتوای جدول

پیمایش به بالا