منابع آزمون کارشناس رسمی دادگستری برنامه ریزی شهری

منابع آزمون کارشناس رسمی دادگستری برنامه ریزی شهری

محتوای جدول

آزمون کارشناس رسمی دادگستری برنامه ریزی شهری با هدف انتخاب و تربیت کارشناسان این حوزه، در گذشته برگزار گردیده است که با توجه به نیاز جامعه، قرار به برگزاری این آزمون در سال جاری نیز می باشد.

توسعه شهر نشینی و گسترش وسعت شهرها سبب بروز معضلات و مشکلات جدیدی گردیده است که پیش از آن جوامع شهری با ان ها درگیر نبوده اند.

مسائلی هم چون اهمیت یافتن استفاده بهینه از زمین و فضاها، گسترده سازی امانات شهری و غیره، سبب گردیده تا کارشناسان خبره این زمینه، دست به طراحی و برنامه ریزی کلان شهری و منطقه ای بزنند.

رشد بی رویه شهرها در دهه های اخیر، علاوه بر مشکلات نام برده شده، اختلافات حقوقی مختلفی را نیز همراه داشته است، که در وهله بعدی یکی از اهداف اصلی کارشناسان برنامه ریزی شهری، رسیدگی به این اختلافات و اظهار نظرهای کارشناسانه در این راستا می باشد که می تواند در دادگاه های رسمی به قاضی برای احقاق حق و اجرای عدالت کمک نماید.

منابع آزمون کارشناس رسمی دادگستری برنامه ریزی شهری

 

متقاضیان شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری برنامه ریزی شهری لازم است تا از شرایط لازم برای این آزمون و جزئیات آن مطلع باشند که در ادامه به این موارد پرداخته شده است.

شرایط آزمون های دادگستری به دو دسته کلی عمومی و اختصاصی تقسیم می شود که متقاضیان باید دارای هر دو دسته از شرایط باشند.

شرایط عمومی شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری

شرایط عمومی شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری برنامه ریزی شهری و یا هر یک از دیگر آزمون های کارشناسان رسمی دادگستری ، از قرار زیر است:

  • ایمان به دین مبین اسلام و یا هر یک از دیگر ادیان رسمی مورد پذیرش مطابق با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  • اهتمام و التزام عملی به دستورات دین اسلام
  • دارای تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • عدم اعتیاد به هر یک از انواع مواد مخدر گوناگون
  • نداشتن هر گونه وابستگی به هر یک از گروهک ها و یا گروه های سیاسی ضد نظام و معاند با جمهوری اسلامی ایران
  • عدم وابستگی به گروهک ها و یا گروه های ضد اسلام و قوانین آن
  • داشتن سلامتی جسمانی و احراز سلامت فیزیکی و روانی فرد توسط پزشکان مورد قبول دادگستری
  • داشتن کارت پایان خدمت و یا معافیت از خدمت سربازی وظیفه عمومی برای آقایان
  • داشتن حداقل مدرک فراغت از تحصیل و یا دانشنامه در مقطع کارشناسی در دانشگاه های گوناگون معتبر داخلی و یا دانشگاه های مختلف خارجی و مورد تأیید وزارت علوم

توجه کنید که مدرک متقاضیان نباید معادل سازی شده باشد و اصل مدرک باید مورد پذیرش وزارت علوم واقع گردد.

  • حداقل داشتن 25 سال سن کامل به هنگام شرکت در آزمون
  • شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری برنامه ریزی شهری تنها برای افرادی مجاز است که در هیچ یک از دیگر شاخه های مختلف کارشناسی رسمی دادگستری فعالیت و یا عضویت نداشته باشند.

شرایط اختصاصی لازم

شرایطی است که منحصرا به آزمون کارشناس رسمی دادگستری برنامه ریزی شهری مرتبط می باشد و باید از داشتن آن ها اطمینان حاصل نمایید:

  • داشتن مدرک فراغت از تحصیل در مقطع کارشناسی در یکی از عناوین رشته زیر:

1- مهندسی معماری (کد 282)

2- مهندسی شهرسازی (کد 283)

3- مدیریت شهری (کد 284)

4- برنامه ریزی شهری (کد 285)

5- طراحی شهری (کد 286)

6- برنامه ریزی شهری و منطقه ای (کد 287)

7- جغرافیا (گرایش برنامه ریزی شهری)، (کد 288)

8- طراحی محیط زیست (کد 289)

* لذا تنها داوطلبینی که در یکی از رشته های زیر فارغ التحصیل شده باشند و داراری دیگر شرایط نیز باشند می توانند در این آزمون شرکت نمایند.

  • گواهی اثبات کننده داشتن سابقه کاری تجربی در حوزه مرتبط حداقل به میزان 5 سال تمام در هنگام موعد مقرر شده برای ثبت نام و تسلیم اصل مدرک در روز مصاحبه در صورت پذیرفته شدن در آزمون اولیه

* لازم به ذکر است که تاریخ شروع به کار متقاضیان در گواهی اشتغال افراد ، باید بعد از تاریخ فراغت از تحصیل آن ها درج شده باشد.

منابع آزمون کارشناس رسمی دادگستری برنامه ریزی شهری

زمان و نحوه برگزاری آزمون کارشناس رسمی دادگستری

آزمون کارشناس رسمی دادگستری برنامه ریزی شهری، توسط کانون کارشناسان رسمی دادگستری برگزار می گردد.

آزمون کارشناس رسمی شهرسازی (برنامه ریزی شهری) در سال های 84 و 95، 98 و 99 توسط این کانون برگزار گردیده است که با توجه افزایش نیاز برای برگزاری آن در سال 1400 نیز مصوبه های مربوطه صادر گردیده است.

این آزمون ها نیز باید حتما توسط شرکت کنندگان مورد بررسی قرار گیرد تا روند کلی طراحی سوالات را شناسایی نمایند.

حدود سه الی چهار هفته بعد از این آزمون نتایج اولیه و نمرات اکتسابی هر یک از شرکت کنندگان در سایت مربوطه منتشر می گردد و متقاضیان با در دست داشتن اطلاعات ثبت نامی خود می توانند کارنامه خود را دریافت نماند.

در صورتی که افراد موفق به کسب حدنصاب های علمی لازم تعیین گردیده از سوی این کانون شده باشند، جهت شرکت در مصاحبه عملی، نام آن ها درج گردیده و  به آن ها اطلاع داده می شود.

لازم به اشاره است که تعداد افراد دعوت شده به مرحله مصاحبه مازاد بر ظرفیت بوده است و بدیهی است که برخی از افراد موفق به قبولی نهایی به عنوان کارشناس این حوزه نخواهند شد.

فرآیند مصاحبه عملی آزمون کارشناس رسمی دادگستری برنامه ریزی شهری ، با وجود اینکه هر ساله با تغییراتی همراه بوده است، اما یک رویکرد تقریبا ثابت برای گزینش افراد را حفظ کرده است که می تواند به داوطلبین برای آمادگی بیش تر کمک نمایند. برای اطلاع از جزئیات این مرحله حتما با مشاوران مرکز الو سلام مشاور در ارتباط باشید.

منابع آزمون کارشناس رسمی دادگستری برنامه ریزی شهری

منابع مختلفی برای آزمون کارشناس رسمی دادگستری برنامه ریزی شهری وجود دارد. با دسته بندی های مختلف می توان موارد زیر را برای این آزمون نام برد:

1- کتاب:

کتاب درسنامه آزمون های کارشناسی رسمی دادگستری و قوه قضائیه رشته برنامه ریزی شهری، نوشته محمد عظیمی آقداش، از انتشارات نوآور

2- قانون های لازم به بررسی:

– قانون شهرداری مصوب 1334

– قانون زمین شهری مصوب 1366

– قانون نوسازی و عمران شهری مصوب 1347

3- مصوبات شورای‌ عالی شهرسازی و معماری ایران

4- مباحث زیر از مقررات ملی ساختمان:

مبحث 2

مبحث 4

مبحث 20

مبحث 21

علاوه بر این همان طور که ذکر گردید، در سال های 84 و 95 نیز از آزمون برگزار گردیده است که مطالعه و تحلیل و بررسی سوالات و پاسخ های تشریحی این آزمون ها می تواند کمک شایانی در شناخت سوالات، منابع طراحی، دیدگاه طراحان و… بکند که از دیگر منابع آزمون کارشناس رسمی دادگستری برنامه ریزی شهری محصوب می گردد.

آزمون کارشناس رسمی دادگستری برنامه ریزی شهری

وظایف و صلاحیت های کارشناسان رسمی برنامه ریزی شهری (شهر سازی)

مطابق با جدول صلاحیت های تعیین گردیده از سوی کانون کارشناسان برای این حوزه، صلاحیت های زیر در نظر گرفته شده است:

1- تعیین و تشریح وضعیت (تأمین دلیل)

2- تشخیص و تبیین کاربری اراضی شهری با مقررات ناظر بر آن

3- برﺭسی ﺍنطباﻕ طرﺡ های تفکیک ﻭ ﺍفرﺍﺯ ﺍﺭﺍضی شهری با ضوﺍبط و مقررات شهرسازی

4- برﺭسی ﺍنطباﻕ طرﺡ های تفکیک ﻭ ﺍفرﺍﺯ ساختمان ها با ضوﺍبط و مقررات شهرسازی

5- برﺭسی ﺍنطباﻕ کاربری ﺍﺭﺍضی شهری با طرح های توسعه شهری

6- برﺭسی ﺍنطباﻕ شهری ساختمان ها با طرح های توسعه شهری از قبیل میزان تراکم، سطح اشغال اراضی، تعداد طبقات و دیگر مشخصات ساختمان

7- بررسی میزان خسارت ناشی از اجرای ساختمن های مغایر با ضوابط و مقررات شهرسازی به املاک پیرامون  آن ها؛ از قبیل مشرفیت، سایه اندازی، دید و منظر، کف و بر، تراکم و…

8- بررسی سوایق کسبی و نحوه استفاده از ساختمان ها

9- بررسی انطباق میزان عوارض تفکیک، افراز و تغییر کاربری اراضی شهری و ساختمان ها با قوانین و مقررات و مصوبات مربوطه از قبیل عوارض صدور پروانه، گواهی پایان کار ساختمان، ارزش افزوده، حق مشرفیت ، حق مرغوبیت، تبدیل واحد به چند بخش ، پذیره و…

10- بررسی و اظهارنظر در خصوص روند تهیه و انطباق و تصویب برنامه ها و طرحهای توسعه شهری ﻭ شهرسازی با شرﺡ خدماﺕ ﻭ قوﺍنین ﻭ مقرﺭات ﻭ مصوباﺕ شوﺭای عالی شهرسازی ﻭ معماری ﺍیرانی ﻭ برﺁﻭﺭﺩ هزینه ﺁن ها شامل طرح های جامع و تفصیلی شهری، طرﺡ های هادی شهری ﻭ ﺭﻭستائی، طرﺡ های ساختاری ﺭﺍهبردی، طرﺡ های تفصیلی پایه، موضعی ﻭ موضوعی، طرﺡ های بهسازی، نوسازی، بازسازی ﻭ مرمت بافت های شهری، طرﺡ های ﺁماده سازی توسعه های جدید ﺩﺭ شهرها، طرﺡ های ﻭیژﻩ، طرﺍحی فضای شهری، طرﺡ های شهرﻙ ها (مسکونی، صنعتی، توﺭیستی ﻭ سایر شهرﻙ ها) ﻭ شهرهای جدید، طرﺡ های توسعه ﻭ عمران (جامع) شهرستاﻥ (ناحیه ای)، طرﺡ های مجموعه های شهری، طرﺡ های ساماندهی فضا ﻭ سکونتگاﻩ های ﺭﻭستائی،  طرﺡ کالبدی ملی ﻭ منطقه ای، طرﺡ ﺁمایش سرﺯمین و…

 11- بررسی و اظهار نظر در خصوص اسناد طرح های توسعه شهری

12- بررسی و اظهار نظر در خصوص مکان یابی انواع خدمات و فضاهای شهری

13- رسیدگی به اختلافات بین کارفرمایان، مهندسان مشاور و پیمانکاران تهیه کننده طرح های توسعه شهری و شهر سازی

لذا پذیرفته شدگان در نهایت با تقویت موارد فوق الذکر می توانند نظرات نهایی خود را به مراجع ذی ربط ارجاع دهند.

متقاضیان شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری برنامه ریزی شهری برای اطلاع از جزئیات بیش تر در خصوص این آزمون و رفع ابهامات خود در این خصوص همه روزه می توانند با مشاورن مرکز الو سلام مشاور در ارتباط باشند و سوالات خود را با آن ها در میان بگذارند.

تماس با ما

محتوای جدول

پیمایش به بالا